ZBA luisterdag 2010, de workshops

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

ZBA luisterdag 2010, de workshops

Bericht door b_force »

Om het hoofd topic niet teveel te bevuilen heb ik een nieuw topic gestart.

Hier kunnen we verder discussiëren over eventuele workshops voor Breda.

Het leek mij trouwens leuk om in het vervolg (of misschien zelfs nog deze keer) ook meerdere workshops te geven.
Een fineer workshop, solderen SMD, akoestiek begrijpen, tweaken van electronica, noem het maar op!

Wat betreft de "meten" workshops,
Het leek me wellicht zinnig dat we het indelen op niveau.
Zo begin ik in de ochtend over basis dingen. Heel simpel dus hoe je een luidspreker opmeet en daar vervolgens mee aan de slag kan voor een filter.
Daarna kunnen asterduc en harryeng het niveau wellicht iets opvoeren en laten zien hoe het verder in de praktijk gaat als je de ruimte mee neemt.

Op zo'n manier sluit het redelijk op elkaar aan en kunnen we er denk ik voor zorgen dat het niveau enigszins gelijk is.
Het "nadeel" zou kunnen zijn dat mensen veel tijd kwijt zijn als ze de workshops bij willen wonen.
Aan de andere kant zou het wel eens een erg leerzame (en vooral constructieve) middag kunnen zijn.

Ik ga kijken of ik een verhaal kan samenvatten waar de basis dingen in zitten.
Een beamer zou dan denk ik wel handig zijn.
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops

Bericht door MrCaBLeGuY »

Als er niemand een beamer meeneemt kan -worse case scenario- sjons mijn beamer wel meenemen naar Breda. Is wel 16:9, heeft HDMI of VGA.
Gebruikersavatar
JamesTRexx
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 23:17
Locatie: Oud Zeeland
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops

Bericht door JamesTRexx »

Mocht het interessant zijn, mijn actieve open baffle set is nog steeds niet compleet doorgemeten door mijzelf en kan eventueel voor demonstratie gebruikt worden, mocht je daar wat aan hebben...
Manipulatie van frequency, slope, timing etc. kan via de DEQ en DCX2496.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops

Bericht door b_force »

Voor mijn demonstratie is dat iets te veel (ook niet helemaal de bedoeling)
Ik neem zelf wel een 2-wegje mee.
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops

Bericht door MrCaBLeGuY »

als die beamer mee moet hoor ik dat graag voor vrijdag, dan kan ik hem losmaken en klaarleggen ...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Kort gezegd wil ik behandelen:
- Wat voor spullen heb je nodig
- hoe moet je speaker/micrfoon staan.
- onder hoeken meten
- hoe werkt ARTA voor deze "standaard" metingen
- project aanmaken speakerworkshop
lijkt me ook beter dan TSPs meten, is toch niet zo nuttig eerlijk gezegd. meten hoe een ls zich in een kast gedraagt is veel interesanter. ik heb (op een testje na) nog nooit een TS parameter zelf gemeten, en was dat ook niet van plan :roll:

overigens dat laatste, waarom perse speakerworkshop? het gebruiken van de gemeten data lijkt me toch meer iets voor een andere workshop, namelijk "simuleren van filters"
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops

Bericht door b_force »

Goed dat je de vraag stelt Henkjan, dat is juist de reden waarom ik wilde weten wat mensen verwachten :)

Het idee is dus om een workshop "meten voor dummies" te doen.
Daarbij ga ik dus niet kijken hoe een kast zich gedraagt, maar leg ik enkel de handelingen uit die gedaan moeten worden om op een goede manier een filter te kunnen maken.
Daar hoort ook een stukje export/import werk bij van je favoriete simulatie/bereken software pakket.
Hoe kasten zich gedragen etc kan ook wel aan de orde komen, maar daar gaat meer tijd in zitten.
Zeker ook qua theorie en inzicht. Na een tijdje moet je daarvoor ook een soort "feeling" voor hebben. (lees: ook weer gewoon veel doen)
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops

Bericht door TubeHead »

b_force schreef:
Daarbij ga ik dus niet kijken hoe een kast zich gedraagt, maar leg ik enkel de handelingen uit die gedaan moeten worden om op een goede manier een filter te kunnen maken.
Daar hoort ook een stukje export/import werk bij van je favoriete simulatie/bereken software pakket.
Hoe kasten zich gedragen etc kan ook wel aan de orde komen, maar daar gaat meer tijd in zitten.
Zeker ook qua theorie en inzicht. Na een tijdje moet je daarvoor ook een soort "feeling" voor hebben. (lees: ook weer gewoon veel doen)
Hey Bart !

Je verteld het precies goed. De handelingen die gedaan moeten worden om een filter te maken.
Heb zelf (zoals ik in het andere forum topic zei) weinig verstand van het meten.
Met iedere stukje theorie/praktijk die ik voor geschoteld krijg kom ik al een heel eind !
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops

Bericht door hannesie »

Ubung macht dem meister :mrgreen:

Of te wel Oefening baart kunst
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops

Bericht door BertDB »

van luidsprekers heb ik momenteel ook nog niet veel kaas gegeten, dus elk stukje workshop dat ik praktisch kan gebruiken thuis is welkom hier :D

De sessies van Bart en Ed zal ik dus bijwonen.
Wie geeft er nog een workshop ? Dat is me nog niet helemaal duidelijk ...
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops

Bericht door Wowly »

Bart; goed initiatief. Zorg ervoor dat je tijden aangeeft bij mij en een quotum aan de bezoekers die mee willen doen. Vorig jaar liep het in en uit, dat werkte volgens mij niet echt.

jan
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops

Bericht door b_force »

Jan, inderdaad, dat is dus wat ik wil voorkomen.
Duidelijk van te voren stellen wie er komen, wat er verteld wordt.
Dat is juist de reden dat ik het zo graag wil weten :)

Ik tel nu nog net 12 man geloof ik...

- TubeHead
- xbake
- Ronald_1
- ]eep
- mischa72
- hannesie
- meanman64
- wol5455
- maxdepax
- Boppo84
- Pjotr
- knuisje
Laatst gewijzigd door b_force op vr 21 mei 2010, 17:40, 8 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops

Bericht door hannesie »

Tuurlijk komt hannesie, ik had je een PB gestuurd :mrgreen:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops

Bericht door b_force »

hannesie schreef:
Tuurlijk komt hannesie, ik had je een PB gestuurd :mrgreen:
Het was mij niet helemaal duidelijk of het ook het geen was waar je naar op zoek bent :)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops

Bericht door hannesie »

Ik word alleen maar leergieriger op mijn ouwe dag, zeker als het om Audio gaat :-" :-" :-"

Alleen mijn vrouw vind dat er wel erg veel tijd in gaat zitten, maar ja, PASSIE voor zoiets, hoe hou je dat tegen?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops

Bericht door SARK »

Neemt iemand ook een video-camera mee :?: :roll: Ik heb wel interesse in de workshop maar kan alleen niet in levende lijve aanwezig zijn 8-[
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops

Bericht door b_force »

SARK schreef:
Neemt iemand ook een video-camera mee :?: :roll: Ik heb wel interesse in de workshop maar kan alleen niet in levende lijve aanwezig zijn 8-[
Ik heb nog iemand die daar interesse in heeft :)
Is opzich een mogelijkheid ja
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops

Bericht door meanman64 »

b_force schreef:
Jan, inderdaad, dat is dus wat ik wil voorkomen.
Duidelijk van te voren stellen wie er komen, wat er verteld wordt.
Dat is juist de reden dat ik het zo graag wil weten :)

Ik tel nu nog net 6 man geloof ik...

- TubeHead
- xbake
- Ronald_1
- ]eep
- mischa72
- hannesie

Niet helemaal duidelijk:
- meanman64
Bart reken mij er ook maar bij.Vooral het meten intereseert mij.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops

Bericht door b_force »

Vooral?

Het gaat er alleen maar over ? :P
Zit ik inmiddels op 7 man.
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops

Bericht door sjons »

SARK schreef:
Neemt iemand ook een video-camera mee :?: :roll: Ik heb wel interesse in de workshop maar kan alleen niet in levende lijve aanwezig zijn 8-[
Verdomd zeg, daar zeg je wat... Ik heb zo'n klein toshiba gevalletje wat nog wel een redelijke 720p wil schieten rechtstreeks op sd. Zal 'em zo eens opzoeken. Zal die wel meenemen, heb alleen geen goed statief oid, en ik denk dat het geluid ook niet al te best zal zijn... Maar mocht er iemand met wat grotere/betere hardware zijn danwel willen rondlopen...
b_force schreef:
Zit ik inmiddels op 7 man.
Acht, afhankelijk van hoelaat je dit precies wil gaan doen...


/edit: even ter info, ook voor mezelf, 1280x720 ca 4h, 720x576 ca 8h, 640x480 ca 8h, 352x240 ca 20h, alles op een 8GB sdhc class6 kaartje
Laatst gewijzigd door sjons op ma 17 mei 2010, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops

Bericht door b_force »

sjons schreef:
SARK schreef:
Neemt iemand ook een video-camera mee :?: :roll: Ik heb wel interesse in de workshop maar kan alleen niet in levende lijve aanwezig zijn 8-[
Verdomd zeg, daar zeg je wat... Ik heb zo'n klein toshiba gevalletje wat nog wel een redelijke 720p wil schieten rechtstreeks op sd. Zal 'em zo eens opzoeken. Zal die wel meenemen, heb alleen geen goed statief oid, en ik denk dat het geluid ook niet al te best zal zijn... Maar mocht er iemand met wat grotere/betere hardware zijn danwel willen rondlopen...
b_force schreef:
Zit ik inmiddels op 7 man.
Acht, afhankelijk van hoelaat je dit precies wil gaan doen...
Maakt mij niks uit hoe laat.
Hoewel het me handig lijkt dat het voor het verhaal van Ed is.

Beamer konden we dus eventueel ook regelen (ook handig voor Ed) en camera hebben we dus ook :)

Wowly, welke ruimte is geschikt denk je?
wol5455
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 17:40

Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops

Bericht door wol5455 »

wol5455 meld zich ook aan voor de workshops
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops

Bericht door Wowly »

Ik weet het niet zeker, maar in de "disco"ruimte, de grote ruimte beneden staan harry en ed ook schat ik zo, dus daar is het misschien handig een meetruimte te maken? mag ook in de grote ruimte boven, maar daar zit je met de schuine dakpanelen.

Ruimte 1 aanhouden? Ed moet wel wat tijd hebben om zijn systeem in te stellen. Ik stel voor dat je s'morgens begint rond een uur of 10. Dan is iedereen er waarschijnlijk wel. Uurtje genoeg?, dan kan daarna ed vanaf 11 zijn systeem instellen tot in de middagpauze 982uurtjes moet wel lukken gaf ed aan). Na een paar uur kan harry dan zijn systeem opzetten en finetunen. Hebben jullie op de avond na ruimte 1 de hele dag voor de DSP en andere meetsysytemen :)

Jan
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops

Bericht door b_force »

Ik zit net te denken.
Waarom niet buiten? :lol: :lol:

Aan de andere kant, mooi om te laten zien dat je binnen ook kunt meten.
Overigens, het groepje is nu onder de 10 man.
Eigenlijk is denk ik ook wel fijn omdat het anders veel te vol en druk wordt.
Ik denk dat ik dat ook als maximum ga stellen.
Niet dat ik andere mensen het niet wil gunnen, maar het moet ook nog overzichtelijk blijven voor iedereen.

Ruimte 1 vind ik persoonlijk niet fijn.
Dat is ook een beetje de in- en uitloop plek voor "mooie systemen" en "gezellige praat".
Wel ideaal voor bv een DSP workshop denk ik.

De kleine ruimte met (meen ik) grijzen muren, waar vorige jaar die rondstralers van Jeroen stonden, lijkt me heel erg geschikt.
Zeker voor een klein select groepje
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ZBA luisterdag 2010, de workshops

Bericht door hannesie »

Stond de koffie ook niet in ruimte 1?

Dan kan de frequentie van het koffie apparaat ook mooi meegenomen worden, maar je krijgt daardoor ook meer inloop, die de concentratie verstoord van de aandachtige :oops: cursisten.
Gesloten

Terug naar “DIY Events door leden”