Zelfbouw cd-speler

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Zelfbouw cd-speler

Bericht door Leeuwarden »

Net even wat zitten te klooien met een imagebank zodat ik eindelijk ook eens wat plaatje kan laten zien in de diverse forums. Hierbij dus een plaatje van mijn CDM-12 loopwerk van Steinmusic. Zoals hij hier te zien is zijn er nog geen modificaties aan gedaan maar ik heb nog een zak met ongeveer 50 onderdelen die er nog in moeten. (voornamelijk condensatoren). Voordeel van deze CDM-12 is dat er een doodgewone PCB onder het loopwerk is gemonteerd gewone komponenten die je met het blote oog kan waarnemen :-) Zoals ie nu is klinkt het al bijzonder goed. Het heeft er in iedergeval voor gezorgd dat ik zonder tranen in de ogen mijn Marantz CD-80 heb verkocht.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw cd-speler

Bericht door Henkjan »

Leeuwarden schreef:
.... Zoals hij hier te zien is zijn er nog geen modificaties aan gedaan maar ik heb nog een zak met ongeveer 50 onderdelen die er nog in moeten. ....... Zoals ie nu is klinkt het al bijzonder goed.
:?:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Wat wil je weten, Henk-Jan?
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

waarschijnlijk hoe de cd speler met 50 ontbrekende onderdelen al erg goed kan klinken :?:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

En wat die 50 onderdelen gaan worden :?:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Leeuwarden schreef:
Wat wil je weten, Henkjan?
Paul schreef:
waarschijnlijk hoe de cd speler met 50 ontbrekende onderdelen al erg goed kan klinken :?:
:!:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Die 50 onderdelen zijn voor de modificaties. De speler zoals ie op het bovenstaande plaatje staat speelt gewoon.
Plaatje hieronder is zoals ik alles heb gekocht.

Afbeelding

Het zakje naast de Sprague 580000 uF elco bevat de meeste onderdelen voor de modificatie. Zoals gezegd: het merendeel condensatoren.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Zelfbouw cd-speler

Bericht door weidok »

Leeuwarden schreef:
Net even wat zitten te klooien met een imagebank zodat ik eindelijk ook eens wat plaatje kan laten zien in de diverse forums. Hierbij dus een plaatje van mijn CDM-12 loopwerk van Steinmusic. Zoals hij hier te zien is zijn er nog geen modificaties aan gedaan maar ik heb nog een zak met ongeveer 50 onderdelen die er nog in moeten. (voornamelijk condensatoren). Voordeel van deze CDM-12 is dat er een doodgewone PCB onder het loopwerk is gemonteerd gewone komponenten die je met het blote oog kan waarnemen :-) Zoals ie nu is klinkt het al bijzonder goed. Het heeft er in iedergeval voor gezorgd dat ik zonder tranen in de ogen mijn Marantz CD-80 heb verkocht.

Afbeelding
Wil ik wel eens vergelijken met mij HK 7600 :shock: :shock:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Dat kan.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Way cool!

Maar de grote hamvraag is natuurlijk: waar heb je het spul vandaan? Welke schema's, wat voor DAC, loopwerk e.d... Ik zie daar een Tevion boekje liggen, dat lijkt naar de Aldi te verwijzen :shock: . En natuurlijk het belangrijkste: wat kost het? En wat ga je met die 0.58 F elko doen? Dat ding stop je nog niet in een poweramp...

Dus: Enlighten us!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

deepspace schreef:
Way cool!

Maar de grote hamvraag is natuurlijk: waar heb je het spul vandaan? Welke schema's, wat voor DAC, loopwerk e.d... Ik zie daar een Tevion boekje liggen, dat lijkt naar de Aldi te verwijzen :shock: . En natuurlijk het belangrijkste: wat kost het? En wat ga je met die 0.58 F elko doen? Dat ding stop je nog niet in een poweramp...

Dus: Enlighten us!
De CDM-12 is een Philips loowerk, ik moet zeggen dat de meeste (ik ken ze niet allemaal) loopwerken van Philips erg goed en stabiel zijn ... De SONY loopwerken daarentegen :shock:
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

SARK schreef:
En wat die 50 onderdelen gaan worden :?:
Is ie vervoersgereed voor vergelijkingstest
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik snel mijn vraag nog maar eens een keer, aangezien ik pas een
gedeeltelijk antwoord heb gekregen..

deepspace schreef:
Way cool!

Maar de grote hamvraag is natuurlijk: waar heb je het spul vandaan? Welke schema's, wat voor DAC, loopwerk e.d... Ik zie daar een Tevion boekje liggen, dat lijkt naar de Aldi te verwijzen :shock: . En natuurlijk het belangrijkste: wat kost het? En wat ga je met die 0.58 F elko doen? Dat ding stop je nog niet in een poweramp...

Dus: Enlighten us!
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

weidok schreef:
SARK schreef:
En wat die 50 onderdelen gaan worden :?:
Is ie vervoersgereed voor vergelijkingstest
Ik heb em kunnen vergelijken met de HK 7600
en dat nog wel op een plankje .....

Er was verschil....
Bas strakker
Meer rust in de weergave
Hoog ook "schoner"

Mooi loopwerk ..

Wellicht dat alles in mooie stabiele behuizing
nog mooier klinkt

Leeuwarden bedankt !!!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

deepspace schreef:
Ik snel mijn vraag nog maar eens een keer, aangezien ik pas een
gedeeltelijk antwoord heb gekregen..

deepspace schreef:
Way cool!

Maar de grote hamvraag is natuurlijk: waar heb je het spul vandaan? Welke schema's, wat voor DAC, loopwerk e.d... Ik zie daar een Tevion boekje liggen, dat lijkt naar de Aldi te verwijzen :shock: . En natuurlijk het belangrijkste: wat kost het? En wat ga je met die 0.58 F elko doen? Dat ding stop je nog niet in een poweramp...

Dus: Enlighten us!
Sorry even niet opgelet...

Het Geval is gekocht bij SteinMusic (www.steinmusic.de)
De Tevion is de afstandbediening. Die is erg handig als er nog geen knopjes op zitten... :-)
Het is eigenlijk gewoon een standaard Philips CDM-12 loopwerkje met een ingebouwde dac. Geen idee welke, misschien staat het op de site van Steinmusic.
En die elko is maar 6,3 volt. Die gaat inderdad niet in een versterker. Maar hij gaat dus wel in de (5V) voeding. Samen met nog een 0,47F elko.

Ik heb inmiddels het waarschuwen bij nieuw bericht vakje aangeklikt dus als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel...

Jan
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

weidok schreef:

Wellicht dat alles in mooie stabiele behuizing
nog mooier klinkt

Leeuwarden bedankt !!!
Dat verwacht ik eigenlijk niet. Wat er niet omheen zit kan ook niet meetrillen...

Ik vond het leuk om em even op jouw Fostexen te horen. Klonk Super!

Jan
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ah, kijk :) Ik vind het nog behoorlijk veel geld voor een loopwerkje, (met natuurlijk wel een display en een controller). Ik zou zijn gegaan voor de versie zonder DAC, en had er zelf een multibit DAC bij gemaakt. Ik denk dat je daar meer winst mee kan halen dan al die andere tweaks (afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte DAC/ontwerp natuurlijk). Maar goed, voor een fatsoendelijk DAC ontwerp ben je dan ook weer meer geld kwijt.

Persoonlijk vind ik zoveel capaciteit in de voeding wel mega overkill, maar goed ;) Hat zal in ieder geval geen kwaat doen :roll:

Toch zeer cool project, ik had alleen verwacht dat het wat minder zou kosten. Nouja, Ik blijf wel bij mijn CD-5400 :)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Het leuke van dit ding is dat je em makkelijk kan modificeren. Er worden nauwelijks smd componenten gebruikt wat het upgraden toch wel een stuk makkelijker maakt. En de prijs? Wat zal ik er van zeggen. Ik hoorde maar minimaal verschil tussen mijn Marantz CD80 en dit loopwerk. En die CD80 was bijna 5 x zo duur...
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Zelfbouw cd-speler

Bericht door mischa72 »

Een oud topic, maar ik ben benieuwd wat ervan geworden is.

Groeten,
Mischa
eXtink
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 19:46

Re: Zelfbouw cd-speler

Bericht door eXtink »

mischa72 schreef:
Een oud topic, maar ik ben benieuwd wat ervan geworden is.

Groeten,
Mischa
Hoe kom je in hemels naam op dit topic uit 2004? :S
Maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd :D
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Zelfbouw cd-speler

Bericht door Leeuwarden »

Heel toevallig net aan Barry verkocht. Heb er een tijd naar tevredenheid mee gespeeld. Toen heb ik een oude CD-60 van Marantz gekocht en uitgerust met een Buizentrapje. Staat toch wel zo netjes in de kast en dus stond de Stein werkeloos...
eXtink
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 19:46

Re: Zelfbouw cd-speler

Bericht door eXtink »

Heb je nog foto's?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Zelfbouw cd-speler

Bericht door Leeuwarden »

Nee alleen die hier al staan.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Zelfbouw cd-speler

Bericht door Barry2001 »

Inderdaad, heb 'm net een week thuis. Wil er wat mee gaan experimenteren, eventueel ook een buizentrapje, eens kijken. Welk buizentrapje heb je gebruikt Jan?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Zelfbouw cd-speler

Bericht door Leeuwarden »

Van die Pool... Toe hoe heet ie ook al weer...
Gesloten