Showcase Hans [UPDATE, enkele metingen erbij zie pag2]

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Showcase Hans [UPDATE, enkele metingen erbij zie pag2]

Bericht door MrCaBLeGuY »

Omdat het leuker is aan iets te beginnen dan het af te maken nu alvast weer beginnen met de Hans van Juoiga. Om te beginnen het hout maar eens regelen. Ik heb voor de Hans even een zaagplan gemaakt gezien de hoeveelheid verschillende plankjes e.d. zojuist gedaan:
hans-zaagplan.gif
Voor de zekerheid een extra baffle (mocht het na het proef frezen nog mis gaan heb je nog een kans). Bovenste uit de tekening hou ik over en is voor het gemak door de helft (geen zin om 2.44 meter in de auto te manoeuvreren) en is samen met dat stuk links onder vast nog wel eens iets van te maken. In principe ben je met zagen klaar het enige is de 2 stukjes van 15.9x11.4cm voorzien van een verstek gezaagde kopse kant (45 graden).

Voor wie hem zelf wil gebruiken bijgaand ook in PDF. Nu op naar de Karwei!
Bijlagen
hans-zaagplan.pdf
(5.33 KiB) 190 keer gedownload
bouwtekening hans.PDF
(219.25 KiB) 181 keer gedownload
stuklijst hans.PDF
(200.21 KiB) 132 keer gedownload
Laatst gewijzigd door MrCaBLeGuY op ma 31 mei 2010, 1:10, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Showcase Hans

Bericht door MrCaBLeGuY »

Oke naar de Karwei geweest, vaste zager was er, zaagplannetje erbij en aan de slag. Het resultaat:
_DSC0188.JPG
En natuurlijk wil je het dan even in elkaar leggen, meteen hoekjes van 45 graden gezaagd met de zaagtafel:
_DSC0189.JPG
En gister bij rondevries even wat BAF meegenomen, heb nu wel even genoeg op voorraad :):
_DSC0190.JPG
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Showcase Hans [nu met naaktfoto's ! :)]

Bericht door MrCaBLeGuY »

Na even lekker lijmen & plakken:
_DSC0191.JPG
Weer een stukje verder:
_DSC0195.JPG
Vandaag overdag maar eens lekker gaan frezen.
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Showcase Hans [nu met naaktfoto's ! :)]

Bericht door MrCaBLeGuY »

Even de hulp ingeschakeld van wat deuveltjes voor de zijkant en de baffle (makkelijker lijmen straks, om een of andere wijze werkt die witte houtlijm ook goed als 'glijmiddel' als je wat aanspant wil -zeker een groot oppervlak- steeds alle kanten op).
_DSC0196.JPG
_DSC0197.JPG
En dicht:
_DSC0198.JPG
Achterop mooie insteek binding posts (vind het zonde om een groot gat te boren voor een plastic terminal):
_DSC0199.JPG
Volgende stappen:

- De grote zijkanten van wat lapjes bitumen voorzien en vervolgens de losse zijkant verlijmen.
- Baffle even tijdelijk vast met lijmklemmen en alles netjes opschuren (afwijkingen zijn allemaal max een halve tot 1 mm).
- Tweeter plaat erop zetten met 2 deuvels (denk dat ik hem niet ga verlijmen verlopig dus alleen vast me deuvels en aan de onderkant iets om trillingen tegen te gaan). Eventueel na het afwerken pas verlijmen.
- Baffle vrezen
- Filter onderdelen bestellen en onder in de kast monteren mat een zacht stukje schuim eronder.
- BAF op de goede plekken
- Baffle verlijmen

Nadeel, ik kan niet meer bij het filter als ik klaar ben. Mocht dat -worse case- nodig zijn kan ik altijd de insteek posts vervangen door een plastic post zodat het filter er uit kan.
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Showcase Hans [op naar het schuren & frezen]

Bericht door MrCaBLeGuY »

Straks even het filter bestellen bij Caps & Coils, hopen dat die dinsdag binnen is dan. Het filter schema:
filter Hans - final.jpg
Ik ga -mede met de vriendelijke hulp van Henk-Jan- voor de volgende onderdelen:

2 x ClarityCap SA 0.47 uF
2 x ClarityCap SA 5.60 uF
4 x ClarityCap SA 6.80 uF
2 x 14 AWG CrossCoil 0.12 mH (Rdc 0.105 Ohm)
2 x 14 AWG CrossCoil 0.82 mH (Rdc 0.220 Ohm)
4 x Mox 10 Watt 3.90 Ω
2 x Mox 10 Watt 15.0 Ω
-- Extra:
2 x Mox 10 Watt 8.20 Ω (Op R3 Tweeter -1db)
2 x Mox 10 Watt 47.0 Ω (Op R3 Tweeter +1db)

Totaal 130 euro.

Motivatie keuzes:
Ik wou zo high-end mogelijk zonder op een absurd bedrag uit te komen. Afgaande op de cap reviews van Tony is de SA range van Clarity Cap een mooie keuze. De alternatieven:

Beter:
- Audyn Cap Plus (42 euro duurder)
- Clarity Cap ESA (53 euro duurder
- Mundorf Supreme Cap MKP 800VDC (73 euro duurder)

Minder:
- ClarityCap PX (30 euro goedkoper)
- Mundorf M-Cap MKP 400VDC (25 euro goedkooper)

Dus met een meerprijs van rond de 25/30 ten opzichte van de instap lijnen en zo een 50 euro goedkoper dan de high-end modellen is de SA range de beste keuze qua prijs/kwaliteit.

Dan de spoelen, de keuze is 1.6mm draad en 14 AWG folie. Hebben dezelfde weerstand maar folie heeft wat kleine voordelen. Omdat de folie over het hele frequentie bereik wat stabieler is en de meerprijs voor 14 AWG folie ten op zichte van 1.6 draad voor folie gekozen. Draad 1.6 komt op 32 euro en folie 14 awg op 61 euro is het verschil overbrugbaar.

Dus met een meerprijs van +/- 60 euro ga je op een totaal budget voor de hans van zo een 450 euro van instap filter naar semi high-end filter dat lijkt me op de totaalprijs zeker de moeite waard.

Bijgaand nog even het winkelmandje van de filter componenten voor de geïnteresseerde.
Bijlagen
filter-winkelmandje.rar
(59.97 KiB) 108 keer gedownload
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Showcase Hans [op naar het schuren & frezen]

Bericht door MrCaBLeGuY »

Oke bitumen erin, met name op de grote open stukken:
_DSC0200.JPG
_DSC0201.JPG
Tevens voor 1 stuk baf op maat geknipt, in de hoeveelheden die in de Elektor Audio special waarin de Hans staat beschreven is. Hier wordt echter gesproken over 1/3mat 5/6 mat etc. Nu vraag ik me af of mijn matten niet per ongeluk 2 x zo groot zijn als die beschreven staan. Is er iemand die de Hans gemaakt heeft die aan kan geven of dit ongeveer zoals bedoeld is of veel te veel?
_DSC0202.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Showcase Hans [op naar het schuren & frezen]

Bericht door Henkjan »

met 1 mat bedoel ik 1 mat Sonofil (dus niet 1 pak, want dat ziin 2 matten). en 1 mat weegt ongeveer 50 gram. als ik zo de foto bekijk (op m'n foon) dan lijkt me de hoeveelheid wat groot... ik zal later eens graven naar een foto
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Showcase Hans [op naar het schuren & frezen]

Bericht door Henkjan »

foto demping Hans.jpg
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Showcase Hans [op naar het schuren & frezen]

Bericht door MrCaBLeGuY »

Super, ik dank je Henk-Jan.

Inmiddels 1 afgeschuurd en gevuld met demping. Iets minder dit keer. Bijgaand:
_DSC0204.JPG
Het schuren ging prima, door het mooie zaagwerk zeer kleine afwijkingen. Kon het makkelijk superstrak opschuren:
_DSC0205.JPG
Gister filter besteld bij Roland, hoop dat die vandaag binnen komt. Nu de baffle's maar gaan frezen.
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Showcase Hans [op naar het schuren & frezen]

Bericht door MrCaBLeGuY »

Het setje CSS speakers zitten op hun plaats. Vanmiddag maar verder met tweeter en als het goed is komen filter onderdelen binnen vandaag.
_DSC0208.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Showcase Hans [op naar het schuren & frezen]

Bericht door RobertD »

Je bouwt lekker snel door mijnheer de kabelgast. Ben benieuwd wat je er uiteindelijk van gaat vinden.
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Showcase Hans [op naar het schuren & frezen]

Bericht door MrCaBLeGuY »

Tweets ook gefreesd (niet helemaal tevreden even kijken hoe de afwerking wordt anders doe ik ze opnieuw).
_DSC0212.JPG
En zojuist filter plankjes gefabriceerd, als ik er zin in heb ga ik beginnen met solderen:
_DSC0211.JPG
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Showcase Hans [op naar het schuren & frezen]

Bericht door bartsegers »

Dat gaat inderdaad met rasse schreden hier!
Hoeveel bouwsels heb je inmiddels staan links en rechts :D

Prachtige hobby he :-$
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Showcase Hans [op naar het schuren & frezen]

Bericht door fluppie »

Ik heb eigenlijk thuis gewoon deze drivers op het schap liggen... Misschien maar eens gewoon bouwen :D ?
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Showcase Hans [op naar het schuren & frezen]

Bericht door MrCaBLeGuY »

1 filter klaar, die speelt, morgen de tweede doen. Ik merk wel dat ik de speakers (op mijn Marantz 7400) op Small moet zetten en nu gaat alles onder de 80hz naar de subwoofer. Als ik ze op Large zet (en ze full range spelen) gaat bij een wat hoger volume de CSS 'over zijn nek'. Nu vanaf 80hz spelend kan hij wel op hoog volume spelen. Kan nog weinig zeggen over het beeld, morgen stereo laten spelen en ik laat me verassen.

Gezien ik zo wel bas ga missen wordt de subwoofer wel het volgende project :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Showcase Hans [op naar het schuren & frezen]

Bericht door Henkjan »

MrCaBLeGuY schreef:
.... Als ik ze op Large zet (en ze full range spelen) gaat bij een wat hoger volume de CSS 'over zijn nek'.
tja, toveren kan nog steeds niet... 4" blijft 4"
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Showcase Hans [op naar het schuren & frezen]

Bericht door MrCaBLeGuY »

Het was geen 'negatief commentaar' HenkJan, enkel een bevinding :)
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Showcase Hans [op naar het schuren & frezen]

Bericht door MrCaBLeGuY »

Zo eentje schiet lekker op! Bijgaand:

_DSC0223.JPG

Even klaar mee voor deze middag, nu even finale kijken van Luik-Bastenaken-Luik.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Showcase Hans [op naar het schuren & frezen]

Bericht door sietse »

As ik ff mag, er is me van die tweet één dingetje niet helemaal duidelijk en dat zijn de inbouw maten. Wat zijn de maten hiervoor? Ik zie een rechthoek maar kan ik hem rond 130mm verzinken in het front en hoezo twee maten bij die rechthoek in de bouw beschrijving in de Elektor? Achterkant schuin gefreesd of zo?
Ik heb ze nog niet maar ga ze misschien aanschaffen. Heb wat cirkeltjes op een plankje getekend en gelukkig nog niks gezaagd.. :roll:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Showcase Hans [op naar het schuren & frezen]

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat je hier het snelheidsrecord luidsprekers bouwen mee gaat halen... :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Showcase Hans [op naar het schuren & frezen]

Bericht door Henkjan »

@Sietse: geef t eens op de tekening aan wat je bedoelt..
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Showcase Hans [op naar het schuren & frezen]

Bericht door sietse »

Ik denk dat ik het al weet. Kom er tzt wel op terug. Moet nog ff nadenken over wat en hoe. 8)
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Showcase Hans [op naar het schuren & frezen]

Bericht door MrCaBLeGuY »

Update, hans zojuist in stereo beluisterd (2de baffle is nog niet verlijmd dus lekt nog) maar toch klonk het al heerlijk. Zeker in stereo produceert Hans een meer dan redelijke bas zonder aanvulling van een subwoofer. Speakers goed ingesteld op de Marantz SR7400 (timing) beetje draaien met beide speakers en spelen met de plaatsing.

-- EMOTIE BESCHRIJVING --
Er lekker voor gaan zitten, sigaartje erbij, ogen dicht, een aantal nummers beluisterd, betoverend. Luisterde naar een nummer met saxofoon, klonk zeer ruimtelijk en als je met je ogen dicht in je hoofd een vochtig rietje ziet vibreren weet de Hans me in zonder twijfel in vervoering te brengen.
-- END EMOTIE BESCHRIJVING --
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Showcase Hans [op naar het schuren & frezen]

Bericht door SSassen »

Aan vochtige vibrerende rietjes is d'r in Zwaag toch geen gebrek? Je loopt de deur uit, twee stappen naar links en je dondert zo een zompige rietkraag in toch? :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Showcase Hans [op naar het schuren & frezen]

Bericht door Arno »

Ah, jij hoort de spuug op het riet, die ik bij de w5-1611's miste :)
Gesloten