Monacor SPH-135KEP full range?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Monacor SPH-135KEP full range?

Bericht door JeroenKV »

Ik lees e.a. over deze unit. Hij wordt o.a. ongefilterd ingezet, maar gaat dat goed? (belastbaarheid, bundeling etc.?? :? )
http://www.monacor.com/int/en/produktse ... r=EN&typ=u

Ik zou hem dan kunnen combineren met een Vifa XT19TD00-04, die ik -6db op 8khz filter.
http://www.d-s-t.com/link/vifa/data/foto_xt19td00.jpg
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hoi JeroenKV,

Bij mij gaat ie tot 4,5 kH. 6dB, waarna het wordt overgenomen door de visaton MHT 12 ribbon tweeter. Ook 6dB. Ik heb het met hogere scheidingsfrequenties geprobeerd, maar vond dat dat ten koste ging van de levendigheid in het midden en hoog.
Ik heb de SPH ook, per ongeluk door foutje op de printplaat van het filter, als breedbander beluisterd. En dat klonk ook niet verkeerd samen met de ribbon.
Het hangt er denk ik een beetje van af hoe laag de tweeter ingezet kan worden.

Sietse
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

sietse schreef:
Hoi JeroenKV,

Bij mij gaat ie tot 4,5 kH. 6dB, waarna het wordt overgenomen door de visaton MHT 12 ribbon tweeter. Ook 6dB. Ik heb het met hogere scheidingsfrequenties geprobeerd, maar vond dat dat ten koste ging van de levendigheid in het midden en hoog.
Ik heb de SPH ook, per ongeluk door foutje op de printplaat van het filter, als breedbander beluisterd. En dat klonk ook niet verkeerd samen met de ribbon.
Het hangt er denk ik een beetje van af hoe laag de tweeter ingezet kan worden.

Sietse
Zou een Monacor MSH-115 wat hoger kunnen doorlopen?
http://www.monacor.com/int/en/produktse ... r=EN&typ=u

Eigenlijk wil ik niet filteren onder de 8khz....
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Geen idee. Als je een tweeweg gaat bouwen zou ik de SPH135 KEP gebruiken. Dit is een bas/mid unit. De andere meer een mid.

Sietse
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

sietse schreef:
Geen idee. Als je een tweeweg gaat bouwen zou ik de SPH135 KEP gebruiken. Dit is een bas/mid unit. De andere meer een mid.

Sietse
Ik wil voor een 3 weg gaan. Ik heb nu en open baffle proto waar ik units in wil gaan testen (op dit moment een tangband). Ik zoek een echte goede breedbandige middentoner voor 200 - 8000hz.
RobT
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 29 jul 2005, 18:13
Locatie: Deventer

Bericht door RobT »

Beide monacors houden het voor gezien boven 10 k zie ik, toch tweetertje nodig. Ik zou ze niet tot 8 k gebruiken, ze bundelen (ong. boven 1,5 k) en vooral de kevlar-unit zal wat opbreken boven 5k. Ik zou hoe dan ook wisselen bij 4 a 5k, een tweeter doet het gebied van 5 tot 10k (en verder) gewoon mooier.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

RobT schreef:
Beide monacors houden het voor gezien boven 10 k zie ik, toch tweetertje nodig. Ik zou ze niet tot 8 k gebruiken, ze bundelen (ong. boven 1,5 k) en vooral de kevlar-unit zal wat opbreken boven 5k. Ik zou hoe dan ook wisselen bij 4 a 5k, een tweeter doet het gebied van 5 tot 10k (en verder) gewoon mooier.
Stel ik pak een SPH135 KEP en filter op 5khz met -6db naar een Vifa XT19TD00-04, dat zou goed moeten gaan?

Voor het laag kan ik hem wel gewoon zonder filtering laten uitdoven? (Woofer gefilterd op 100hz met -6db ter ondersteuning)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

JeroenKV schreef:
Stel ik pak een SPH135 KEP en filter op 5khz met -6db naar een Vifa XT19TD00-04, dat zou goed moeten gaan?

Voor het laag kan ik hem wel gewoon zonder filtering laten uitdoven? (Woofer gefilterd op 100Hz met -6db ter ondersteuning)
Ik ken de tweeter niet. De gegevens staan niet in de link van jou eerste post hier. Als die kan beginnen bij 4 a 5 kHz zou het best es kunnen werken. Misschien nog een eventuele rendements aanpassing?

Ik filter mijn woofers op ca 100Hz 6dB met spoel.
Mijn bas/mid ( sph) op ca 4,5 kH 6 dB met spoel
en de tweeter 6 dB met cond. uiteraard.
Gaat prima.
RobT schreef:
een tweeter doet het gebied van 5 tot 10k (en verder) gewoon mooier.
Ben ik met Rob eens
RobT
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 29 jul 2005, 18:13
Locatie: Deventer

Bericht door RobT »

Er zij mensen op dit forum die werken met die SPH135, je zou ze eens kunnen vragen, praktijkervaring is altijd beter. Natte vingerwerk van mijn kant: bij 3,5 k affilteren met 6 db, 4 a 5k met 12db. Probeer het is, horen hoe dat klinkt... Misschien kun je aan een watervalplotje komen, kun je zien waar ie moeilijk gaat doen en daar moet je 'm dan hebben weggefilterd.
Een 19 mm tweeter werkt prima vanaf 4k, zelfs lager als je hem steil filtert.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

sietse schreef:
JeroenKV schreef:
Stel ik pak een SPH135 KEP en filter op 5khz met -6db naar een Vifa XT19TD00-04, dat zou goed moeten gaan?

Voor het laag kan ik hem wel gewoon zonder filtering laten uitdoven? (Woofer gefilterd op 100Hz met -6db ter ondersteuning)
Ik ken de tweeter niet. De gegevens staan niet in de link van jou eerste post hier. Als die kan beginnen bij 4 a 5 kHz zou het best es kunnen werken. Misschien nog een eventuele rendements aanpassing?

Ik filter mijn woofers op ca 100Hz 6dB met spoel.
Mijn bas/mid ( sph) op ca 4,5 kH 6 dB met spoel
en de tweeter 6 dB met cond. uiteraard.
Gaat prima.
RobT schreef:
een tweeter doet het gebied van 5 tot 10k (en verder) gewoon mooier.
Ben ik met Rob eens
Hi Sietse,

Wat is de waarde van de spoel die je bij 4,5khz op de SPH135 gebruikt? Het rendement van de Vifa XT19TD00-04 is gelijk aan de SPH135.
(De Vifa ringradiator vindt je op http://www.tymphany.com/prodvifa.php onder XT line).

In het laag laat je de SPH135 gewoon ongefilterd uitdoven? Dat integreerd goed met een -6db woofer?

Jeroen
Gebruikersavatar
erik klijnsmit
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
Contacteer:

Re: Monacor SPH-135KEP full range?

Bericht door erik klijnsmit »

JeroenKV schreef:
Ik lees e.a. over deze unit. Hij wordt o.a. ongefilterd ingezet, maar gaat dat goed? (belastbaarheid, bundeling etc.?? :? )
http://www.monacor.com/int/en/produktse ... r=EN&typ=u

Ik zou hem dan kunnen combineren met een Vifa XT19TD00-04, die ik -6db op 8khz filter.
http://www.d-s-t.com/link/vifa/data/foto_xt19td00.jpg
kom eens luisteren, zou ik zeggen,

ik heb hem in de betonnix zitten
hij speelt full range (200hz tot 10khz)

hier een watervaldiagram van de monacor 135kep gemaakt door jeroen d , bij mij thuis

Afbeelding
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Re: Monacor SPH-135KEP full range?

Bericht door JeroenKV »

erik klijnsmit schreef:
JeroenKV schreef:
Ik lees e.a. over deze unit. Hij wordt o.a. ongefilterd ingezet, maar gaat dat goed? (belastbaarheid, bundeling etc.?? :? )
http://www.monacor.com/int/en/produktse ... r=EN&typ=u

Ik zou hem dan kunnen combineren met een Vifa XT19TD00-04, die ik -6db op 8khz filter.
http://www.d-s-t.com/link/vifa/data/foto_xt19td00.jpg
kom eens luisteren, zou ik zeggen,

ik heb hem in de betonnix zitten
hij speelt full range (200hz tot 10khz)

hier een watervaldiagram van de monacor 135kep gemaakt door jeroen d , bij mij thuis
Hi Erik,

Leuke aanbieding!! Waar woon je ergens? (Ik in Uitgeest NH).

Heb je geen last van bundeling etc.? Ik ben het er wel mee eens dat een tweeter waarschijnlijk het gebied boven de 5khz mooier doet.

Hoe heb jij die tweeter nu uiteindelijk aangesloten op de 135kep? Een spoel van 2,2uf, dus -6db? Waarvoor is die weerstand van 1 ohm? (rendement?)

Jeroen
Gebruikersavatar
erik klijnsmit
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
Contacteer:

Re: Monacor SPH-135KEP full range?

Bericht door erik klijnsmit »

JeroenKV schreef:
erik klijnsmit schreef:
JeroenKV schreef:
Ik lees e.a. over deze unit. Hij wordt o.a. ongefilterd ingezet, maar gaat dat goed? (belastbaarheid, bundeling etc.?? :? )
http://www.monacor.com/int/en/produktse ... r=EN&typ=u

Ik zou hem dan kunnen combineren met een Vifa XT19TD00-04, die ik -6db op 8khz filter.
http://www.d-s-t.com/link/vifa/data/foto_xt19td00.jpg
kom eens luisteren, zou ik zeggen,

ik heb hem in de betonnix zitten
hij speelt full range (200hz tot 10khz)

hier een watervaldiagram van de monacor 135kep gemaakt door jeroen d , bij mij thuis
Hi Erik,

Leuke aanbieding!! Waar woon je ergens? (Ik in Uitgeest NH).

Heb je geen last van bundeling etc.? Ik ben het er wel mee eens dat een tweeter waarschijnlijk het gebied boven de 5khz mooier doet.

Hoe heb jij die tweeter nu uiteindelijk aangesloten op de 135kep? Een spoel van 2,2uf, dus -6db? Waarvoor is die weerstand van 1 ohm? (rendement?)

Jeroen
ik woon in de hoeksche waard z-h.
(122 km bij jouw vandaan)

de tweeter heb ik een condensator van 2.2uf voor staan.
verder nog een l-pad (twee weerstandjes) om het rendement wat naar beneden te halen.
de tweeter zet in bij 9khz.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

@ JeroenKV,

Mijn bas/mid laat ik inderdaad van 0 tot 4500 Hz meelopen.
Het volgende is niet iedereen met mij eens, maar als je de bas filterd met een spoel, en de mid of bas/mid als breedbander schakeld, werken ze elkaar tegen in het laag, omdat ze dan fase verschil hebben. Het verschil tussen gefilterd of als breedbander is nogal bijzonder duidelijk te horen. Als je er al aan begint, gewoon beide mogelijkheden uit proberen. Er is een filosofie dat een gesloten ruimte fase draaiend kan werken. Maar daar heb ik nog steeds niet alle vertrouwen in, bovendien is, als ik het ooit goed gesnapt heb, het kast volume dan vrij klein.
Bekijk de link ook maar eens. Misschien heb er wat aan.
viewtopic.php?t=501

@ Hoi Erik,

Zo te zien ben je nog steeds dik tevreden met je project. Volg het af en toe nog want de afwerking lijkt ook aardig te lukken.

Groet Sietse
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Leuk topic.......

Playing since last week:


Met tweeter Seas KT25N. Filter is nu alleen maar 2.67uF in serie met tweeter (een 2.2uF en 0.47uF parrallel) resulterend in een crossover van circa 10Khz.

De units slissen nog een beetje, weet nog niet of dit aan filter ligt of aan inspelen.

Er moet bij mij nog iets meer BAF in, laag kan denk ik nog wat strakker.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door indoubt op di 09 aug 2005, 22:25, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik gebruik twee 135's ongefiltert (nog). tweeter zit 1e orde op zo'n 7 Khz, met een simpel capje :)

Klinkt best aardig, maar het is nog steeds een tijdelijke oplossing, verre van optimaal.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik denk dat jullie de tweeter te hoog willen laten inkomen omdat jullie te veel verwachten van de gebruikte speakers?

@ Indoubt die link is denk ik fout. Krijg niets te zien.

Sietse
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

sietse schreef:
Ik denk dat jullie de tweeter te hoog willen laten inkomen omdat jullie te veel verwachten van de gebruikte speakers?
Correct! De KEP kan hoog door, en doet dat nog best aardig, maar een tweeter biedt veel voordelen vanaf de 2.5~3 Khz:
- Meestal minder vervorming dan de kep
- betere afstraling dan de kep
- gladdere verloop
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Probeer voor de aardigheid eens de 135-jes met een spoeltje ( 6dB ) het hoog er af te filteren. Zou mij niet verbazen dat het meer WAF gaat opleveren. Bij mij krijg ik nog al eens het idee dat ik naar breedbanders zit te luisteren, maar dan wel met meer rust.

Sietse
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Toch nog een ander filter geprobeerd op circa 4,5 kHz. 1e orde dus alleen een spoel en C.

Het wordt allemaal iets meer ingetogen maar het totaalbeeld wordt wel wat beter. Vooral het mid hoog wint, de tweeter is toch iets beter in deze range. You win some you loose some maar overal is het iets beter.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ok, ik schrijf ook even mee ondertussen.. De 135KEP doet dus het meeste en beste werk tot 3- 3,500 Hz?? Ok, staat genoteerd!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb voor Erik Klijnsmit een filter op 3 kHz gebruikt. Dat was een eerste serieuze variant wat mij betreft, ik ben niet bepaald kapot van zijn eigen oplossing om de KEP full range door te laten lopen in het hoog (laag geen probleem mee). Zoals ook anderen hier al opmerken, dat gaat teveel ten koste van helderheid in het midhoog. Maaaar, als ik de gelegenheid had gehad tot verdere experimenten met een andere tweeter, zou ik bij hem het overnamepunt liever zelfs nog lager op 2000 Hz hebben gelegd. Het vervelende van die KEP is dat hij op de luisteras dusdanig vlak doorloopt dat het bundelen des te meer opvalt. Ik was niet geheel tevreden over het resultaat. Dat tweetertje van jou Jasper vertoont vanaf 2500 Hz een heel mooi gedrag dus ik zou die overnamefrequentie zeker ook in overweging nemen.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ik zou in mijn geval ook zeker de KEP alleen als mid inzetten, het verhaal breedband is bij mij niet van toepassing.. Maar is 2000 Hz niet erg laag?

Maar ik dacht zelf altijd dat het laag globaal genomen het gebied is van 0 tot 500 Hz, mid van 500 tot 4500 Hz, en hoog vanaf 4500.. Ik dacht dus zelf rond de koers van 4000/4500 de tweet in te zetten.. Ik hoop wel dat ik in mijn kast het verhaal bundeling wel zoveel mogelijk kan voorkomen!

Maar goed, goede raad is duur zeggezewelles, dus zal ik mijn ogen en oren open houden! :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoog vanaf 4500 Hz is niet heel gebruikelijk. Meest voorkomend is 2500-3000 Hz. Bij 2000 Hz komt de afstemming kritisch, anders hoor je de overgang. Maar ik vind dat het mooist, nadat ik het eenmaal goed gekregen heb. Bijna alle tweeters kunnen 2000 Hz goed aan, zeker de versies met een kamer erachter. Bij jouw tweeter zoals gezegd beter iets hoger, dan zit je op een hele erge standaardwaarde van 2500 Hz.

Laag op 500 Hz is helemaal niet zo gebruikelijk meer tegenwoordig. Mensen pakken liever een wat lager overnamepunt om geen problemen met de overgang te hebben en het vocale gebied zoveel mogelijk door de mid te laten weergeven. Daar is dus momenteel het meest gebruikelijk tussen 200 en 300 Hz.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Da's helder en duidelijk!

(Qua uitleg en in het gehoor!)
Plaats reactie