Condensator vergelijk
Moderator: Beheerdersteam
-
peter geerts
- Berichten: 145
- Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10
Ik heb het met WinABX gedaan omdat de site van pcABX offline is. Misschien ga ik vanmiddag nog wel even proberen om Dut5 met een van de anderen te ABXen. Mijn voorgaande resultaat was met laptop als bron en geluisterd door speakers. Ik vermoed dat ik met een koptelefoon nog wel een beter resultaat kan scoren.jeroen_d schreef:Misschien doet DUT5 juist minder en komt het door DUT3?dekkersj schreef:Valt me op dat DUT5 "iets" doet vanaf 7kHz.Dat is natuurlijk het aardige van relatief vergelijk, je kent de referentie niet. Ik hou het nog even voor me, want het is wel heel leuk dat je dit plaatst maar nu hebben mensen al een idee naar wat voor overdracht ze luisteren. Gelukkig kennen ze de referentie niet, maar toch.
Ok, ik hoop dat iedereen eerlijk is en netjes ABX doet met het programma van www.pcabx.com
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
DUT3 en 4 liggen bijna 0,2dB uit elkaar als je de pieken neemt. Het kan ook met de mate van middeling te maken hebben icm de grilligheid van de spikes die af en toe voorbij komt. Het geeft aan dat er veel niet-lineariteit in het vergelijk zit, anders zou het een mooie smoothe lijn worden (zoals ik dat gezien heb bij de vergelijken met koppel-C's).jeroen_d schreef:Dat is toch raar? DUT3 en DUT4 zitten binnen 0,1dB, dan kunnen de verschillen met DUT5 toch niet zover uit elkaar liggen? Want op basis van die verschillen zou het 0,2dB uit elkaar liggen.
Groet,
Jacco
Tsja... wat vergelijken we dan nog? Volgens mij is het van belang ervoor te zorgen dat de waarden van de condensatoren gelijk zijn en dat voor eventuele serieweerstand wordt gecorrigeerd. Overige verschillen moet je m.i. niet gelijk trekken. Anders lijkt het mij nogal wiedes dat je geen verschil hoort.
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Maar dat is toch helemaal niet aan de orde?Martijn M schreef:Tsja... wat vergelijken we dan nog? Volgens mij is het van belang ervoor te zorgen dat de waarden van de condensatoren gelijk zijn en dat voor eventuele serieweerstand wordt gecorrigeerd. Overige verschillen moet je m.i. niet gelijk trekken. Anders lijkt het mij nogal wiedes dat je geen verschil hoort.
Groet,
Jacco
Ik probeer het nog beter te doen. Ik ga niet aan de condensator sleutelen, maar probeer door aanpassen van de spanningsdeler 2,2ohm en 4,7ohm voor de tweeter de curve weer zo recht mogelijk te krijgen.
Op die wijze luisteren we zo min mogelijk naar het (toch al kleine) verschil in waardes tussen de condensators maar naar andere verschillen. Daar gaat de test ook om: horen we bv de vervorming van de elco en de hoge DA-waarde.
Op die wijze luisteren we zo min mogelijk naar het (toch al kleine) verschil in waardes tussen de condensators maar naar andere verschillen. Daar gaat de test ook om: horen we bv de vervorming van de elco en de hoge DA-waarde.
jacco, wat mij zorgen baart zijn de grote spikes in het vergelijk in het laag. Ik ben bang dat er iets is misgegaan, de condensator begint zijn werk pas echt te doen boven 3kHz. Ik zie veel te veel verschillen in het laag, daar waar er geen verschillen zouden mogen zijn omdat er bij de verschillende samples niets gewijzigd wordt aan het laagdoorlaatfilter. Zie het plaatje van de startpost van dit draadje hieronder nogmaals.

Heb jij hier een verklaring voor of zeg je, doe de test maar over.

Heb jij hier een verklaring voor of zeg je, doe de test maar over.
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Geen verklaring zo 1-2-3, wel een uitdaging
Het lijkt inderdaad een triviaal uitgangspunt en ik zal er eens mijn gedachten over laten gaan. Wat is de uitgangsweerstand van de bron? Als dat een zuivere kortsluiting is, wordt het een nog grotere uitdaging. Wat zou de ingangsimpedantie van die tweeter ver onder de band zijn? Capacitief of inductief? Misschien is het een wisselwerking tussen koppel-C en die ingangsimpedantie. Je telt de 2 signalen op op de ingang van de geluidskaart? Misschien die eens op links en rechts zetten om te kijken wat er qua spanning nog overblijft buiten de band? Just to be sure. Dat hoeft verder niet precies gekalibreerd te worden voor mij.
Groet,
Jacco
Groet,
Jacco
De uitgangsweerstand van de bron is die van de UcD versterker. De woofer en tweeter zijn kunstmatig, zijn namelijk gewone weerstanden. Anders wordt het vlak krijgen van de respons met zo'n eenvoudig netwerk een crime. De signalen worden opgeteld aan de ingang van de geluidskaart, ze worden gecombineerd via 10k weerstanden.
Ik zie zo geen oorzaak. Ik zal vanavond gewoon de opname eens opnieuw maken. In je PM-box een nieuwe DUT_5, iets lager van volume. Graag checken.
Ik zie zo geen oorzaak. Ik zal vanavond gewoon de opname eens opnieuw maken. In je PM-box een nieuwe DUT_5, iets lager van volume. Graag checken.
WinABX is het meest gebruikt en logisch, dat is gewoon de windows versie die je van de pcabx-site kunt downloaden.peter geerts schreef:Ik heb het met WinABX gedaan omdat de site van pcABX offline is. Misschien ga ik vanmiddag nog wel even proberen om Dut5 met een van de anderen te ABXen. Mijn voorgaande resultaat was met laptop als bron en geluisterd door speakers. Ik vermoed dat ik met een koptelefoon nog wel een beter resultaat kan scoren.
Ik heb zojuist de vervorming nog eens gecontroleerd. De harmonische vervorming van de UcD domineert, die van de elco doet niet terzake. Ik weet trouwens niet of het de UcD zelf is of doordat de 400kHz UcD draaggolf dit veroorzaakt in de geluidskaart. Sander Sassen heeft geprobeerd de UcDST en UcDHG met elkaar te vergelijken via geluidskaart, maar ik heb daar niets meer van gehoord.
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Die draaggolf is wel tricky. Bij mijn metingen hier heb ik er een filter bij moeten gebruiken.
Als het weerstanden zijn ipv speakers ben ik toch wel benieuwd wat er "buiten de band" op de 2 weerstanden staat. Je zou het met witte ruis kunnen proberen of met een korte sweep. Maar ja, dan moet je eerst zeker weten of het zonder filter kan...
Groet,
Jacco
Als het weerstanden zijn ipv speakers ben ik toch wel benieuwd wat er "buiten de band" op de 2 weerstanden staat. Je zou het met witte ruis kunnen proberen of met een korte sweep. Maar ja, dan moet je eerst zeker weten of het zonder filter kan...
Groet,
Jacco
Ik heb nieuwe opnames gemaakt en weet zeker dat het goed is gegaan. Als er rare verschillen inzitten bij analyse (spikes), dan ga ik ervan uit dat het ligt aan de condensator en niet aan andere zaken.
Voor mensen die technische analyse van de bestanden kunnen doen, vriendelijk verzoek om deze NIET te posten. Het is voor de test niet handig als er info over de files wordt verstrekt. Luisteren, daar gaat het nu om!
Er is een bestand met een elco rauh 6,8uF/100V en eentje met een Audyn Cap Plus 6,8uF/800V. Verder is er het originele wav-bestand, dat ik mbv Wavosaur heb genormaliseerd naar het volume van de andere twee files. Het originele bestand is dus zuiver digitaal bewerkt en niet door de keten geluidskaart, UcD-versterker en scheidingsfilter gegaan.
Ik ben er benieuwd of er mensen zijn die verschillen kunnen horen en nog benieuwder of het mogelijk is de elco, de Audyn Cap Plus en het originele wav-bestand aan te wijzen. Nogmaals, uitsluitend op basis van luisteren dus.
Inmiddels had ikzelf wat beter gehoor vandaag en had op een gegeven moment in WinABX, bij luisteren naar de elco en de AudynCapPlus, de gokkans teruggebracht tot 0,2%.
We hebben hier beet!
De elco heeft een frequentie-afhankelijke capaciteit, daardoor zal de overdracht nooit helemaal recht zijn. Ondanks dat de afwijkingen binnen +/-0,1dB zitten, is dit hoorbaar.
Voor mensen die technische analyse van de bestanden kunnen doen, vriendelijk verzoek om deze NIET te posten. Het is voor de test niet handig als er info over de files wordt verstrekt. Luisteren, daar gaat het nu om!
Er is een bestand met een elco rauh 6,8uF/100V en eentje met een Audyn Cap Plus 6,8uF/800V. Verder is er het originele wav-bestand, dat ik mbv Wavosaur heb genormaliseerd naar het volume van de andere twee files. Het originele bestand is dus zuiver digitaal bewerkt en niet door de keten geluidskaart, UcD-versterker en scheidingsfilter gegaan.
Ik ben er benieuwd of er mensen zijn die verschillen kunnen horen en nog benieuwder of het mogelijk is de elco, de Audyn Cap Plus en het originele wav-bestand aan te wijzen. Nogmaals, uitsluitend op basis van luisteren dus.
Inmiddels had ikzelf wat beter gehoor vandaag en had op een gegeven moment in WinABX, bij luisteren naar de elco en de AudynCapPlus, de gokkans teruggebracht tot 0,2%.
We hebben hier beet!
Ik meende verschillen te horen, maar WinABX drukte die vermoedens gelijk de kop in...jeroen_d schreef:Ik heb nieuwe opnames gemaakt en weet zeker dat het goed is gegaan. Als er rare verschillen inzitten bij analyse (spikes), dan ga ik ervan uit dat het ligt aan de condensator en niet aan andere zaken.
Voor mensen die technische analyse van de bestanden kunnen doen, vriendelijk verzoek om deze NIET te posten. Het is voor de test niet handig als er info over de files wordt verstrekt. Luisteren, daar gaat het nu om!
Er is een bestand met een elco rauh 6,8uF/100V en eentje met een Audyn Cap Plus 6,8uF/800V. Verder is er het originele wav-bestand, dat ik mbv Wavosaur heb genormaliseerd naar het volume van de andere twee files. Het originele bestand is dus zuiver digitaal bewerkt en niet door de keten geluidskaart, UcD-versterker en scheidingsfilter gegaan.
Ik ben er benieuwd of er mensen zijn die verschillen kunnen horen en nog benieuwder of het mogelijk is de elco, de Audyn Cap Plus en het originele wav-bestand aan te wijzen. Nogmaals, uitsluitend op basis van luisteren dus.
Inmiddels had ikzelf wat beter gehoor vandaag en had op een gegeven moment in WinABX, bij luisteren naar de elco en de AudynCapPlus, de gokkans teruggebracht tot 0,2%.
We hebben hier beet!De elco heeft een frequentie-afhankelijke capaciteit, daardoor zal de overdracht nooit helemaal recht zijn. Ondanks dat de afwijkingen binnen +/-0,1dB zitten, is dit hoorbaar.
Misschien helpt het als je naar je speakers luistert, op de sweet spot, en dan de fragmenten volledig afluistert. Stuur dan je subjectieve luister indruk via PM naar me, om te voorkomen dat je anderen beïnvloedt.
Dit is mogelijk een betere manier dan via hoofdtelefoon en WinABX. Ik zie namelijk over condensatoren ook vaak commentaar over de ruimtelijkheid. Ik betwijfel dat je dat via WinABX en hoofdtelefoon eruit haalt.
Oproep aan alle audiofielen!!!
Ik mis de reacties van mensen met gouden oortjes, die audiofiele tweaks doen en de minst geringste wijziging aan hun set als een wereld van verschil vinden klinken. Kom op mensen, jullie moeten toch eenvoudig de originele wav kunnen onderscheiden van iets dat door een hele versterkerketen/scheidingsfilter is gegaan en opnieuw A/D geconverteerd met slechts 16bit/44.1kHz?
Ik noem even geen namen, maar ik vind dat er een paar mensen nu eens uit de kast zouden moeten komen!
Dit is mogelijk een betere manier dan via hoofdtelefoon en WinABX. Ik zie namelijk over condensatoren ook vaak commentaar over de ruimtelijkheid. Ik betwijfel dat je dat via WinABX en hoofdtelefoon eruit haalt.
Oproep aan alle audiofielen!!!
Ik mis de reacties van mensen met gouden oortjes, die audiofiele tweaks doen en de minst geringste wijziging aan hun set als een wereld van verschil vinden klinken. Kom op mensen, jullie moeten toch eenvoudig de originele wav kunnen onderscheiden van iets dat door een hele versterkerketen/scheidingsfilter is gegaan en opnieuw A/D geconverteerd met slechts 16bit/44.1kHz?
Ik noem even geen namen, maar ik vind dat er een paar mensen nu eens uit de kast zouden moeten komen!
De eerste hoopgegevende reactie via PM is binnen, inclusief luisterindrukken. Heel veel dank! Ik zal volgende week zaterdag de verzamelde luisterindrukken publiceren, zonder bronvermelding, dat kunnen de mensen zelf doen als ze willen.
Jacco heeft de files gecontroleerd, ziet er niet meer spikey uit en de curves komen overeen met mijn eigen metingen. Dank voor de controle, nu kan ik ervan uitgaan dat ik geen fouten heb gemaakt.
Kijk naar het scheidingsfilter met de elco en huiver. Wie de originele rip van de CD niet kan onderscheiden van een signaal dat door dit zootje is gegaan, hoeft nooit meer een dure condensator te kopen! Let ook op het goedkope spoeltje, de dropveter interlink (naar input geluidskaart voor opname) en de mix van weerstanden om de niveau's exact gelijk te trekken.
Jacco heeft de files gecontroleerd, ziet er niet meer spikey uit en de curves komen overeen met mijn eigen metingen. Dank voor de controle, nu kan ik ervan uitgaan dat ik geen fouten heb gemaakt.
Kijk naar het scheidingsfilter met de elco en huiver. Wie de originele rip van de CD niet kan onderscheiden van een signaal dat door dit zootje is gegaan, hoeft nooit meer een dure condensator te kopen! Let ook op het goedkope spoeltje, de dropveter interlink (naar input geluidskaart voor opname) en de mix van weerstanden om de niveau's exact gelijk te trekken.
Prettige vakantie!jeroen_d schreef:Voor mensen die reacties per PM sturen, hierbij alvast veel dank! Ik zal niet reageren, ben een weekje uit de lucht.
http://www.dhtrob.com/keesolaf/condensator.htm
Ik ben weer terug van een weekje weg, hallo allemaal!
Geen enkele reactie op mijn oproep meer gehad, jammer. Speciaal voor de mensen die een hekel hebben aan ABX: deze test hoeft niet per se ABX te worden gedaan. PM-en welke file het origineel is, welke de elco en welke de Audyn Cap Plus, voorzien van luisterindrukken, is voldoende.
Uit de ene reactie die ik heb gehad bleek dat voor elk paar bestanden 7 keer luisteren naar verschillen voldoende is in ABX. Als je consequent 5 keer uit 7 de condensatoren onderling kan onderscheiden, ben je ook in staat een betrouwbare luisterindruk af te geven.
Ik laat het nog even open staan, dit draadje. Bij het verder uitblijven van reacties zal ik me genoodzaakt zien dit onderzoek te stoppen en het uitsluitend op privé-basis voort te zetten. Wachten op reacties die niet komen is voor mij tijdverspilling en laat het onderzoek onnodig lang duren.
Geen enkele reactie op mijn oproep meer gehad, jammer. Speciaal voor de mensen die een hekel hebben aan ABX: deze test hoeft niet per se ABX te worden gedaan. PM-en welke file het origineel is, welke de elco en welke de Audyn Cap Plus, voorzien van luisterindrukken, is voldoende.
Uit de ene reactie die ik heb gehad bleek dat voor elk paar bestanden 7 keer luisteren naar verschillen voldoende is in ABX. Als je consequent 5 keer uit 7 de condensatoren onderling kan onderscheiden, ben je ook in staat een betrouwbare luisterindruk af te geven.
Ik laat het nog even open staan, dit draadje. Bij het verder uitblijven van reacties zal ik me genoodzaakt zien dit onderzoek te stoppen en het uitsluitend op privé-basis voort te zetten. Wachten op reacties die niet komen is voor mij tijdverspilling en laat het onderzoek onnodig lang duren.
Jeroen, ik denk dat je de kans op het ontvangen van reacties vermindert door aan te geven dat het goed te doen moet zijn! Niemand heeft zin om dan te zeggen dat hij 't niet kan horen.
Laatst heb ik het een aantal keren geprobeerd, maar het vermoeit nogal en is niet leuk om te doen
. Desondanks zal ik me er zo nog maar even toe zetten. Het is me in ieder geval wel duidelijk dat ik voor het verschil nog geen euro wil betalen!
Laatst heb ik het een aantal keren geprobeerd, maar het vermoeit nogal en is niet leuk om te doen
