daxie schreef:hier heb ik geen ervaring mee, dus kan er weinig over zeggen... Hoe is de respons van zoiets? Group delay en zo?
Om eerlijk te zijn, groupdelay weet ik niet. Respons staat achter de link

. Ik zou het wel willen weten, maar ik weet niet of ik dit zelf kan meten (nog niet uitgezocht

; iemand een handige link?

)
Wat plaatsing betreft. Inderdaad kan je niet verplaatsen. Het is dan ook belangrijk je plaatsing vooraf te bepalen. Bij 2 subs is links en rechts van de luisterplek (in een symmetrische ruimte) een zeer goede oplossing. Staande golven zijn dan geen issue, waardoor je al een vrij rechte respons krijgt.
Oei

. NOT DONE in PA-land (alleen is nog lang niet iedereen op de hoogte

; "Ja, maar zo ZIET het er beter uit." Tsja, als je komt om te KIJKEN naar de PA misschien, niet als je komt om de muziek fatsoenlijk te horen

... andere discussie). De beste respons krijg je als je de lage tonen zo dicht mogelijk bij elkaar zet (of verder dan 300/{golflente laagst gewenste frequentie}). En tsja, 30Hz heeft nu eenmaal een golflengte van 330/30=11 m

. Beetje lastig in huis

.
Uit de natuurkunde: al eens gezien hoe 2 bronnen naast elkaar met elkaar interfereren? Kijk
hier eens naar

... Ik snap niet dat er zoveel mensen op 'looks' afgaan bij het plaatsen van de installatie ... head--->wall
Stel je voor dat jouw subs dat ook doen, en dat doen ze

... op de ene plaats heb je waarschijnlijk teveel 45 Hz, op de andere te weinig 35Hz, etc.
Maar goed, als je ze inregelt zodat je op 1 plaats goed geluid hebt, hoeft het natuurlijk niet zo'n probleem te zijn
Bij een sub met dergelijke respons zou ik niet in de hoeken werken. Veel te veel kans op te veel low end room gain.
Wat je misschien juist wél wil, zodat je in het laag minder vermogen nodig hebt. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je een fatsoenlijk EQ hebt...