Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver : Klonatine

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver : Klonatine

Bericht door RobertD »

Zo, gisteren ben ik eindelijk begonnen met mijn versie van de Cello / Sonatine kloon.
Al heel lang liggen er een paar breedbanders van Monacor in mijn berging.
DSC01593.JPG
Een vriend van mij heeft de originele Sonatine van Musical Affairs, die klinken echt super en zijn waarschijnlijk de beste luidsprekers die ik ooit heb gehoord. (Naar mijn smaak dan.)
DSC01589.JPG

Diezelfde vriend beschikt ook over een ruime schuur en allemaal Festo gereedschap, dus ik ben een dagje bij hem aan het zagen, frezen en schuren geweest.
Nu moet ik alleen mijn lijmtangen weer terugvinden en een stel tangen van mijn pa lenen, dan kan ik de boel in elkaar zetten.
DSC01597.JPG
Van dik MDF hebben we eerst een halve mal gemaakt. Die hebben we daarna in twee keer met de kopieerfrees omgezet in een hele mal uit dik MDF.
Kopieren in Berken 15mm met de kopieer frees.
Kopieren in Berken 15mm met de kopieer frees.
Twee bovenkanten
Twee bovenkanten
De bovenkanten klaar voor de kopieer frees. (Die zit bij hem veilig in een tafeltje, makkelijk te bedienen.)
Ik maak wél een onderkant in de kast.
Ik maak wél een onderkant in de kast.
In tegenstelling tot de Saba-Cello, maak ik wel een onderkant in de kast. Dat heeft de Sonatine ook. Daarbij vind ik de stevigheid en de mooie vorm ook belangrijk.

Ik heb in verband met mijn beperkte ruimte thuis, de ui-vorm aan voor en achterzijde 3 cm ingekort t.o.v. de originele Sonatine. Mijn driver is ook iets kleiner dan de PHY unit in het origineel. Ook de Baffle heb ik iets smaller gemaakt.
DSC01591.JPG
De baffle is aan beide zijden schuin en volgt zodoende de vorm van de "ui" zodat de zijwanden mooi door kunnen lopen.
DSC01601.JPG
De achterzijde heeft een aantal openingen. De bovenste zit recht achter de driver, net als bij de Saba Cello.

Binnenkort ga ik lijmen. Ik heb uit het dikke MDF een paar mallen gemaakt die ik als klem hulpstuk ga gebruiken. Die hebben de spiegelbeeldige vorm van de boven en onderzijde.

Hopelijk spelen ze voor het eind van het jaar nog....
Laatst gewijzigd door RobertD op za 24 apr 2010, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door bartsegers »

Mooi werken zo met die spulletjes!
Welke monacor driver is dit eigenlijk, ken hem niet van "gezicht" zo.
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door hemaworst »

Leuk dat je ook een cello maakt. Ben erg benieuwd of die Monacor net zo mooi klinkt als de Sonatine en/of de Saba.

Waarom bouw je trouwens niet precies de Sonatine na(aangezien je vriend die ook heeft en je die de beste speaker van de wereld vind), maar een mix tussen de Cello en Sonatine.
Veel succes met bouwen! Wel super handig zeg, zo'n freestafel!
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door RobertD »

Ik heb gekozen voor deze mix uit economische overwegingen.
De Sonatine is helemaal opgebouwd uit hardhout. Bovendien is de PHY driver die in de Sonatine zit voor mij onbetaalbaar. ( ik geloof 1200,- per stuk..)

Dit is eigenlijk meer een experiment, maar de meeste mensen die dit soort speakers hebben of hebben gebouwd zijn er helemaal gek mee. De drivers lagen al zo lang te liggen, dat het tijd werd om er wat mee te doen. Dit is een leuk kerstvakantie project.

Inmiddels heb ik van één speaker de baffle, de boven- en onderzijde en de achterkant aan elkaar gelijmd. Het pas heel goed, alleen heb ik de bovenplaat op zijn kop gemonteerd. Daardoor zie je een klein gaatje waarmee het kopieermal heeft vastgezeten. De lijm losmaken lijkt me geen optie, dus ik ga het gaatje maar opvullen. Misschien beits ik de kasten wel donker, past beter bij het interieur.
Eerst luisteren, daarna samen met mijn vriendin verder beslissen.
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door hemaworst »

RobertD schreef:
Ik heb gekozen voor deze mix uit economische overwegingen.
De Sonatine is helemaal opgebouwd uit hardhout. Bovendien is de PHY driver die in de Sonatine zit voor mij onbetaalbaar. ( ik geloof 1200,- per stuk..)

Dit is eigenlijk meer een experiment, maar de meeste mensen die dit soort speakers hebben of hebben gebouwd zijn er helemaal gek mee. De drivers lagen al zo lang te liggen, dat het tijd werd om er wat mee te doen. Dit is een leuk kerstvakantie project.

Inmiddels heb ik van één speaker de baffle, de boven- en onderzijde en de achterkant aan elkaar gelijmd. Het pas heel goed, alleen heb ik de bovenplaat op zijn kop gemonteerd. Daardoor zie je een klein gaatje waarmee het kopieermal heeft vastgezeten. De lijm losmaken lijkt me geen optie, dus ik ga het gaatje maar opvullen. Misschien beits ik de kasten wel donker, past beter bij het interieur.
Eerst luisteren, daarna samen met mijn vriendin verder beslissen.
Zo, dat gaat lekker snel! Heb je ook nog foto's van de lijm-en-klem-fase? Ik heb bij één zijkant ook geprobeerd de lijm los te maken. Dat gaat dus niet, ik had 10 cm los, en daarna is door de kracht van het gebogen hout de rest in één keer afgebroken. Ben een uur bezig geweest om de houtlijm en houtresten er af te schuren
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door bartsegers »

Welke driver is het nu :) ?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door RobertD »

bartsegers schreef:
Welke driver is het nu :) ?
sorry,

Het is een SP-80X een 8inch driver. Ik heb weleens gegoogled, maar deze driver niet kunnen vinden.
De ophanging is een soort linnen. De rand ligt 'naar achteren' net als bij sommige Fostex drivers. (ik bedoel met naar achter dat de ophanging hol is ipv bol zoals bij standaard rubberen ophangingen).

Foto's volgen, zijn al gemaakt maar nog niet overgezet.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door Paul groot »

hee lekker aan de gang......
Met Oud en Nieuw klaar? :lol: of ben ik nu te optimistich?
Ziet er al gaaf uit.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door Ivo »

RobertD schreef:
bartsegers schreef:
Welke driver is het nu :) ?
Het is een SP-80X een 8inch driver. Ik heb weleens gegoogled, maar deze driver niet kunnen vinden.
De ophanging is een soort linnen. De rand ligt 'naar achteren' net als bij sommige Fostex drivers. (ik bedoel met naar achter dat de ophanging hol is ipv bol zoals bij standaard rubberen ophangingen).
Tot voor kort had je hem in ieder geval wel, maar vind hem nu ook niet meer op de Monacor-site. Bij spectrumaudio.de vind ik hem nog wel: http://www.spectrumaudio.de/breit/monac ... SP80X.html. Zoals je ziet is het model gewijzigd ten opzichte van de versie die jij hebt. Ik heb zelf de SP-50X met hetzelfde plastic whizzertje, op aanraden van een vriend gekocht die met plastic whizzer had. We hebben geen Thiele-Small parameters gemeten, maar hadden wel de indruk dat ze in ongeveer dezelfde behuizingen dezelfde prestaties hadden. Waarschijnlijk blijft Monacor met de vernieuwingen wel dicht bij concept en niche van het type. De SP-##X serie is een universal/PA-serie, kan erg hard maar klinkt toch prettig. Mijn eerste stapjes in zelfbouw en breedbanderland en ik koester de herinnering.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door RobertD »

Bij mijn speakerunit is de whizzer van vrij dik karton. Ik zal eens kijken of ik dat in beeld kan brengen. De unit is belastbaar tot 25W, deze nieuwe versie blijkbaar tot 35W.

Ook de ophanging is heel anders, dus of ze echt te vergelijken zijn weet ik niet. Wel leuk dat je dit gevonden hebt, volgens mij had ik het plaatje weleens gezien.

Ondertussen ga ik lekker verder met bouwen. De tweede kast zit op de zijwanden na ook in elkaar. Vanmiddag ga ik met zijwanden beginnen, maar ik moet eerst even schuren.

En ja Paul, met oud-en-nieuw zijn ze klaar!!
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door Pcdg »

RobertD schreef:
Bij mijn speakerunit is de whizzer van vrij dik karton. Ik zal eens kijken of ik dat in beeld kan brengen. De unit is belastbaar tot 25W, deze nieuwe versie blijkbaar tot 35W.

Ook de ophanging is heel anders, dus of ze echt te vergelijken zijn weet ik niet. Wel leuk dat je dit gevonden hebt, volgens mij had ik het plaatje weleens gezien.

Ondertussen ga ik lekker verder met bouwen. De tweede kast zit op de zijwanden na ook in elkaar. Vanmiddag ga ik met zijwanden beginnen, maar ik moet eerst even schuren.

En ja Paul, met oud-en-nieuw zijn ze klaar!!
Zodat ze mooi als champagne-tafeltje of vuurpijlstand kunnen dienen? :lol: Het gaat de goede kant op. Ik kom zeker kijken in het nieuwe jaar!~
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door bartsegers »

Hier zie je de SP-200X. Volgens mij dan uit dezelfde serie die jij nu hebt.

http://www.hornlautsprecher.de/popup.ht ... 00x_12.jpg

http://www.hornlautsprecher.de/popup.ht ... 00x_11.jpg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door RobertD »

Die driver ziet er toch anders uit.

Hierbij wat foto's van het lijmen.
Het valt niet mee en in je eentje is het niet te doen om die bocht te lijmen. Gelukkig wil mijn vriendin altijd graag helpen. Ik had klossen gemaakt van dik MDF die het spiegelbeeldige model hebben van de boven en onderkant. Alleen moet je er dan wel rekening mee houden dat je er 3mm triplex tussen gaat klemmen. De bochten kloppen dan niet helemaal. Met wat extra klemkracht en opvulkarton is dat opgelost.
Helaas is doordat ik het eerst in mijn eentje probeerde een van de kasten van mijn workmate-kloon afgevallen. Gelukkig nauwelijks schade, alleen een kleine splinter uit de toplaag van de bovenplaat. Die kon ik er weer netje in teruglijmen.

De zijplaten zijn alleen veel te breed, de andere zijkanten ga ik eerst smaller zagen voordat ik verder ga. Dat is hanteerbaarder en makkelijker te klemmen met lijmen.
Bijlagen
Eén unit boven-onder-voor-achter
Eén unit boven-onder-voor-achter
Klein gaatje in bovenplaat. Nu dus ook een splinter erin gelijmd.
Klein gaatje in bovenplaat. Nu dus ook een splinter erin gelijmd.
De linker zijwand vastgeklemd.
De linker zijwand vastgeklemd.
De unit zit er al in, anders kan ik er niet meer bij met solderen
De unit zit er al in, anders kan ik er niet meer bij met solderen
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door Paul groot »

RobertD schreef:

En ja Paul, met oud-en-nieuw zijn ze klaar!!
:D De vorm is harstikke mooi, een beetje instrument-achtig, en ben ik benieuwd hoe ze zullen klinken.............
Op welke buizenbak gaat ie aangesloten worden?
De 300B?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door RobertD »

Ze worden uiteraard straks aangestuurd door de 300B versterker.

De eerste zijwand zit erop. Ik denk toch dat ik kan doorbouwen zonder dat de drivers erin zitten. Ik kan via de onderkant ver genoeg reiken om de draden aan de aansluitklemmen vast te maken. Dat is wel zo veilig, als er nog eens wat valt blijven mijn units tenminste heel.
Helaas is er nu een klein krasje in de baffle gekomen, maar dat is wel uit te schuren.

Straks weer verder met de andere zijwand.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door Arno »

RobertD schreef:
Helaas is er nu een klein krasje in de baffle gekomen, maar dat is wel uit te schuren.
Wat je eerst kan proberen is een natte lap over de kras leggen en dan met een hete strijkbout eroverheen.
Als het meer een soort deuk is dan een kras en de vezels niet al te beschadigd zijn, kun je het weer bijna geheel repareren. Deuken waarbij de vezels niet gescheurd zijn kun je zo weer helemaal 'uitdeuken'.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door RobertD »

Hoi Arno,

Bedankt voor de tip! Ik ga dat zeker proberen!
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door sevenup »

monacor heeft nu een hele reeks met dit soort breedbanders.

breedbanders
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door Barry2001 »

Wauw, mooi project. Leuk om te volgen, ben erg beneiuwd hoe het eruit komt te zien en vooral klinken natuurlijk. Succes met de verdere stappen!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door richard »

sevenup schreef:
monacor heeft nu een hele reeks met dit soort breedbanders.

breedbanders
nog meer breedbanders
en nog een
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door RobertD »

De eerste kast is helemaal verlijmd. Binnenkort verder met de tweede, na de kerstverplichtingen enzo.

Ik moet nu nog eens nadenken over een manier om de overstekende randen van het triplex gelijk te maken met de bovenkant, onderkant, achterkant en baffle. Ik heb het triplex iets groter gehouden. Vandaag eens aan mijn pa vragen, hij is een gepensioneerde timmerman dus zou een oplossing moeten hebben. Anders moet je met oud-en-nieuw je frees meenemen, Paul :wink:
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door Paul groot »

....je roept maar wat je nodig hebt,
hout,
frees,
cirkelzaag etc etc.
gr
paul
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door RobertD »

Het is al gelukt!

Gisteren even met mijn ouwe heer en mijn broer overlegd. Het beste middel was toch een gewone handschaaf gevolgd door een schuurpapiertje. Ik ben de trotse bezitter van de houten Nooitgedacht schaaf van mijn grootvader en daarmee is het uitstekend gelukt. Beiteltje niet te diep en dan rustig van buiten naar binnen schaven.

Joyce en ik buigen ons nu een beetje over de kleurstelling. Mijn gevoel zegt een donkere baffle en de rest blank lakken.

Ik zal binnenkort weer even wat foto's plaatsen. Eerst de batterijen van het toestel opladen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door RobertD »

Bijgaand een plaatje van het eerste geschuurde exemplaar.
De tweede staat nu in de lijmklemmen.
Bijlagen
Geschuurd
Geschuurd
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door hemaworst »

Ik vind het echt super mooi!
Ik heb zelf de overtollige randen tot 5mm ingekort met de handzaag en het overige gedeelte gewoon met de schuurmachine(korrel 180). Dat ging ook perfect. (ik heb daarna zelf de randen nog wat afgerond, vond ik net wat beter passen bij de speaker).

Ik denk dat ik mijn Saba Cello beits in Walnootbruin, Ben erg benieuwd waar jij en je vriendin op uitkomen. Succes verder, hopelijk klinkt het zoals het er uit ziet :D

btw: waar heb je dat silvertape voor gebruikt? Denk je trouwens niet dat lakken de klank van de speaker zal beinvloeden?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”