Pioneer TS-C171RPS speaker kastbouw.

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

de onvermijdelijke mdf naad bij haaks verlijmen is in iedergeval wel zichtbaar. Ik probeer tegenwoordig alles netjes onder 45 graden te verlijmen. (= meer lijmoppervlak tevens)
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Bericht door Theduboracle »

bartsegers schreef:
de onvermijdelijke mdf naad bij haaks verlijmen is in iedergeval wel zichtbaar. Ik probeer tegenwoordig alles netjes onder 45 graden te verlijmen. (= meer lijmoppervlak tevens)
Ik heb het gezien op de site, maar bij de praxis kunnen ze dat niet zo precies zagen dat alles gaat passen.
Met alles haaks ver lijmen krijg je de naden wel weg met veel schuren en verven.
Op een van de foto's is wel een naad te zien, maar die zit aan de onderkant van de last.
De zager bij praxis kon die plaat niet precies zagen, daarom heb ik die naad aan de onderkant gedaan.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ah vandaar. enige wat dan rest is schuren-palmuren-schuren-plamuren-schuren, mdf grondlak, en dan aflakken.

Zijn ze toch wel waard zeker?
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Bericht door Theduboracle »

bartsegers schreef:
ah vandaar. enige wat dan rest is schuren-palmuren-schuren-plamuren-schuren, mdf grondlak, en dan aflakken.

Zijn ze toch wel waard zeker?
Vind ik wel, ook al zoiets eerder gedaan met spaan plaat maar daar kwam echt geen einde aan, neusgaten vol zwarte troep, verschrikkelijk.
Met MDF gaar het gemakkelijker, zelfs met haaks lijmen.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Bericht door Theduboracle »

Vandaag heb ik de kast gemonteerd en het kast volume ge checked of hij goed was.
Dat was hij niet.
Het isofix vreet wel extra kast volume weg dus.
Ik heb het opgelost met extra isofix aan de boven en de onderkant.
Een extra plaat aan de boven kant en een aan de onderkant van de kast, plus een extra halve plaat op de onderkant of boven kant.
Dus 2.5 plaat van de onder of bovenkant extra in volume.
Nu is hij precies zo als het proef model, alleen zonder resonantie.
De Van der Hull kabel had ik vandaag gekregen dus ik kon de units aansluiten, wel moest ik even het plastic stukje wegsnijden van de tweeter om bij de soldering te komen.
Aan de bovenkant van de tweeter heb ik een hand vaatje gemonteerd voor het geval hij een keer mocht omvallen.
Bijlagen
PICT0012.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Theduboracle schreef:
Het isofix vreet wel extra kast volume weg dus.
Je bent in heel de wereld de enige die er zo over denkt. Iedere andere luidsprekerbouwer WEET dat je met dempingsmateriaal de kast kunstmatig kunt verGROTEN. Maar goed, misschien is jouw isofix van MDF of beton of zo.

De kast ziet er wel strak uit zo, alleen moet je houden van de verdeling van de units en de BR-pijp over de kasthoogte. Ik had in jouw situatie misschien de kast wat dieper gemaakt en wat lage, maar goed, wie ben ik? :D

Ook wil ik je feliciteren met je eerste nagenoeg foutloze post. Ga zo door !!!

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Bericht door Theduboracle »

mischa72 schreef:
Theduboracle schreef:
Het isofix vreet wel extra kast volume weg dus.
Je bent in heel de wereld de enige die er zo over denkt. Iedere andere luidsprekerbouwer WEET dat je met dempingsmateriaal de kast kunstmatig kunt verGROTEN. Maar goed, misschien is jouw isofix van MDF of beton of zo.

De kast ziet er wel strak uit zo, alleen moet je houden van de verdeling van de units en de BR-pijp over de kasthoogte. Ik had in jouw situatie misschien de kast wat dieper gemaakt en wat lage, maar goed, wie ben ik? :D

Ook wil ik je feliciteren met je eerste nagenoeg foutloze post. Ga zo door !!!

Groeten,
Mischa
Dank jewel, dat er zo op de spelling wordt gelet trouwens, maar ja ik was nooit goed in nederlands.
Ik heb wel de spellings machine dus het moest helemaal goed zijn, of het moet in de punten of komma's zitten. :twisted:

De kast hoogte is goed vergeleken bij mijn luister hoogte, ik heb de kast ook wat dieper gemaakt omdat de bassreflexpijp wat te lang dreeg te worden, het is een wat grootte kast, maar het is allemaal voor de demping en dat is een goed ding.
Wat de verhalen ook zijn over demping, er moest gewoon demping bij om weer bij het goede kast volume te komen, niks aan te doen.
Laatst gewijzigd door Theduboracle op wo 08 okt 2008, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Theduboracle schreef:
mischa72 schreef:
Theduboracle schreef:
Het isofix vreet wel extra kast volume weg dus.
Je bent in heel de wereld de enige die er zo over denkt. Iedere andere luidsprekerbouwer WEET dat je met dempingsmateriaal de kast kunstmatig kunt verGROTEN. Maar goed, misschien is jouw isofix van MDF of beton of zo.

De kast ziet er wel strak uit zo, alleen moet je houden van de verdeling van de units en de BR-pijp over de kasthoogte. Ik had in jouw situatie misschien de kast wat dieper gemaakt en wat lage, maar goed, wie ben ik? :D

Ook wil ik je feliciteren met je eerste nagenoeg foutloze post. Ga zo door !!!

Groeten,
Mischa
Dank jewel, dat er zo op de spelling wordt gelet trouwens, maar ja ik was nooit goed in nederlands.
Ik heb wel de spellings machine dus het moest helemaal goed zijn, of het moet in de punten of komma's zitten. :twisted:

De kast hoogte is goed vergeleken bij mijn luister hoogte, ik heb de kast ook wat dieper gemaakt omdat de bassreflexpijp wat te lang dreeg te worden, het is een wat grootte kast, maar het is allemaal voor de demping en dat is een goed ding.
Wat de verhalen ook zijn over demping, er moest gewoon demping bij om weer bij het goede kast volume te komen, niks aan te doen.
Ik ga er ook geen wol, of glas wol meer indoen dus, dat is hierdoor overbodig geworden.
Geen holle klank waar ik voor vreesde.
Voet hoger, kast lager = zelfde luisterhoogte ? Heb je overigens de bafflestep als eens gemeten of gesimuleerd ( in the edge ) ?
Je zit daar met een best brede baffle. Ik zou ook minder hoog, minder breed en dieper gegaan zijn.

Ieniemienie-cursus ( Mikekiwi™ ) Nederlands:

Spellingscontrole kent enkel spelling, geen grammatica, of in ieder geval niet goed genoeg.

Een grote kast. ( groot gebruikt als adjectief )
De grootte van de kast. ( groot gebruikt als substantief )
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik denk dat de kast juist breed moet zijn, vooral omdat pioneer er met hun filterdesign waarschijnlijk rekening mee gehouden heeft dat de units in een infinite baffle gemonteerd worden.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Montana schreef:
Ik denk dat de kast juist breed moet zijn, vooral omdat pioneer er met hun filterdesign waarschijnlijk rekening mee gehouden heeft dat de units in een infinite baffle gemonteerd worden.
Van de meeste caraudio filters die ik heb vastgehad zit geen bafflestep correctie op. Vaak het hoog 1e orde gefilterd en het laag 2e orde.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Bericht door Theduboracle »

fluppie schreef:
Montana schreef:
Ik denk dat de kast juist breed moet zijn, vooral omdat pioneer er met hun filterdesign waarschijnlijk rekening mee gehouden heeft dat de units in een infinite baffle gemonteerd worden.
Van de meeste car audio filters die ik heb vast gehad zit geen baffle step correctie op. Vaak het hoog 1e orde gefilterd en het laag 2e orde.
Er zit een normaal filter bij van 12 db, ik kan er geen correctie in vinden.
Alleen is hij voor 4 ohm bedoelt waardoor de waardes wat anders zijn.

De vorm van de kast is toch niet belangrijk, alleen toch het volume en de daarbij horende BRP.

Baffle ? Baffle step, sorrie maar wat moet het zijn.
Ik zal er wel wat van weten wat het is, maar het woord zegt mij niks.
Een lijst van termen en uitdrukkingen op de site zou ook wel handig zijn trouwens.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

De vorm en dan met name de breedte bepaald hoeveel energie je in het lage-mid overhoudt. Een filter hoor je af te stemmen op de breedte van een kast.

De zijkant van een auto is bijna oneindig breed en jouw filter is daar waarschijnlijk op getuned. dwz als de klank op een brede baffle in balans is dan heb je op een smallere baffle meer energie rond de 400-1500 Hz

De term bafflestep is volgens mij al veel vaker gevallen en men heeft gezegd dat jouw compo set om o.a. die reden niet optimaal werkt in een kast.

Je zou een en ander aan je filter moeten veranderen om de respons goed te krijgen in een kast zoals je die nu gebruikt. Het verhogen van de spoelwaarde waar je woofer opzit scheelt denk ik al een hoop.

Je zegt echter dat hij beter presteert dan een "optimaal" design van B&W, dus waarschijnlijk hoef je je om bafflestep geen zorgen te maken! :wink: Zonder responsmetingen is er weinig over te zeggen, dus het kan best zijn dat het goed heeft uitgepakt!
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Alleen is hij voor 4 ohm bedoelt waardoor de waardes wat anders zijn.
Het filter is toch origineel bedoelt voor deze drivers?
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Bericht door Theduboracle »

Montana schreef:
De vorm en dan met name de breedte bepaald hoeveel energie je in het lage-mid overhoudt. Een filter hoor je af te stemmen op de breedte van een kast.

De zijkant van een auto is bijna oneindig breed en jouw filter is daar waarschijnlijk op getuned. dwz als de klank op een brede baffle in balans is dan heb je op een smallere baffle meer energie rond de 400-1500 Hz

De term bafflestep is volgens mij al veel vaker gevallen en men heeft gezegd dat jouw compo set om o.a. die reden niet optimaal werkt in een kast.

Je zou een en ander aan je filter moeten veranderen om de respons goed te krijgen in een kast zoals je die nu gebruikt. Het verhogen van de spoelwaarde waar je woofer opzit scheelt denk ik al een hoop.

Je zegt echter dat hij beter presteert dan een "optimaal" design van B&W, dus waarschijnlijk hoef je je om bafflestep geen zorgen te maken! :wink: Zonder responsmetingen is er weinig over te zeggen, dus het kan best zijn dat het goed heeft uitgepakt!
Ik snap het.
Met de optimale positie van de PRP krijg je de meeste energie daar naar toe.
Dan is de respons optimaal dus.
Als dit te weinig of te veel is pas je het filter er op aan.
Met en drie weg is dit veel eenvoudiger, anders zou ik makkelijk ook het midden kunnen aantasten in volume.
De bas heeft bij mij een goed volume, soms is het wel eens te weinig of te veel maar dat ligt aan de op names en dat is ook de bedoeling van een monitor systeem.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Wat bedoel je met PRP?
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Bericht door Theduboracle »

GeertM2 schreef:
Wat bedoel je met PRP?
Sorrie, BRP, bass reflexpijp.
Dom weer, deze dingen zitten natuurlijk niet in de spellings controle
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

In dat geval snap je het nog niet. Bafflestep heeft helemaal niks met de positie van de bass reflex pijp te maken. Ik zou zeggen google er eens op.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Bericht door Theduboracle »

GeertM2 schreef:
In dat geval snap je het nog niet. Bafflestep heeft helemaal niks met de positie van de bass reflex pijp te maken. Ik zou zeggen google er eens op.
Voor de volgende keer dan, mocht ik weer aan de gang gaan.
Alles doet het nu goed, het kan niet beter volgens mij.
Voor mensen die deze luidsprekers ook willen maken heb ik er een schema bij gedaan van wat de kast nu is met de extra demping.
De dimensies van de maten kloppen niet helemaal, omdat het even vlug in paint is gemaakt.

Op de foto zit de halve derde isofix mat (aan de bovenkant) in de achterkant van de kast, ik ga hem later op de achter wand plakken.
Bijlagen
schema.jpg
PICT0002.JPG
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Weet je wat wel beter kan?
Die achterkant niet afneembaar maken, maar gewoon vastlijmen! dan ben je dat luchtlek in elk geval vast kwijt.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Bericht door Theduboracle »

bartsegers schreef:
Weet je wat wel beter kan?
Die achterkant niet afneembaar maken, maar gewoon vastlijmen! dan ben je dat luchtlek in elk geval vast kwijt.
Zou kunnen, maar dan kan ik er niet meer bij.
Hij sluit naadloos aan moet ik erbij zeggen, geen probleem dat lucht lek.
Ik heb de tweede luidspreker nu ook af, ze klinken nu totaal on vervormt, nog beter dan ze al waren.
Wat het nieuwe filter gaat betekenen voor het geluid :roll: , echt spannend.

Hiep hoi !!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het zal niet snel gebeuren dat er iemand zal zijn die dit zomaar na bouwt. Het zou een stuk schelen als mensen bij jou welkom zouden zijn voor een luistersessie of dat je je boxen mee neemt naar de volgende ZBA-dag in Breda. The proof of the pudding is in the eating!
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Bericht door Theduboracle »

jeroen_d schreef:
Het zal niet snel gebeuren dat er iemand zal zijn die dit zomaar na bouwt. Het zou een stuk schelen als mensen bij jou welkom zouden zijn voor een luistersessie of dat je je boxen mee neemt naar de volgende ZBA-dag in Breda. The proof of the pudding is in the eating!
Helemaal waar.

Een man een woord, in vertrouwen is het aan te nemen dat ze echt zeer goed zijn deze luidsprekers.

Jammer dat ik geen vervoer heb, en nogal afgelegen woon.
Eigenlijk heb ik ook niet zo zin er in om op pat te gaan met deze luidsprekers, of om bezoek hier omtrent te ontvangen.
Voor 291 euro ben je er snel achter dat ze echt goed zijn, of je moet ze gaan luisteren bij de auto dealer.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik zie dat je hier wel de tekst netjes krijgt. Probeer dit zo te houden, het is zo veel beter te lezen.

Wowly
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Theduboracle,

Heb je nu beide kasten klaar of 1 ?
In iedergeval, als je beide kasten klaar hebt, lekker inspelen Afbeelding

Wellicht nog wat finetunen qua demping/filter, of ga je nog fronts maken?

:edit: foutje, ik leesde er even overheen, je hebt je tweede kast ook klaar.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

fluppie schreef:
Montana schreef:
Ik denk dat de kast juist breed moet zijn, vooral omdat pioneer er met hun filterdesign waarschijnlijk rekening mee gehouden heeft dat de units in een infinite baffle gemonteerd worden.
Van de meeste caraudio filters die ik heb vastgehad zit geen bafflestep correctie op. Vaak het hoog 1e orde gefilterd en het laag 2e orde.
Ligt er maar net aan, de composetjes van Focal fiteren op 12 en 18dB/oct bijvoorbeeld. Bafflestepcorrectie is natuurlijk helemaal niet nodig, omdat je de woofers in een deur zet.
En niet alle car audio is goedkope meuk heren...
Rob.
Gesloten