RPi 3 of 4

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: RPi 3 of 4

Bericht door hardbats »

Leeuwarden schreef:
Nee, moet ik nog doen. Eerst even een begrafenis, dat is een beetje drama om te regelen op dit moment...
Dat kan ik me voorstellen ja...

Ik vind de ktb ook wel interessant. Het enige wat me tegen staat is het gebruik van een externe USB kabel :roll:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: RPi 3 of 4

Bericht door Leeuwarden »

Kan ook via spdif...
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: RPi 3 of 4

Bericht door hardbats »

Maar via spdif wordt je weer beperkt in kwaliteit en is het alsnog een externe kabel, ik wil de pi en de ktb in een behuizing bouwen met een goede voeding.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: RPi 3 of 4

Bericht door Leeuwarden »

Dan een Allo USBridge erbij...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: RPi 3 of 4

Bericht door Leeuwarden »

Overigens is het de vraag of spdif de kwaliteit beperkt...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: RPi 3 of 4

Bericht door SSassen »

SPDIF is superieur aan USB.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: RPi 3 of 4

Bericht door Leeuwarden »

Waarom?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: RPi 3 of 4

Bericht door SSassen »

Lang verhaal of kort verhaal?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: RPi 3 of 4

Bericht door Leeuwarden »

Jip en Janneke versie graag...
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: RPi 3 of 4

Bericht door democles »

hardbats schreef:
Maar via spdif wordt je weer beperkt in kwaliteit en is het alsnog een externe kabel, ik wil de pi en de ktb in een behuizing bouwen met een goede voeding.
Waar wil je die PI voor gebruiken?

De KTB heeft alleen USB of SPDIF in, geen I2S. (dus geen dac die je op de PI prikt)

SPDIF klinkt iets beter(lees klein verschil) bij de KTB.
Ik heb het toen getest met de Digi one van ALLO.
Maar vond de toevoeging van een extra PI en de Digi one niet opwegen tegen het geluidsverschil met USB.

En voor de overdracht via USB zou ik zo wie zo geen PI gebruiken,liever een computertje wat de USB bus niet deelt met de netwerk bus.
Bij de PI 4 lijkt het er op dat de boel gescheiden is uitgevoerd,maar dan zit je weer met allerlei kunstgrepen om de temperatuur van dat ding te beperken.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: RPi 3 of 4

Bericht door Leeuwarden »

Wordt die 4 dan zo heet?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: RPi 3 of 4

Bericht door hardbats »

democles schreef:
hardbats schreef:
Maar via spdif wordt je weer beperkt in kwaliteit en is het alsnog een externe kabel, ik wil de pi en de ktb in een behuizing bouwen met een goede voeding.
Waar wil je die PI voor gebruiken?

De KTB heeft alleen USB of SPDIF in, geen I2S. (dus geen dac die je op de PI prikt)

SPDIF klinkt iets beter(lees klein verschil) bij de KTB.
Ik heb het toen getest met de Digi one van ALLO.
Maar vond de toevoeging van een extra PI en de Digi one niet opwegen tegen het geluidsverschil met USB.

En voor de overdracht via USB zou ik zo wie zo geen PI gebruiken,liever een computertje wat de USB bus niet deelt met de netwerk bus.
Bij de PI 4 lijkt het er op dat de boel gescheiden is uitgevoerd,maar dan zit je weer met allerlei kunstgrepen om de temperatuur van dat ding te beperken.
Maar de KTB heeft toch gpio pinnen voor +5v, gnd en beide data bussen voor de USB? Kun je die USB data niet aftakken op de rpi zodat je geen externe bekabeling hebt en ook geen voeding via de USB maar vanaf een externe voeding?
Ik las dat dit zou moeten kunnen maar er alsnog enkel +5v op de usb-c moet staan, of iig op de pin waar deze op bevestigd zit anders weet de ktb niet dat hij op USB data moet staan
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: RPi 3 of 4

Bericht door democles »

Weet ik niet,weet wel dat de KTB standaard op de USB staat ingesteld.

En ik weet niet of al die losse verbindingen een voordeel zijn t.o.v. een klein USB kabeltje.
Kun je die USB data niet aftakken op de rpi zodat je geen externe bekabeling hebt en ook geen voeding via de USB maar vanaf een externe voeding?
Ja dat kan.

Alleen heb je dan het probleem,dat de RPI eerder opgestart moet worden dan de KTB,anders vindt de KTB de RPI niet,je hoort dan heel zacht muziek uit de KTB. Tenminste zo zat het bij mij.
De remedie is dan de usb kabel er uit en er weer in voor normaal geluid.
Ik heb dat toen ondervangen met een relais vertraging op de externe voeding van de KTB.
Bijlagen
met timer 2.jpg
Laatst gewijzigd door democles op ma 20 apr 2020, 0:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: RPi 3 of 4

Bericht door Leeuwarden »

KTB besteld, een kijken hoe snel Audiophonics dat hier krijgt...
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: RPi 3 of 4

Bericht door hardbats »

Ik heb de dial-dac besteld. Kijken wat dat brengt :D
Alleen nog een goede 5v voeding vinden voor de rpi. De dual rail 15v heb ik al.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: RPi 3 of 4

Bericht door jeroen_d »

Leeuwarden schreef:
Overigens is het de vraag of spdif de kwaliteit beperkt...
Dat hoeft niet, mits de implementatie goed is. Zie hier een aardige test, opvallend is dat spdif gelijk of slechter dan usb presteert, niet beter.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... tter.1943/

Belangrijkste take away: In beide gevallen kan de performance zeer goed zijn!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: RPi 3 of 4

Bericht door Leeuwarden »

Thanks Jeroen! Vraag is dan wel hoe je vanaf een RPi via USB het signaal schoon naar je dac krijgt. Allo heeft daarvoor een USBridge maar sinds die alleen in een Signature versie te krijgen is, is die vrij prijzig geworden. Zijn er andere oplossingen?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: RPi 3 of 4

Bericht door hardbats »

door de kabel te modificeren. zorgen dat er een spanning van de rpi naar de usb input gaat en een andere, betere stroombron gebruiken.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: RPi 3 of 4

Bericht door hannesie »

Dan hoop ik dat we dadelijk een optie krijgen om dan weer een stapje over te slaan, en van Ethernet direct naar Audio.

https://www.avt-nbg.de/download/quick_g ... _v0001.pdf

Net als de verschillen tussen S/PDIF en USB, ook er verschillen zijn 192 kHz max. , en voor het digitale signaal USB naar een veel hogere waarde.
Het mooiste naar mijn idee dan Studio (DXD) niveau, en ik kan dus nu ook makkelijker naar 384 kHz of meer.
En de DAC's die 768 kHz draaien zijn er ook al bij bosjes, en dan kan dan alleen maar met USB seriële opzet en dan ook makkelijk nog 8 kanalen.

Dat is er dan ook met Ethernet en de protocollen die dan met het DANTE, en de andere ( Open Source) Ravenna eigenlijk hetzelfde, en nog meer kan.

Het mooiste is dat de signalen er komen en schoon, zonder Jitter en vervuiling kunnen worden omgezet naar het analoge signaal op het hoogste niveau.
Laatst gewijzigd door hannesie op za 18 apr 2020, 12:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: RPi 3 of 4

Bericht door jeroen_d »

-edit- reactie niet meer van toepassing
Laatst gewijzigd door jeroen_d op wo 22 apr 2020, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: RPi 3 of 4

Bericht door hannesie »

:lol: Ik dacht van wel.
Maar ik ben al een poosje aan het zoeken naar opties, die er mogelijk komen, om nog directer de signalen naar de D/A omzetting te krijgen.

Het is dan al wel voor de pro jongens ontwikkeld/aanwezig, maar nog niet voor de consumenten markt, of je moet de DAC die jullie gebruiken een echt consumenten product noemen. :hide:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ravenna_(networking)
https://en.wikipedia.org/wiki/Dante_(networking)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: RPi 3 of 4

Bericht door democles »

En dan even verder met de zoektocht naar de juiste RPI voeding.

De Salas L- Adapter.
L-Adapter schematic.png
Een kleiner model voor 500mA gloeistroom voor mijn 6v6 voorversterker had ik al gebouwd.
DSC07473.JPG
DSC07476.JPG
Deze werkt goed,maar is niet voor grotere stromen bedacht.
De RPI vreet meer stroom en dat betekend meer koelen.

Tja en dan kun je koelen door de diodes en de grote transistor op beplating van de behuizing te koelen(vast te schroeven) of grotere koelvinnen monteren op de print.
Probeer dat laatste, geeft wat meer mogelijkheden,blijft compact :-&
Salas L-Adapter groot.JPG
Zal proefondervindelijk kijken hoe warm het wordt onder belasting. :hide:

Op de twee 10.000uF/50v elco ,s na, is de print klaar.
Nog even wachten en dan testen of het wat brengt.

Van alle instelbare lineaire voedingen is deze kwa onderdelen het goedkoopste,geen dure spanningsregelaar nodig en een handje vol onderdelen. :lol:
Bijlagen
DSC07700.JPG
DSC07705.JPG
DSC07706.JPG
Laatst gewijzigd door democles op do 30 apr 2020, 1:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: RPi 3 of 4

Bericht door satefan »

hannesie schreef:
Dan hoop ik dat we dadelijk een optie krijgen om dan weer een stapje over te slaan, en van Ethernet direct naar Audio.

https://www.avt-nbg.de/download/quick_g ... _v0001.pdf

Net als de verschillen tussen S/PDIF en USB, ook er verschillen zijn 192 kHz max. , en voor het digitale signaal USB naar een veel hogere waarde.
Het mooiste naar mijn idee dan Studio (DXD) niveau, en ik kan dus nu ook makkelijker naar 384 kHz of meer.
De vraag is of je aan die enorme bemonsteringsfrequentie echt wat hebt? Een grotere woordbreedte snap ik nog.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: RPi 3 of 4

Bericht door hannesie »

Ik draai nu al DXD niveau , heb maar 2 kanalen nodig.
Het meest belangrijke is de kwaliteit van de opname.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: RPi 3 of 4

Bericht door Marp »

DXD was bedoeld om op een hoger niveau audio te editen die als DSD wordt gepubliceerd. Als het alweer wordt gebruikt voor afspelen, zal binnenkort wel weer iets nieuws verschijnen om DXD te bewerken.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”