http://www.monacor.com/int/en/produktse ... r=EN&typ=u
Ik zou hem dan kunnen combineren met een Vifa XT19TD00-04, die ik -6db op 8khz filter.
http://www.d-s-t.com/link/vifa/data/foto_xt19td00.jpg
Moderator: Beheerdersteam
Zou een Monacor MSH-115 wat hoger kunnen doorlopen?sietse schreef:Hoi JeroenKV,
Bij mij gaat ie tot 4,5 kH. 6dB, waarna het wordt overgenomen door de visaton MHT 12 ribbon tweeter. Ook 6dB. Ik heb het met hogere scheidingsfrequenties geprobeerd, maar vond dat dat ten koste ging van de levendigheid in het midden en hoog.
Ik heb de SPH ook, per ongeluk door foutje op de printplaat van het filter, als breedbander beluisterd. En dat klonk ook niet verkeerd samen met de ribbon.
Het hangt er denk ik een beetje van af hoe laag de tweeter ingezet kan worden.
Sietse
Ik wil voor een 3 weg gaan. Ik heb nu en open baffle proto waar ik units in wil gaan testen (op dit moment een tangband). Ik zoek een echte goede breedbandige middentoner voor 200 - 8000hz.sietse schreef:Geen idee. Als je een tweeweg gaat bouwen zou ik de SPH135 KEP gebruiken. Dit is een bas/mid unit. De andere meer een mid.
Sietse
Stel ik pak een SPH135 KEP en filter op 5khz met -6db naar een Vifa XT19TD00-04, dat zou goed moeten gaan?RobT schreef:Beide monacors houden het voor gezien boven 10 k zie ik, toch tweetertje nodig. Ik zou ze niet tot 8 k gebruiken, ze bundelen (ong. boven 1,5 k) en vooral de kevlar-unit zal wat opbreken boven 5k. Ik zou hoe dan ook wisselen bij 4 a 5k, een tweeter doet het gebied van 5 tot 10k (en verder) gewoon mooier.
Ik ken de tweeter niet. De gegevens staan niet in de link van jou eerste post hier. Als die kan beginnen bij 4 a 5 kHz zou het best es kunnen werken. Misschien nog een eventuele rendements aanpassing?JeroenKV schreef:Stel ik pak een SPH135 KEP en filter op 5khz met -6db naar een Vifa XT19TD00-04, dat zou goed moeten gaan?
Voor het laag kan ik hem wel gewoon zonder filtering laten uitdoven? (Woofer gefilterd op 100Hz met -6db ter ondersteuning)
Ben ik met Rob eensRobT schreef:een tweeter doet het gebied van 5 tot 10k (en verder) gewoon mooier.
Hi Sietse,sietse schreef:Ik ken de tweeter niet. De gegevens staan niet in de link van jou eerste post hier. Als die kan beginnen bij 4 a 5 kHz zou het best es kunnen werken. Misschien nog een eventuele rendements aanpassing?JeroenKV schreef:Stel ik pak een SPH135 KEP en filter op 5khz met -6db naar een Vifa XT19TD00-04, dat zou goed moeten gaan?
Voor het laag kan ik hem wel gewoon zonder filtering laten uitdoven? (Woofer gefilterd op 100Hz met -6db ter ondersteuning)
Ik filter mijn woofers op ca 100Hz 6dB met spoel.
Mijn bas/mid ( sph) op ca 4,5 kH 6 dB met spoel
en de tweeter 6 dB met cond. uiteraard.
Gaat prima.
Ben ik met Rob eensRobT schreef:een tweeter doet het gebied van 5 tot 10k (en verder) gewoon mooier.
kom eens luisteren, zou ik zeggen,JeroenKV schreef:Ik lees e.a. over deze unit. Hij wordt o.a. ongefilterd ingezet, maar gaat dat goed? (belastbaarheid, bundeling etc.??)
http://www.monacor.com/int/en/produktse ... r=EN&typ=u
Ik zou hem dan kunnen combineren met een Vifa XT19TD00-04, die ik -6db op 8khz filter.
http://www.d-s-t.com/link/vifa/data/foto_xt19td00.jpg

Hi Erik,erik klijnsmit schreef:kom eens luisteren, zou ik zeggen,JeroenKV schreef:Ik lees e.a. over deze unit. Hij wordt o.a. ongefilterd ingezet, maar gaat dat goed? (belastbaarheid, bundeling etc.??)
http://www.monacor.com/int/en/produktse ... r=EN&typ=u
Ik zou hem dan kunnen combineren met een Vifa XT19TD00-04, die ik -6db op 8khz filter.
http://www.d-s-t.com/link/vifa/data/foto_xt19td00.jpg
ik heb hem in de betonnix zitten
hij speelt full range (200hz tot 10khz)
hier een watervaldiagram van de monacor 135kep gemaakt door jeroen d , bij mij thuis
ik woon in de hoeksche waard z-h.JeroenKV schreef:Hi Erik,erik klijnsmit schreef:kom eens luisteren, zou ik zeggen,JeroenKV schreef:Ik lees e.a. over deze unit. Hij wordt o.a. ongefilterd ingezet, maar gaat dat goed? (belastbaarheid, bundeling etc.??)
http://www.monacor.com/int/en/produktse ... r=EN&typ=u
Ik zou hem dan kunnen combineren met een Vifa XT19TD00-04, die ik -6db op 8khz filter.
http://www.d-s-t.com/link/vifa/data/foto_xt19td00.jpg
ik heb hem in de betonnix zitten
hij speelt full range (200hz tot 10khz)
hier een watervaldiagram van de monacor 135kep gemaakt door jeroen d , bij mij thuis
Leuke aanbieding!! Waar woon je ergens? (Ik in Uitgeest NH).
Heb je geen last van bundeling etc.? Ik ben het er wel mee eens dat een tweeter waarschijnlijk het gebied boven de 5khz mooier doet.
Hoe heb jij die tweeter nu uiteindelijk aangesloten op de 135kep? Een spoel van 2,2uf, dus -6db? Waarvoor is die weerstand van 1 ohm? (rendement?)
Jeroen
Correct! De KEP kan hoog door, en doet dat nog best aardig, maar een tweeter biedt veel voordelen vanaf de 2.5~3 Khz:sietse schreef:Ik denk dat jullie de tweeter te hoog willen laten inkomen omdat jullie te veel verwachten van de gebruikte speakers?