Hallo,
Sinds een tijd hapert de tuner van mijn Denon dra-35. Dit doet hij alleen bij stereo, als ik hem op mono zet hapert hij niet.. Ik heb hem ook nog niet open gehad, maar misschien dat iemand een idee heeft waar dit aan kan liggen?
Het haperen is eigenlijk een paar tiende van een seconde stil. Soms doet hij het een kwartier goed, maar soms ook erg storend om de paar seconde..
Het lijkt alsof hij bij muziek die veel van stereo benutten (ruimtelijk klinkende muziek) meer hapert dan bij gewoon gepraat op de radio.
Vanaf vrijdag ben ik weer thuis en zou ik hem dus even open kunnen halen.
Misschien heeft iemand anders eenzelfde soort probleem meegemaakt?
Denon versterker tuner hapert
Moderator: Beheerdersteam
Re: Denon versterker tuner hapert
Ziet hij er zo uit?:
En hoe staat hij aangesloten? CAI kabel of losse antenne?
Re: Denon versterker tuner hapert
Mogelijk is het signaal te zwak of zit je net naast de juiste frequentie (Afwijking is vaak 0,5MHz).
De keuze is Mono of Auto Muting, bij Mono kun je overal naar luisteren en bij Auto Muting word het geluid onderdrukt zodra het signaal te zwak is, waarschijnlijk zorgt een MPX (multiplexing), SQL (Squelch) filter o.i.d. daar voor.
Ik heb er weinig kaas van gegeten, maar zoiets staat me bij.
Als je gebruik maakt van een kabelaansluiting (CAI) controleer dan de pluggen even, als je een draad/antenne gebruikt probeer die dan eens te verplaatsen/anders te richten.
De keuze is Mono of Auto Muting, bij Mono kun je overal naar luisteren en bij Auto Muting word het geluid onderdrukt zodra het signaal te zwak is, waarschijnlijk zorgt een MPX (multiplexing), SQL (Squelch) filter o.i.d. daar voor.
Ik heb er weinig kaas van gegeten, maar zoiets staat me bij.
Als je gebruik maakt van een kabelaansluiting (CAI) controleer dan de pluggen even, als je een draad/antenne gebruikt probeer die dan eens te verplaatsen/anders te richten.
Re: Denon versterker tuner hapert
Het is idd die van de foto.
Hij zit aangesloten op de CAI aansluiting. Met goede bekabeling (ongeveer 7 meter) en hirschman connectoren. Dit is vrij nieuw, dus niet oud of versleten (verhuisd sinds september). Daarvoor zat hij op een langere kabel aangesloten (ongeveer 20-30m met een verlenging), dus ik dacht toen dat het door de kabel kwam, maar dit blijkt dus helaas niet het geval te zijn.
De versterker heeft ook een tijdje bij mijn ouders beneden gestaan, maar daar werkte hij ook niet goed, dus kabel ligt het niet aan.
Hij zit aangesloten op de CAI aansluiting. Met goede bekabeling (ongeveer 7 meter) en hirschman connectoren. Dit is vrij nieuw, dus niet oud of versleten (verhuisd sinds september). Daarvoor zat hij op een langere kabel aangesloten (ongeveer 20-30m met een verlenging), dus ik dacht toen dat het door de kabel kwam, maar dit blijkt dus helaas niet het geval te zijn.
De versterker heeft ook een tijdje bij mijn ouders beneden gestaan, maar daar werkte hij ook niet goed, dus kabel ligt het niet aan.
Re: Denon versterker tuner hapert
hee, mijn vader heeft dit probleem exact zo gehad met zijn geïntegreerde denon set. Zeer irritant. Onlangs is een eindtrap (alweer....!) kaopt gegaan en gemaakt. Daarna was het probleem van de tuner ook weg geloof ik.....
jan
jan
Re: Denon versterker tuner hapert
Ik heb de hem net even open gehaald en kan geen kapotte dingen vinden..
Er zitten her en der wel wat potmeters, maar hier durf ik niet zomaar aan te draaien, ik weet namelijk niet wat voor effect ze hebben (een manier om erachter te komen is testen
)
Bijgevoegd zijn een paar foto's.
Ik hoop dat jullie misschien wat tips of iets dergelijks kunnen geven om het probleem te verhelpen.
Er zitten her en der wel wat potmeters, maar hier durf ik niet zomaar aan te draaien, ik weet namelijk niet wat voor effect ze hebben (een manier om erachter te komen is testen
Bijgevoegd zijn een paar foto's.
Ik hoop dat jullie misschien wat tips of iets dergelijks kunnen geven om het probleem te verhelpen.
Re: Denon versterker tuner hapert
Ik weet niet precies welke potmeters je bedoelt, maar als je die vierkante metalen huisjes met gekleurde plastic rondjes erin bedoelt... dat zijn waarschijnlijk spoelenLieuwe schreef:Er zitten her en der wel wat potmeters, maar hier durf ik niet zomaar aan te draaien, ik weet namelijk niet wat voor effect ze hebben (een manier om erachter te komen is testen)
Als je een schema op de kop kunt tikken, kan er misschien iemand iets meer over zeggen, maar over het algemeen heb je voor het goed afstellen van tuners de juiste meetapparatuur en een schema (en/of veel ervaring) nodig.
Groetjes,
Martin

