ZBA luisterdag 2010, de workshops
Moderator: Beheerdersteam
Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
ZBA luisterdag 2010, de workshops
Om het hoofd topic niet teveel te bevuilen heb ik een nieuw topic gestart.
Hier kunnen we verder discussiëren over eventuele workshops voor Breda.
Het leek mij trouwens leuk om in het vervolg (of misschien zelfs nog deze keer) ook meerdere workshops te geven.
Een fineer workshop, solderen SMD, akoestiek begrijpen, tweaken van electronica, noem het maar op!
Wat betreft de "meten" workshops,
Het leek me wellicht zinnig dat we het indelen op niveau.
Zo begin ik in de ochtend over basis dingen. Heel simpel dus hoe je een luidspreker opmeet en daar vervolgens mee aan de slag kan voor een filter.
Daarna kunnen asterduc en harryeng het niveau wellicht iets opvoeren en laten zien hoe het verder in de praktijk gaat als je de ruimte mee neemt.
Op zo'n manier sluit het redelijk op elkaar aan en kunnen we er denk ik voor zorgen dat het niveau enigszins gelijk is.
Het "nadeel" zou kunnen zijn dat mensen veel tijd kwijt zijn als ze de workshops bij willen wonen.
Aan de andere kant zou het wel eens een erg leerzame (en vooral constructieve) middag kunnen zijn.
Ik ga kijken of ik een verhaal kan samenvatten waar de basis dingen in zitten.
Een beamer zou dan denk ik wel handig zijn.
Hier kunnen we verder discussiëren over eventuele workshops voor Breda.
Het leek mij trouwens leuk om in het vervolg (of misschien zelfs nog deze keer) ook meerdere workshops te geven.
Een fineer workshop, solderen SMD, akoestiek begrijpen, tweaken van electronica, noem het maar op!
Wat betreft de "meten" workshops,
Het leek me wellicht zinnig dat we het indelen op niveau.
Zo begin ik in de ochtend over basis dingen. Heel simpel dus hoe je een luidspreker opmeet en daar vervolgens mee aan de slag kan voor een filter.
Daarna kunnen asterduc en harryeng het niveau wellicht iets opvoeren en laten zien hoe het verder in de praktijk gaat als je de ruimte mee neemt.
Op zo'n manier sluit het redelijk op elkaar aan en kunnen we er denk ik voor zorgen dat het niveau enigszins gelijk is.
Het "nadeel" zou kunnen zijn dat mensen veel tijd kwijt zijn als ze de workshops bij willen wonen.
Aan de andere kant zou het wel eens een erg leerzame (en vooral constructieve) middag kunnen zijn.
Ik ga kijken of ik een verhaal kan samenvatten waar de basis dingen in zitten.
Een beamer zou dan denk ik wel handig zijn.
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Als er niemand een beamer meeneemt kan -worse case scenario- sjons mijn beamer wel meenemen naar Breda. Is wel 16:9, heeft HDMI of VGA.
- JamesTRexx
- Berichten: 16
- Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 23:17
- Locatie: Oud Zeeland
- Contacteer:
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Mocht het interessant zijn, mijn actieve open baffle set is nog steeds niet compleet doorgemeten door mijzelf en kan eventueel voor demonstratie gebruikt worden, mocht je daar wat aan hebben...
Manipulatie van frequency, slope, timing etc. kan via de DEQ en DCX2496.
Manipulatie van frequency, slope, timing etc. kan via de DEQ en DCX2496.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Voor mijn demonstratie is dat iets te veel (ook niet helemaal de bedoeling)
Ik neem zelf wel een 2-wegje mee.
Ik neem zelf wel een 2-wegje mee.
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
als die beamer mee moet hoor ik dat graag voor vrijdag, dan kan ik hem losmaken en klaarleggen ...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
lijkt me ook beter dan TSPs meten, is toch niet zo nuttig eerlijk gezegd. meten hoe een ls zich in een kast gedraagt is veel interesanter. ik heb (op een testje na) nog nooit een TS parameter zelf gemeten, en was dat ook niet van planb_force schreef:Kort gezegd wil ik behandelen:
- Wat voor spullen heb je nodig
- hoe moet je speaker/micrfoon staan.
- onder hoeken meten
- hoe werkt ARTA voor deze "standaard" metingen
- project aanmaken speakerworkshop
overigens dat laatste, waarom perse speakerworkshop? het gebruiken van de gemeten data lijkt me toch meer iets voor een andere workshop, namelijk "simuleren van filters"
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Goed dat je de vraag stelt Henkjan, dat is juist de reden waarom ik wilde weten wat mensen verwachten 
Het idee is dus om een workshop "meten voor dummies" te doen.
Daarbij ga ik dus niet kijken hoe een kast zich gedraagt, maar leg ik enkel de handelingen uit die gedaan moeten worden om op een goede manier een filter te kunnen maken.
Daar hoort ook een stukje export/import werk bij van je favoriete simulatie/bereken software pakket.
Hoe kasten zich gedragen etc kan ook wel aan de orde komen, maar daar gaat meer tijd in zitten.
Zeker ook qua theorie en inzicht. Na een tijdje moet je daarvoor ook een soort "feeling" voor hebben. (lees: ook weer gewoon veel doen)
Het idee is dus om een workshop "meten voor dummies" te doen.
Daarbij ga ik dus niet kijken hoe een kast zich gedraagt, maar leg ik enkel de handelingen uit die gedaan moeten worden om op een goede manier een filter te kunnen maken.
Daar hoort ook een stukje export/import werk bij van je favoriete simulatie/bereken software pakket.
Hoe kasten zich gedragen etc kan ook wel aan de orde komen, maar daar gaat meer tijd in zitten.
Zeker ook qua theorie en inzicht. Na een tijdje moet je daarvoor ook een soort "feeling" voor hebben. (lees: ook weer gewoon veel doen)
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Hey Bart !b_force schreef:Daarbij ga ik dus niet kijken hoe een kast zich gedraagt, maar leg ik enkel de handelingen uit die gedaan moeten worden om op een goede manier een filter te kunnen maken.
Daar hoort ook een stukje export/import werk bij van je favoriete simulatie/bereken software pakket.
Hoe kasten zich gedragen etc kan ook wel aan de orde komen, maar daar gaat meer tijd in zitten.
Zeker ook qua theorie en inzicht. Na een tijdje moet je daarvoor ook een soort "feeling" voor hebben. (lees: ook weer gewoon veel doen)
Je verteld het precies goed. De handelingen die gedaan moeten worden om een filter te maken.
Heb zelf (zoals ik in het andere forum topic zei) weinig verstand van het meten.
Met iedere stukje theorie/praktijk die ik voor geschoteld krijg kom ik al een heel eind !
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Ubung macht dem meister 
Of te wel Oefening baart kunst
Of te wel Oefening baart kunst
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
van luidsprekers heb ik momenteel ook nog niet veel kaas gegeten, dus elk stukje workshop dat ik praktisch kan gebruiken thuis is welkom hier 
De sessies van Bart en Ed zal ik dus bijwonen.
Wie geeft er nog een workshop ? Dat is me nog niet helemaal duidelijk ...
De sessies van Bart en Ed zal ik dus bijwonen.
Wie geeft er nog een workshop ? Dat is me nog niet helemaal duidelijk ...
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Bart; goed initiatief. Zorg ervoor dat je tijden aangeeft bij mij en een quotum aan de bezoekers die mee willen doen. Vorig jaar liep het in en uit, dat werkte volgens mij niet echt.
jan
jan
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Jan, inderdaad, dat is dus wat ik wil voorkomen.
Duidelijk van te voren stellen wie er komen, wat er verteld wordt.
Dat is juist de reden dat ik het zo graag wil weten
Ik tel nu nog net 12 man geloof ik...
- TubeHead
- xbake
- Ronald_1
- ]eep
- mischa72
- hannesie
- meanman64
- wol5455
- maxdepax
- Boppo84
- Pjotr
- knuisje
Duidelijk van te voren stellen wie er komen, wat er verteld wordt.
Dat is juist de reden dat ik het zo graag wil weten
Ik tel nu nog net 12 man geloof ik...
- TubeHead
- xbake
- Ronald_1
- ]eep
- mischa72
- hannesie
- meanman64
- wol5455
- maxdepax
- Boppo84
- Pjotr
- knuisje
Laatst gewijzigd door b_force op vr 21 mei 2010, 17:40, 8 keer totaal gewijzigd.
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Tuurlijk komt hannesie, ik had je een PB gestuurd 
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Het was mij niet helemaal duidelijk of het ook het geen was waar je naar op zoek benthannesie schreef:Tuurlijk komt hannesie, ik had je een PB gestuurd
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Ik word alleen maar leergieriger op mijn ouwe dag, zeker als het om Audio gaat

Alleen mijn vrouw vind dat er wel erg veel tijd in gaat zitten, maar ja, PASSIE voor zoiets, hoe hou je dat tegen?
Alleen mijn vrouw vind dat er wel erg veel tijd in gaat zitten, maar ja, PASSIE voor zoiets, hoe hou je dat tegen?
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Neemt iemand ook een video-camera mee
Ik heb wel interesse in de workshop maar kan alleen niet in levende lijve aanwezig zijn 
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Ik heb nog iemand die daar interesse in heeftSARK schreef:Neemt iemand ook een video-camera mee![]()
Ik heb wel interesse in de workshop maar kan alleen niet in levende lijve aanwezig zijn
Is opzich een mogelijkheid ja
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Bart reken mij er ook maar bij.Vooral het meten intereseert mij.b_force schreef:Jan, inderdaad, dat is dus wat ik wil voorkomen.
Duidelijk van te voren stellen wie er komen, wat er verteld wordt.
Dat is juist de reden dat ik het zo graag wil weten
Ik tel nu nog net 6 man geloof ik...
- TubeHead
- xbake
- Ronald_1
- ]eep
- mischa72
- hannesie
Niet helemaal duidelijk:
- meanman64
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Vooral?
Het gaat er alleen maar over ?
Zit ik inmiddels op 7 man.
Het gaat er alleen maar over ?
Zit ik inmiddels op 7 man.
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Verdomd zeg, daar zeg je wat... Ik heb zo'n klein toshiba gevalletje wat nog wel een redelijke 720p wil schieten rechtstreeks op sd. Zal 'em zo eens opzoeken. Zal die wel meenemen, heb alleen geen goed statief oid, en ik denk dat het geluid ook niet al te best zal zijn... Maar mocht er iemand met wat grotere/betere hardware zijn danwel willen rondlopen...SARK schreef:Neemt iemand ook een video-camera mee![]()
Ik heb wel interesse in de workshop maar kan alleen niet in levende lijve aanwezig zijn
Acht, afhankelijk van hoelaat je dit precies wil gaan doen...b_force schreef:Zit ik inmiddels op 7 man.
/edit: even ter info, ook voor mezelf, 1280x720 ca 4h, 720x576 ca 8h, 640x480 ca 8h, 352x240 ca 20h, alles op een 8GB sdhc class6 kaartje
Laatst gewijzigd door sjons op ma 17 mei 2010, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Maakt mij niks uit hoe laat.sjons schreef:Verdomd zeg, daar zeg je wat... Ik heb zo'n klein toshiba gevalletje wat nog wel een redelijke 720p wil schieten rechtstreeks op sd. Zal 'em zo eens opzoeken. Zal die wel meenemen, heb alleen geen goed statief oid, en ik denk dat het geluid ook niet al te best zal zijn... Maar mocht er iemand met wat grotere/betere hardware zijn danwel willen rondlopen...SARK schreef:Neemt iemand ook een video-camera mee![]()
Ik heb wel interesse in de workshop maar kan alleen niet in levende lijve aanwezig zijn
Acht, afhankelijk van hoelaat je dit precies wil gaan doen...b_force schreef:Zit ik inmiddels op 7 man.
Hoewel het me handig lijkt dat het voor het verhaal van Ed is.
Beamer konden we dus eventueel ook regelen (ook handig voor Ed) en camera hebben we dus ook
Wowly, welke ruimte is geschikt denk je?
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
wol5455 meld zich ook aan voor de workshops
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Ik weet het niet zeker, maar in de "disco"ruimte, de grote ruimte beneden staan harry en ed ook schat ik zo, dus daar is het misschien handig een meetruimte te maken? mag ook in de grote ruimte boven, maar daar zit je met de schuine dakpanelen.
Ruimte 1 aanhouden? Ed moet wel wat tijd hebben om zijn systeem in te stellen. Ik stel voor dat je s'morgens begint rond een uur of 10. Dan is iedereen er waarschijnlijk wel. Uurtje genoeg?, dan kan daarna ed vanaf 11 zijn systeem instellen tot in de middagpauze 982uurtjes moet wel lukken gaf ed aan). Na een paar uur kan harry dan zijn systeem opzetten en finetunen. Hebben jullie op de avond na ruimte 1 de hele dag voor de DSP en andere meetsysytemen
Jan
Ruimte 1 aanhouden? Ed moet wel wat tijd hebben om zijn systeem in te stellen. Ik stel voor dat je s'morgens begint rond een uur of 10. Dan is iedereen er waarschijnlijk wel. Uurtje genoeg?, dan kan daarna ed vanaf 11 zijn systeem instellen tot in de middagpauze 982uurtjes moet wel lukken gaf ed aan). Na een paar uur kan harry dan zijn systeem opzetten en finetunen. Hebben jullie op de avond na ruimte 1 de hele dag voor de DSP en andere meetsysytemen
Jan
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Ik zit net te denken.
Waarom niet buiten?
Aan de andere kant, mooi om te laten zien dat je binnen ook kunt meten.
Overigens, het groepje is nu onder de 10 man.
Eigenlijk is denk ik ook wel fijn omdat het anders veel te vol en druk wordt.
Ik denk dat ik dat ook als maximum ga stellen.
Niet dat ik andere mensen het niet wil gunnen, maar het moet ook nog overzichtelijk blijven voor iedereen.
Ruimte 1 vind ik persoonlijk niet fijn.
Dat is ook een beetje de in- en uitloop plek voor "mooie systemen" en "gezellige praat".
Wel ideaal voor bv een DSP workshop denk ik.
De kleine ruimte met (meen ik) grijzen muren, waar vorige jaar die rondstralers van Jeroen stonden, lijkt me heel erg geschikt.
Zeker voor een klein select groepje
Waarom niet buiten?
Aan de andere kant, mooi om te laten zien dat je binnen ook kunt meten.
Overigens, het groepje is nu onder de 10 man.
Eigenlijk is denk ik ook wel fijn omdat het anders veel te vol en druk wordt.
Ik denk dat ik dat ook als maximum ga stellen.
Niet dat ik andere mensen het niet wil gunnen, maar het moet ook nog overzichtelijk blijven voor iedereen.
Ruimte 1 vind ik persoonlijk niet fijn.
Dat is ook een beetje de in- en uitloop plek voor "mooie systemen" en "gezellige praat".
Wel ideaal voor bv een DSP workshop denk ik.
De kleine ruimte met (meen ik) grijzen muren, waar vorige jaar die rondstralers van Jeroen stonden, lijkt me heel erg geschikt.
Zeker voor een klein select groepje
Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops
Stond de koffie ook niet in ruimte 1?
Dan kan de frequentie van het koffie apparaat ook mooi meegenomen worden, maar je krijgt daardoor ook meer inloop, die de concentratie verstoord van de aandachtige
cursisten.
Dan kan de frequentie van het koffie apparaat ook mooi meegenomen worden, maar je krijgt daardoor ook meer inloop, die de concentratie verstoord van de aandachtige
