Pioneer TS-C171RPS speaker kastbouw.
Moderator: Beheerdersteam
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Ik heb het gezien op de site, maar bij de praxis kunnen ze dat niet zo precies zagen dat alles gaat passen.bartsegers schreef:de onvermijdelijke mdf naad bij haaks verlijmen is in iedergeval wel zichtbaar. Ik probeer tegenwoordig alles netjes onder 45 graden te verlijmen. (= meer lijmoppervlak tevens)
Met alles haaks ver lijmen krijg je de naden wel weg met veel schuren en verven.
Op een van de foto's is wel een naad te zien, maar die zit aan de onderkant van de last.
De zager bij praxis kon die plaat niet precies zagen, daarom heb ik die naad aan de onderkant gedaan.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Vind ik wel, ook al zoiets eerder gedaan met spaan plaat maar daar kwam echt geen einde aan, neusgaten vol zwarte troep, verschrikkelijk.bartsegers schreef:ah vandaar. enige wat dan rest is schuren-palmuren-schuren-plamuren-schuren, mdf grondlak, en dan aflakken.
Zijn ze toch wel waard zeker?
Met MDF gaar het gemakkelijker, zelfs met haaks lijmen.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Vandaag heb ik de kast gemonteerd en het kast volume ge checked of hij goed was.
Dat was hij niet.
Het isofix vreet wel extra kast volume weg dus.
Ik heb het opgelost met extra isofix aan de boven en de onderkant.
Een extra plaat aan de boven kant en een aan de onderkant van de kast, plus een extra halve plaat op de onderkant of boven kant.
Dus 2.5 plaat van de onder of bovenkant extra in volume.
Nu is hij precies zo als het proef model, alleen zonder resonantie.
De Van der Hull kabel had ik vandaag gekregen dus ik kon de units aansluiten, wel moest ik even het plastic stukje wegsnijden van de tweeter om bij de soldering te komen.
Aan de bovenkant van de tweeter heb ik een hand vaatje gemonteerd voor het geval hij een keer mocht omvallen.
Dat was hij niet.
Het isofix vreet wel extra kast volume weg dus.
Ik heb het opgelost met extra isofix aan de boven en de onderkant.
Een extra plaat aan de boven kant en een aan de onderkant van de kast, plus een extra halve plaat op de onderkant of boven kant.
Dus 2.5 plaat van de onder of bovenkant extra in volume.
Nu is hij precies zo als het proef model, alleen zonder resonantie.
De Van der Hull kabel had ik vandaag gekregen dus ik kon de units aansluiten, wel moest ik even het plastic stukje wegsnijden van de tweeter om bij de soldering te komen.
Aan de bovenkant van de tweeter heb ik een hand vaatje gemonteerd voor het geval hij een keer mocht omvallen.
Je bent in heel de wereld de enige die er zo over denkt. Iedere andere luidsprekerbouwer WEET dat je met dempingsmateriaal de kast kunstmatig kunt verGROTEN. Maar goed, misschien is jouw isofix van MDF of beton of zo.Theduboracle schreef:Het isofix vreet wel extra kast volume weg dus.
De kast ziet er wel strak uit zo, alleen moet je houden van de verdeling van de units en de BR-pijp over de kasthoogte. Ik had in jouw situatie misschien de kast wat dieper gemaakt en wat lage, maar goed, wie ben ik?
Ook wil ik je feliciteren met je eerste nagenoeg foutloze post. Ga zo door !!!
Groeten,
Mischa
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Dank jewel, dat er zo op de spelling wordt gelet trouwens, maar ja ik was nooit goed in nederlands.mischa72 schreef:Je bent in heel de wereld de enige die er zo over denkt. Iedere andere luidsprekerbouwer WEET dat je met dempingsmateriaal de kast kunstmatig kunt verGROTEN. Maar goed, misschien is jouw isofix van MDF of beton of zo.Theduboracle schreef:Het isofix vreet wel extra kast volume weg dus.
De kast ziet er wel strak uit zo, alleen moet je houden van de verdeling van de units en de BR-pijp over de kasthoogte. Ik had in jouw situatie misschien de kast wat dieper gemaakt en wat lage, maar goed, wie ben ik?![]()
Ook wil ik je feliciteren met je eerste nagenoeg foutloze post. Ga zo door !!!
Groeten,
Mischa
Ik heb wel de spellings machine dus het moest helemaal goed zijn, of het moet in de punten of komma's zitten.
De kast hoogte is goed vergeleken bij mijn luister hoogte, ik heb de kast ook wat dieper gemaakt omdat de bassreflexpijp wat te lang dreeg te worden, het is een wat grootte kast, maar het is allemaal voor de demping en dat is een goed ding.
Wat de verhalen ook zijn over demping, er moest gewoon demping bij om weer bij het goede kast volume te komen, niks aan te doen.
Laatst gewijzigd door Theduboracle op wo 08 okt 2008, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Voet hoger, kast lager = zelfde luisterhoogte ? Heb je overigens de bafflestep als eens gemeten of gesimuleerd ( in the edge ) ?Theduboracle schreef:Dank jewel, dat er zo op de spelling wordt gelet trouwens, maar ja ik was nooit goed in nederlands.mischa72 schreef:Je bent in heel de wereld de enige die er zo over denkt. Iedere andere luidsprekerbouwer WEET dat je met dempingsmateriaal de kast kunstmatig kunt verGROTEN. Maar goed, misschien is jouw isofix van MDF of beton of zo.Theduboracle schreef:Het isofix vreet wel extra kast volume weg dus.
De kast ziet er wel strak uit zo, alleen moet je houden van de verdeling van de units en de BR-pijp over de kasthoogte. Ik had in jouw situatie misschien de kast wat dieper gemaakt en wat lage, maar goed, wie ben ik?![]()
Ook wil ik je feliciteren met je eerste nagenoeg foutloze post. Ga zo door !!!
Groeten,
Mischa
Ik heb wel de spellings machine dus het moest helemaal goed zijn, of het moet in de punten of komma's zitten.![]()
De kast hoogte is goed vergeleken bij mijn luister hoogte, ik heb de kast ook wat dieper gemaakt omdat de bassreflexpijp wat te lang dreeg te worden, het is een wat grootte kast, maar het is allemaal voor de demping en dat is een goed ding.
Wat de verhalen ook zijn over demping, er moest gewoon demping bij om weer bij het goede kast volume te komen, niks aan te doen.
Ik ga er ook geen wol, of glas wol meer indoen dus, dat is hierdoor overbodig geworden.
Geen holle klank waar ik voor vreesde.
Je zit daar met een best brede baffle. Ik zou ook minder hoog, minder breed en dieper gegaan zijn.
Ieniemienie-cursus ( Mikekiwi™ ) Nederlands:
Spellingscontrole kent enkel spelling, geen grammatica, of in ieder geval niet goed genoeg.
Een grote kast. ( groot gebruikt als adjectief )
De grootte van de kast. ( groot gebruikt als substantief )
Van de meeste caraudio filters die ik heb vastgehad zit geen bafflestep correctie op. Vaak het hoog 1e orde gefilterd en het laag 2e orde.Montana schreef:Ik denk dat de kast juist breed moet zijn, vooral omdat pioneer er met hun filterdesign waarschijnlijk rekening mee gehouden heeft dat de units in een infinite baffle gemonteerd worden.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Er zit een normaal filter bij van 12 db, ik kan er geen correctie in vinden.fluppie schreef:Van de meeste car audio filters die ik heb vast gehad zit geen baffle step correctie op. Vaak het hoog 1e orde gefilterd en het laag 2e orde.Montana schreef:Ik denk dat de kast juist breed moet zijn, vooral omdat pioneer er met hun filterdesign waarschijnlijk rekening mee gehouden heeft dat de units in een infinite baffle gemonteerd worden.
Alleen is hij voor 4 ohm bedoelt waardoor de waardes wat anders zijn.
De vorm van de kast is toch niet belangrijk, alleen toch het volume en de daarbij horende BRP.
Baffle ? Baffle step, sorrie maar wat moet het zijn.
Ik zal er wel wat van weten wat het is, maar het woord zegt mij niks.
Een lijst van termen en uitdrukkingen op de site zou ook wel handig zijn trouwens.
De vorm en dan met name de breedte bepaald hoeveel energie je in het lage-mid overhoudt. Een filter hoor je af te stemmen op de breedte van een kast.
De zijkant van een auto is bijna oneindig breed en jouw filter is daar waarschijnlijk op getuned. dwz als de klank op een brede baffle in balans is dan heb je op een smallere baffle meer energie rond de 400-1500 Hz
De term bafflestep is volgens mij al veel vaker gevallen en men heeft gezegd dat jouw compo set om o.a. die reden niet optimaal werkt in een kast.
Je zou een en ander aan je filter moeten veranderen om de respons goed te krijgen in een kast zoals je die nu gebruikt. Het verhogen van de spoelwaarde waar je woofer opzit scheelt denk ik al een hoop.
Je zegt echter dat hij beter presteert dan een "optimaal" design van B&W, dus waarschijnlijk hoef je je om bafflestep geen zorgen te maken!
Zonder responsmetingen is er weinig over te zeggen, dus het kan best zijn dat het goed heeft uitgepakt!
De zijkant van een auto is bijna oneindig breed en jouw filter is daar waarschijnlijk op getuned. dwz als de klank op een brede baffle in balans is dan heb je op een smallere baffle meer energie rond de 400-1500 Hz
De term bafflestep is volgens mij al veel vaker gevallen en men heeft gezegd dat jouw compo set om o.a. die reden niet optimaal werkt in een kast.
Je zou een en ander aan je filter moeten veranderen om de respons goed te krijgen in een kast zoals je die nu gebruikt. Het verhogen van de spoelwaarde waar je woofer opzit scheelt denk ik al een hoop.
Je zegt echter dat hij beter presteert dan een "optimaal" design van B&W, dus waarschijnlijk hoef je je om bafflestep geen zorgen te maken!
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Ik snap het.Montana schreef:De vorm en dan met name de breedte bepaald hoeveel energie je in het lage-mid overhoudt. Een filter hoor je af te stemmen op de breedte van een kast.
De zijkant van een auto is bijna oneindig breed en jouw filter is daar waarschijnlijk op getuned. dwz als de klank op een brede baffle in balans is dan heb je op een smallere baffle meer energie rond de 400-1500 Hz
De term bafflestep is volgens mij al veel vaker gevallen en men heeft gezegd dat jouw compo set om o.a. die reden niet optimaal werkt in een kast.
Je zou een en ander aan je filter moeten veranderen om de respons goed te krijgen in een kast zoals je die nu gebruikt. Het verhogen van de spoelwaarde waar je woofer opzit scheelt denk ik al een hoop.
Je zegt echter dat hij beter presteert dan een "optimaal" design van B&W, dus waarschijnlijk hoef je je om bafflestep geen zorgen te maken!Zonder responsmetingen is er weinig over te zeggen, dus het kan best zijn dat het goed heeft uitgepakt!
Met de optimale positie van de PRP krijg je de meeste energie daar naar toe.
Dan is de respons optimaal dus.
Als dit te weinig of te veel is pas je het filter er op aan.
Met en drie weg is dit veel eenvoudiger, anders zou ik makkelijk ook het midden kunnen aantasten in volume.
De bas heeft bij mij een goed volume, soms is het wel eens te weinig of te veel maar dat ligt aan de op names en dat is ook de bedoeling van een monitor systeem.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Voor de volgende keer dan, mocht ik weer aan de gang gaan.GeertM2 schreef:In dat geval snap je het nog niet. Bafflestep heeft helemaal niks met de positie van de bass reflex pijp te maken. Ik zou zeggen google er eens op.
Alles doet het nu goed, het kan niet beter volgens mij.
Voor mensen die deze luidsprekers ook willen maken heb ik er een schema bij gedaan van wat de kast nu is met de extra demping.
De dimensies van de maten kloppen niet helemaal, omdat het even vlug in paint is gemaakt.
Op de foto zit de halve derde isofix mat (aan de bovenkant) in de achterkant van de kast, ik ga hem later op de achter wand plakken.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Zou kunnen, maar dan kan ik er niet meer bij.bartsegers schreef:Weet je wat wel beter kan?
Die achterkant niet afneembaar maken, maar gewoon vastlijmen! dan ben je dat luchtlek in elk geval vast kwijt.
Hij sluit naadloos aan moet ik erbij zeggen, geen probleem dat lucht lek.
Ik heb de tweede luidspreker nu ook af, ze klinken nu totaal on vervormt, nog beter dan ze al waren.
Wat het nieuwe filter gaat betekenen voor het geluid
Hiep hoi !!
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Helemaal waar.jeroen_d schreef:Het zal niet snel gebeuren dat er iemand zal zijn die dit zomaar na bouwt. Het zou een stuk schelen als mensen bij jou welkom zouden zijn voor een luistersessie of dat je je boxen mee neemt naar de volgende ZBA-dag in Breda. The proof of the pudding is in the eating!
Een man een woord, in vertrouwen is het aan te nemen dat ze echt zeer goed zijn deze luidsprekers.
Jammer dat ik geen vervoer heb, en nogal afgelegen woon.
Eigenlijk heb ik ook niet zo zin er in om op pat te gaan met deze luidsprekers, of om bezoek hier omtrent te ontvangen.
Voor 291 euro ben je er snel achter dat ze echt goed zijn, of je moet ze gaan luisteren bij de auto dealer.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Ligt er maar net aan, de composetjes van Focal fiteren op 12 en 18dB/oct bijvoorbeeld. Bafflestepcorrectie is natuurlijk helemaal niet nodig, omdat je de woofers in een deur zet.fluppie schreef:Van de meeste caraudio filters die ik heb vastgehad zit geen bafflestep correctie op. Vaak het hoog 1e orde gefilterd en het laag 2e orde.Montana schreef:Ik denk dat de kast juist breed moet zijn, vooral omdat pioneer er met hun filterdesign waarschijnlijk rekening mee gehouden heeft dat de units in een infinite baffle gemonteerd worden.
En niet alle car audio is goedkope meuk heren...
Rob.
