Post hier je idee met je Hi-Vi B3S

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Net even zitten stoeien met een TL (ik was toevallig met een W3-871S bezig)

70Hz moet hij nog wel halen in een schappelijk formaat bij de pc.

Hoe het dan zit met de vervorming van dit kleine beestje weet ik niet, volgens Zaph kan hij niet veel hebben, maar dat wordt ook gezegd van de W3-871S.

Als een TL dit ongeveer kan halen en je gooit er een kleine tweeter bij, crossen op 3000-3500Hz en je hebt een leuk 2weg systeempje voor weinig bij de pc die nog behoorlijk veel laag neerzet.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Zo, eentje al doorgemeten en ik kom heel erg dicht in de buurt van de parameters van Zaph.

Maybe inspelen ?

Ik ben overigens onder de indruk in een open baffletje.

Komt nog best laag uit en dat zonder filter. Beetje baffle step en je hebt denk ik al best iets aardigs :)
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Klinkt interessant. Maar is dat ook mogelijk voor naast de pc? Een beetje onder een hoek omhoog gericht zodat alles netjes op oorhoogte uitkomt?

Als je wat metingen en/of ideeen hebt (ook voor het filter), dan hoor ik dat graag!

Ps. Sinds vanmiddag heb ik er ook twee en het begint nu te kriebelen! :D
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Bij de pc kan het wel, echter moet hij, bij een dipole, wel een stukje van de muur af staan.

Als we hem flink hoog maken, laten we zeggen 44cm oid, dan zit hij helemaal goed op oor hoogte.
Je kan hem natuurlijk ook een beetje schuin maken.

Overigens is op de site van Zaph goed te zien, dat dit speakertje nogal gaat vervormen (3e harmonischen vooral :( ) onder de 100Hz.

Ik zou daarom, net als Zaph, niet lager gaan dan 100Hz.

Dit is ook prima te doen in een gesloten behuizing, dan is het rendement ook wat hoger dan een dipole.

Ik heb ze net eventjes aangesloten in een dipole (2 stuks dus) en ik vond het hoog niet echt overtuigend. Dit is ook te zien in metingen die ik heb gedaan (post ik dadelijk nog wel :P).
Wellicht is dit nogal persoonlijk denk ik :P


Met deze drivers doe ik gelijk een goede proef of je van BOXsim een goede simulatie kan maken, die ook nog redelijk klopt met de werkelijkheid.

Als dat zo is, kan je voortaan redelijk voorspellen voordat je de speakers uberhaubt al hebt.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Zo, vandaag de Audax als "supertweeter" laten spelen.
Dus de B3Sjes flink laten doorspelen.

Gevolg is toch echt dat je het opbreken hoort. (heel schel en rommelig geluid)

Cross frequentie gaat dus bij mij omlaag.
Volgens de datasheet van de Audax tweeter kan ik een 3uF en 0,1mH gebruiken om nog flink wat power er uit te halen.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Dat had ik zelf ook al ondervonden. Ik heb het hoog via de pc even met 4 db op 16500hz naar beneden gebracht en dan klinkt het heel erg aangenaam.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Supertweetertje er bij en klaar :P

Overigens heb ik vandaag verder gespeeld met het dipole ontwerpje.
Het klinkt nu prima, maar als ik hem op de eigenlijke luisterplek zet, staat hij veel te dicht tegen de muur.
Hij moet dus het liefst redelijk vrij staan, of anders max 50cm van de muur oid.

Overigens kan je monitor scherm ook natuurlijk rekenen als baffle (niet vergeten jongens !!).
Daardoor krijg je een stuk hoger rendement.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Ik moet wel zeggen dat de driver niet even vriendelijk is voor iedere muziek. Clouseau klinkt erg slecht dr op. Terwijl die cd heel netjes klinkt op mn mivoc zuiltjes. The Fray klinkt daar en tegen dan weer heerlijk eveneens de final Tour van the shadows. :wink:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik vind stemmen erg fraai uit de speakertje komen.

Het zelfde geldt voor echt rock muziek (zoiets als AC/DC of ZZ Top). Jazz en rustige gitaar muziek klinkt ook wel prima.

Wat niet prima klinkt, is harde rock, metal en stevige klassieke muziek.

Het lijkt er op dat ze toch een beetje kleuren oid. Maar wel op een aangename manier :P
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Ik kon het karton toch echt ff niet laten en heb ff snel een 3 weg systeempje gebouwd en moet zeggen dat klinkt best leuk. Nu nog heel simpel ff de hi-vi b3s filteren en dan weten we wat meer. Ziet er voor karton ook nog aardig uit;)
Bijlagen
090820071373.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

je gebruikt dan de B3S als een soort midden/hoog woofertje ?

MM ik zou , als je de ruimte hebt, in deze setup 2 x B3S gebruiken en dan een leuk tweetertje er bij verzinnen.
Samen met die 2 subs voor het laag heb je dan een leuk systeem :P
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Ik heb de subjes doorlopen tot 200hz en de mivoc 13cm speaker ongefiltert dus van 200hz tot eind en de b3s idd als mid/hoog. Ik moet zeggen het klinkt echt heerlijk. Heerlijk open en mooie plaatsingen. Ik zit erover te denken om b3sje + een mivoc 13cm + een super tweeter als monitortje. T klinkt nu al super lkkr.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

anonamemouse schreef:
zaph heeft blijkbaar geconstateerd dat de waardes nogal niet helemaal zijn wat door swanspeaker wordt opgegeven.

Afbeelding
Heb je dat plaatje nog een keer, hij doet het niet meer :P
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Dit is wat ik ga doen:

Double D'appolito. Vier stuks (misschien zelfs 8!) B3S rondom een tweeter. Een vergelijkbaar ontwerp zie je hieronder. Het is dus een dubbele d'appolito-bezetting, één verticaal en één horizontaal. Het wordt een brede en hoge kast van het gesloten type. Vanaf 150Hz en lager neemt een sub het over. In het hele hoge gebied een tweetertje. De B3S'jes wil ik zo breed mogelijk inzetten, in ieder geval in het te localiseren spectrum. Ik hoop op deze manier eigenlijk een bijzonder beeld neer te kunnen zetten.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door StevenW op vr 10 aug 2007, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

boeiend Steven,

maar vergeet af en toe niet te gaan slapen, of zit jij ook al op Mambo beach misschien :lol:

Over dat horizontale en vertikale d'appolito zijn heel wat meningsverschillen. Maar eigenlijk moet je het gewoon doen om zelf te weten of het werkt of niet.
Het oogt wel lekker 80's.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

b_force schreef:
Heb je dat plaatje nog een keer, hij doet het niet meer :P
hier werkt het wel gewoon?

steven; ziet er heel gaaf (and seventies) uit!
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Bij bijvoorbeeld 2 drivertjes in 1 kast; hoever mogen ze van elkaar afstaan ,
oftewel treden er nare bijverschijnselen op wanneer ze te ver van elkaar afstaan ?

Gr Max.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

asterduc schreef:
...maar vergeet af en toe niet te gaan slapen, of zit jij ook al op Mambo beach misschien...
Nachtdienst. Zorg is leuk, maar erg onregelmatig. :wink:

Ik weet dat de meningen uiteenlopen wat betreft horizontale en verticale d'appolito. Maar omdat deze drivers zich bij uitstek lenen voor experimenten en het goed doen in een gesloten systeem, leek het mij een uitdaging.

Ik heb er ook nog even overwogen 8 stuks rondom een tweeter te positioneren, zodat je een soort 360 graden d'appolito zou krijgen, maar dit idee strandde al snel. De afstanden tussen tweeter en woofers zouden niet gelijk zijn en het is praktisch niet haalbaar. Er blijft dan namelijk geen hout meer over om de drivers aan te bevestigen.

Ik ga dus een kruis maken. Een tweeter centraal, met daaromheen 4 stuks B3S. De diameter van de tweeter mag niet groter zijn dan 78mm.

Iemand een goede tip voor een (super)tweeter, waarvan de diameter niet groter is dan deze 78mm. én niet duurder is dan €20,-?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

thefinlux schreef:
asterduc schreef:
...maar vergeet af en toe niet te gaan slapen, of zit jij ook al op Mambo beach misschien...
Nachtdienst. Zorg is leuk, maar erg onregelmatig. :wink:

Ik weet dat de meningen uiteenlopen wat betreft horizontale en verticale d'appolito. Maar omdat deze drivers zich bij uitstek lenen voor experimenten en het goed doen in een gesloten systeem, leek het mij een uitdaging.

Ik heb er ook nog even overwogen 8 stuks rondom een tweeter te positioneren, zodat je een soort 360 graden d'appolito zou krijgen, maar dit idee strandde al snel. De afstanden tussen tweeter en woofers zouden niet gelijk zijn en het is praktisch niet haalbaar. Er blijft dan namelijk geen hout meer over om de drivers aan te bevestigen.

Ik ga dus een kruis maken. Een tweeter centraal, met daaromheen 4 stuks B3S. De diameter van de tweeter mag niet groter zijn dan 78mm.

Iemand een goede tip voor een (super)tweeter, waarvan de diameter niet groter is dan deze 78mm. én niet duurder is dan €20,-?
Tegenwoordig worden regelmatig tweeters gebruikt uit de caraudio branche. Deze zijn niet veel groter dan het membraan (3-4cm) en de goede hebben een neodium magneet voor sterke aandrijving.
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Bericht door Ronald_1 »

thefinlux schreef:

Iemand een goede tip voor een (super)tweeter, waarvan de diameter niet groter is dan deze 78mm. én niet duurder is dan €20,-?
De Dayton ND20FA-6 is wel een leuke tweeter. In de laatste K+T was men er wel enthousiast over, ze hebben hem gebruikt in de CT231. De tweeter is 45 mm in diameter en kost slechts 11 euro bij http://www.boxen-baustelle.de .
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Die Dayton is inderdaad interessant. Bedankt voor de tip! Die kleinere is ook interessant trouwens, ook volgens Zaph: http://zaphaudio.com/tweetermishmash/
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Heb je dan weer zin in een power-buy ? :lol: :lol:

Die tweetertjes in Nederland krijgen ksot je nogal veel nmlk :P

Ik ben al lang op zoek naar die Daytons tweeters, maar nog niks in de buurt kunnen vinden.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Bart, kijk even naar het bovenstaande bericht van Ronald_1. We kunnen ze gewoon bij onze buren krijgen. :wink:
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Iemand genegen om nog even een antwoord te geven op mijn vraag van hierboven ? Ik wil vandaag n.l. de gaten gaan maken voor de units..
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

mipo schreef:
Bij bijvoorbeeld 2 drivertjes in 1 kast; hoever mogen ze van elkaar afstaan ,
oftewel treden er nare bijverschijnselen op wanneer ze te ver van elkaar afstaan ?

Gr Max.
als je d'appolito wil doen dan moet je lager crossen als je ze verder vanelkaar plaatst. Vuistregel is 1/2 gloflengte van x-over freq.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”