Nieuwe werkbank
Moderator: Beheerdersteam
Re: Nieuwe werkbank
En de handgreepjes op de laden gemonteerd, ik dacht dat ik er 5 had mee genomen bij de Hornbach, maar het bleken er 4 te zijn.
Van de week nog eentje ophalen.
Ook heb ik een lade onder de oude werkbank gemaakt.
Nu moet ik weer gaan opruimen en schoonmaken, want het is een klein beetje stoffig en rommelig...
Van de week nog eentje ophalen.
Ook heb ik een lade onder de oude werkbank gemaakt.
Nu moet ik weer gaan opruimen en schoonmaken, want het is een klein beetje stoffig en rommelig...
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Nieuwe werkbank
Wel, ik had meer van zulke foto's verwacht, van vóór je met opruimen begon. 
Re: Nieuwe werkbank
Ben benieuwd naar de foto's nadat alles ingeruimd/opgeruimd is.
Kunnen we zien of er nog iets over is van de authentieke "Malle Pietje" look.
groet,
Aat
Kunnen we zien of er nog iets over is van de authentieke "Malle Pietje" look.
groet,
Aat
Re: Nieuwe werkbank
Ik heb in het verleden natuurlijk wel hier op het forum vaker foto's geplaatst van de werkbank en dergelijke, weet alleen niet meer in welke topics dat waren.
Verder ook geen "vooraf" foto's meer gemaakt, jullie zullen het hiermee moeten doen.
Ondertussen, het werkblad in de blanke lak gezet.
En onder de werkbank een legplank gemaakt om de cirkelzaag en freesmachine kist op te bergen.
Ook heb ik (eindelijk) een etui gekocht om de houtbeitels in te doen.
Verder ook geen "vooraf" foto's meer gemaakt, jullie zullen het hiermee moeten doen.
Ondertussen, het werkblad in de blanke lak gezet.
En onder de werkbank een legplank gemaakt om de cirkelzaag en freesmachine kist op te bergen.
Ook heb ik (eindelijk) een etui gekocht om de houtbeitels in te doen.
Re: Nieuwe werkbank
Erg goed gelukt Ray! Heb je foto's van de ingewanden van je freeskist? ben nog op zoek naar ideetjes.
Re: Nieuwe werkbank
Jawel, Edwin, maar ik frees dat ik je weinig inspiratie kan bieden.
De kist is gemaakt van 12 mm multiplex, hoeken zijn geschroefd met 3 mm.
Deksel is 6 mm, en is een schuifdeksel, in de kist is een groef van 6 mm gefreesd toen het nog losse delen waren.
Er is geen indeling van binnen, alles ligt er los in...
Doel was meer om alles bij elkaar te hebben in een behuizing dat er geen freesjes en dergelijke kwijtraken.
Iets ander even tussendoor, ik heb twee van deze dingen. ooit gekocht bij de Gamma voor een paar euro het stuk.
Ik gebruik ze om 2 plankjes haaks op elkaar uit te lijnen bijvoorbeeld bij de luidsprekerbouw.
Ze zijn nogal fragiel, ik wil eigenlijk een paar nieuwe die wat degelijker en robuuster zijn.
Heb alleen geen idee hoe die dingen officieel heten, heb ze verder ook nog nooit gezien bij een gereedschapszaak of zo.
Iemand een tip waar dit soort klemmen te verkrijgen zijn ?
De kist is gemaakt van 12 mm multiplex, hoeken zijn geschroefd met 3 mm.
Deksel is 6 mm, en is een schuifdeksel, in de kist is een groef van 6 mm gefreesd toen het nog losse delen waren.
Er is geen indeling van binnen, alles ligt er los in...
Doel was meer om alles bij elkaar te hebben in een behuizing dat er geen freesjes en dergelijke kwijtraken.
Iets ander even tussendoor, ik heb twee van deze dingen. ooit gekocht bij de Gamma voor een paar euro het stuk.
Ik gebruik ze om 2 plankjes haaks op elkaar uit te lijnen bijvoorbeeld bij de luidsprekerbouw.
Ze zijn nogal fragiel, ik wil eigenlijk een paar nieuwe die wat degelijker en robuuster zijn.
Heb alleen geen idee hoe die dingen officieel heten, heb ze verder ook nog nooit gezien bij een gereedschapszaak of zo.
Iemand een tip waar dit soort klemmen te verkrijgen zijn ?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Nieuwe werkbank
Ik heb deze, 6 stuks en die zijn prima. Wil er eigenlijk nog wel een paar bij hebben.
Die Gamma dingen had ik ook, maar intussen inderdaad allemaal stukgedraaid.
Die Gamma dingen had ik ook, maar intussen inderdaad allemaal stukgedraaid.
Re: Nieuwe werkbank
Die dingen heten hoekklemmen! Hoe komen ze er op hè
Er is maar 1 soort en die zijn van Alu! De mijne gaan al 40 jaar mee:
Gewoon een setje van 8 stuks. Die van HBM van 5 euries per stuk zijn trouwens ook niet slecht. Wel het draadspindeltje invetten met kogellagervet af en toe. Anders kom je in de pro hoek en dan ben je al gauw 25 euries/stuk kwijt.
Gewoon een setje van 8 stuks. Die van HBM van 5 euries per stuk zijn trouwens ook niet slecht. Wel het draadspindeltje invetten met kogellagervet af en toe. Anders kom je in de pro hoek en dan ben je al gauw 25 euries/stuk kwijt.
Re: Nieuwe werkbank
Inderdaad heeft HBM ze ook, zie ik nu.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-75-mm-hoekklem
Ik heb de indruk dat ze allemaal dezelfde spuitgietmal gebruiken... die rode dingen van mijn foto zijn ook van aluminium.
Die grijs/rode van het plaatje hierboven zijn dan wel van Bessey, maar ze lijken sprekend op elkaar.
https://www.toolnation.nl/bessey-ws1-hoekklem.html
De prijs valt me nog wel mee, met 7.88 per stuk.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-75-mm-hoekklem
Ik heb de indruk dat ze allemaal dezelfde spuitgietmal gebruiken... die rode dingen van mijn foto zijn ook van aluminium.
Die grijs/rode van het plaatje hierboven zijn dan wel van Bessey, maar ze lijken sprekend op elkaar.
https://www.toolnation.nl/bessey-ws1-hoekklem.html
De prijs valt me nog wel mee, met 7.88 per stuk.
Re: Nieuwe werkbank
Ja zou je zeggen hè. Toch zijn ze verschillend van kwaliteit. De originele rode en/of blauwe kwamen uit Japan en die zijn nu na 40 jaar nog steeds prima. Waren destijds ook FL15 per stuk. Die moderne zijn i.d.d. Chinese namaak rommel die slecht lopen en gaan wringen.Ik heb de indruk dat ze allemaal dezelfde spuitgietmal gebruiken...
Overigens wel goedkoop die Bessey bij Toolnation. Bij onze houtvrienden van Baptist zijn ze nog 12 euries. Eigenlijk zijn ze oorspronkelijk bedoeld voor lijsten en niet voor het verlijmen van een Calpamos...
Re: Nieuwe werkbank
Deze zijn met lijmklemmen te gebruiken: https://www.amazon.nl/Positioneringskle ... 2571&psc=1
Was de eerste hit ... ze zijn ook in alu te krijgen.
Makkelijke is dat ze binnen en buiten de hoek kunnen worden gebruikt.
Was de eerste hit ... ze zijn ook in alu te krijgen.
Makkelijke is dat ze binnen en buiten de hoek kunnen worden gebruikt.
Re: Nieuwe werkbank
Grappig een set van 6. Voor een 3 hoekige kast?
Ja ken ze. Die alu hebben het nadeel dat je ze aan de kast vast lijmt en moeilijk zonder schade los krijgt. Dat gaat met die plasic wel een stuk beter. Punt blijft dat witte houtlijm onder die hoeken wegvloeit en je het daar dan niet weg kunt halen.
Re: Nieuwe werkbank
Heb nu ook weer beschikking mijn kolom frees machine paar maanden terug van een oude tafel Was best mooi nog , en een oud eenpersoons bed een mooie werktafel/werkbank gemaakt
Het bed zit tegen de muur geschroefd en de Werkbank daar weer op geschroefd Poten zo weg gezet dat de ladenkastje op zij er onder passen
Plaat trespa tegen de muur Dan kan ik het schoonmaken als er viese vingers of zo opzitten
Maar is niet voor luidspreker boxen te frezen Was voor mn model bouw , maar ook makkelijk voor versterker kastjes klusjes en gewone klusjes met wat spantangen voor frezen of rond materiaal in te spannen er een 4 kant of 6 kant op te maken
Afijn dat een van de dingen in huis waar ik trots op ben
Het bed zit tegen de muur geschroefd en de Werkbank daar weer op geschroefd Poten zo weg gezet dat de ladenkastje op zij er onder passen
Plaat trespa tegen de muur Dan kan ik het schoonmaken als er viese vingers of zo opzitten
Maar is niet voor luidspreker boxen te frezen Was voor mn model bouw , maar ook makkelijk voor versterker kastjes klusjes en gewone klusjes met wat spantangen voor frezen of rond materiaal in te spannen er een 4 kant of 6 kant op te maken
Afijn dat een van de dingen in huis waar ik trots op ben
Re: Nieuwe werkbank
Dat ziet er keurig uit Bert.
Zo iets staat hier naast een draaibankje ook nog op het verlanglijstje.
Zo iets staat hier naast een draaibankje ook nog op het verlanglijstje.
Re: Nieuwe werkbank
Draaibank weg gedaan kan niet staan van alles geprobeerd
Maar ik heb er uiteindelijk een hoop hobby geld voor teruggekregen
Die freesbank kocht ik voor 125€ Er zat een diepe groef in de tafel
Voor iets van 200€ meen ik de tafel weer vlak laten slijpen
Een nieuwe As voor de aandrijving gemaakt Multi V poelies gedraaid
3 fasen motor erop en een frequentie regelaar er op en ik kan in 2 trappen
Van 0-750 en 0-3600 toeren
Re: Nieuwe werkbank
Of het voor parket geschikt is, weet ik niet.
Maar het is een water gedragen lak van de Action.
https://www.action.com/nl-nl/p/spectrum ... ltivernis/
Nu heb ik ook een blikje parketlak van de Sikkens staan (Glitsa), ook water gedragen, Die een heel stuk duurder is, maar ik merk eerlijk gezegd heel weinig verschil tussen deze twee. zowel in gebruik als na het drogen.
Maar het is een water gedragen lak van de Action.
https://www.action.com/nl-nl/p/spectrum ... ltivernis/
Nu heb ik ook een blikje parketlak van de Sikkens staan (Glitsa), ook water gedragen, Die een heel stuk duurder is, maar ik merk eerlijk gezegd heel weinig verschil tussen deze twee. zowel in gebruik als na het drogen.
Re: Nieuwe werkbank
De 5 lades van de werkbank zoveel mogelijk ingeruimd, van boven naar beneden.
Meetgereedschap en tekenspullen.
Klein handgereedschap en dergelijke.
1/4 " doppensetjes, bitssets, printboortjes, kleine steeksleutels.
Lijmklemmen, schroefmachines (geen koffer meer), hamers.
Houtbeitels, grote tangen, Stanley schaaf, nog meer hamers, 1/2" doppenset.
Meetgereedschap en tekenspullen.
Klein handgereedschap en dergelijke.
1/4 " doppensetjes, bitssets, printboortjes, kleine steeksleutels.
Lijmklemmen, schroefmachines (geen koffer meer), hamers.
Houtbeitels, grote tangen, Stanley schaaf, nog meer hamers, 1/2" doppenset.
Re: Nieuwe werkbank
Dat is een stuk overzichtelijker, misschien nog een paar schotjes in de laden?
groet,
Aat
groet,
Aat
