Nieuwe werkbank

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

En de handgreepjes op de laden gemonteerd, ik dacht dat ik er 5 had mee genomen bij de Hornbach, maar het bleken er 4 te zijn.
Van de week nog eentje ophalen.
Werkbank kast 9.jpg

Ook heb ik een lade onder de oude werkbank gemaakt.
Lade onder oude werkbank.jpg
Nu moet ik weer gaan opruimen en schoonmaken, want het is een klein beetje stoffig en rommelig...
Beetje stoffig.jpg
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Muug »

Wel, ik had meer van zulke foto's verwacht, van vóór je met opruimen begon. :-D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Pjotr »

Muug schreef: vr 25 nov 2022, 11:39
Wel, ik had meer van zulke foto's verwacht, van vóór je met opruimen begon. :-D
Hij wilde geen gat uit het dak zagen daarvoor :mrgreen:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door AatV »

Ben benieuwd naar de foto's nadat alles ingeruimd/opgeruimd is.
Kunnen we zien of er nog iets over is van de authentieke "Malle Pietje" look. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

Ik heb in het verleden natuurlijk wel hier op het forum vaker foto's geplaatst van de werkbank en dergelijke, weet alleen niet meer in welke topics dat waren.
Verder ook geen "vooraf" foto's meer gemaakt, jullie zullen het hiermee moeten doen.

Ondertussen, het werkblad in de blanke lak gezet.
Werblad gelakt.jpg
En onder de werkbank een legplank gemaakt om de cirkelzaag en freesmachine kist op te bergen.
Legplank onder werkbank 1.jpg
Legplank onder werkbank 2.jpg
Ook heb ik (eindelijk) een etui gekocht om de houtbeitels in te doen.
Beitel Etui.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door hannesie »

SUPERSTRAK......!!!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door SARK »

Erg goed gelukt Ray! Heb je foto's van de ingewanden van je freeskist? ben nog op zoek naar ideetjes.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

Jawel, Edwin, maar ik frees dat ik je weinig inspiratie kan bieden.

De kist is gemaakt van 12 mm multiplex, hoeken zijn geschroefd met 3 mm.
Freeskist (1).jpg
Deksel is 6 mm, en is een schuifdeksel, in de kist is een groef van 6 mm gefreesd toen het nog losse delen waren.
Freeskist (2).jpg
Er is geen indeling van binnen, alles ligt er los in... :hide:
Freeskist (3).jpg
Doel was meer om alles bij elkaar te hebben in een behuizing dat er geen freesjes en dergelijke kwijtraken.

Iets ander even tussendoor, ik heb twee van deze dingen. ooit gekocht bij de Gamma voor een paar euro het stuk.
Hoekverbinder.jpg
Ik gebruik ze om 2 plankjes haaks op elkaar uit te lijnen bijvoorbeeld bij de luidsprekerbouw.
Ze zijn nogal fragiel, ik wil eigenlijk een paar nieuwe die wat degelijker en robuuster zijn.
Heb alleen geen idee hoe die dingen officieel heten, heb ze verder ook nog nooit gezien bij een gereedschapszaak of zo.
Iemand een tip waar dit soort klemmen te verkrijgen zijn ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door pappaleo »

Ik heb deze, 6 stuks en die zijn prima. Wil er eigenlijk nog wel een paar bij hebben.

Die Gamma dingen had ik ook, maar intussen inderdaad allemaal stukgedraaid.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Pjotr »

Die dingen heten hoekklemmen! Hoe komen ze er op hè :mrgreen: Er is maar 1 soort en die zijn van Alu! De mijne gaan al 40 jaar mee:
hoekklem.jpg
Gewoon een setje van 8 stuks. Die van HBM van 5 euries per stuk zijn trouwens ook niet slecht. Wel het draadspindeltje invetten met kogellagervet af en toe. Anders kom je in de pro hoek en dan ben je al gauw 25 euries/stuk kwijt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

Inderdaad heeft HBM ze ook, zie ik nu.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-75-mm-hoekklem

Ik heb de indruk dat ze allemaal dezelfde spuitgietmal gebruiken... die rode dingen van mijn foto zijn ook van aluminium.
Die grijs/rode van het plaatje hierboven zijn dan wel van Bessey, maar ze lijken sprekend op elkaar.
https://www.toolnation.nl/bessey-ws1-hoekklem.html
De prijs valt me nog wel mee, met 7.88 per stuk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Pjotr »

Ik heb de indruk dat ze allemaal dezelfde spuitgietmal gebruiken...
Ja zou je zeggen hè. Toch zijn ze verschillend van kwaliteit. De originele rode en/of blauwe kwamen uit Japan en die zijn nu na 40 jaar nog steeds prima. Waren destijds ook FL15 per stuk. Die moderne zijn i.d.d. Chinese namaak rommel die slecht lopen en gaan wringen.

Overigens wel goedkoop die Bessey bij Toolnation. Bij onze houtvrienden van Baptist zijn ze nog 12 euries. Eigenlijk zijn ze oorspronkelijk bedoeld voor lijsten en niet voor het verlijmen van een Calpamos... :mrgreen:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door SARK »

Deze zijn met lijmklemmen te gebruiken: https://www.amazon.nl/Positioneringskle ... 2571&psc=1

Was de eerste hit ... ze zijn ook in alu te krijgen.
Makkelijke is dat ze binnen en buiten de hoek kunnen worden gebruikt.
Bijlagen
hoek 01.jpg
hoek 02.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door SARK »

DIY
Bijlagen
corner clamp.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Pjotr »

Grappig een set van 6. Voor een 3 hoekige kast? :D Ja ken ze. Die alu hebben het nadeel dat je ze aan de kast vast lijmt en moeilijk zonder schade los krijgt. Dat gaat met die plasic wel een stuk beter. Punt blijft dat witte houtlijm onder die hoeken wegvloeit en je het daar dan niet weg kunt halen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door OpaBert »

Heb nu ook weer beschikking mijn kolom frees machine paar maanden terug van een oude tafel Was best mooi nog , en een oud eenpersoons bed een mooie werktafel/werkbank gemaakt
Het bed zit tegen de muur geschroefd en de Werkbank daar weer op geschroefd Poten zo weg gezet dat de ladenkastje op zij er onder passen
Plaat trespa tegen de muur Dan kan ik het schoonmaken als er viese vingers of zo opzitten
Maar is niet voor luidspreker boxen te frezen Was voor mn model bouw , maar ook makkelijk voor versterker kastjes klusjes en gewone klusjes met wat spantangen voor frezen of rond materiaal in te spannen er een 4 kant of 6 kant op te maken
Afijn dat een van de dingen in huis waar ik trots op ben
Bijlagen
42696D27-8C49-479E-A10B-42FDE3EE1326.jpeg
1E74D623-FD9F-4E56-87F1-5FF7707F51C2.jpeg
8E58D6C6-80F6-41A6-B69D-02312722EA44.jpeg
FBD47131-3C2A-4110-B3CE-E39C01445CD9.jpeg
EF96818F-1847-4CB4-B4F5-EA889B84F510.jpeg
79EDD59E-22AF-4166-BD36-32257255E486.jpeg
15FE19DF-EB8E-4E70-9EC6-032C8592D653.jpeg
4C0B2C8B-BB01-4BD9-8856-A88FDAA43BB4.jpeg
EB17F5B6-1968-412A-8B60-7239278F4547.jpeg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Kappa7 »

Dat ziet er keurig uit Bert.
Zo iets staat hier naast een draaibankje ook nog op het verlanglijstje.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door OpaBert »

Kappa7 schreef: zo 27 nov 2022, 13:31
Dat ziet er keurig uit Bert.
Zo iets staat hier naast een draaibankje ook nog op het verlanglijstje.
Draaibank weg gedaan kan niet staan van alles geprobeerd
Maar ik heb er uiteindelijk een hoop hobby geld voor teruggekregen
Die freesbank kocht ik voor 125€ Er zat een diepe groef in de tafel
Voor iets van 200€ meen ik de tafel weer vlak laten slijpen
Een nieuwe As voor de aandrijving gemaakt Multi V poelies gedraaid
3 fasen motor erop en een frequentie regelaar er op en ik kan in 2 trappen
Van 0-750 en 0-3600 toeren
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Kappa7 »

Netjes.
Lijkt me een mooie machine zo.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door OpaBert »

Kappa7 schreef: zo 27 nov 2022, 21:46
Netjes.
Lijkt me een mooie machine zo.
Ja heerlijk rustig in vergelijking met originele situatie met gelijkstroom stroom motor en tandwielkast er tussen En rechte stalen tandwielen geen olie bad Wat een geratel Dat was ik zo zat :?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Marp »

ray5150 schreef: za 26 nov 2022, 12:02

Ondertussen, het werkblad in de blanke lak gezet.

Afbeelding
Mooi, het ziet er al heel praktisch bruikbaar uit. Haast klaar om in te richten, lijkt het. Heb je parketlak gebruikt?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

Of het voor parket geschikt is, weet ik niet.
Maar het is een water gedragen lak van de Action.
https://www.action.com/nl-nl/p/spectrum ... ltivernis/

Nu heb ik ook een blikje parketlak van de Sikkens staan (Glitsa), ook water gedragen, Die een heel stuk duurder is, maar ik merk eerlijk gezegd heel weinig verschil tussen deze twee. zowel in gebruik als na het drogen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

De 5 lades van de werkbank zoveel mogelijk ingeruimd, van boven naar beneden.
Lade 1.jpg
Meetgereedschap en tekenspullen.
Lade 2.jpg
Klein handgereedschap en dergelijke.
Lade 3.jpg
1/4 " doppensetjes, bitssets, printboortjes, kleine steeksleutels.
Lade 4.jpg
Lijmklemmen, schroefmachines (geen koffer meer), hamers.
Lade 5.jpg
Houtbeitels, grote tangen, Stanley schaaf, nog meer hamers, 1/2" doppenset.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door AatV »

Dat is een stuk overzichtelijker, misschien nog een paar schotjes in de laden?

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Shadow »

2 rolmaatjes :shock:
Plaats reactie