Whiskers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Whiskers

Bericht door Shadow »

Mooi!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Whiskers

Bericht door pappaleo »

Vandaag de bedrading er in gelegd, 3 aansluitingen aan de achterzijde gemaakt, de overstekende randen met de kopieerfrees weggehaald (behalve aan de voorkant, daar komt de baffle tussen) en tot slot de stofwolken weer verwijderd. :mrgreen:

Nu staat van de eerste kast de tweede zijwand in de lijmklemmen.
Lijm
Lijm
Klemmen
Klemmen
Als ze klaar zijn wordt de baffle er op geschroefd (jawel, geschroefd), de units gemonteerd en zal ik met impedantiemetingen de juiste lengte van de baspijp vaststellen en de benodigde demping aanbrengen.

Nog nooit in 4 dagen van een paar grote planken een paar bestukte 3-weg kasten gemaakt. :bakkie:

Daarna gun ik mezelf een week voor het meten en simuleren van een filter. Als het levensvatbaar is, dan heb ik nog 3 weken om te fine-tunen. Parallel daaraan maak ik dan de definitieve kasten van beter plaatmateriaal dan het MDFkarton dat nu gebruikt is en worden ze ook een beetje netjes afgewerkt. Dat gaat qua tijd wel lukken, want ik hoef niets meer uit te denken en de benodigde freesmallen heb ik al gemaakt.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Whiskers

Bericht door pappaleo »

De te fineren kast wordt van berkenmultiplex wie heeft het over MDF? (Reactie op niet ter zake doende discussie over MDF die inmiddels verwijderd is)
Ik heb een 20 tal frezen van diverse soort waarvan een aantal met rollagers.
Een aantal kopse kanten (baffle) worden zwart gelakt en steken dus sowieso af.
Het fineer dat ik ga gebruiken is redelijk dik.

Ik zeg: Dit gaat goedkomen. :mrgreen:

Een grotere zorg is het binnen een week fatsoenlijk aan elkaar knopen van de drivers.
Laatst gewijzigd door pappaleo op do 02 jan 2020, 9:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Whiskers

Bericht door dre »

Uiteraard gaat het goed komen! 8)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Whiskers

Bericht door dre »

Als je de Boxsim files even stuurt,dan gluur ik met je mee!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Whiskers

Bericht door pappaleo »

Dan moet ik ze nog even opmeten. De testkasten waarin dat gebeuren gaat zijn bijna klaar :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Whiskers

Bericht door dre »

Rustig aan,ik heb geen haast! :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Whiskers

Bericht door Shadow »

Die van jou waren in 2017 al bijna klaar :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Whiskers

Bericht door dre »

Bijna inderdaad! :lol:
Maar nu vind ik ze een heel stuk beter spelen! 8)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Whiskers

Bericht door pappaleo »

Zo, het houtwerk van de beide kasten is klaar. Tijd voor een impressiemomentje:
Klaar
Klaar
Wat een pestzooi is dat Gamma MDFkarton toch. Er viel een plankje van ca 10*15 van tafel en kwam met de punt op de betonvloer terecht. Het spleet gewoon in tweeën. :shock:
Gerjan noemt het met recht Brinta MDF :mrgreen:

Met de units erin ziet het er zo uit:
Impressie
Impressie
Valt me niet tegen. Ik liep rond met de gedachte om die HiVi zwart te spuiten, maar ik geloof niet dat het nodig is.

Ik heb op een van de kasten de aansluitingen gemaakt, zodat ik naar hartelust met externe filters kan klooien. Volgend jaar doe ik dat bij de andere kast en ga ik met limp de afstemming van de baskast proberen vast te stellen.
Aansluitingen.
Aansluitingen.
Dan volgen metingen en ga ik kijken of de boel een beetje lekker aan elkaar te knopen is. Maar nu is het eerst tijd voor oliebollen !
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Whiskers

Bericht door Mtraxx »

Je hebt het gas er zeker op Leo! Indrukwekkende setup :lol:

Gerjan
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Whiskers

Bericht door pappaleo »

Mtraxx schreef:
Je hebt het gas er zeker op Leo! Indrukwekkende setup :lol:

Gerjan
Ga me niet vertellen dat je weer ergens een kastje hebt liggen met hetzelfde er in, zoals bij de inimini. :hide:

:rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Whiskers

Bericht door SSassen »

Die woofer doet mij denken aan een negerin met hele dikke lippen, doe er eens wat rode lippenstift op Leo? :mrgreen: ...
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Whiskers

Bericht door Mtraxx »

Met je concave copper(alu) cone kom je wel heel erg dicht in de buurt!! 8-[
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Whiskers

Bericht door pappaleo »

Voor een fullrange heeft deze toch nog wel een karaktertrekje dat onderdrukt moet worden.
Laatst gewijzigd door pappaleo op do 02 jan 2020, 12:59, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Whiskers

Bericht door ray5150 »

pappaleo schreef:
Wat een pestzooi is dat Gamma MDFkarton toch. Er viel een plankje van ca 10*15 van tafel en kwam met de punt op de betonvloer terecht. Het spleet gewoon in tweeën. :shock:
Gerjan noemt het met recht Brinta MDF :mrgreen:
Waarom dan niet van dat groene MDF gebruiken ? ik had begrepen dat dat een hardere persing heeft dan het gewone.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Whiskers

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
pappaleo schreef:
Wat een pestzooi is dat Gamma MDFkarton toch. Er viel een plankje van ca 10*15 van tafel en kwam met de punt op de betonvloer terecht. Het spleet gewoon in tweeën. :shock:
Gerjan noemt het met recht Brinta MDF :mrgreen:
Waarom dan niet van dat groene MDF gebruiken ? ik had begrepen dat dat een hardere persing heeft dan het gewone.
Testkasten Ray, testkasten.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Whiskers

Bericht door jvenema »

Had ook een 15mm MDF plaat van gamma om metingen te doen aan tweeter in een grote baffle, zodat diffractie een stuk minder is. En inderdaad verstijfde brinta is een goede omschrijving.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Whiskers

Bericht door Pjotr »

pappaleo schreef:
Dat zijn een hoop posts over een laagje MDF dat ik niet ga toepassen
Voordeel is wel weer dat je het topic het topic kunt laten en lekker door kunt klussen :bakkie:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Whiskers

Bericht door pappaleo »

Geluid !!!
Ik heb vanmiddag de pijplengte afgestemd, er dempingsmateriaal op gevoel er in gestopt en de units gemonteerd.
Ze spelen
Ze spelen
Klinkt nog nergens naar, maar er komt geluid uit.
Voor versie 1 met de woofer aan de zijkant had ik een eerste filteropzetje gemaakt (nog zonder tweeter) en dat heb ik nu aangesloten. Met 2 stuks luistert toch beter dan naar 1 op 1 kanaal (je hoort de helft niet). De tweeter doet dus nog niks.

Het laag valt niet tegen. Geinig wat zo'n 5" tangbandje er uit gooit. De rest van het spectrum komt uit de HiVi 4bn. Die moet ernstig getemd worden, want die heeft een onaangenaam karaktertrekje in het hoge midden.

Ik was in de eerste opzet van plan de Dayton mini AMT-8 erbij te zetten, maar die is pas inzetbaar vanaf 5 á 5,5 kHz. In metingen met de vorige kast had ik al gezien dat de HiVi vóór die tijd al zijn nare trekje vertoont.

Ik had nog een paar peerlesjes a €16 liggen die er qua budget wel bijpassen. Nu maar hopen dat ik die 'smooth' aan elkaar kan knopen.

PS. Dat laag is echt lekker :D
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Whiskers

Bericht door Shadow »

=D>
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Whiskers

Bericht door Douwe84 »

Leuk, mooi formaat ook :)

Paul carmody heeft in zijn beschrijving van de isetta dat de luchtsnelheid in de poort problematisch is. Hoe pak jij dit aan ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Whiskers

Bericht door pappaleo »

Ik heb daar nog geen speciale aandacht aan besteed. Ik heb wel de output van de poort gehoord -een laag geronk- maar geen bijgeluiden door hoge luchtsnelheden. Nu heb ik ook nog niet snoeihard gespeeld. Poort zit wel aan de achterzijde bij mij een heeft vanwege de lengte een bocht,wat in principe ongunstig is. We gaan het zien (horen).
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Whiskers

Bericht door pappaleo »

Gisteren een paar nearfield metingen gedaan en de impedantie van de units bepaald.

Woofertje, TangBand W5-1138SMF:
Impedantiecurve W5 1138smf
Impedantiecurve W5 1138smf
Frequentiecurve woofer en poort
Frequentiecurve woofer en poort
Burst decay woofer
Burst decay woofer
Burst decay poort
Burst decay poort
Ziet er niet onredelijk uit. Komt wel overeen met wat ik hoor.


Midrange. HiVi B4N:
Impedantiecurve HiVi B4N
Impedantiecurve HiVi B4N
Frequentiecurve
Frequentiecurve
Burst decay
Burst decay
Narigheid boven 4kHz, dat hoor je dus duidelijk.


Tweeter. Peerless DX20BF00-04
Impedantiecurve Peerless DX20BF00-04
Impedantiecurve Peerless DX20BF00-04
Frequentiecurve
Frequentiecurve
Burst decay
Burst decay
De burst decay's zien er netjes uit. Ik heb al wel tweeters (die goed aangeschreven stonden) voor de microfoon gehad die bergketens van meer dan 30 perioden in het werkingsgebied vertoonden.

De keuze voor de Peerless is ingegeven door het feit dat ik hem nog had liggen, hij nog verkrijgbaar is, de prijs aangenaam is en het formaat optisch past bij de rest.

Ik heb nog veel meer metingen gedaan, maar die zijn gebruikt om te importeren in boxsim en daar eens mee te stoeien.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Whiskers

Bericht door ds23man »

Wat noem jij close range? Die BR pijp behoeft enige aandacht als ik impedantieplot zo zie.
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”