Condensator vergelijk

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Ja, de gegeven y-as is verder ongecorrigeerd door mij. Dit is wat het is.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat is toch raar? DUT3 en DUT4 zitten binnen 0,1dB, dan kunnen de verschillen met DUT5 toch niet zover uit elkaar liggen? Want op basis van die verschillen zou het 0,2dB uit elkaar liggen.
peter geerts
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10

Bericht door peter geerts »

jeroen_d schreef:
dekkersj schreef:
Valt me op dat DUT5 "iets" doet vanaf 7kHz.
Misschien doet DUT5 juist minder en komt het door DUT3? :wink: Dat is natuurlijk het aardige van relatief vergelijk, je kent de referentie niet. Ik hou het nog even voor me, want het is wel heel leuk dat je dit plaatst maar nu hebben mensen al een idee naar wat voor overdracht ze luisteren. Gelukkig kennen ze de referentie niet, maar toch.

Ok, ik hoop dat iedereen eerlijk is en netjes ABX doet met het programma van www.pcabx.com
Ik heb het met WinABX gedaan omdat de site van pcABX offline is. Misschien ga ik vanmiddag nog wel even proberen om Dut5 met een van de anderen te ABXen. Mijn voorgaande resultaat was met laptop als bron en geluisterd door speakers. Ik vermoed dat ik met een koptelefoon nog wel een beter resultaat kan scoren.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

jeroen_d schreef:
Dat is toch raar? DUT3 en DUT4 zitten binnen 0,1dB, dan kunnen de verschillen met DUT5 toch niet zover uit elkaar liggen? Want op basis van die verschillen zou het 0,2dB uit elkaar liggen.
DUT3 en 4 liggen bijna 0,2dB uit elkaar als je de pieken neemt. Het kan ook met de mate van middeling te maken hebben icm de grilligheid van de spikes die af en toe voorbij komt. Het geeft aan dat er veel niet-lineariteit in het vergelijk zit, anders zou het een mooie smoothe lijn worden (zoals ik dat gezien heb bij de vergelijken met koppel-C's).

Groet,
Jacco
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Tsja... wat vergelijken we dan nog? Volgens mij is het van belang ervoor te zorgen dat de waarden van de condensatoren gelijk zijn en dat voor eventuele serieweerstand wordt gecorrigeerd. Overige verschillen moet je m.i. niet gelijk trekken. Anders lijkt het mij nogal wiedes dat je geen verschil hoort.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Martijn M schreef:
Tsja... wat vergelijken we dan nog? Volgens mij is het van belang ervoor te zorgen dat de waarden van de condensatoren gelijk zijn en dat voor eventuele serieweerstand wordt gecorrigeerd. Overige verschillen moet je m.i. niet gelijk trekken. Anders lijkt het mij nogal wiedes dat je geen verschil hoort.
Maar dat is toch helemaal niet aan de orde?

Groet,
Jacco
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik dacht dat jij bedoelde dat er voor de nonlineariteit gecompenseerd moest worden. My bad :wink: .
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Martijn M schreef:
Ik dacht dat jij bedoelde dat er voor de nonlineariteit gecompenseerd moest worden. My bad :wink: .
Nee, dat gaat niet. Voor 1 frequentie compenseren qua amplitude en verders niets.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik probeer het nog beter te doen. Ik ga niet aan de condensator sleutelen, maar probeer door aanpassen van de spanningsdeler 2,2ohm en 4,7ohm voor de tweeter de curve weer zo recht mogelijk te krijgen.

Op die wijze luisteren we zo min mogelijk naar het (toch al kleine) verschil in waardes tussen de condensators maar naar andere verschillen. Daar gaat de test ook om: horen we bv de vervorming van de elco en de hoge DA-waarde.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

jacco, wat mij zorgen baart zijn de grote spikes in het vergelijk in het laag. Ik ben bang dat er iets is misgegaan, de condensator begint zijn werk pas echt te doen boven 3kHz. Ik zie veel te veel verschillen in het laag, daar waar er geen verschillen zouden mogen zijn omdat er bij de verschillende samples niets gewijzigd wordt aan het laagdoorlaatfilter. Zie het plaatje van de startpost van dit draadje hieronder nogmaals.

Afbeelding

Heb jij hier een verklaring voor of zeg je, doe de test maar over.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Geen verklaring zo 1-2-3, wel een uitdaging 8) Het lijkt inderdaad een triviaal uitgangspunt en ik zal er eens mijn gedachten over laten gaan. Wat is de uitgangsweerstand van de bron? Als dat een zuivere kortsluiting is, wordt het een nog grotere uitdaging. Wat zou de ingangsimpedantie van die tweeter ver onder de band zijn? Capacitief of inductief? Misschien is het een wisselwerking tussen koppel-C en die ingangsimpedantie. Je telt de 2 signalen op op de ingang van de geluidskaart? Misschien die eens op links en rechts zetten om te kijken wat er qua spanning nog overblijft buiten de band? Just to be sure. Dat hoeft verder niet precies gekalibreerd te worden voor mij.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De uitgangsweerstand van de bron is die van de UcD versterker. De woofer en tweeter zijn kunstmatig, zijn namelijk gewone weerstanden. Anders wordt het vlak krijgen van de respons met zo'n eenvoudig netwerk een crime. De signalen worden opgeteld aan de ingang van de geluidskaart, ze worden gecombineerd via 10k weerstanden.

Ik zie zo geen oorzaak. Ik zal vanavond gewoon de opname eens opnieuw maken. In je PM-box een nieuwe DUT_5, iets lager van volume. Graag checken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

peter geerts schreef:
Ik heb het met WinABX gedaan omdat de site van pcABX offline is. Misschien ga ik vanmiddag nog wel even proberen om Dut5 met een van de anderen te ABXen. Mijn voorgaande resultaat was met laptop als bron en geluisterd door speakers. Ik vermoed dat ik met een koptelefoon nog wel een beter resultaat kan scoren.
WinABX is het meest gebruikt en logisch, dat is gewoon de windows versie die je van de pcabx-site kunt downloaden.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb zojuist de vervorming nog eens gecontroleerd. De harmonische vervorming van de UcD domineert, die van de elco doet niet terzake. Ik weet trouwens niet of het de UcD zelf is of doordat de 400kHz UcD draaggolf dit veroorzaakt in de geluidskaart. Sander Sassen heeft geprobeerd de UcDST en UcDHG met elkaar te vergelijken via geluidskaart, maar ik heb daar niets meer van gehoord.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Die draaggolf is wel tricky. Bij mijn metingen hier heb ik er een filter bij moeten gebruiken.

Als het weerstanden zijn ipv speakers ben ik toch wel benieuwd wat er "buiten de band" op de 2 weerstanden staat. Je zou het met witte ruis kunnen proberen of met een korte sweep. Maar ja, dan moet je eerst zeker weten of het zonder filter kan...

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb nieuwe opnames gemaakt en weet zeker dat het goed is gegaan. Als er rare verschillen inzitten bij analyse (spikes), dan ga ik ervan uit dat het ligt aan de condensator en niet aan andere zaken.

Voor mensen die technische analyse van de bestanden kunnen doen, vriendelijk verzoek om deze NIET te posten. Het is voor de test niet handig als er info over de files wordt verstrekt. Luisteren, daar gaat het nu om!

Er is een bestand met een elco rauh 6,8uF/100V en eentje met een Audyn Cap Plus 6,8uF/800V. Verder is er het originele wav-bestand, dat ik mbv Wavosaur heb genormaliseerd naar het volume van de andere twee files. Het originele bestand is dus zuiver digitaal bewerkt en niet door de keten geluidskaart, UcD-versterker en scheidingsfilter gegaan.

Ik ben er benieuwd of er mensen zijn die verschillen kunnen horen en nog benieuwder of het mogelijk is de elco, de Audyn Cap Plus en het originele wav-bestand aan te wijzen. Nogmaals, uitsluitend op basis van luisteren dus.

Inmiddels had ikzelf wat beter gehoor vandaag en had op een gegeven moment in WinABX, bij luisteren naar de elco en de AudynCapPlus, de gokkans teruggebracht tot 0,2%.

We hebben hier beet! :D De elco heeft een frequentie-afhankelijke capaciteit, daardoor zal de overdracht nooit helemaal recht zijn. Ondanks dat de afwijkingen binnen +/-0,1dB zitten, is dit hoorbaar.
Bijlagen
DUT_8.zip
(9.34 MiB) 159 keer gedownload
DUT_7.zip
(9.34 MiB) 153 keer gedownload
DUT_6.zip
(9.34 MiB) 231 keer gedownload
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

jeroen_d schreef:
Ik heb nieuwe opnames gemaakt en weet zeker dat het goed is gegaan. Als er rare verschillen inzitten bij analyse (spikes), dan ga ik ervan uit dat het ligt aan de condensator en niet aan andere zaken.

Voor mensen die technische analyse van de bestanden kunnen doen, vriendelijk verzoek om deze NIET te posten. Het is voor de test niet handig als er info over de files wordt verstrekt. Luisteren, daar gaat het nu om!

Er is een bestand met een elco rauh 6,8uF/100V en eentje met een Audyn Cap Plus 6,8uF/800V. Verder is er het originele wav-bestand, dat ik mbv Wavosaur heb genormaliseerd naar het volume van de andere twee files. Het originele bestand is dus zuiver digitaal bewerkt en niet door de keten geluidskaart, UcD-versterker en scheidingsfilter gegaan.

Ik ben er benieuwd of er mensen zijn die verschillen kunnen horen en nog benieuwder of het mogelijk is de elco, de Audyn Cap Plus en het originele wav-bestand aan te wijzen. Nogmaals, uitsluitend op basis van luisteren dus.

Inmiddels had ikzelf wat beter gehoor vandaag en had op een gegeven moment in WinABX, bij luisteren naar de elco en de AudynCapPlus, de gokkans teruggebracht tot 0,2%.

We hebben hier beet! :D De elco heeft een frequentie-afhankelijke capaciteit, daardoor zal de overdracht nooit helemaal recht zijn. Ondanks dat de afwijkingen binnen +/-0,1dB zitten, is dit hoorbaar.
Ik meende verschillen te horen, maar WinABX drukte die vermoedens gelijk de kop in...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Misschien helpt het als je naar je speakers luistert, op de sweet spot, en dan de fragmenten volledig afluistert. Stuur dan je subjectieve luister indruk via PM naar me, om te voorkomen dat je anderen beïnvloedt.

Dit is mogelijk een betere manier dan via hoofdtelefoon en WinABX. Ik zie namelijk over condensatoren ook vaak commentaar over de ruimtelijkheid. Ik betwijfel dat je dat via WinABX en hoofdtelefoon eruit haalt.

Oproep aan alle audiofielen!!!
Ik mis de reacties van mensen met gouden oortjes, die audiofiele tweaks doen en de minst geringste wijziging aan hun set als een wereld van verschil vinden klinken. Kom op mensen, jullie moeten toch eenvoudig de originele wav kunnen onderscheiden van iets dat door een hele versterkerketen/scheidingsfilter is gegaan en opnieuw A/D geconverteerd met slechts 16bit/44.1kHz?


Ik noem even geen namen, maar ik vind dat er een paar mensen nu eens uit de kast zouden moeten komen!
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik doe mijn best!
Nog geen statistisch relevante scores, maar ik houd moed!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De eerste hoopgegevende reactie via PM is binnen, inclusief luisterindrukken. Heel veel dank! Ik zal volgende week zaterdag de verzamelde luisterindrukken publiceren, zonder bronvermelding, dat kunnen de mensen zelf doen als ze willen.

Jacco heeft de files gecontroleerd, ziet er niet meer spikey uit en de curves komen overeen met mijn eigen metingen. Dank voor de controle, nu kan ik ervan uitgaan dat ik geen fouten heb gemaakt.

Kijk naar het scheidingsfilter met de elco en huiver. Wie de originele rip van de CD niet kan onderscheiden van een signaal dat door dit zootje is gegaan, hoeft nooit meer een dure condensator te kopen! Let ook op het goedkope spoeltje, de dropveter interlink (naar input geluidskaart voor opname) en de mix van weerstanden om de niveau's exact gelijk te trekken. :roll:
Bijlagen
scheidingsfilter.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Voor mensen die reacties per PM sturen, hierbij alvast veel dank! Ik zal niet reageren, ben een weekje uit de lucht.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Voor mensen die reacties per PM sturen, hierbij alvast veel dank! Ik zal niet reageren, ben een weekje uit de lucht.
Prettige vakantie!


http://www.dhtrob.com/keesolaf/condensator.htm
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben weer terug van een weekje weg, hallo allemaal!

Geen enkele reactie op mijn oproep meer gehad, jammer. Speciaal voor de mensen die een hekel hebben aan ABX: deze test hoeft niet per se ABX te worden gedaan. PM-en welke file het origineel is, welke de elco en welke de Audyn Cap Plus, voorzien van luisterindrukken, is voldoende.

Uit de ene reactie die ik heb gehad bleek dat voor elk paar bestanden 7 keer luisteren naar verschillen voldoende is in ABX. Als je consequent 5 keer uit 7 de condensatoren onderling kan onderscheiden, ben je ook in staat een betrouwbare luisterindruk af te geven.

Ik laat het nog even open staan, dit draadje. Bij het verder uitblijven van reacties zal ik me genoodzaakt zien dit onderzoek te stoppen en het uitsluitend op privé-basis voort te zetten. Wachten op reacties die niet komen is voor mij tijdverspilling en laat het onderzoek onnodig lang duren.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Ik denk dat de meesten moeite hebben met het verschil wat er tussen beide files zitten (dwz tussen de twee condensatorversies). Ik heb het ook geprobeerd, maar het absolute maximum verschil is -38dBFS (bij de hardste passage is dat dan). Daar ga ik mij niet aan wagen, eerlijk gezegd.

Groet,
Jacco
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Jeroen, ik denk dat je de kans op het ontvangen van reacties vermindert door aan te geven dat het goed te doen moet zijn! Niemand heeft zin om dan te zeggen dat hij 't niet kan horen.

Laatst heb ik het een aantal keren geprobeerd, maar het vermoeit nogal en is niet leuk om te doen :P . Desondanks zal ik me er zo nog maar even toe zetten. Het is me in ieder geval wel duidelijk dat ik voor het verschil nog geen euro wil betalen!
Gesloten

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”