Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?
Als het alle kanten op moet gaan, dan beveel ik een omnidirectionele luidspreker aan 
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?
Misschien dan meer even resetten en terug naar pagina 1? Naar mijn idee werd daar nogal massaal voorbijgegaan aan de vragen die Sofa stelde over de luidspreker waarop hij zich oriënteerde. Als zijn interesse voor de (zelfs iets duurdere, maar niet betere) Vox slechts ontstond doordat hij de indruk kreeg dat zijn eerdere keuze een slechte was, zou dat erg jammer zijn. Zoniet, dan heb ik niets gezegd.
Of het niet beter kan? Oh jawel hoor, uit het filter valt vast nog meer te halen, maar voor zijn prijs is deze luidspreker echt goed! Dat een losse AL 130 en AL 200 17 jaar geleden slecht 70,- en 105,- kostten, is best schrikken, maar verandert daar niets aan. Ik zou er goed mee kunnen leven (mits ik niet te vaak goede open baffles te horen krijg). Maar desondanks zou je ze eigenlijk eens met eigen oren moeten kunnen horen.
De symmetrie die je echter nastreeft, kan een verbetering lijken, maar is dat niet. Luidsprekers die exact midden in de kast worden geplaatst, veroorzaken sterkere staande golven in de kast. Bij asymmetrische plaatsing botsen golven van de ene luidspreker iets later tegen de bodem en plafond van de kast dan de andere. Doordat ze elkaar niet telkens precies in het midden van de kast tegenkomen, heffen ze elkaar deels op. Datzelfde geldt eveneens voor een iets verschillende afstand tot de reflexpoort.
Daarnaast zullen die symmetrisch geplaatste poorten nooit symmetrisch werken. Golven uit de poort vlak bij de grond ondervinden namelijk meer weerstand dan golven uit de bovenste poort.
Als dit is wat je aanspreekt, en de prijs binnen je straatje past (anders had je wat anders uitgekozen, toch?), is het logisch dat je je hier verder in wilt verdiepen.Sofa schreef: ↑do 26 okt 2023, 12:13Oke, ik ben er weer!
Ik heb inmiddels een paar Visaton speakertjes beluisterd en zitten kijken naar de Concorde.
Daarvan staan foto's online op diverse sites en deze zijn allemaal hetzelfde. Lichte houtskleur met drivers in het zwart/aluminium. Ik vind deze combinatie bijzonder fraai. Het hout wat ik heb liggen is vrijwel hetzelfde.
Of de Concorde een goede luidspreker is, bedoel je toch? Nou en of! Deze luidspreker zet een dijk van geluid neer: strak, krachtig, detailrijk en muzikaal (verre van steriel). Wat me is bijgebleven, is dat subtiele details ook bij een stevig volume verfijnd bleven klinken, terwijl ze ook op lager volume goed aanwezig bleven. Deze precisie, die samengaat met een mooie ruimtelijke weergave, is ongetwijfeld voor een groot deel toe te schrijven aan de bijzonder lage vervormingscijfers.
Of het niet beter kan? Oh jawel hoor, uit het filter valt vast nog meer te halen, maar voor zijn prijs is deze luidspreker echt goed! Dat een losse AL 130 en AL 200 17 jaar geleden slecht 70,- en 105,- kostten, is best schrikken, maar verandert daar niets aan. Ik zou er goed mee kunnen leven (mits ik niet te vaak goede open baffles te horen krijg). Maar desondanks zou je ze eigenlijk eens met eigen oren moeten kunnen horen.
Nou nee, niet echt... Een of twee ronde poorten, i.p.v. een rechthoekig slot, hoeft geen probleem te zijn. De poorten naar de voorkant verplaatsen kan eventueel ook wel, al is dat niet geheel zonder gevolgen. Ongewenste geluiden die aan de voorzijde ongehinderd uit de kast ontsnappen, kunnen het breedte- en dieptebeeld verstoren. Je kan dan bijv. met minder precisie aanwijzen waar welke muzikant lijkt te staan. Ook kan de laagweergave wat minder worden, wat bij een vervelende kamerakoestiek niet altijd ongunstig hoeft te zijn, maar het heeft wel invloed.Sofa schreef: ↑do 26 okt 2023, 12:132. De poort, een simpele en vrij grote sleuf in de kast, zit aan de achterkant en onderin. Op ongelijke afstand van de 2 woofers. Ik wil de kast qua afmetingen wat anders. Hoger maar zonder uiteraard de inhoud te veranderen. En ik denk aan 2 ronde poorten ipv de sleuf maar aan de voorkant en beide op gelijke afstand van de bas drivers. Eentje onder een woofer (dus onderin de kast) en eentje boven een woofer, dus bovenin de kast. Ik heb even de foto bewerkt voor het idee. De geheel symmetrische opbouw lijkt mij wel wat. Nogmaals, dit plaatje is alleen om aan te geven wat het basis idee is. Ok of niet?
[graag-bijvoegen]https://eurocartridge.eu/1000.jpg[/graag-bijvoegen]
De symmetrie die je echter nastreeft, kan een verbetering lijken, maar is dat niet. Luidsprekers die exact midden in de kast worden geplaatst, veroorzaken sterkere staande golven in de kast. Bij asymmetrische plaatsing botsen golven van de ene luidspreker iets later tegen de bodem en plafond van de kast dan de andere. Doordat ze elkaar niet telkens precies in het midden van de kast tegenkomen, heffen ze elkaar deels op. Datzelfde geldt eveneens voor een iets verschillende afstand tot de reflexpoort.
Daarnaast zullen die symmetrisch geplaatste poorten nooit symmetrisch werken. Golven uit de poort vlak bij de grond ondervinden namelijk meer weerstand dan golven uit de bovenste poort.
Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?
Allereerst, Marp bedankt voor je commentaar. Daar zal ik rekening mee houden.
Omdat de woofer van de Visaton Concorde 20 cm is en de midtoner 13 cm. Het verschil is 7 cm. Van de MTI is de woofer 25 cm en de mid slechts 10 dus een verschil van 15 cm.
In een smalle kast kan je dus een bol bouwen waar de 25 cm in past en ook echt uitsteekt. In de Concorde is het verschil slechts 3,5 cm links en rechts, niet genoeg om een mooie bol (circel) te bouwen. Tenzij je natuurlijk een bol bouwt waarin de woofer veel ruimte heeft aan weerszijden.
Ik moet bekennen niet het verschil te kennen tussen beide kasten. De Concorde heeft meer speakers (mid kleiner) terwijl de MTI slechts 1 woofer heeft (maar groter) en een bijzonder tweeter.
Een ander nadeel van de Concorde is is dat er 1 woofer bovenin de kast zit. Een kast met een bol is mooi, zelfs met 2 bollen maar niet als er een bol aan de bovenkant in de kast zit.
Maar het bol-idee blijkt niet goed over te komen. Ik zal even een schetsje maken en deze hier plaatsen want aan die vorm moet de kast worden.
Omdat de woofer van de Visaton Concorde 20 cm is en de midtoner 13 cm. Het verschil is 7 cm. Van de MTI is de woofer 25 cm en de mid slechts 10 dus een verschil van 15 cm.
In een smalle kast kan je dus een bol bouwen waar de 25 cm in past en ook echt uitsteekt. In de Concorde is het verschil slechts 3,5 cm links en rechts, niet genoeg om een mooie bol (circel) te bouwen. Tenzij je natuurlijk een bol bouwt waarin de woofer veel ruimte heeft aan weerszijden.
Ik moet bekennen niet het verschil te kennen tussen beide kasten. De Concorde heeft meer speakers (mid kleiner) terwijl de MTI slechts 1 woofer heeft (maar groter) en een bijzonder tweeter.
Een ander nadeel van de Concorde is is dat er 1 woofer bovenin de kast zit. Een kast met een bol is mooi, zelfs met 2 bollen maar niet als er een bol aan de bovenkant in de kast zit.
Maar het bol-idee blijkt niet goed over te komen. Ik zal even een schetsje maken en deze hier plaatsen want aan die vorm moet de kast worden.
Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?
Ik blijf erbij dat het inbouwen van een bol niet helemaal zonder gevolgen voor de afstraling en weergave zal zijn, of je daar last van hebt is aan jou, of je daar iets aan gaat doen ook. Lekker bouwen maar!
Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?
Daar zul je vast gelijk in hebben maar de plaatsing van een woofer is minder of veel minder kritisch dan een middentoner en tweeter. De plaatsing in het zijpaneel van de woofer (het geval in de MTI) zorgt voor een afstraling welke naar de zijkant is gericht, niet naar voren. Dan kan een nadeel zijn, puur afhankelijk van hoe de luisterruimte is. (woonkamer in 99%) Naar voren is logischer maar het blijft een woofer. Mijn subwoofer staat rechts voor de rechterspeaker en kun je op gehoor niet echt lokaliseren. Maw, het maakt, soms, niet uit.
De woofer zit in het zijpaneel omdat dat de manier was om de kast zeer smal te houden. Niet omdat dat 'beter' was. (neem ik tenminste aan) Daarnaast, en dat vind ik zelf een sterk argument, in de Ladylike uitvoering zitten de woofers helemaal niet in de zijkant van de kast maar zijn ze samen in één kast ondergebracht zonder dat het scheidingsfilter op de tekentafel is gegaan. En die kast kun je plaatsen waar je wilt, die hoeft niet perse tussen beide kastjes te staan waar alleen de mid en hoog inzitten.
Dus, mijn konklusie is: als het toch 'niks' uitmaakt dan laat ik de kast in grote lijnen zoals die is maar verhuis de woofer naar de voorkant. Omdat dat uiteraard niet past moet deze in een ronde behuizing komen te zitten, een bol dus. En juist een bol heb ik nog nooit gezien in een ontwerp. Wèl een grote baffle, als een circel om de woofer heen maar dat is slechts een optisch effect. Ik wil de bol 2/3 diepte geven van de kast zelf. In principe dus niets anders dan een ietwat uitgebouwd open kastje in de kast zelf.
De woofer zit in het zijpaneel omdat dat de manier was om de kast zeer smal te houden. Niet omdat dat 'beter' was. (neem ik tenminste aan) Daarnaast, en dat vind ik zelf een sterk argument, in de Ladylike uitvoering zitten de woofers helemaal niet in de zijkant van de kast maar zijn ze samen in één kast ondergebracht zonder dat het scheidingsfilter op de tekentafel is gegaan. En die kast kun je plaatsen waar je wilt, die hoeft niet perse tussen beide kastjes te staan waar alleen de mid en hoog inzitten.
Dus, mijn konklusie is: als het toch 'niks' uitmaakt dan laat ik de kast in grote lijnen zoals die is maar verhuis de woofer naar de voorkant. Omdat dat uiteraard niet past moet deze in een ronde behuizing komen te zitten, een bol dus. En juist een bol heb ik nog nooit gezien in een ontwerp. Wèl een grote baffle, als een circel om de woofer heen maar dat is slechts een optisch effect. Ik wil de bol 2/3 diepte geven van de kast zelf. In principe dus niets anders dan een ietwat uitgebouwd open kastje in de kast zelf.
Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?
Ik heb wel bollen eerder gezien in ontwerpen hoor...ook hier.
Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?
viewtopic.php?t=16901
Deze bijvoorbeeld, maar ook een aantal die met behulp van de Ikea Blanda schalen gemaakt zijn. Genoeg inspiratie!
Deze bijvoorbeeld, maar ook een aantal die met behulp van de Ikea Blanda schalen gemaakt zijn. Genoeg inspiratie!
Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?
Leuk hoor en zeer professioneel!
Mensen kunnen prachtige dingen maken en ook enorm vernielzuchtig zijn helaas.
Mensen kunnen prachtige dingen maken en ook enorm vernielzuchtig zijn helaas.
Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?
Ah, de mooiste speaker die Speakerland ooit ontworpen heeft. Niets kan op tegen een goed ontworpen transmissielijn. Het laag is om te smullen zo snel en gecontroleerd. En de Bliesma T34 Beryllium, wat kan je daar nog over zeggenShadow schreef: ↑za 28 okt 2023, 7:08https://www.speakerland.nl/luidsprekerm ... -/minimax/
Speakerland minimax-b.jpg
Speakerland minimax-d.jpg
Aan de units zal het niet liggen![]()
