het grote squeezebox vragen topic

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Kappa7 »

Na de installatie moet je alles weer even opnieuw instellen.
Volgens mij blijven die niet bewaard als je de boel gaat installeren.
Beste even bederaad aansluiten en alles even nalopen of het nog goed staat.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door John P »

Ik heb dit weekend de LMS server overgeheveld van de NAS naar een raspberry pi 3 met Hifiberry hat en picoreplayer. Er waren nog wel wat leermomenten, maar na enig onwelvoeglijk taalgebruik is het toch gelukt. Ik moest bijvoorbeeld alles weer opnieuw instellen ,scannen en de toepassingen weer installeren na onzorgvuldig afsluiten van de pi. Is het mogelijk een backup te maken van je huidige instellingen?
Nu nog de NAS updaten, waar de bestanden blijven staan, en de oude squeezebox touch weer klaar maken voor gebruik via wifi. Noem het maar een paasproject.
Ik mis nu al wel het klokje in de kast.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

Als hij op je netwerk draait hoef/kan je hem gewoon benaderen met de app, daar kan je de gewone wifi van de router voor gebruiken.

Voor mij was de Touch ook meer een klok dan dat ik er mee afspeelde. :D
Laatst gewijzigd door hannesie op ma 01 apr 2024, 1:11, 1 keer totaal gewijzigd.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door snoef3 »

@Kappa7: Dank voor de reactie maar ik kan niets 'na de installatie': Daphile probeert wifi connectie te maken, er is geen ip adres en toetsenbord doet niets. Alleen harde reset werkt
En dan daphile weer opstarten met bedraad zou kunnen maar ben er nu even klaar mee.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Marp »

Wat zegt de router of AP op het moment dat er geen verbinding is? Ziet die dan toch (of nog steeds) Daphile, waardoor het niet nogmaals een IP-adres uitdeelt? Of kan je niet in de logs zien of Daphile wel probeert aan te melden? Het is heel goed mogelijk dat de router om een of andere reden geen IP-adres meer wil uitdelen of toegang verlenen, ondanks (of dankzij) dat Daphile zich telkens opnieuw aanmeldt.

Dat er geen controle over het systeem is, op het moment dat het druk is met het maken van een verbinding, is normaal. Met wat geluk kan je met Ctrl+C nog wel de verbindingspoging onderbreken, zodat het doorstart zonder wifi-verbinding. Maar als het systeem te druk bezig is om ook naar die toetsaanslagen te luisteren, laat het zich inderdaad enkel stoppen met een hard reset.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Om betrouwbaar te beginnen blijft het het beste om dat bekabeld te doen met DHCP en aan het begin niks zelf in te stellen. Als ie dan niet komt met een IP adres binnen je netwerk is er gewoon wat anders mis. Als ik aan het begin WiFi instel en/of vast IP gaat dat bij mij soms ook niet goed en maakt ie geen netwerkverbinding.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Marp »

Naar ik begreep, functioneerde de bedrade aansluiting, en gaf enkel wifi telkens problemen. Eerst met de mini-pc, en nu ook al met de laptop. En als ik me niet vergis, deed wifi het nog wel met de live versie van Daphile, maar niet meer met de geïnstalleerde versie. Anders zou je nog kunnen denken aan een slechte verbinding, al verwacht ik dat Snoef daar niet aan voorbij zal zijn gegaan.

Het 1e wat dan in me opkomt, is uitsluiten dat de router geen ip-adres uitdeelt. E.e.a. doet me tevens denken aan diverse Fritz!Boxen, die soms ook moeite hebben met uitdelen van een IP-adres aan een mac waarvan ze denken dat die nog aangemeld is. Dit is een soms terugkerende bug die later weer met nieuwe firmware wordt opgelost. Als AVM daar al zo mee worstelt, zou ik daar bij andere merken ook maar even naar kijken. Pas als eventuele problemen met de verbinding en aanmelding zijn uitgesloten, kan je het gerichter in de laptop met Daphile gaan zoeken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Marp schreef: ma 01 apr 2024, 11:08
E.e.a. doet me tevens denken aan diverse Fritz!Boxen, die soms ook moeite hebben met uitdelen van een IP-adres aan een mac waarvan ze denken dat die nog aangemeld zijn.
Bij een nieuwe installatie geeft Daphile ook een nieuw random MAC adres wat niet hetzelfde is als van je WiFi kaartje. Het adres van het kaartje houdt ie gereserveerd voor Daphile als eigen AP. Al kan het ook best zijn dat je router het IP koppelt aan de computernaam. Maar dan zou het bedraad ook niet moeten werken.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Marp »

Als dat random gebeurt, kan dat in sommige gevallen ook tot aanmeldproblemen leiden. Dit komt ook wel voor bij bepaalde development boards, waarbij de ethernetaansluiting geen hardwarematig MAC-adres heeft. In het zeldzame geval dat dit problemen geeft, is het daarbij nog eenvoudig op te lossen door zelf een MAC-adres mee te geven in het configuratiebestand.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

I.i.g. heb ik noch met mijn AVM modem-router-WiFi als met mijn los Netgear AP ooit dit soort problemen gehad met de installatie van Daphile. En dat zijn er inmiddels een stuk of 6 :mrgreen:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Marp »

Da's leuk, maar je gebruikt Daphile nog maar pas, terwijl ik al sprak over zeldzaam.

Ik moet zeggen dat ik met LMS, Vortexbox en Daphile ook nooit enig probleem heb ondervonden. Dat werkt allemaal bijzonder stabiel, kan jaren ononderbroken online blijven, en weet elkaar ook zonder vast IP-adres feilloos te vinden.

Met de overige +75 netwerkdevices ondervind ik eigenlijk ook zelden een probleem. Van Odroid en RPi servertjes raakte een van Fritz!Boxen echter behoorlijk in de war als die geen vast MAC-adres kregen. Het zal niet hebben uitgemaakt of daar LMS of wat dan ook op was geïnstalleerd, dus je kan dit nooit uitsluiten, indien dat de boodschap was.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Als je Daphile installeert geeft het een eigen Mac adres aan de WiFi NIC. Dat is niet bijzonder. Maar het geeft er wel een! En daarna verandert het niet meer hoor.

Ging al wel eens de mist mee in door bij een nieuwe Daphile PC een HD image van een andere gelijkaardige PC er gelijk op te zetten. Dan zit je dus wel met 2 dezelfde MAC adressen in hetzelfde netwerk. Dahganiegoe dan... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Marp »

Oooh, als "random" eenmalig was, is er verder geen verschil met een vast MAC-adres. Dat scheelt dan alweer. :)
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door TTS »

snoef3 schreef: zo 31 mar 2024, 22:36
@Kappa7: Dank voor de reactie maar ik kan niets 'na de installatie': Daphile probeert wifi connectie te maken, er is geen ip adres en toetsenbord doet niets. Alleen harde reset werkt
En dan daphile weer opstarten met bedraad zou kunnen maar ben er nu even klaar mee.
Opstarten, met bedraad. In je router checken welk ip adres bedraad. Dan via een webbrowser de interface van Daphile benaderen en daar vervolgens je wifi instellingen goed zetten. Opnieuw starten met vaste kabel los en je zou via wifi middels de webinterface toegang tot daphile moeten hebben.
Staat je wifi hardwarematig (schakelaar) aan ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Psies. Als je bij het initieel installeren met de USB stick de WiFi verder niet instelt dan zet hij het ook niet aan. Dan kun je alleen bedraad verder en is het IP wat hij bij de installatie geeft ook het bedrade IP. Pas met de verdere installatie via de web interface moet je dan de WiFi nader instellen: Werkgroep en netwerk kiezen en paswoord opgeven. Als dat niet goed staat ingesteld kan hij ook geen WiFi verbinding maken.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Marp »

Lang geleden dat ik Daphile via wifi gebruikte, en op dit moment draait er alleen een in een virtuele machine. Ik dacht dat ik was vergeten dat ik ooit tijdens de initiële setup moest kiezen voor wifi als netwerkverbinding danwel hotspot. Na de proef op de som te hebben genomen was het me weer duidelijk: niet dus!
  • Wifi-dongle in een USB-poort geprikt.
  • Daphile opgestart zoals gebruikelijk, dus niks F1.
  • Wifi instellen In de webinterface en herstarten.
  • Hoppa! Daphile bereikbaar via zowel zijn vaste- als wifi-adres.
Echter, als de wifi-verbinding tijdens het opstarten niet tot stand komt, geloof ik niet dat het uitmaakt of je het instelde via de command line of via de webinterface. Het probleem van Snoef zit volgens mij toch ergens anders.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door John P »

Ik heb mijn NAS geupdate, nu kent de picoreplayer mijn mount niet meer. Gewisseld van NFS naar CIFS en nu doet die het. Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat ik gedaan heb. De oude Touch wil ik aan de wifi hangen maar die weigert het wachtwoord te accepteren, in de router stonden oude 8.11n protocollen niet aangevinkt. En zo gaat een mooie Paasdag op aan uitzoeken en uitproberen. Ik denk dat als ik in de IT zou zitten dat ik al lang als verward persoon zou zijn afgevoerd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

WERKGROEP of WORKGROUP? Roept u maar :lol:
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door snoef3 »

radeloos bijna. Ik heb even een andere windows laptop gepakt en daar lms op gezet. Het werkt bijna, Bijna dus...
de lms op de laptop ziet de touch, ik kan muziek keizen maar de muziek speelt niet af. Kan bestand niet openen voor deezer://[getal].flc

wat is dit nu weer?

(ik heb de poging met daphile maar even in de ijskast gezet, eerst muziek!)
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door TTS »

Kan piCoreplayer eigenlijk met een digitaal IN signaal overweg? Je hebt ook een digi+ hat met een ingang...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

En wat wil je daar dan op aansluiten?
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door TTS »

Een tv wellicht. En daarmee stereogeluid over de hifi installatie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Ah, op die manier, Is het dan niet slimmer om er een USB DAC op aan te sluiten en daarop direct de TV zonder de Framboos? Zo heb ik het zitten.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door TTS »

Ik heb een PiFramboos. Een digi+ hat is leverbaar, die met alleen een uitgang kent levertijd. Behuizing €20,-... pCp is gratis, dochterlief lift mee op Tidal abbo. Met een hat met in en uit gaat de oorspronkelijke aansluiting op de versterker niet verloren. Ik gebruik voor de studentenkamer dan de dac in de Denon versterker.
Plus. Ik wil gewoon leren hoe pCp werkt. Dat ken ik nog niet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Denk dat je daarvoor dan bij de frambozenpettenwinkel moet zijn :D
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”