Post hier je idee met je Hi-Vi B3S
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Net even zitten stoeien met een TL (ik was toevallig met een W3-871S bezig)
70Hz moet hij nog wel halen in een schappelijk formaat bij de pc.
Hoe het dan zit met de vervorming van dit kleine beestje weet ik niet, volgens Zaph kan hij niet veel hebben, maar dat wordt ook gezegd van de W3-871S.
Als een TL dit ongeveer kan halen en je gooit er een kleine tweeter bij, crossen op 3000-3500Hz en je hebt een leuk 2weg systeempje voor weinig bij de pc die nog behoorlijk veel laag neerzet.
70Hz moet hij nog wel halen in een schappelijk formaat bij de pc.
Hoe het dan zit met de vervorming van dit kleine beestje weet ik niet, volgens Zaph kan hij niet veel hebben, maar dat wordt ook gezegd van de W3-871S.
Als een TL dit ongeveer kan halen en je gooit er een kleine tweeter bij, crossen op 3000-3500Hz en je hebt een leuk 2weg systeempje voor weinig bij de pc die nog behoorlijk veel laag neerzet.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Bij de pc kan het wel, echter moet hij, bij een dipole, wel een stukje van de muur af staan.
Als we hem flink hoog maken, laten we zeggen 44cm oid, dan zit hij helemaal goed op oor hoogte.
Je kan hem natuurlijk ook een beetje schuin maken.
Overigens is op de site van Zaph goed te zien, dat dit speakertje nogal gaat vervormen (3e harmonischen vooral
) onder de 100Hz.
Ik zou daarom, net als Zaph, niet lager gaan dan 100Hz.
Dit is ook prima te doen in een gesloten behuizing, dan is het rendement ook wat hoger dan een dipole.
Ik heb ze net eventjes aangesloten in een dipole (2 stuks dus) en ik vond het hoog niet echt overtuigend. Dit is ook te zien in metingen die ik heb gedaan (post ik dadelijk nog wel
).
Wellicht is dit nogal persoonlijk denk ik
Met deze drivers doe ik gelijk een goede proef of je van BOXsim een goede simulatie kan maken, die ook nog redelijk klopt met de werkelijkheid.
Als dat zo is, kan je voortaan redelijk voorspellen voordat je de speakers uberhaubt al hebt.
Als we hem flink hoog maken, laten we zeggen 44cm oid, dan zit hij helemaal goed op oor hoogte.
Je kan hem natuurlijk ook een beetje schuin maken.
Overigens is op de site van Zaph goed te zien, dat dit speakertje nogal gaat vervormen (3e harmonischen vooral
Ik zou daarom, net als Zaph, niet lager gaan dan 100Hz.
Dit is ook prima te doen in een gesloten behuizing, dan is het rendement ook wat hoger dan een dipole.
Ik heb ze net eventjes aangesloten in een dipole (2 stuks dus) en ik vond het hoog niet echt overtuigend. Dit is ook te zien in metingen die ik heb gedaan (post ik dadelijk nog wel
Wellicht is dit nogal persoonlijk denk ik
Met deze drivers doe ik gelijk een goede proef of je van BOXsim een goede simulatie kan maken, die ook nog redelijk klopt met de werkelijkheid.
Als dat zo is, kan je voortaan redelijk voorspellen voordat je de speakers uberhaubt al hebt.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Zo, vandaag de Audax als "supertweeter" laten spelen.
Dus de B3Sjes flink laten doorspelen.
Gevolg is toch echt dat je het opbreken hoort. (heel schel en rommelig geluid)
Cross frequentie gaat dus bij mij omlaag.
Volgens de datasheet van de Audax tweeter kan ik een 3uF en 0,1mH gebruiken om nog flink wat power er uit te halen.
Dus de B3Sjes flink laten doorspelen.
Gevolg is toch echt dat je het opbreken hoort. (heel schel en rommelig geluid)
Cross frequentie gaat dus bij mij omlaag.
Volgens de datasheet van de Audax tweeter kan ik een 3uF en 0,1mH gebruiken om nog flink wat power er uit te halen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Supertweetertje er bij en klaar 
Overigens heb ik vandaag verder gespeeld met het dipole ontwerpje.
Het klinkt nu prima, maar als ik hem op de eigenlijke luisterplek zet, staat hij veel te dicht tegen de muur.
Hij moet dus het liefst redelijk vrij staan, of anders max 50cm van de muur oid.
Overigens kan je monitor scherm ook natuurlijk rekenen als baffle (niet vergeten jongens !!).
Daardoor krijg je een stuk hoger rendement.
Overigens heb ik vandaag verder gespeeld met het dipole ontwerpje.
Het klinkt nu prima, maar als ik hem op de eigenlijke luisterplek zet, staat hij veel te dicht tegen de muur.
Hij moet dus het liefst redelijk vrij staan, of anders max 50cm van de muur oid.
Overigens kan je monitor scherm ook natuurlijk rekenen als baffle (niet vergeten jongens !!).
Daardoor krijg je een stuk hoger rendement.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Ik vind stemmen erg fraai uit de speakertje komen.
Het zelfde geldt voor echt rock muziek (zoiets als AC/DC of ZZ Top). Jazz en rustige gitaar muziek klinkt ook wel prima.
Wat niet prima klinkt, is harde rock, metal en stevige klassieke muziek.
Het lijkt er op dat ze toch een beetje kleuren oid. Maar wel op een aangename manier
Het zelfde geldt voor echt rock muziek (zoiets als AC/DC of ZZ Top). Jazz en rustige gitaar muziek klinkt ook wel prima.
Wat niet prima klinkt, is harde rock, metal en stevige klassieke muziek.
Het lijkt er op dat ze toch een beetje kleuren oid. Maar wel op een aangename manier
Ik heb de subjes doorlopen tot 200hz en de mivoc 13cm speaker ongefiltert dus van 200hz tot eind en de b3s idd als mid/hoog. Ik moet zeggen het klinkt echt heerlijk. Heerlijk open en mooie plaatsingen. Ik zit erover te denken om b3sje + een mivoc 13cm + een super tweeter als monitortje. T klinkt nu al super lkkr.
Dit is wat ik ga doen:
Double D'appolito. Vier stuks (misschien zelfs 8!) B3S rondom een tweeter. Een vergelijkbaar ontwerp zie je hieronder. Het is dus een dubbele d'appolito-bezetting, één verticaal en één horizontaal. Het wordt een brede en hoge kast van het gesloten type. Vanaf 150Hz en lager neemt een sub het over. In het hele hoge gebied een tweetertje. De B3S'jes wil ik zo breed mogelijk inzetten, in ieder geval in het te localiseren spectrum. Ik hoop op deze manier eigenlijk een bijzonder beeld neer te kunnen zetten.

Double D'appolito. Vier stuks (misschien zelfs 8!) B3S rondom een tweeter. Een vergelijkbaar ontwerp zie je hieronder. Het is dus een dubbele d'appolito-bezetting, één verticaal en één horizontaal. Het wordt een brede en hoge kast van het gesloten type. Vanaf 150Hz en lager neemt een sub het over. In het hele hoge gebied een tweetertje. De B3S'jes wil ik zo breed mogelijk inzetten, in ieder geval in het te localiseren spectrum. Ik hoop op deze manier eigenlijk een bijzonder beeld neer te kunnen zetten.

Laatst gewijzigd door StevenW op vr 10 aug 2007, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Nachtdienst. Zorg is leuk, maar erg onregelmatig.asterduc schreef:...maar vergeet af en toe niet te gaan slapen, of zit jij ook al op Mambo beach misschien...
Ik weet dat de meningen uiteenlopen wat betreft horizontale en verticale d'appolito. Maar omdat deze drivers zich bij uitstek lenen voor experimenten en het goed doen in een gesloten systeem, leek het mij een uitdaging.
Ik heb er ook nog even overwogen 8 stuks rondom een tweeter te positioneren, zodat je een soort 360 graden d'appolito zou krijgen, maar dit idee strandde al snel. De afstanden tussen tweeter en woofers zouden niet gelijk zijn en het is praktisch niet haalbaar. Er blijft dan namelijk geen hout meer over om de drivers aan te bevestigen.
Ik ga dus een kruis maken. Een tweeter centraal, met daaromheen 4 stuks B3S. De diameter van de tweeter mag niet groter zijn dan 78mm.
Iemand een goede tip voor een (super)tweeter, waarvan de diameter niet groter is dan deze 78mm. én niet duurder is dan €20,-?
Tegenwoordig worden regelmatig tweeters gebruikt uit de caraudio branche. Deze zijn niet veel groter dan het membraan (3-4cm) en de goede hebben een neodium magneet voor sterke aandrijving.thefinlux schreef:Nachtdienst. Zorg is leuk, maar erg onregelmatig.asterduc schreef:...maar vergeet af en toe niet te gaan slapen, of zit jij ook al op Mambo beach misschien...![]()
Ik weet dat de meningen uiteenlopen wat betreft horizontale en verticale d'appolito. Maar omdat deze drivers zich bij uitstek lenen voor experimenten en het goed doen in een gesloten systeem, leek het mij een uitdaging.
Ik heb er ook nog even overwogen 8 stuks rondom een tweeter te positioneren, zodat je een soort 360 graden d'appolito zou krijgen, maar dit idee strandde al snel. De afstanden tussen tweeter en woofers zouden niet gelijk zijn en het is praktisch niet haalbaar. Er blijft dan namelijk geen hout meer over om de drivers aan te bevestigen.
Ik ga dus een kruis maken. Een tweeter centraal, met daaromheen 4 stuks B3S. De diameter van de tweeter mag niet groter zijn dan 78mm.
Iemand een goede tip voor een (super)tweeter, waarvan de diameter niet groter is dan deze 78mm. én niet duurder is dan €20,-?
De Dayton ND20FA-6 is wel een leuke tweeter. In de laatste K+T was men er wel enthousiast over, ze hebben hem gebruikt in de CT231. De tweeter is 45 mm in diameter en kost slechts 11 euro bij http://www.boxen-baustelle.de .thefinlux schreef:
Iemand een goede tip voor een (super)tweeter, waarvan de diameter niet groter is dan deze 78mm. én niet duurder is dan €20,-?
Die Dayton is inderdaad interessant. Bedankt voor de tip! Die kleinere is ook interessant trouwens, ook volgens Zaph: http://zaphaudio.com/tweetermishmash/
als je d'appolito wil doen dan moet je lager crossen als je ze verder vanelkaar plaatst. Vuistregel is 1/2 gloflengte van x-over freq.mipo schreef:Bij bijvoorbeeld 2 drivertjes in 1 kast; hoever mogen ze van elkaar afstaan ,
oftewel treden er nare bijverschijnselen op wanneer ze te ver van elkaar afstaan ?
Gr Max.


