Inschakelvertragingsperikelen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door Pjotr »

Gewoon bij EOO: https://www.eoo-bv.nl/ Mailtje sturen en hij stuurt ze na betalen in een envelopje naar je toe. Dit zijn zulke algemene typen dat vrijwel iedere elektronicaboer (voor zover nog in leven) ze wel heeft. Overigens zou ik de datasheets eens even opzoeken. Meen dat de aansluitingen van de BC547 en BC337 niet hetzelfde zijn!
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

Besteld.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door 90000006 »

Transistors kan je doormeten met je multimeter op diode test stand. Tussen B en E moet je een diode overgang meten, tussen B en C idem. Dat wil zeggen een spanning val van 0,5-0,8V in de ene richting en oneindig in de andere. Tussen C en E moet je in beide richtingen oneindig meten. Heb je dat allemaal, dan mag je er voor 99% van uit gaan dat het ding nog ok is.

Veel multimeters hebben ook een transistor test voetje, die meet hfe. Krijg je dan een waarde van pakweg 100-500 bij een BC547, dan werkt hij.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door meanman64 »

Jan ,
R2 klopt nog altijd niet
Bijlagen
Delay 06 origineel Patrick.jpg
Delay 06 origineel Patrick.jpg (33.65 KiB) 315 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door Pjotr »

Maar dat is niet de oorzaak dat het niet werkt!
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

Pjotr schreef: do 28 nov 2024, 18:48
Gewoon bij EOO: https://www.eoo-bv.nl/ Mailtje sturen en hij stuurt ze na betalen in een envelopje naar je toe. Dit zijn zulke algemene typen dat vrijwel iedere elektronicaboer (voor zover nog in leven) ze wel heeft. Overigens zou ik de datasheets eens even opzoeken. Meen dat de aansluitingen van de BC547 en BC337 niet hetzelfde zijn!
Ik heb de BC337-40 besteld, die zit ook in het originele schema.

Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op do 28 nov 2024, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

90000006 schreef: do 28 nov 2024, 19:05
Transistors kan je doormeten met je multimeter op diode test stand. Tussen B en E moet je een diode overgang meten, tussen B en C idem. Dat wil zeggen een spanning val van 0,5-0,8V in de ene richting en oneindig in de andere. Tussen C en E moet je in beide richtingen oneindig meten. Heb je dat allemaal, dan mag je er voor 99% van uit gaan dat het ding nog ok is.

Veel multimeters hebben ook een transistor test voetje, die meet hfe. Krijg je dan een waarde van pakweg 100-500 bij een BC547, dan werkt hij.
Kan ik dat meten met de transistor in gebouwd? Of moeten ze eruit gesoldeerd worden?

In de schakeling meet ik van alles, maar dat is iets waar ik geen ervaring mee heb.
Mijn multimeter heeft trouwens wél een hFE stand, waarbij het rode meetsnoer in de bewuste aansluiting wordt gestoken, bij slechts één van de vier BC547B (ingebouwd!) krijg ik 21,3 op de display met de rode pen op de B en de zwarte op de E.
Alle andere combinaties geven geen uitlezing.

Groeten, Jan.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

meanman64 schreef: do 28 nov 2024, 20:12
Jan ,
R2 klopt nog altijd niet
Daar is het originele schema niet duidelijk (voor mij): alle verbindingen zijn een punt (soldeerpad, lijkt mij) behalve de lijn, die de min van C1 en R2 verbind(?).

Ik wacht het binnenkomen van de nieuwe transistors af en kan dan die verbinding gemakkelijk toevoegen op het gaatjes bord.

Groeten, Jan.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

Pjotr schreef: do 28 nov 2024, 20:28
Maar dat is niet de oorzaak dat het niet werkt!
Vertel Bert, vertel!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door Pjotr »

Nee, zelf zoeken :D Aan die R2 die er niet is zal het niet liggen dat het niet werkt. Check straks eerst een goed de aansluitingen van de BC'tjes adh van de datasheets.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door ray5150 »

pompebled schreef: do 28 nov 2024, 23:43
Kan ik dat meten met de transistor in gebouwd? Of moeten ze eruit gesoldeerd worden?
Nee, en ja.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door ray5150 »

pompebled schreef: do 28 nov 2024, 23:50

Daar is het originele schema niet duidelijk (voor mij): alle verbindingen zijn een punt (soldeerpad, lijkt mij) behalve de lijn, die de min van C1 en R2 verbind(?).
Ik neem aan dat je dit schema bedoeld ?
Naamloos.png
Als 2 lijnen elkaar kruisen, is het gewoon een kruising zonder verbinding.
Als er een zwart balletje op een kruising staat is er wel verbinding op de kruising. (word ook wel een junction genoemd)
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

Inderdaad dat schemaatje, hier aangepast in een mono uitvoering:
Delay origineel. jpg.jpg
Delay origineel. jpg.jpg (15.9 KiB) 232 keer bekeken
Volgens mij hebben de BC337 en BC547 dezelfde pinout, zoals op het schema:
- B links aan R3 en C2,
- C aan de relais spoel,
- E aan de B van de tweede transistor en naar massa.

Ik zal de transistors er uit solderen en meten.
Er zijn nieuwe BC337 onderweg.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door Pjotr »

Gaat er om in welke volgorde de pootjes uit het jasje steken. Je kunt ze toch gewoon even met Google opzoeken?

Eigenlijk is het beste om voor Q1 een BC547C (hoge Hfe --> lage basisstroom) te nemen en voor Q2 de BC337 (lagere Hfe en hoge collectorstroom). De BC337 is dezelfde als de BD137 maar dan in een TO92 jasje.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

Goed transistors eruit gesoldeerd.
Thans rijst de vraag, wat meet ik waar?

Mijn multimeter heeft een hFE stand, waarbij het rode meetsnoer in de bewuste aansluiting wordt gestoken.

Slechts één BC547B geeft een waarde: tussen B en E: 143 en tussen C en E: 154.

De drie andere BC547B geven geen waarde in de display; ik houd drie nullen, of het display springt naar een '1' terwijl de nullen verdwijnen, die zijn waarschijnlijk defect...

Het is dan geen wonder dat de schakelingen niet werken, tenzij Pjotr nog een ander euvel gezien heeft.

Oh boy, dat is dom; ik heb de transistors verkeerd om gemonteerd, C en E omgedraaid... (iets met ouderdom en gebreken)
Wachten tot de nieuwe binnen zijn en dan nog eens proberen.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door ray5150 »

Had je nou al zo'n multitest apparaatje bij Ali besteld ?
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door Piet1950 »

Hallo Jan,

Ik heb inmiddels een klein onderzoekje afgerond naar 2 van je timers. Mijn conclusie: de timer IC's zijn defect.

1) Ik heb van beide printjes alle componenten (behalve de 555) na kunnen meten. Ik heb geen defecten kunnen vinden. Er zijn wel enkele componenten waardes die afwijken van het schema. Maar dat is volgens mij niet de oorzaak van het probleem.
Ook is er een ompoolbeveiliging, die niet op het schema staat.
Ook alle verbindingen/sporen op de printen zijn OK.

2) Bij opstarten wordt bij beide printjes de relais direct bekrachtigd.

3) Bij beide printjes blijft de spanning op de pinnen 2/6 van de 555 hoog. Het relais zou dan niet mogen schakelen, maar dat gebeurd wel, ondanks dat de pinnen 2/6 hoog zijn.

4) Bij verwijderen van de 100uF condensator blijven de pinnen 2/6 hoog, hoewel ze door de potmeter naar nul getrokken worden.

5) Ik heb bij 1 printje de 555 verwijderd, en deze vervangen door een andere. Wel via draadjes, omdat ik geen SMD versie heb. Nu werkt de timer prima!

Dus probeer zelf eens een 555 te vervangen door een SMD versie, en zie wat er gebeurd. Het typenummer van mijn 555 is: TLC555CP van Texas Instruments.

Piet
555 schema.png
555 timer.JPG
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

Bedankt voor je meetwerk, Piet!

Ik zal eens kijken, of ik een paar 555 in SMD uitvoering kan vinden.

Groeten, Jan.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

ray5150 schreef: vr 29 nov 2024, 14:00
Had je nou al zo'n multitest apparaatje bij Ali besteld ?
Yep, maar zó snel levert ome Ali nou ook weer niet...

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door Pjotr »

Ik wou ook al zeggen Piet, die 555 timer is een al ruim 50 jaar beproefd en bewezen schakelingetje.
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door Piet1950 »

Hallo Jan,

Ik zal de printjes begin volgende week weer terugsturen. Want deze zijn, met een ander IC, gewoon bruikbaar.

Piet
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

Goed, de BC337 kwamen gisteren binnen, vandaag twee stuks in deze layout gesoldeerd:
Delay 06 mono.jpg
Het werkt!
C2 is hier nog verdubbeld met 100uF parallel, maar die kan er wel af, want de vertraging is nu rond de 6 seconden met de 9VAC voeding.

Ik kan er nog niet over uit, dat ik me zó heb laten piepelen, door de transistors verkeerd om te solderen...

Iedereen bedankt voor de hulp!

Groeten, Jan.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

De printjes, die Piet heeft doorgemeten zijn weer in Sneek, evenals een tiental nieuwe 555 smd.
Door het Sinterklaasgeweld nog geen tijd gehad om er eentje in te solderen.

Daar heb ik wel vragen over:
Piet heeft er eentje al verwijderd, dus daar kan gelijk een nieuw exemplaar op echter:
- eerst de pootjes van de nieuwe smd vertinnen en dan plaatsen?
- Hoe heet stook ik de bout?
- Dikke punt, of dunne punt, plat of rond?
Alle tips zijn welkom.

De andere defecte 555 wou ik loshalen door de pootjes van de smd door te knippen en dan de restanten er af te halen met een warme bout, de pads schoon te maken met litze en dan de nieuwe er op.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door Pjotr »

pompebled schreef: vr 06 dec 2024, 23:34
De andere defecte 555 wou ik loshalen door de pootjes van de smd door te knippen en dan de restanten er af te halen met een warme bout, de pads schoon te maken met litze en dan de nieuwe er op.
Prima methode! Wees voorzichtig met de restanten verwijderen. De dunne printspoortjes laten vrij makkelijk los met warm stoken. Gebruik zo dun mogelijk lood/tin harskern. Gebruik ook niet te veel soldeer, je hebt maar weinig nodig. Voorvertinnen is niet nodig met nieuwe componenten. Voor die 555 gaat het het beste met pootje voor pootje solderen met een fijne punt. Temperatuur ca. 280 graden. Niet veel heter anders verbrand het vloeimiddel te snel. En desoldeerlitze is ook wel handig om bij de hand te hebben. Mocht het soldeer tussen 2 pootjes in zijn gaan zitten.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

Check!
Ik ga er mee aan de slag, nadat ik bedacht heb hoe de smd te fixeren tot twee hoeken vastgesoldeerd zijn.
Misschien een houten wasknijper modificeren zodat één kant dun en smal genoeg is om de 555 te fixeren en er nog ruimte voor de bout is?

Groeten, Jan.
Plaats reactie