Compacte buizenversterker CTA 4.0

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Barry2001 »

Bert61 schreef:
Barry2001 schreef:
Bert61 schreef:
Er hangt een scoop aan een functie generator daar kan het ook aan liggen
Waar heb je die scoop aangesloten Bert? Die hangt aan gnd (RA) meestal.
Hoi Barry :D
De scoop hangt met 1 kanaal aan de LS uitgang waarvan de 0 = Zwarte draad aan Aarde Groen/Gele draden De probe zit op 8 ohm Rood
Kanaal 2 hangt met met Gnd aan dezelfde gnd als de LS 0=zwarte draad de de Probe aan J2 C6 zijde
Daar zit ook de functie generator aan
Verder zit de 220 van de versterker op een regelbare scheidingstrafo
220 van de functie generator zit op een niet geaard stopcontact ook de Scope idem niet op een geaard stopcontact
Ik meet nergens een verbinding tussen Gnd en Hoogspanning of de Nul Fase van alle apparaten ook de gnd scope is niet met de randaarde verbonden , ook de versterker voeding primair en secundair maken geen contact met gnd
Het vuurwerk begon met aanzetten versterker
Waaruit ik de conclusie trek het kortsluit circuit is tussen de 220 -0 ( afh hoe je de stekker in stopcontact ) en Ground
Veder heb ik nergens een aanduiding kunnen vinden waar de sluiting zit alleen het gevolg de uit gerookte 100 weerstand naar Gnd voedingen en weer verbonden met Aarde ook de UGT( secundair zit elke winding 0-8 ohm met 1 kant aan Aarde en Gnd
Links en rechts zitten beide aan dezelfde gnd /aarde
Ik heb tussen midden pen netentree deze schakeling ( ook de 100 ohm op voedingsprint schijnt het zelfde doel te hebben )
Dat met die brugcel heb ik op alle versterkers
Ok. Dan komt het dus niet door de aarde van je scoop.
Je hebt niet iets basaals verkeerd om zitten, gelijkrichter diode oid? Anders voeding afkoppelen als dat kan met die print, weet je of het in de voeding zit if erna.
Wat anders, waarom zie ik geen pads bij de through hole aansluitingen op de print, is dat met een reden?
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Alle lichtblauwe pads zijn through-pads met door-gemetalliseerde gaten, dus beide zijden voorzien van soldeerpad.
PS-v2..4.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Lastige dingen hier, onzichtbare verbindingen :(
Twee witte strepen op de meest gevaarlijke plaatsen.
Je zou de verbrande weerstand er uit kunnen laten en meten hoeveel spanning (gelijk-en wisselspanning) er daar is die de weerstand vernielt.Geeft een idee van de oorzaak.
Wel heel voorzichtig, zou kunnen dat de hele versterker onder netspanning staat.
Anne
Bijlagen
P-v2__4.jpg
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Lastige dingen hier, onzichtbare verbindingen :(
Twee witte strepen op de meest gevaarlijke plaatsen.
Je zou de verbrande weerstand er uit kunnen laten en meten hoeveel spanning (gelijk-en wisselspanning) er daar is die de weerstand vernielt.Geeft een idee van de oorzaak.
Wel heel voorzichtig, zou kunnen dat de hele versterker onder netspanning staat.
Anne
Dat heb zaterdag gemeten over de twee punten waar die 100 ohm zit Weerstand weg meet ik met 4,5 volt AC ook DC gemeten
Niks geks ook niet tussen aarde en alle 220 draden
Ook secundair trafo alles MEGA ohms Anne en Willy, ik kan ook nergens anders een plekje vinden waar een vonkje is geweest
De aardedraad van de SMPS los gemaakt van Chassis en ook op de voedings print aangesloten zoals Willy dat had gepland
en gewoon uit angst voor weer uit fikken heb ik er maar weer een 1 Watt 100 ohm weer ingezet
Nu zit er een 1 mm dike epoxy plaat onder de voedingsprint
60BD767A-53C6-45B6-BB12-63BC3A870830.jpeg
mijn beste gok is dat er kontakt is geweest tussen print en bevestiging plaat ringkern
Maar geen enkel spoor daarvan kunnen vinden

zodat er geen vonkoverslag van een component draadje naar die bevestigings plaat ringkern trafo kan plaatsvinden
Meer heb ik niet gedaan.
Ik heb nog geen optater gehad met dit project Maar wat niet is kan nog komen :D
Ook de scoop en signaalgenerator op het zelfde geaard stop kontact gezet , geen idee wat ik daar mee opschiet
Verder weet ik niet morgen wat ik moet doen, alle DC nivo,s op de buizen mp1 tot MP5 zijn goed
Signaal 1 volt top is prachtig , wat uit de versterker komt lijkt als de 8 ohm afgesloten is met een hogere weerstand
Een blok met horizontaal een holle punt beginnend rechtsboven tot Links , onder precies omgekeerd

Morgen wil ik er weer een paar uur aan werken
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Willy_61 schreef:
Alle lichtblauwe pads zijn through-pads met door-gemetalliseerde gaten, dus beide zijden voorzien van soldeerpad.

PS-v2..4.jpg
Als ik je goed begrijp Willy heb je de pads weggelaten waar geen verbinding naar de andere print zijde zit? Is dat met een reden?
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Barry2001 schreef:
Willy_61 schreef:
PS-v2..4.jpg
Als ik je goed begrijp Willy heb je de pads weggelaten waar geen verbinding naar de andere print zijde zit? Is dat met een reden?
Ik begrijp je vraag niet, overal zitten uiteraard pads waar moet gesoldeerd worden, maar enkel bij die punten waar boven en onder een spoor zit zitten er aan beide zijden pads (de licht blauwe).
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ja pcies, heb dat nog niet eerder gezien, vandaar de vraag of je dat met een reden hebt gedaan. Uit nieuwschierigheid. Normaal gesproken zie je altijd een padje bij through hole, onder en boven, ongeacht of er een spoor zit. Die padjes zijn beide vrij van soldeermasker, zodat het mooi door kan vloeien. Maar je ziet het natuurlijk ook wel bij printen met koper aan 1 kant.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Bij de printen die we in China laten maken zijn alle gaten doorgemetalliseerd , ongeacht of er aan de andere kant een spoor zit. Enkel de Through Pads krijgen automatisch boven en onder een pad. En inderdaad, als ik alle pads zou markeren als through pads zouden die aan beide zijden een pad hebben, maar dat heeft in dit geval gaan enkele zin vermits alle gaten toch doorgemetalliseerd zijn.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Bij de printen die we in China laten maken zijn alle gaten doorgemetalliseerd , ongeacht of er aan de andere kant een spoor zit. Enkel de Through Pads krijgen automatisch boven en onder een pad. En inderdaad, als ik alle pads zou markeren als through pads zouden die aan beide zijden een pad hebben, maar dat heeft in dit geval gaan enkele zin vermits alle gaten toch doorgemetalliseerd zijn.
Behalve voor Bert die de doormetalisering eruit boort 8-[
Ik heb een storing verholpen Willy die ik vanmorgen vond
Als ik in het midden op de print duwde ging iets later de blokgolf kleiner worden haalde ik de druk van de print Dan een tel later werd Mn blok iets groter tot eerste nivo
:idea:
Dat moet gloei spannng (stroom) zijn
even aan de bovenzijde pootje 4-5 doorgesoldeerdt
Dit probleem is weg nu dit nog Willy , ik krijg het niet weg geregeld
Bijlagen
15D39A0E-23CC-49CB-B6AC-4CC3F8E35D52.jpeg
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

in alle eerlijkheid Bert, ik weet het ook niet:
1. mss is het zo goed genoeg
2. je kan eens testen met het ingangssignaal groter of kleiner te maken: zien of het dan verandert

Hoepelijk kan Anne een betere analyse maken vd blok dan ik. In elk geval verwacht niet dat je blok uit krijgt identiek en even afgelijnd als uit de sinusgenerator (als ik het niet verkeerd voor heb)
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
in alle eerlijkheid Bert, ik weet het ook niet:
1. mss is het zo goed genoeg
2. je kan eens testen met het ingangssignaal groter of kleiner te maken: zien of het dan verandert

Hoepelijk kan Anne een betere analyse maken vd blok dan ik. In elk geval verwacht niet dat je blok uit krijgt identiek en even afgelijnd als uit de sinusgenerator (als ik het niet verkeerd voor heb)
Bij 1 kHz wel hoor :D Althans dat heb ik eerder gezien Ook uit deze Amp ! Dan dacht ik zo klaar, en begon er wat te bibberen
Slecht kontakt probe gloeidraad :?: ofzo 8-[ Daar weer uren aan zit prutsen , zo begon het vanmorgen ook :D

Hoop dat Anne wat raad heeft
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Nu een epoxy plaat tussen ringkern en voedingsprint zitten? Is wel een goed idee ;-)
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Bert61 schreef:
Dit probleem is weg nu dit nog Willy , ik krijg het niet weg geregeld
Ik reageer zelden op dit draadje omdat ik nogal de draad kwijt ben. Verontschuldigingen als mijn reactie nergens op slaat.

Is het probleem dat je wat doorschot hebt op het gele lijntje? Dat zou stomweg een slecht afgeregelde 1:10-probe kunnen zijn. Zelfs als het uit de versterker zelf komt, ziet het er niet bedreigend uit. (Ik vind het althans meer op een negatief reëel pool-nulpuntpaar dan op een complex polenpaar lijken, en van een negatief reëel pool-nulpuntpaar wordt je versterker niet instabiel.)
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

shit.JPG
shit.JPG (10.12 KiB) 177 keer bekeken
Dat je het kwijt bent is niet zo raar. :lol:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Bedankt Marcel ,
Dat schuin lopen van die horizontale lijnen wordt minder als hij even aanstaat
Ik heb beide kanten getest op werking en uit beide ca 15 volt Top over 8 ohm bij 1khz
Ik begrijp niet echt wat je bedoelde met die negatief reeel poolnulpuntpaar 8-[

Beide eindtrappen doen evenveel ongeveer die 15, nogwat Volt
Maar het is een onstabiele versterker hij wilt makkelijk oscileren rond de 30 kHz
Volgende plaatjes zijn van de Eindtrap Links op C6 J2 dus zonder toonregeling
1Khz blok 15.2 volt 1. Volt piek op j2
1Khz blok 15.2 volt 1. Volt piek op j2
Klein beetje meer signaal 1,1 V PP toegevoegd en een Sinus van 16 Volt Top over 8 ohm 11 Watt
Dat ga ik nog controleren
Sinus 1khz 16 volt PP 1.1 VPP op J2
Sinus 1khz 16 volt PP 1.1 VPP op J2
Bij 50 kHz nog 9.3 Volt 6,5 Watt
Vind het maar weinig :think:
Nog een plaatje een is de Output de ander in blauw is de 1 volt op J2 C6
Bijlagen
Sinus 50 KHZ  9.3 volt PP 1.1VPP  op J2
Sinus 50 KHZ 9.3 volt PP 1.1VPP op J2
B1B5E488-8D53-4593-815C-88A54214C6FF.jpeg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Hehe, eindelijk even rust (tot het "avond"eten 17:00), heet dan tegenwoordig ook een "Woon en Zorg Centrum" :( .Gedaan met de rust :evil:
Wat je allemaal uitspookt Bert mag Joost weten, ziet er maar raar uit.
Neem nou dat plaatje met de piek op de blokgolf, je zou zeggen zwaar overstuurd :?
Anne
Bijlagen
haha.png
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Hallo Bert, daarom had ik de vertaling in normale mensentaal ervoor gezet: ik vind de blokgolfrespons er niet bedreigend uit zien. Dat hij aan de onderkant wel helemaal recht loopt is raar, maar ik nam aan dat dat door het oversturen van de scoop kwam. Je latere plaatjes hebben in ieder geval zowel boven als onder een schuin stukje.

Dat de versterker soms spontaan begint te oscilleren op 30 kHz en vooral dat er vlambogen uit komen (of is dat nu definitief verholpen?) is natuurlijk wel bedreigend.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

MarcelvdG schreef:
Hallo Bert, daarom had ik de vertaling in normale mensentaal ervoor gezet: ik vind de blokgolfrespons er niet bedreigend uit zien. Dat hij aan de onderkant wel helemaal recht loopt is raar, maar ik nam aan dat dat door het oversturen van de scoop kwam. Je latere plaatjes hebben in ieder geval zowel boven als onder een schuin stukje.

Dat de versterker soms spontaan begint te oscilleren op 30 kHz en vooral dat er vlambogen uit komen (of is dat nu definitief verholpen?) is natuurlijk wel bedreigend.
:P hoi Marcel
Ik weet niet of dat uitfikken van die 100 ohm weerstand naar gnd verleden tijd is
Gewoon omdat ik nergens een punt kon vinden waar iets had gespetterd
De beste gok die ik heb is onderkant voedingsprint tegen de metalen bevestigings ring op de ringkern trafo .
Daar heb ik nu een plaat epoxy tussen gedaan
Ik ben helemaal niet gelukkg met de voortgang maar het had erger kunnen zijn :D
Bijlagen
FA375BA8-7040-4C67-A360-268634C6E7CE.jpeg
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Hehe, eindelijk even rust (tot het "avond"eten 17:00), heet dan tegenwoordig ook een "Woon en Zorg Centrum" :( .Gedaan met de rust :evil:
Wat je allemaal uitspookt Bert mag Joost weten, ziet er maar raar uit.
Neem nou dat plaatje met de piek op de blokgolf, je zou zeggen zwaar overstuurd :?
Anne
Dat signaal s 1 volt Top op J2 pootje wat aan C6 zit
Ik ben blij dat ik nu stabiele plaatjes op de scoop heb , of het er wat mee te maken heeft weet ik niet
maar heb nu de scoop en toongenerator dezelfde stekkerdoos met aarde zitten
De Versterker voed ik uit een regelbare scheidingstrafo
De versterker linker helft ging oscilleren toen ik 1 volt op J2 Rechts aanbood

De halve eindrap trekt130 mA zonder signaal met signaal 1 volt top J2 170 mA gemeten in B+

Even stiekem de Toonregeling erbij aangesloten en signaal op de rca ingangen achterop aangeboden
Dan is het helemaal feest alles loopt dan vast een blok ziet er dan vreselijk uit
Of het allemaal een factor 10 teveel versterkt
Zie plaatje

Dus er is nog geen reden voor hoera ,
ook de Irf840 is vanavond gesneuveld zonder dat er sluiting gemaakt is
Vermoedelijk wordt het ding te heet op het koellichaam !
Het is maar een goede 15 -20Volt wat over die IRF840 staat bij een 260mA :?: :?:
Dat Is 5 -6 Watt koelblok is 1,5 graad celcius per Watt
Dan zou het hooguit 10 graden warmer mogen worden :-k
Dus dat snap ik ook niet Anne Willy
Misschien dat met oscilleren er veel meer stroom getrokken wordt
Maar dan nog moet dat ding heel blijven omdat ook de spanning dan daalt voor de IRF840
Ga dat morgenochtend weer repareren , ik heb alleen geen Irf 840 meer wel 830
75Watt en 2,9Amp bij 100 grd
Die zou het ook moeten kunnen verdragen :-k
Dus ik Snap er ook niks van Anne :-s
Vraag mij maar wat je wilt dat ik aansluit en ik moet meten
Dan doe ik dat en post dat hier
En wacht dan wel op antwoord
Maar genieten jullie maar van de Kerst ,
ik niet iig vind er niks aan heb er slechte associatie mee
Bijlagen
18B6978E-9A21-4812-8745-C4695BE717CF.jpeg
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Bert61 schreef:
ook de Irf840 is vanavond gesneuveld zonder dat er sluiting gemaakt is
Vermoedelijk wordt het ding te heet op het koellichaam !
Het is maar een goede 15 -20Volt wat over die IRF840 staat bij een 260mA :?: :?:
Dat Is 5 -6 Watt koelblok is 1,5 graad celcius per Watt
Dan zou het hooguit 10 graden warmer mogen worden :-k
Dus dat snap ik ook niet Anne Willy
:boos:

HoHo HoHo, zalig kerstfeest allemaal :sure:

Als ik mijn versterker uitschakel en na 10 sec. (HS nog enkele volts) voelt de koelvin gewoon warm aan, ik schat zo'n 40°C, kan gewoon mijn vinger er op blijven houden. Zou niet het geval zijn als 10 sec. daarvoor het nog 70°C of meer zou geweest zijn.

Ik denk dat het stilaan tijd wordt om de versterker uit het chassis te halen zodat je een grondige controle kan uitvoeren terwijl hij gewoon op de tafel open ligt, niet op een metalen blad uiteraard ;-)
Je hebt al meer problemen gehad met geknelde draden enz. waarschijnlijk gaat zoiets het probleem zijn.
Zijn alle afstandsbussen op de printen gemonteerd met zwart isolatiebusje zoals meegeleverd was? Bij de buizen blijkbaar al wel maar de rest kan ik niet zien.
Je kan ook de Chineese UGT's aanschakelen dan, niet zo groot en eigen bedrading die lang genoeg is. Ook heb je dan een beter overzicht dan wanneer die grote joekels erbij staan. Die kan je nadien nog altijd in de plaats zetten.

Controleer de onderkant vd printen ook grondig want als je met een Wellerpunt 8 soldeert gebeurt het al eens dat een minuscuul bolletje soldeer wegspat en in de buurt aan de print blijft plakken.

Meer kan ik momenteel niet bedenken, behalve het advies van de secundaire wikkeling vd ringkern in de oorspronkelijk vorm te gebruiken, dus zonder wat jij hebt bijgewikkeld.

Ik weet dat het geen prettige optie is maar ik denk niet dat er nog een andere mogelijkheid is, succes ermee! :rock:
20180912_125444.jpg
(testopstelling van CTA4.2)
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Nu dan tegen mijn zin in , maar anders blijf ik er aan herrinerd worden. :(
Alles gesloopt :(
Ook de trafo afgewikkeld :(
Printen schoongemaakt met aceton O:)
Voor jou Willy de nylon ringetjes zitten er allemaal geen stukjes draad of tin spetters O:)

Maar dan ik blijf op de AE UGT hangen
Daar zit bij beide trafos zelfde iets raars voor Mn gevoel
Tussen Va en Va 100 volt wissel
Ik meet dan tussen 0 ohm en 4 ohm 3 Volt
Tussen 0 en 8 ohm 4 volt

Ik zou denken 4 ohm 2 volt :think:
Ik heb maar klakkeloos aan genomen net als bij CT b+ een draadbrug naar CT dus
0 draadbrug naar 0
4 draadbrug naar 4
8 draadbrug naar 8
Zie laatste foto
Bijlagen
E2B3B1EA-FC1C-454E-96D7-08D1508C2ABA.jpeg
5C97F8E9-4E98-4805-96D1-C6CEAD8C8B44.jpeg
F0BFC6F9-36F6-44B1-8C6E-5BF374868078.jpeg
09E4BC7B-E31C-42DF-8D69-37777CFB413C.jpeg
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Op het eerste zicht lijken me de onderkanten vd printen in orde en netjes.

Wat die UGT betreft, kan ik niks zeggen want dat ben ik nog nooit tegengekomen.
Bij Ringkerntrafo hebben ze ook verschillende secundaire wikkelingen die dan op een bepaalde manier moeten verbonden worden, daar is dan wel uitleg bij. Maar ik vermoed dat het zo wel zal moeten.
Er zullen wel anderen ervaring hebben met die trafofabrikant zeker?

Eens dat je daar zekerheid over hebt zou ik de verdere testen dus uitvoeren op de tafel, dat is makkelijker en je hebt goed overzicht.
Ik hoop dat alles snel in orde komt :-)
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Bert61 schreef:
Maar dan ik blijf op de AE UGT hangen
Daar zit bij beide trafos zelfde iets raars voor Mn gevoel
Tussen Va en Va 100 volt wissel
Ik meet dan tussen 0 ohm en 4 ohm 3 Volt
Tussen 0 en 8 ohm 4 volt

Ik zou denken 4 ohm 2 volt :think:
De spanning zou evenredig met de wortel van de impedantie moeten zijn, dus 4 V in 8 ohm komt overeen met 2 wortel(2) V ~= 2,8284 V in 4 ohm. 3 V komt dus aardig in de buurt.

Reken het afgegeven vermogen maar na:
4 V in 8 ohm -> I = V/R = 0,5 A -> P = VI = 2 W.

2 wortel(2) V in 4 ohm -> I = V/R = (1/2) wortel(2) A -> P = VI = 2 W.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Bedankt Willy En Marcel
Ik snap dat jij het vind kloppen ik dacht dat de twee helften gelijk zouden zijn v.wb. De spanningen
Gewoon de helft , maar wiskundig niet dus :-s
Maar dat klopt dus dat er tussen 0-4 ohm =3 volt en tussen 4 en 8 ohm maar 1 volt staat 8-[
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat met die 4Ω en 8Ω hebben we al eerder gehad, schijnt moeilijk te zijn.
's Anders proberen.
Met 100V primair zou er toch hetzelfde vermogen uit moeten komen onafhankelijk welke LS-aansluiting ?
Vermogen is P = V²/R geeft bij 8Ω en 4V 4x4/8 = 2W en bij 4Ω en 3V 3x3/4 = 2,25W.
Klopt heel aardig, die 3V en 4V zullen wel afgeronde waardes zijn.
Even doordoen, V²/R = P is ook R = V²/P. Toegepast op de 100V en 2,1W ( iets tussen resultaat van 4Ω en 8Ω ) geeft 100x100/2,1 = 4750 Ω voor Raa.
Anne
Plaats reactie