Metingen aan de Scanspeak Event
Moderator: Beheerdersteam
Metingen aan de Scanspeak Event
Enkele metingen uitgevoerd met ATB met een EMM-8 microfoon van IBF-Akustik.
Die golfjes in de "far field" / op 1m meting, zijn die reflecties ? Aangezien de nearfield metingen hier "geen" last van hebben.
Is die dip rond het crossoverpunt normaal ??
Die golfjes in de "far field" / op 1m meting, zijn die reflecties ? Aangezien de nearfield metingen hier "geen" last van hebben.
Is die dip rond het crossoverpunt normaal ??
Re: Metingen aan de Scanspeak Event
Nee echt mooi telt de fase niet op.. Staat iets van 90 graden uit fase lijkt het, dus ompolen zal wel niet veel helpen of wel?
Op 1 meter zie je idd allemaal reflecties.
Op 1 meter zie je idd allemaal reflecties.
Re: Metingen aan de Scanspeak Event
Op welke hoogte is er eigenlijk gemeten? Misschien meet je wel niet op de 'ontwerp hoogte'.
Re: Metingen aan de Scanspeak Event
Tussen de woofer & tweeter in.Chris_T schreef:Op welke hoogte is er eigenlijk gemeten? Misschien meet je wel niet op de 'ontwerp hoogte'.
Re: Metingen aan de Scanspeak Event
Vandaag mooi weer buiten, dus de hele zwik naar buiten gesleept en alles opgesteld. Daarna wat metingen gedaan. Heerlijk is dat, buiten meten ! Ongelooflijk eigenlijk wat een verschil dit is tov in-room. Smoothing is eigenlijk amper nodig, maar heb voor de handigheid ook 1/12e toegepast. Zo kan je vergelijken met de vorige curves.
Ik heb deze keer speaker per speaker gemeten ( opstelling kan je zien op de foto's ). Bij de in-room metingen heb ik steeds de rechterspeaker opgemeten, maar terwijl de linker ook meespeelde. Dit had als gevolg dat je de enorme dip op 3khz niet goed zag, te wijten aan de omgepoole tweeter. Montana & SARK hebben dit erg goed opgemerkt ! Punten voor jullie
. De breedbandige bult in het hoog op 10khz is ook buiten meetbaar, dus die zou evt met een DSP gefilterd kunnen worden, of het passief filter zou gewijzigd kunnen worden ?!? Moet ik nog even bekijken of ik dat ga doen.
Heb ooit eens in een topic van Martijn M gezien dat hij na het meten ook buiten muziek heeft beluisterd en dit als geweldig ervaarde. Wel, ik heb vandaag net hetzelfde gedaan, en moet zeggen: WAUW ! Vooral het enorme stereobeeld is geweldig alsook het laag klinkt totaal anders, maar ik ervaarde dit wel als erg aangenaam.
Buiten viel de omgepoolde tweeter ook veel harder op als in-room. Dus meteen veranderd en terug gaan luisteren. Ongelooflijk hoe geweldig die speakers buiten in de tuin klinken, ik heb zeker een goede 3h buiten zitten luisteren
. Ook al is het een enorm gesleep, dat ga ik echt nog doen ! Een aanrader voor iedereen !
Eindconclusie van deze meetnamiddag, fout gepoolde tweeter ontdekt en erachter gekomen dat mijn luisterruimte vrij hard mijn stereobeeld verpest. Op zoek naar een andere kamer
???
Ik heb deze keer speaker per speaker gemeten ( opstelling kan je zien op de foto's ). Bij de in-room metingen heb ik steeds de rechterspeaker opgemeten, maar terwijl de linker ook meespeelde. Dit had als gevolg dat je de enorme dip op 3khz niet goed zag, te wijten aan de omgepoole tweeter. Montana & SARK hebben dit erg goed opgemerkt ! Punten voor jullie
Heb ooit eens in een topic van Martijn M gezien dat hij na het meten ook buiten muziek heeft beluisterd en dit als geweldig ervaarde. Wel, ik heb vandaag net hetzelfde gedaan, en moet zeggen: WAUW ! Vooral het enorme stereobeeld is geweldig alsook het laag klinkt totaal anders, maar ik ervaarde dit wel als erg aangenaam.
Buiten viel de omgepoolde tweeter ook veel harder op als in-room. Dus meteen veranderd en terug gaan luisteren. Ongelooflijk hoe geweldig die speakers buiten in de tuin klinken, ik heb zeker een goede 3h buiten zitten luisteren
Eindconclusie van deze meetnamiddag, fout gepoolde tweeter ontdekt en erachter gekomen dat mijn luisterruimte vrij hard mijn stereobeeld verpest. Op zoek naar een andere kamer
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Metingen aan de Scanspeak Event
Mwah, akoestiek beetje aanpassen.
Tip: neem canvas en vul die dingen met demping.
Zo zijn er nog wel wat simpele dingen te verzinnen om een kamer een beetje fatsoenlijk te krijgen (gordijnen).
Tip: neem canvas en vul die dingen met demping.
Zo zijn er nog wel wat simpele dingen te verzinnen om een kamer een beetje fatsoenlijk te krijgen (gordijnen).
Re: Metingen aan de Scanspeak Event
Volgens Toole zijn reflecties in kamers juist wenselijk. Vooral zijwaartsereflecties mogen lekker hard terugkomen. Misschien hebben je luidsprekers een slecht afstralingspatroon waardoor het in een kamer minder klinkt. Het blijft in principe smaak, maar statistisch gezien zou buiten luisteren niet aangenamer zijn als je puur kijkt naar de geluidservaring. Wel lijkt het me aannemelijk dat je de plaatsing beter ervaart, maar de ruimtelijkheid lijkt me hier verre van optimaal.
Probeer ook eens onder meerdere hoeken te meten. Dit levert ook aanzienlijk waardevolle informatie op.
gr Kevin
Probeer ook eens onder meerdere hoeken te meten. Dit levert ook aanzienlijk waardevolle informatie op.
gr Kevin
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Metingen aan de Scanspeak Event
Dat lijkt er beter op 
Lijkt me eens leuk om de metingen vergelijken met de andere mic's
Lijkt me eens leuk om de metingen vergelijken met de andere mic's
Re: Metingen aan de Scanspeak Event
Dat lijken me plausibele meetresultaten. Je ziet mooi het afnemen van de bundeling rond 5 khz en de snelle toename ervan naar hogere frequenties. Dat is kenmerkend voor een 2-weg met een 7" en een dergelijk baffleformaat. De tweeter lijkt een beetje te luid te zijn afgefilterd. Klinkt de speaker ook wat te helder?
Re: Metingen aan de Scanspeak Event
Hoi hoi,Martijn M schreef:Bevalt de Event je nog? Heb je het filter aangepast?
De Event heb ik aan de vriend van m'n zus verkocht. Dit omdat ik de Eve II's ook had.
Deze spelen nog altijd naar tevredenheid in de woonkamer
Ben niet meer zo actief met audio bezig de laatste tijd. Misschien dat ik deze zomer er nog een keer terug mee aan de slag ga ?
Re: Metingen aan de Scanspeak Event
De dip bij 3kHz kan aan je soundcard/meetsoftware liggen.
Ik heb daar ook last van op mijn laptop, met een USB-soundstick niet!
Meet eerst je card met een loopthru.
Ik heb daar ook last van op mijn laptop, met een USB-soundstick niet!
Meet eerst je card met een loopthru.
