RPi 3 of 4

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

RPi 3 of 4

Bericht door Leeuwarden »

Volgens sommigen is er een verschil in de RPi 3 en 4 bij gebruik voor audio. De 3 zou beter klinken. Zijn er leden die dezelfde ervaring hebben?
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RPi 3 of 4

Bericht door rjmulder »

Dat las ik net ook weer dat de 3 beter zou klinken dan de 4 maar waar ik ook wel benieuwd naar ook hoe het met de I2S uitgang.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: RPi 3 of 4

Bericht door Leeuwarden »

Geen idee hoe dat dan weer zit. Niets over gelezen of het is me in ieder geval niet opgevallen... Voor mij ook de eerste voorzichtige stapjes op RPi gebied...
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: RPi 3 of 4

Bericht door hardbats »

Het enige waarbij de 3 beter zou kunnen klinken dan de 4 is op de 3.5mm audio jack. Daarbij zou de 4 digitaal beter moeten zijn dan de 3.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: RPi 3 of 4

Bericht door Zweitse »

Ik zie een test aankomen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: RPi 3 of 4

Bericht door Leeuwarden »

Nou niet van mijn kant...
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: RPi 3 of 4

Bericht door hardbats »

Ik heb alleen de rpi 3b dus kan hem ook niet vergelijken met een 4.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RPi 3 of 4

Bericht door rjmulder »

Kan hem ook niet vergelijken, als die 4 I2S op 384khz doorgeeft dan bestel ik hem maar kan dat nergens vinden :(
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: RPi 3 of 4

Bericht door hannesie »

Ik heb hier ook wel een 3, maar dan is het ook nog, wil je de I²S toetsen, of de USB, anders ook mogelijk een optie, de I²S via de HDMI uit.

Het eerste wat ik al eerder aangaf, de frequentie, max 192 leek het tot nu toe, of dat bij de 4 nu anders is geregeld weet ik niet.
Dan kan het nog wel per Linux distributie verschillen lijkt mij.
Misschien eens een mailtje er aan wagen bij het HIFIBerry team, ik ga dat eens proberen.

Een andere optie is dan ook nog wel aanwezig, de Odroid C2, die geeft standaard wel de hogere frequenties voor I²S.
ODROID C2
Waarom altijd de RPI?, de marketing is beter?
Laatst gewijzigd door hannesie op di 07 apr 2020, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: RPi 3 of 4

Bericht door Leeuwarden »

Ook nog even een wat algemenere vraag: hoe zet je zo'n RPi aan en uit op een nette manier?
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RPi 3 of 4

Bericht door rjmulder »

hannesie schreef:
Het eerste wat ik al eerder aangaf, de frequentie, max 192 leek het tot nu toe, of dat bij de 4 nu anders is geregeld weet ik niet.
Wat ik tegenkom kan de chip het wel aan maar dat het aan de kernel ligt maar hoe dat werkt :think:
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RPi 3 of 4

Bericht door rjmulder »

Leeuwarden schreef:
Ook nog even een wat algemenere vraag: hoe zet je zo'n RPi aan en uit op een nette manier?
Ik laat dat ding altijd aan staan als als die uit moet dan via de web interface of via ssh en aan zetten doe ik door de voeding er af te halen en er weer op te zetten. Voor het weer aan zetten zitten er trouwens wel aansluitingen op dat er een schakelaartje aan kan.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: RPi 3 of 4

Bericht door Zweitse »

Leeuwarden schreef:
Ook nog even een wat algemenere vraag: hoe zet je zo'n RPi aan en uit op een nette manier?
Die van mij (Rpi 3) staat ook altijd aan.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: RPi 3 of 4

Bericht door Leeuwarden »

Ok, thanks...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: RPi 3 of 4

Bericht door hannesie »

En keuze er bij?
https://www.pollin.de/p/odroid-c2-einpl ... usb-810491
c2.PNG
De I2S is specifiek aanwezig, en werkt goed bij de DIYAUDIO club, ook een bekende in toepassing voor de aansturing.
c2a.PNG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: RPi 3 of 4

Bericht door democles »

Tja, de C2 is een leuk ding,maar hoe zit het dan met de beschikbaarheid van software voor dat ding?

Het voordeel van de RPI is dat er plenty keuze is.

USB via de RPI 4 zou minder klinken als bij de RPI 4.
Hoe het dan met direct I2S uit gaat, is me nog een beetje onduidelijk :?

Voor de RPI 4 kun je PiCore player als software gebruiken,deze laad zijn program volledig in het Ram geheugen.
Trek je dan de stekker er uit dan loop je minder kans op het beschadigen van je SD kaartje.

Zit zelf ook aan een PI 4 te denken via I2S naar de dac.

Eigenlijk moet je dan een manier vinden om de I2S lijnen te isoleren en te herclocken,gezien het klokje van de RPI niet moeders mooiste is. :?

Allo heeft daar een oplossing voor bedacht,zie isolator en Kali reclocker ,beetje dure oplossingen,die voor mij niet in verhoudingen staan tot de RPI.
Ook is er de FIFO reclock van Ian Canare,maar dan ben je ook weer met 160E plus op stap.

Wat misschien een oplossing zou zijn is een manier te vinden om alleen de I2S lijnen te isoleren en extern te reclocken.
De 2 oplossingen hierboven isoleren alle aanwezige RPI uitgangen wat met het aansluiten van een externe dac ,dus niet 1 die je op de RPI prikt,niet nodig is.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RPi 3 of 4

Bericht door rjmulder »

C2 heeft voor mij nog een nadeel er zit geen DSI aansluiting op zodat er geen Raspberry touchscreen aan kan.

Wat voor een DAC hang je er achter dan?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: RPi 3 of 4

Bericht door hannesie »

Heel veel Alie en eBay hebben wel I2S aansluiting, maar vaak voor Xmos of Amanero. En ook DIY Soekris. :kwijl:
Het probleem is dan de software, Roon herkent het vast wel snel, en de max2play ook, en de Hifiberry gaat ook wel lukken.
Als je het clockje van de RPI niet lekker vindt moet je naar een USB omzetter, met clockcristal.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: RPi 3 of 4

Bericht door democles »

Als je het clockje van de RPI niet lekker vindt moet je naar een USB omzetter, met clockcristal.
Tja en dat gaat dan weer via de mindere USB. :?
En een extra omzetting.

B.v. de Amanero,of de Diyhink dingen.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: RPi 3 of 4

Bericht door toetertje »

Via i2s werk je toch ook via de clock van de dac. Tenminste volgens mij wel via mijn ess met tcxo clock.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: RPi 3 of 4

Bericht door hannesie »

Dat mindere zou ik niet zo snel willen noemen, jitter en herklokken op de USB omzetter.
Het is een normaal digitaal signaal wat op de USB bus komt, en dus vergelijkbaar met andere digitale processen, en pas bij de FPGA gaat het "bewerkt" worden, en opnieuw als een I2S signaal er uit gehaalt. Ik denk/vermoed dat het schoner is dan S/Pdif.

Trouwens ook even de HifiBerry Dac software gedownload, is ook heel strak.
bron.PNG
Roon gekozen, en die ziet hem ook direct.
roon.PNG
toetertje schreef:
Via i2s werk je toch ook via de clock van de dac. Tenminste volgens mij wel via mijn ess met tcxo clock.
En de laatste clock doet het echte werk..!!!
Laatst gewijzigd door hannesie op di 07 apr 2020, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: RPi 3 of 4

Bericht door Leeuwarden »

Voor de zekerheid maar een 3b+ gekocht. Nu nog een dac bestellen. Dat wordt een Khadas tone board...
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: RPi 3 of 4

Bericht door satefan »

Zweitse schreef:
Leeuwarden schreef:
Ook nog even een wat algemenere vraag: hoe zet je zo'n RPi aan en uit op een nette manier?
Die van mij (Rpi 3) staat ook altijd aan.
Via de mobiele app van volumnio kan je herstarten, of uitschakelen. Maar in de regel staat de RPi altijd aan hier...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: RPi 3 of 4

Bericht door Leeuwarden »

satefan schreef:
Zweitse schreef:
Leeuwarden schreef:
Ook nog even een wat algemenere vraag: hoe zet je zo'n RPi aan en uit op een nette manier?
Die van mij (Rpi 3) staat ook altijd aan.
Via de mobiele app van volumnio kan je herstarten, of uitschakelen. Maar in de regel staat de RPi altijd aan hier...
Net geïnstalleerd en inderdaad gevonden: Dank!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: RPi 3 of 4

Bericht door hannesie »

Leeuwarden schreef:
Voor de zekerheid maar een 3b+ gekocht. Nu nog een dac bestellen. Dat wordt een Khadas tone board...
Dan is het ook mogelijk om het zonder te monteren op een RPI en toch geluid?
USB -c en een Xmos 208 dan is het alleen de RPI die het geluid aangeeft over de USB kabel, of de GPIO pinnen. :mrgreen: :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”