Metingen aan de Scanspeak Event

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Metingen aan de Scanspeak Event

Bericht door fluppie »

Enkele metingen uitgevoerd met ATB met een EMM-8 microfoon van IBF-Akustik.

Die golfjes in de "far field" / op 1m meting, zijn die reflecties ? Aangezien de nearfield metingen hier "geen" last van hebben.

Is die dip rond het crossoverpunt normaal ??
Bijlagen
Woofer & Tweeter nearfield meting, 1/12 smoothing
Woofer & Tweeter nearfield meting, 1/12 smoothing
Alle curves, 1/12 smoothing
Alle curves, 1/12 smoothing
Totaalrespons op 1m, 1/12 smooting
Totaalrespons op 1m, 1/12 smooting
Scanspeak Event Filter
Scanspeak Event Filter
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Metingen aan de Scanspeak Event

Bericht door Martijn H »

Nee echt mooi telt de fase niet op.. Staat iets van 90 graden uit fase lijkt het, dus ompolen zal wel niet veel helpen of wel?

Op 1 meter zie je idd allemaal reflecties.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Metingen aan de Scanspeak Event

Bericht door SARK »

Tweeter ompolen is ook mijn eerste gedachte.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Metingen aan de Scanspeak Event

Bericht door Chris_T »

Op welke hoogte is er eigenlijk gemeten? Misschien meet je wel niet op de 'ontwerp hoogte'.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Metingen aan de Scanspeak Event

Bericht door fluppie »

Chris_T schreef:
Op welke hoogte is er eigenlijk gemeten? Misschien meet je wel niet op de 'ontwerp hoogte'.
Tussen de woofer & tweeter in.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Metingen aan de Scanspeak Event

Bericht door fluppie »

Vandaag mooi weer buiten, dus de hele zwik naar buiten gesleept en alles opgesteld. Daarna wat metingen gedaan. Heerlijk is dat, buiten meten ! Ongelooflijk eigenlijk wat een verschil dit is tov in-room. Smoothing is eigenlijk amper nodig, maar heb voor de handigheid ook 1/12e toegepast. Zo kan je vergelijken met de vorige curves.

Ik heb deze keer speaker per speaker gemeten ( opstelling kan je zien op de foto's ). Bij de in-room metingen heb ik steeds de rechterspeaker opgemeten, maar terwijl de linker ook meespeelde. Dit had als gevolg dat je de enorme dip op 3khz niet goed zag, te wijten aan de omgepoole tweeter. Montana & SARK hebben dit erg goed opgemerkt ! Punten voor jullie :). De breedbandige bult in het hoog op 10khz is ook buiten meetbaar, dus die zou evt met een DSP gefilterd kunnen worden, of het passief filter zou gewijzigd kunnen worden ?!? Moet ik nog even bekijken of ik dat ga doen.

Heb ooit eens in een topic van Martijn M gezien dat hij na het meten ook buiten muziek heeft beluisterd en dit als geweldig ervaarde. Wel, ik heb vandaag net hetzelfde gedaan, en moet zeggen: WAUW ! Vooral het enorme stereobeeld is geweldig alsook het laag klinkt totaal anders, maar ik ervaarde dit wel als erg aangenaam.
Buiten viel de omgepoolde tweeter ook veel harder op als in-room. Dus meteen veranderd en terug gaan luisteren. Ongelooflijk hoe geweldig die speakers buiten in de tuin klinken, ik heb zeker een goede 3h buiten zitten luisteren :-). Ook al is het een enorm gesleep, dat ga ik echt nog doen ! Een aanrader voor iedereen !

Eindconclusie van deze meetnamiddag, fout gepoolde tweeter ontdekt en erachter gekomen dat mijn luisterruimte vrij hard mijn stereobeeld verpest. Op zoek naar een andere kamer :-D ???
Bijlagen
mini-IMG_7760.JPG
mini-IMG_7769.JPG
mini-IMG_7772.JPG
mini-IMG_7775.JPG
Scanspeak_event_spk1.PNG
Scanspeak_event_spk2.PNG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Metingen aan de Scanspeak Event

Bericht door Martijn H »

grasveldje aanleggen binnen dus! :wink:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Metingen aan de Scanspeak Event

Bericht door b_force »

Mwah, akoestiek beetje aanpassen.
Tip: neem canvas en vul die dingen met demping.
Zo zijn er nog wel wat simpele dingen te verzinnen om een kamer een beetje fatsoenlijk te krijgen (gordijnen).
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Metingen aan de Scanspeak Event

Bericht door k.p. »

Volgens Toole zijn reflecties in kamers juist wenselijk. Vooral zijwaartsereflecties mogen lekker hard terugkomen. Misschien hebben je luidsprekers een slecht afstralingspatroon waardoor het in een kamer minder klinkt. Het blijft in principe smaak, maar statistisch gezien zou buiten luisteren niet aangenamer zijn als je puur kijkt naar de geluidservaring. Wel lijkt het me aannemelijk dat je de plaatsing beter ervaart, maar de ruimtelijkheid lijkt me hier verre van optimaal.

Probeer ook eens onder meerdere hoeken te meten. Dit levert ook aanzienlijk waardevolle informatie op.

gr Kevin
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Metingen aan de Scanspeak Event

Bericht door fluppie »

Een eerste poging met ARTA... 0° tot 45°
Bijlagen
ARTA_Scanspeak_Event_0tot45gr_FR.png
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Metingen aan de Scanspeak Event

Bericht door b_force »

Dat lijkt er beter op :)

Lijkt me eens leuk om de metingen vergelijken met de andere mic's
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Metingen aan de Scanspeak Event

Bericht door Martijn M »

Dat lijken me plausibele meetresultaten. Je ziet mooi het afnemen van de bundeling rond 5 khz en de snelle toename ervan naar hogere frequenties. Dat is kenmerkend voor een 2-weg met een 7" en een dergelijk baffleformaat. De tweeter lijkt een beetje te luid te zijn afgefilterd. Klinkt de speaker ook wat te helder?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Metingen aan de Scanspeak Event

Bericht door Martijn M »

Bevalt de Event je nog? Heb je het filter aangepast?
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Metingen aan de Scanspeak Event

Bericht door fluppie »

Martijn M schreef:
Bevalt de Event je nog? Heb je het filter aangepast?
Hoi hoi,

De Event heb ik aan de vriend van m'n zus verkocht. Dit omdat ik de Eve II's ook had.
Deze spelen nog altijd naar tevredenheid in de woonkamer :-).
Ben niet meer zo actief met audio bezig de laatste tijd. Misschien dat ik deze zomer er nog een keer terug mee aan de slag ga ?
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Metingen aan de Scanspeak Event

Bericht door mtb »

De dip bij 3kHz kan aan je soundcard/meetsoftware liggen.
Ik heb daar ook last van op mijn laptop, met een USB-soundstick niet!
Meet eerst je card met een loopthru.
Plaats reactie