
Zelfbouw cd-speler
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Zelfbouw cd-speler
Net even wat zitten te klooien met een imagebank zodat ik eindelijk ook eens wat plaatje kan laten zien in de diverse forums. Hierbij dus een plaatje van mijn CDM-12 loopwerk van Steinmusic. Zoals hij hier te zien is zijn er nog geen modificaties aan gedaan maar ik heb nog een zak met ongeveer 50 onderdelen die er nog in moeten. (voornamelijk condensatoren). Voordeel van deze CDM-12 is dat er een doodgewone PCB onder het loopwerk is gemonteerd gewone komponenten die je met het blote oog kan waarnemen
Zoals ie nu is klinkt het al bijzonder goed. Het heeft er in iedergeval voor gezorgd dat ik zonder tranen in de ogen mijn Marantz CD-80 heb verkocht.


- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Zelfbouw cd-speler
Leeuwarden schreef:.... Zoals hij hier te zien is zijn er nog geen modificaties aan gedaan maar ik heb nog een zak met ongeveer 50 onderdelen die er nog in moeten. ....... Zoals ie nu is klinkt het al bijzonder goed.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Zelfbouw cd-speler
Wil ik wel eens vergelijken met mij HK 7600Leeuwarden schreef:Net even wat zitten te klooien met een imagebank zodat ik eindelijk ook eens wat plaatje kan laten zien in de diverse forums. Hierbij dus een plaatje van mijn CDM-12 loopwerk van Steinmusic. Zoals hij hier te zien is zijn er nog geen modificaties aan gedaan maar ik heb nog een zak met ongeveer 50 onderdelen die er nog in moeten. (voornamelijk condensatoren). Voordeel van deze CDM-12 is dat er een doodgewone PCB onder het loopwerk is gemonteerd gewone komponenten die je met het blote oog kan waarnemenZoals ie nu is klinkt het al bijzonder goed. Het heeft er in iedergeval voor gezorgd dat ik zonder tranen in de ogen mijn Marantz CD-80 heb verkocht.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Way cool!
Maar de grote hamvraag is natuurlijk: waar heb je het spul vandaan? Welke schema's, wat voor DAC, loopwerk e.d... Ik zie daar een Tevion boekje liggen, dat lijkt naar de Aldi te verwijzen
. En natuurlijk het belangrijkste: wat kost het? En wat ga je met die 0.58 F elko doen? Dat ding stop je nog niet in een poweramp...
Dus: Enlighten us!
Maar de grote hamvraag is natuurlijk: waar heb je het spul vandaan? Welke schema's, wat voor DAC, loopwerk e.d... Ik zie daar een Tevion boekje liggen, dat lijkt naar de Aldi te verwijzen
Dus: Enlighten us!
De CDM-12 is een Philips loowerk, ik moet zeggen dat de meeste (ik ken ze niet allemaal) loopwerken van Philips erg goed en stabiel zijn ... De SONY loopwerken daarentegendeepspace schreef:Way cool!
Maar de grote hamvraag is natuurlijk: waar heb je het spul vandaan? Welke schema's, wat voor DAC, loopwerk e.d... Ik zie daar een Tevion boekje liggen, dat lijkt naar de Aldi te verwijzen. En natuurlijk het belangrijkste: wat kost het? En wat ga je met die 0.58 F elko doen? Dat ding stop je nog niet in een poweramp...
Dus: Enlighten us!
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ik snel mijn vraag nog maar eens een keer, aangezien ik pas een
gedeeltelijk antwoord heb gekregen..
gedeeltelijk antwoord heb gekregen..
deepspace schreef:Way cool!
Maar de grote hamvraag is natuurlijk: waar heb je het spul vandaan? Welke schema's, wat voor DAC, loopwerk e.d... Ik zie daar een Tevion boekje liggen, dat lijkt naar de Aldi te verwijzen. En natuurlijk het belangrijkste: wat kost het? En wat ga je met die 0.58 F elko doen? Dat ding stop je nog niet in een poweramp...
Dus: Enlighten us!
Ik heb em kunnen vergelijken met de HK 7600weidok schreef:Is ie vervoersgereed voor vergelijkingstestSARK schreef:En wat die 50 onderdelen gaan worden
en dat nog wel op een plankje .....
Er was verschil....
Bas strakker
Meer rust in de weergave
Hoog ook "schoner"
Mooi loopwerk ..
Wellicht dat alles in mooie stabiele behuizing
nog mooier klinkt
Leeuwarden bedankt !!!
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Sorry even niet opgelet...deepspace schreef:Ik snel mijn vraag nog maar eens een keer, aangezien ik pas een
gedeeltelijk antwoord heb gekregen..
deepspace schreef:Way cool!
Maar de grote hamvraag is natuurlijk: waar heb je het spul vandaan? Welke schema's, wat voor DAC, loopwerk e.d... Ik zie daar een Tevion boekje liggen, dat lijkt naar de Aldi te verwijzen. En natuurlijk het belangrijkste: wat kost het? En wat ga je met die 0.58 F elko doen? Dat ding stop je nog niet in een poweramp...
Dus: Enlighten us!
Het Geval is gekocht bij SteinMusic (www.steinmusic.de)
De Tevion is de afstandbediening. Die is erg handig als er nog geen knopjes op zitten...
Het is eigenlijk gewoon een standaard Philips CDM-12 loopwerkje met een ingebouwde dac. Geen idee welke, misschien staat het op de site van Steinmusic.
En die elko is maar 6,3 volt. Die gaat inderdad niet in een versterker. Maar hij gaat dus wel in de (5V) voeding. Samen met nog een 0,47F elko.
Ik heb inmiddels het waarschuwen bij nieuw bericht vakje aangeklikt dus als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel...
Jan
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ah, kijk
Ik vind het nog behoorlijk veel geld voor een loopwerkje, (met natuurlijk wel een display en een controller). Ik zou zijn gegaan voor de versie zonder DAC, en had er zelf een multibit DAC bij gemaakt. Ik denk dat je daar meer winst mee kan halen dan al die andere tweaks (afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte DAC/ontwerp natuurlijk). Maar goed, voor een fatsoendelijk DAC ontwerp ben je dan ook weer meer geld kwijt.
Persoonlijk vind ik zoveel capaciteit in de voeding wel mega overkill, maar goed
Hat zal in ieder geval geen kwaat doen
Toch zeer cool project, ik had alleen verwacht dat het wat minder zou kosten. Nouja, Ik blijf wel bij mijn CD-5400
Persoonlijk vind ik zoveel capaciteit in de voeding wel mega overkill, maar goed
Toch zeer cool project, ik had alleen verwacht dat het wat minder zou kosten. Nouja, Ik blijf wel bij mijn CD-5400
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Het leuke van dit ding is dat je em makkelijk kan modificeren. Er worden nauwelijks smd componenten gebruikt wat het upgraden toch wel een stuk makkelijker maakt. En de prijs? Wat zal ik er van zeggen. Ik hoorde maar minimaal verschil tussen mijn Marantz CD80 en dit loopwerk. En die CD80 was bijna 5 x zo duur...
Re: Zelfbouw cd-speler
Een oud topic, maar ik ben benieuwd wat ervan geworden is.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
Re: Zelfbouw cd-speler
Hoe kom je in hemels naam op dit topic uit 2004? :Smischa72 schreef:Een oud topic, maar ik ben benieuwd wat ervan geworden is.
Groeten,
Mischa
Maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Zelfbouw cd-speler
Heel toevallig net aan Barry verkocht. Heb er een tijd naar tevredenheid mee gespeeld. Toen heb ik een oude CD-60 van Marantz gekocht en uitgerust met een Buizentrapje. Staat toch wel zo netjes in de kast en dus stond de Stein werkeloos...
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Zelfbouw cd-speler
Inderdaad, heb 'm net een week thuis. Wil er wat mee gaan experimenteren, eventueel ook een buizentrapje, eens kijken. Welk buizentrapje heb je gebruikt Jan?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden

