Ditmaal een eenvoudige en compacte sub (2 stuks in mijn geval) met de Tangband W5-876SA.

Deze vorm heb ik in gedachten:

Deze heb ik in een sub/sat CT222 gebruikt samen met de Omnes Audio 2.1mkII sub/sat versterker.
De 7,2 liter basreflexkasten stonden me in kaal MDF aan te kijken
Om de kosten laag te houden krijgt de sub een buitenmaat maximaal 20x20x20 cm. Een plaatje geanodiseerd aluminium van 20x100cm a 11,- kan dan een hele sub afwerken, op de achterplaat na. Dat wordt zwart zelfklevend velours.
Het probleem is nu het aantal liters. Ik wil eigenlijk 5,5 liter, maar dat gaat niet. Nu heb ik 1,76^3= 5,45 liter, met 12 mm MDF. Na aftrek van de basreflexpijp en de driver houd ik dan amper 5 liter over. Versteviging/bracing moet dus op tactische wijze gebeuren, aangezien het hier een noodzakelijk kwaad is.
In de simulatie heb ik 5 liter netto aangehouden + de baspijp BR-30HP (6,6cm^2 met 123mm lengte) Zwart is in hoekopstelling, rood is vrije veld
Om het subje ook zonder frontje een beetje aantrekkelijk te houden weet ik niet of het slim is de baspijp aan de voorzijde te maken. De onderzijde zou evt ook nog kunnen, dan moet ik gaan werken met 'voetjes'. Evt. voor de symmetrie 2 baspijpen, die moeten dan elk 3,3 cm^2 zijn. Een opening aan de achterzijde kan wel, maar maakt hoekopstelling onmogelijk.
(bewerking van: http://attlid.eu/p_scimitar.html)
De subjes worden passief ontworpen. Ik heb al een passief filter ontworpen die een iets lagere f3 heeft (door serieweerstand) en een mooie roll off vanaf 100 Hz, maar eigenlijk wil ik deze subjes actief aansturen. Heb AM80's en een reckhorn. Ook een monoblok en subfiltertje of hypex 2.100 of complete Dayton 2.1 versterker is op termijn een optie. Voor nu wil ik de boel even in een mooi afgewerkte behuizing plaatsen zonder veel uit te geven.
Een idee van het formaat: deze joekel

En het pootjes verhaal - sowieso wel aantrekkelijk:

Alle tips over de constructie zijn welkom, zeker hoe ik effectief de kast stijf kan maken zonder veel inhoud te moeten inleveren.