Denon versterker tuner hapert

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Denon versterker tuner hapert

Bericht door Lieuwe »

Hallo,

Sinds een tijd hapert de tuner van mijn Denon dra-35. Dit doet hij alleen bij stereo, als ik hem op mono zet hapert hij niet.. Ik heb hem ook nog niet open gehad, maar misschien dat iemand een idee heeft waar dit aan kan liggen?
Het haperen is eigenlijk een paar tiende van een seconde stil. Soms doet hij het een kwartier goed, maar soms ook erg storend om de paar seconde..
Het lijkt alsof hij bij muziek die veel van stereo benutten (ruimtelijk klinkende muziek) meer hapert dan bij gewoon gepraat op de radio.
Vanaf vrijdag ben ik weer thuis en zou ik hem dus even open kunnen halen.
Misschien heeft iemand anders eenzelfde soort probleem meegemaakt?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Denon versterker tuner hapert

Bericht door ray5150 »

Ziet hij er zo uit?:
f0b2d8d9c5dec5e0e916e4f93b37fbd7_5.jpg
En hoe staat hij aangesloten? CAI kabel of losse antenne?
Gebruikersavatar
KILLorBE
Berichten: 280
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 23:17
Locatie: Nijmegen

Re: Denon versterker tuner hapert

Bericht door KILLorBE »

Mogelijk is het signaal te zwak of zit je net naast de juiste frequentie (Afwijking is vaak 0,5MHz).
De keuze is Mono of Auto Muting, bij Mono kun je overal naar luisteren en bij Auto Muting word het geluid onderdrukt zodra het signaal te zwak is, waarschijnlijk zorgt een MPX (multiplexing), SQL (Squelch) filter o.i.d. daar voor.

Ik heb er weinig kaas van gegeten, maar zoiets staat me bij.

Als je gebruik maakt van een kabelaansluiting (CAI) controleer dan de pluggen even, als je een draad/antenne gebruikt probeer die dan eens te verplaatsen/anders te richten.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Denon versterker tuner hapert

Bericht door Lieuwe »

Het is idd die van de foto.
Hij zit aangesloten op de CAI aansluiting. Met goede bekabeling (ongeveer 7 meter) en hirschman connectoren. Dit is vrij nieuw, dus niet oud of versleten (verhuisd sinds september). Daarvoor zat hij op een langere kabel aangesloten (ongeveer 20-30m met een verlenging), dus ik dacht toen dat het door de kabel kwam, maar dit blijkt dus helaas niet het geval te zijn.
De versterker heeft ook een tijdje bij mijn ouders beneden gestaan, maar daar werkte hij ook niet goed, dus kabel ligt het niet aan.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Denon versterker tuner hapert

Bericht door Wowly »

hee, mijn vader heeft dit probleem exact zo gehad met zijn geïntegreerde denon set. Zeer irritant. Onlangs is een eindtrap (alweer....!) kaopt gegaan en gemaakt. Daarna was het probleem van de tuner ook weg geloof ik.....

jan
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Denon versterker tuner hapert

Bericht door Lieuwe »

Ik heb de hem net even open gehaald en kan geen kapotte dingen vinden..
Er zitten her en der wel wat potmeters, maar hier durf ik niet zomaar aan te draaien, ik weet namelijk niet wat voor effect ze hebben (een manier om erachter te komen is testen :lol: )
Bijgevoegd zijn een paar foto's.
Ik hoop dat jullie misschien wat tips of iets dergelijks kunnen geven om het probleem te verhelpen.
Bijlagen
P5160023small.jpg
P5160026small.jpg
P5160027small.jpg
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Re: Denon versterker tuner hapert

Bericht door Nijn »

Lieuwe schreef:
Er zitten her en der wel wat potmeters, maar hier durf ik niet zomaar aan te draaien, ik weet namelijk niet wat voor effect ze hebben (een manier om erachter te komen is testen :lol: )
Ik weet niet precies welke potmeters je bedoelt, maar als je die vierkante metalen huisjes met gekleurde plastic rondjes erin bedoelt... dat zijn waarschijnlijk spoelen :) en onderdeel van het afstemgedeelte. Daar kun je beter niet aan gaan draaien als je niet weet wat je aan het doen bent en je hem nog als werkende tuner wilt gebruiken.

Als je een schema op de kop kunt tikken, kan er misschien iemand iets meer over zeggen, maar over het algemeen heb je voor het goed afstellen van tuners de juiste meetapparatuur en een schema (en/of veel ervaring) nodig.

Groetjes,
Martin
Plaats reactie