zuivere DSD dac
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: zuivere DSD dac
jeroen_d schreef: ↑zo 19 jan 2025, 16:20post eens een close-up van de Xing. ik heb iemand eens geholpen die bij het verwijderen van de klokken een weerstandje teveel had verwijderd, dus de Xing kreeg helemaal geen kloksignaal meer.tigradekat schreef: ↑zo 19 jan 2025, 14:59De Xing staat in slave mode, met klokken en weerstandje verwijderd, en met de vereiste doorverbindingen.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: zuivere DSD dac
Issue 2:jeroen_d schreef: ↑zo 19 jan 2025, 16:18Issue 1: als de Xing op dsd wordt gezet, dan gaat het ledje branden ja. bij switchen van reeks bv 44.1 naar 48 zou het ledje even uit moeten gaan. zo niet, dan werkt de mute niet goed.
Issue 2: sterk vervormd geluid duidt op niet goed werkende klok.
Begin met testen direct op de pinnen van de Xing. 3 t/m 6 moet allemaal ongeveer 1,65 V hebben, de helft van 3,3V. Kleine afwijkingen doen er niet toe. Bij DSDon pin7 van de Xing hoog, dan moet de led branden. Maar als pin7 laag is, dan hoort de led uit te gaan.
Issue 3: test ook de ingang van de shift registers. Op pinnen 16 en 17 moet een klok signaal staan van 1,65 V. En ook op pin 19 van elk schuifregister moet dat signaalniveau staan.
Xing pin "data" instabiel, varierend tussen 1,2V en 1,65V: verdacht, lijkt mij dat dit verband houdt met de varierende voltages op de schuifregisters van kanaal 1 die ik meet.
Xing pin BCLK: 1,65V
Xing pin FSCLK: 1,65V
Xing pin MCLK: 1,45V: verdacht, dit is de pin die naar de klokken gaat, lijkt steeds meer op een brakke klok?
Issue 3:
Ja, die voltages zie ik terug op deze pinnen, op pin 19 fluctuerend op het storende kanaal, stabiel op het stille kanaal, en op pinnen 16 en 17 stabiel op beide kanalen.
Oh, en JP4 is doorverbonden
Re: zuivere DSD dac
Als je wat wil vergelijken qua voltages kunnen we wel iets afspreken. Kunnen we het een en ander uitwisselen om te testen.
Re: zuivere DSD dac
Ik heb nog nooit een brakke klok meegemaakt. Lijkt me onwaarschijnlijk. 1,45V is geen probleem als het stabiel is. Flucturerend is wel verdacht. Hoort stabiel te zijn. Weet je zeker dat je DSD input hebt en niet per ongeluk PCM? En het moet een native DSD stream zijn, geen DoP.
Hoe is de spanning op pin7 de DSDon?
Hoe is de spanning op pin7 de DSDon?
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: zuivere DSD dac
De test file is een .dsf file, dsd64.jeroen_d schreef: ↑zo 19 jan 2025, 17:31Ik heb nog nooit een brakke klok meegemaakt. Lijkt me onwaarschijnlijk. 1,45V is geen probleem als het stabiel is. Flucturerend is wel verdacht. Hoort stabiel te zijn. Weet je zeker dat je DSD input hebt en niet per ongeluk PCM? En het moet een native DSD stream zijn, geen DoP.
Hoe is de spanning op pin7 de DSDon?
Pin 7 geeft 3.3V
De 1,45V op pin 6 is stabiel.
Re: zuivere DSD dac
Ja dan weet ik het even niet. pin3 data zou stabiel moeten zijn. Als dat niet zo is dan weet ik niet waarom.
Tot nu toe in alle gevallen waar de DSD DAC het niet leek te doen lag het aan fouten in het ingangsignaal, niet aan het DAC gedeelte zelf. Zelfs als daar delen niet 100 procent werken, bv een aantal van de weerstanden kapot in het weerstandsnetwerk, dan nog steeds komt er een heel behoorlijk klinkend geluid uit.
Tot nu toe in alle gevallen waar de DSD DAC het niet leek te doen lag het aan fouten in het ingangsignaal, niet aan het DAC gedeelte zelf. Zelfs als daar delen niet 100 procent werken, bv een aantal van de weerstanden kapot in het weerstandsnetwerk, dan nog steeds komt er een heel behoorlijk klinkend geluid uit.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: zuivere DSD dac
Gisteren bij George een avondje aan de gang geweest om te kijken if we mijn PureDSD DAC aan de praat konden krijgen. Het was een leuke avond, maar wel een beetje frustrerend.
Het goede nieuws: Mijn Foobar installatie was de oorzaak van het feit dat ik alleen maar ruis met heel vaak de melodie op de achtergrond hoorde. Ik denk dat de DSD stream stieken toch naar PCM werd geconverteerd. Daar hadden we bij George geen last van.
Waarom dan toch een beetje gefrustreerd?
Lang verhaal kort: De DSD doet het goed met zowel de BeagleBone als de Amanero, maar NIET met de XING U30...
Zowel mijn eigen XING als het exemplaar van George laat tikken horen tijdens het afspelen van muziek. We hebben alle mogelijke combinaties geprobeerd, mijn XING op de DAC van George, De Xing van George om mijn DAC, en de storing treed alleen bij mijn DAC op. Mijn XING is in ieder geval oke, dus dat is dan weer positief.
Vervolgens met de amanero geprobeerd en wat denk je? Storingsvrije muziek... Dan met de Beaglebone en HQ Player: Kippenvel, prachtig...
We hebben wel een foutje gevonden: Jumper 7 had ik volledig doorverbonden om de 3.3V van de XING de Mute hoog te laten maken, maar ik had niet begrepen dat dan de DSD ON doorgekrast moest worden. Dit maakte dat de Mute altijd hoog was, ongeacht of er signaal was. Dat was zo gefixed, maar het muzieksignaal word daar dus niet beter van.
Als jij dit zo leest Jeroen, kom jij dan nog om een lumineus idee?
Het goede nieuws: Mijn Foobar installatie was de oorzaak van het feit dat ik alleen maar ruis met heel vaak de melodie op de achtergrond hoorde. Ik denk dat de DSD stream stieken toch naar PCM werd geconverteerd. Daar hadden we bij George geen last van.
Waarom dan toch een beetje gefrustreerd?
Lang verhaal kort: De DSD doet het goed met zowel de BeagleBone als de Amanero, maar NIET met de XING U30...
Zowel mijn eigen XING als het exemplaar van George laat tikken horen tijdens het afspelen van muziek. We hebben alle mogelijke combinaties geprobeerd, mijn XING op de DAC van George, De Xing van George om mijn DAC, en de storing treed alleen bij mijn DAC op. Mijn XING is in ieder geval oke, dus dat is dan weer positief.
Vervolgens met de amanero geprobeerd en wat denk je? Storingsvrije muziek... Dan met de Beaglebone en HQ Player: Kippenvel, prachtig...
We hebben wel een foutje gevonden: Jumper 7 had ik volledig doorverbonden om de 3.3V van de XING de Mute hoog te laten maken, maar ik had niet begrepen dat dan de DSD ON doorgekrast moest worden. Dit maakte dat de Mute altijd hoog was, ongeacht of er signaal was. Dat was zo gefixed, maar het muzieksignaal word daar dus niet beter van.
Als jij dit zo leest Jeroen, kom jij dan nog om een lumineus idee?
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: zuivere DSD dac
Ja, alle dsd modi op 45mhz gezet. En zoals gezegd, mijn Xing op de DSD DAC van George = foutloos weergegeven muziek
Re: zuivere DSD dac
Ik zou het echt niet weten. Ergens zit er dus iets niet goed in de timing. Maar dan moet je met de scoop alles gaan nakijken.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: zuivere DSD dac
Afgelopen ZBA dag in Hengelo kwam ik in gesprek met @GerardJ:, over zijn zeer indrukwekkende DSD streamer. De manier waarop Gerard het probleem van bitrate en format conversie aanpakt is echt super gaaf gedaan, en maakt meerdere klokken overbodig.
Ik noemde terloops mijn issue met de PureDSD en Gerard bood meteen aan om er eens naar te kijken.
Gisteren ben ik bij Gerard (en Jip
) op bezoek geweest, waar de DAC aan een Tektronix 11403 werd gelegd (prachtig apparaat, kwijl! wil ook een scoop!)
Gerard ging methodisch aan het werk, en het duurde niet lang of hij vond een merkwaardig issue: Wanneer een 44khz signaal de isolator binnen komt, word de betreffende uitgang niet "hoog". Hierdoor word de verkeerde klok aangesproken, met timing issues tot gevolg. Wat precies verklaart waarom ik getik in de muziek hoor.
@Kappa7: Toen wij met de Beaglebone speelden was dat denk ik met een 48khz signaal, waardoor het toen dus goed klonk!
Kortom, de isolator blijkt defect, een nieuwe is inmiddels onderweg. Ik heb goede hoop dat dit het gaat oplossen, we gaan het zien!
Heel erg bedankt voor de gastvrijheid Gerard! Oh ja voor ik het vergeet: Ik heb maar heel kort naar je set geluisterd, maar duidelijk is dat daar een van de mooiste systemen van de ZBA community staat.
Ik noemde terloops mijn issue met de PureDSD en Gerard bood meteen aan om er eens naar te kijken.
Gerard ging methodisch aan het werk, en het duurde niet lang of hij vond een merkwaardig issue: Wanneer een 44khz signaal de isolator binnen komt, word de betreffende uitgang niet "hoog". Hierdoor word de verkeerde klok aangesproken, met timing issues tot gevolg. Wat precies verklaart waarom ik getik in de muziek hoor.
@Kappa7: Toen wij met de Beaglebone speelden was dat denk ik met een 48khz signaal, waardoor het toen dus goed klonk!
Kortom, de isolator blijkt defect, een nieuwe is inmiddels onderweg. Ik heb goede hoop dat dit het gaat oplossen, we gaan het zien!
Heel erg bedankt voor de gastvrijheid Gerard! Oh ja voor ik het vergeet: Ik heb maar heel kort naar je set geluisterd, maar duidelijk is dat daar een van de mooiste systemen van de ZBA community staat.
Re: zuivere DSD dac
Goed gevonden.
En ja met de amanero en de bb hebben we naar een 48khz signaal geluisterd.
Dus dat kan wel kloppen dan.
Alleen met de Xing hebben we dat ook gedaan maar die kan niet goed met 48khz overweg en werkt het op 44.
En ja met de amanero en de bb hebben we naar een 48khz signaal geluisterd.
Dus dat kan wel kloppen dan.
Alleen met de Xing hebben we dat ook gedaan maar die kan niet goed met 48khz overweg en werkt het op 44.
Re: zuivere DSD dac
Hebben jullie dan niet gehoord dat de muziek op de verkeerde toonhoogte speelde? Dat scheelt namelijk nogal!
Re: zuivere DSD dac
Wordt die 48 KHz dan niet eerst geresampled naar 44.1 kHz voordat het naar DSD wordt omgezet? DSD is per definitie een veelvoud van 44.1. De Xing is alleen maar doorgeefdoosje: USB --> I2S. Die kan zowel 44.1 als 48 in PCM. DSD dacht ik alleen 44.1.
Re: zuivere DSD dac
Nee Xing kan prima 48k DSD aan. Alleen heeft geen pin die hoog/laag gaat bij 44.1->48, dus als de Xing in slave mode staat en dus niet als master zelf de juiste klok kiest, kan je moeilijk schakelen tussen de klokken. Daarom is het handiger om bij DSD te zorgen dat de input altijd 44.1k DSD is en de 45Mhz klok aan te zetten. Bij de oude Amanero kan je pin 1 gebruiken in slave mode, die gaat dan wel van hoog naar laag als er 48k DSD binnenkomt.
De nieuwe Amanero van Audiophonics die tot DSD1024 kan, heeft net als de Xing op pin 1 deze stuurmogelijkheid niet.
De nieuwe Amanero van Audiophonics die tot DSD1024 kan, heeft net als de Xing op pin 1 deze stuurmogelijkheid niet.
Re: zuivere DSD dac
Hmm, zal ik nog eens een keertje naar kijken. Ik heb i.d.d. de Xing vast op 45MHz als slave.
Re: zuivere DSD dac
Origineel heeft ie ook gewoon als master de 45 en 49MHz klok aan boord. Geen enkele beperking in principe om 48k DSD af te spelen.
Re: zuivere DSD dac
Ik heb een actieve output met Bessel low pass derde orde op 60kHz geplaatst ipv de trafo's. Dat geeft een meer gecontroleerde onderdrukking van hoogfrequent DSD ruis. De eerste luisterindruk is prima. De laatste HQPlayer modulator AHM7EC8B voor DSD1024 is ontwikkeld met de T+A DAC200 als uitgangspunt. Die heeft eenzelfde type analoog filter op de uitgang zitten.
De gebruikte opamp is de gouwe ouwe OPA1632 die ook in de NADAC wordt gebruikt op de uitgang.
De gebruikte opamp is de gouwe ouwe OPA1632 die ook in de NADAC wordt gebruikt op de uitgang.
Re: zuivere DSD dac
Intressant, ben benieuwd of het nog beter gaat klinken.
Nu nog Shun Mook Giants eronder natuurlijk!
Nu nog Shun Mook Giants eronder natuurlijk!
Re: zuivere DSD dac
Liggen er nog ergens bordjes voor de dac zelf en de dsdit ergens op de plank. Ik kan ze per 5 best bestellen maar als er nog ergens nog een setje ligt…. Dit lijkt me voor de donkere wintermaanden een mooi project. Ralph
Re: zuivere DSD dac
Heb ik voor je liggen, uit de group buy van Olaf: PCB voor de Pure DSD dac DSC3. Ik kom daar wegens tijdgebrek/andere prioriteiten niet aan toe. Tegen portokosten mag jij het feestje er wel mee gaan bouwen
Stuur maar even een PB.
