Sub voor HT op zolder

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

daxie
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 09 mei 2007, 11:21

Bericht door daxie »

Montana schreef:
Het mooie is dat de groupdelay van een gesloten systeem redelijk constant blijft tot zo een 15Hz. Misschien dat dat voor het homogene geluid zorgt in het laag. 15-25Hz gerommel en gedonder uit een llt klinkt gewoon minder strak als uit een gesloten subsysteem. J
uit een gesloten systeem komt meestal ook weinig 15-25Hz... :twisted:
Je moet wel zeer heftige fronts en surrounds hebben als je al zo hard wil draaien trouwens. Dynamiek wordt beperkt door vervorming en met kleine units komt dat al gauw opzetten als je harder draait en kan je nooit het volle potentieel uit de sub halen.
Inderdaad, vandaar ook de reden om dergelijke niveaus mogelijk te maken. Aangezien je die nooit zal halen moet je woofer heeel weinig werken, dus zeer lage vervorming bij normale luisterniveaus, gecombineerd met diepgang. Gesloten is dit moeilijk, tenzij je idd met 4 stuks gaat werken.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Montana schreef:
Je moet wel zeer heftige fronts en surrounds hebben als je al zo hard wil draaien trouwens. Dynamiek wordt beperkt door vervorming en met kleine units komt dat al gauw opzetten als je harder draait en kan je nooit het volle potentieel uit de sub halen.
Dat valt wel mee als je niet op full range draait.
Routeer de bassen naar de sub en je heb gelijk veel meer headroom.
Thijs666
Berichten: 9
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 11:05
Locatie: Het Zuiden

Bericht door Thijs666 »

daxie schreef:
hier heb ik geen ervaring mee, dus kan er weinig over zeggen... Hoe is de respons van zoiets? Group delay en zo?
Om eerlijk te zijn, groupdelay weet ik niet. Respons staat achter de link :wink: . Ik zou het wel willen weten, maar ik weet niet of ik dit zelf kan meten (nog niet uitgezocht :oops: ; iemand een handige link? :P )
Wat plaatsing betreft. Inderdaad kan je niet verplaatsen. Het is dan ook belangrijk je plaatsing vooraf te bepalen. Bij 2 subs is links en rechts van de luisterplek (in een symmetrische ruimte) een zeer goede oplossing. Staande golven zijn dan geen issue, waardoor je al een vrij rechte respons krijgt.
Oei :shock: . NOT DONE in PA-land (alleen is nog lang niet iedereen op de hoogte :? ; "Ja, maar zo ZIET het er beter uit." Tsja, als je komt om te KIJKEN naar de PA misschien, niet als je komt om de muziek fatsoenlijk te horen :roll: ... andere discussie). De beste respons krijg je als je de lage tonen zo dicht mogelijk bij elkaar zet (of verder dan 300/{golflente laagst gewenste frequentie}). En tsja, 30Hz heeft nu eenmaal een golflengte van 330/30=11 m :shock: . Beetje lastig in huis :? .

Uit de natuurkunde: al eens gezien hoe 2 bronnen naast elkaar met elkaar interfereren? Kijk hier eens naar :shock: ... Ik snap niet dat er zoveel mensen op 'looks' afgaan bij het plaatsen van de installatie ... head--->wall
Stel je voor dat jouw subs dat ook doen, en dat doen ze :cry: ... op de ene plaats heb je waarschijnlijk teveel 45 Hz, op de andere te weinig 35Hz, etc.
Maar goed, als je ze inregelt zodat je op 1 plaats goed geluid hebt, hoeft het natuurlijk niet zo'n probleem te zijn :?
Bij een sub met dergelijke respons zou ik niet in de hoeken werken. Veel te veel kans op te veel low end room gain.
Wat je misschien juist wél wil, zodat je in het laag minder vermogen nodig hebt. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je een fatsoenlijk EQ hebt...
daxie
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 09 mei 2007, 11:21

Bericht door daxie »

Thijs666 schreef:
Wat plaatsing betreft. Inderdaad kan je niet verplaatsen. Het is dan ook belangrijk je plaatsing vooraf te bepalen. Bij 2 subs is links en rechts van de luisterplek (in een symmetrische ruimte) een zeer goede oplossing. Staande golven zijn dan geen issue, waardoor je al een vrij rechte respons krijgt.
Oei :shock: . NOT DONE in PA-land (alleen is nog lang niet iedereen op de hoogte :? ; "Ja, maar zo ZIET het er beter uit." Tsja, als je komt om te KIJKEN naar de PA misschien, niet als je komt om de muziek fatsoenlijk te horen :roll: ... andere discussie). De beste respons krijg je als je de lage tonen zo dicht mogelijk bij elkaar zet (of verder dan 300/{golflente laagst gewenste frequentie}). En tsja, 30Hz heeft nu eenmaal een golflengte van 330/30=11 m :shock: . Beetje lastig in huis :? .

Uit de natuurkunde: al eens gezien hoe 2 bronnen naast elkaar met elkaar interfereren? Kijk hier eens naar :shock: ... Ik snap niet dat er zoveel mensen op 'looks' afgaan bij het plaatsen van de installatie ... head--->wall
Stel je voor dat jouw subs dat ook doen, en dat doen ze :cry: ... op de ene plaats heb je waarschijnlijk teveel 45 Hz, op de andere te weinig 35Hz, etc.
Maar goed, als je ze inregelt zodat je op 1 plaats goed geluid hebt, hoeft het natuurlijk niet zo'n probleem te zijn :?
Nou, wat ik al gezien heb bij plaatsing van meer dan 1 sub is dat, uitgaande van een rechthoekige kamer, je de meest vlakke respons krijgt als subwoofers tegenover elkaar staan. Ik heb het dan inderdaad op de respons op 1 plaats. Dat is waar wij ook naartoe werken. De respons op de geprefereerde luisterplek moet zo optimaal mogelijk zijn.
Dat je twee meter verder een vreselijke respons krijgt is niet zo van belang.
2 subs op die manier geplaatst blijken zonder eq een veel betere respons te geven (op de luisterplek) dan diezelfde subs naast of op elkaar... Net door de interferentie met elkaar krijg je zo weinig mogelijk pieken of dalen.
Bij een sub met dergelijke respons zou ik niet in de hoeken werken. Veel te veel kans op te veel low end room gain.
Wat je misschien juist wél wil, zodat je in het laag minder vermogen nodig hebt. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je een fatsoenlijk EQ hebt...
Persoonlijk kies ik er liever voor om zo weinig mogelijk te EQ'en. Een sub die gesimuleerd al een vrij vlak verloop heeft tot pakweg 15-18Hz heeft weinig corner gain nodig, integendeel, in kleinere ruimtes wordt dat al vlug te veel.
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

laatst een interessant stuk gelezen over de plaatsing van subwoofers. Conclusie: hoeveel je er ook hebt, je kunt ze hebt best zo ver mogelijk bij elkaar vandaan plaatsen. En vanaf 4 was de winst marginaal. Dus in elke hoek eentje, is ideaal. Dit had niet alleen te maken met een rechte frequyetiekrakteristiek op de luisterplaats, maar ook met het minimaliseren van staande golven. Maar als je er maar 2 hebt, dan hangt het meer van de plaatsing in de ruimte af, hoe de prestaties zijn.
Thijs666
Berichten: 9
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 11:05
Locatie: Het Zuiden

Bericht door Thijs666 »

Boppo84 schreef:
laatst een interessant stuk gelezen over de plaatsing van subwoofers. Conclusie: hoeveel je er ook hebt, je kunt ze hebt best zo ver mogelijk bij elkaar vandaan plaatsen. En vanaf 4 was de winst marginaal. Dus in elke hoek eentje, is ideaal. Dit had niet alleen te maken met een rechte frequyetiekrakteristiek op de luisterplaats, maar ook met het minimaliseren van staande golven. Maar als je er maar 2 hebt, dan hangt het meer van de plaatsing in de ruimte af, hoe de prestaties zijn.
Klinkt wel interessant :-k . Iemand met roomacoustics-software die even een simulatietje kan runnen :).
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Ik heb wel een excel sheet die erg goed klopt voor rechte ruimtes, maar helaas kan je er geen schuine daken mee doen...
Thijs666
Berichten: 9
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 11:05
Locatie: Het Zuiden

Bericht door Thijs666 »

Bart_M schreef:
Ik heb wel een excel sheet die erg goed klopt voor rechte ruimtes, maar helaas kan je er geen schuine daken mee doen...
Zie je daar hetzelfde effect op? (i.e. vlakker lopen vd freq. curve naarmate je de subs meer uit elkaar zet)
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Niet geprobeerd.
Maar over het algemeen geven corner woofers het beste resultaat.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”