Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Geen idee, ik vind vast wel een plekje, worden wel paradepaardjes 8)
De stereo brave versie krijgt wel een plekje in de woonkamer denk ik :wink:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
ray5150 schreef:
Niet de 9610 ?
Voor die MPSA tor weet Anne wel een BC vervanger.
Niet zomaar een vervanger voor.De 9610 is een nogal steile fet met een, in verhouding, kleine ingangscapaciteit.Zou zo geen ander weten.
MPSA18 is er een met heel grote stroomversterking, evt te vervangen door BC548C.
Ook nog even gekeken naar die temp invloed op de stroom van de fet's. 240.jpg Is pas boven 15A dat de stroom afneemt bij steigende temp.Is bij de 240 en 244 ong hetzelfde.Voor de 044 en 150 gebeurt 't pas bij nog veel grotere stroom :( .
Anne
Ik zie dat ik voor mijn beurt gesproken hebt. :-#
MPSA18 is gewoon op voorraad bij Mouser a drie kwartjes het stuk...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Ik heb de BOM even geupdate met spul wat op voorraad is;
BOM original update.xlsx
(15.36 KiB) 23 keer gedownload
Als je dit besteld heb je genoeg voor 1 bord te vullen :relax:
Ik zal hem in de startpost ook even plaatsen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door ray5150 »

Zie je ook de mogelijkheid om een zo'n PCB onder de scanner te leggen ?
Ben wel benieuwd hoe dat opgezet is.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

C5100867-0FC2-4C4C-8BB5-F5FF1FF82C9D.jpeg
Met wat markeringen van Eric (diyaudio draadje)
Ga je ook weer bouwen Ray? :wink:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door ray5150 »

Nee, alsjeblieft niet zeg. (ik moet ook weer eens dat F1 project gaan oppakken... :hide: )
Gewoon algemene hobbymatige interesse. vind het ook leuk om hierbij betrokken te zijn.

Ik vind het mooie PCB's, heb de indruk dat er goed is nagedacht over hoe en wat.
Zie dat er voor een aantal condensatoren en weerstanden meerdere steekmaten zijn toegepast, zeker een pluspunt.
Persoonlijk had ik zelf gekozen voor Faston aansluitingen, heb de indruk dat dit bedoelt is voor M3/M4 boutjes+moertjes met soldeerogen ?
En ik mag aanneemen dat de EXT aansluitingen bedoeld zijn voor aparte power boards ?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Jup, dat is als je tekeer gaat met meerdere fets.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Pjotr »

Punt is alleen de fets aan beide zijden van de print. Is dan meer voor een monoblok met de print tussen 2 profielen in. Verder vind ik de speaker aansluitingen zo aan weerszijden van de print niet slim. Je creëert zo een flinke inductieve lus (door de speakerdraden) met onnodige inductieve terugkoppeling.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Ah!buis »

Er is ook zo 't een en ander wat niet klopt/verschillend met schema.

Waar C2 en C4 staat is de plaats voor R2/3 en R42/43
R1/4 en R42/43 zijn vervangen door R46 en R47
Voor Q6 zijn twee mogelijkheden voorzien, Q6a en Q6b
Q12a en Q12b(omo!) staan niet in 't schema.

En dat is enkel met de afbeelding, in 't echt is er mogelijk nog meer anders.
Anne
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef:
Punt is alleen de fets aan beide zijden van de print. Is dan meer voor een monoblok met de print tussen 2 profielen in. Verder vind ik de speaker aansluitingen zo aan weerszijden van de print niet slim. Je creëert zo een flinke inductieve lus (door de speakerdraden) met onnodige inductieve terugkoppeling.
Ik zie eigenlijk meer iedere print op 1 koelblok in een stereo versie en idd ertussen met uitbreidingsborden op de koelblokken bij een monoblok.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Ah!buis schreef:
Er is ook zo 't een en ander wat niet klopt/verschillend met schema.

Waar C2 en C4 staat is de plaats voor R2/3 en R42/43
R1/4 en R42/43 zijn vervangen door R46 en R47
Voor Q6 zijn twee mogelijkheden voorzien, Q6a en Q6b
Q12a en Q12b(omo!) staan niet in 't schema.

En dat is enkel met de afbeelding, in 't echt is er mogelijk nog meer anders.
Anne
Er zijn vele versies van het schema gemaakt, de groene printen zijn uit de eerste groupbuy van de ontwerper zelf, ik hoop dat die toch kloppen :rofl:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Ah!buis »

Shadow schreef:
Er zijn vele versies van het schema gemaakt, de groene printen zijn uit de eerste groupbuy van de ontwerper zelf, ik hoop dat die toch kloppen :rofl:
Als de print (bijna) klopt dan komt het niet overeen met het schema wat hier (meen op blz.2) staat :?
Anne
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Nee maar het zal wel werken hoop ik, ik zal nog eens goed kijken wat we hier hebben.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Ah!buis »

Shadow schreef:
Nee maar het zal wel werken hoop ik, ik zal nog eens goed kijken wat we hier hebben.
Och ja, waarom zou 't niet werken.Het belooft nog wel wat gepuzzel te worden.
Q12 nergens te vinden, C2 en C4 komen niet waar aangegeven- vermoedelijk oppervlakte montage aan de onderkant, ...enz :(
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:
Pjotr schreef:
Punt is alleen de fets aan beide zijden van de print. Is dan meer voor een monoblok met de print tussen 2 profielen in. Verder vind ik de speaker aansluitingen zo aan weerszijden van de print niet slim. Je creëert zo een flinke inductieve lus (door de speakerdraden) met onnodige inductieve terugkoppeling.
Ik zie eigenlijk meer iedere print op 1 koelblok in een stereo versie en idd ertussen met uitbreidingsborden op de koelblokken bij een monoblok.
Ja kan ook, maar dan komt de print plat op het koelblok te liggen en wordt ie in zijn totaliteit ook heet gestookt. Kan het meeste wel tegen, alleen voor de elco's is dat minder.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Ja maar met 2 blokken van 0.07K/W zal het in de originele versie wel mee vallen hoor, met 134W dissipatie per kanaal in originele trim stook je ze dan ongeveer 10 graden boven omgevingstemperatuur.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Pjotr »

10 graden is peanuts i.d.d. Ben benieuwd of dat gaat halen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Met die blokken wel, twijfel of die niet té groot zijn, maar goed, eerst maar eens kijken of de theorie klopt met de praktijk [-(
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:
Met die blokken wel, twijfel of die niet té groot zijn, maar goed, eerst maar eens kijken of de theorie klopt met de praktijk [-(
Of het klopt kun je vrij gemakkelijk testen met een paar vemogensweerstanden op de blokken. Zou dat zelf sowieso eerst opmeten om te bezien of je echt goed zit. Ik heb voor mijn klasse-A altijd een max. temperatuurverhoging van 20 graden aangehouden. Brand je net niet je vingers aan :D
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Verstandig!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door ray5150 »

En het resultaat voor vanavond :
Schermopname (9).png
Let wel, ik zit nu nog in de "puzzel-fase" waarin ik de sporen op een logische manier aan het leggen ben, zijn alle airlines (de gele lijnen) weggewerkt, dan volgt de "mooi maak fase", waarin ik de puntjes op de i zet, en het geheel er een beetje esthetisch gaat uitzien.

De afmetingen zijn nu 100 x 50 mm, lijkt me wel netjes. ik verwacht niet dat het veel kleiner gaat worden.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Kleiner is ook niet echt een punt in deze versterkers :goeie:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
En het resultaat voor vanavond :
De afmetingen zijn nu 100 x 50 mm, lijkt me wel netjes. ik verwacht niet dat het veel kleiner gaat worden.
Dat stroom-voel gedeelte zit enkel op de versterkerprint bij één fet, hoeft hier niet op.Kan 't een stuk kleiner :D
Anne
Bijlagen
TeveelWeg.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door ray5150 »

Ik zie in het schema en op de PCB anders dat iedere FET zijn eigen sense-aansluiting heeft ? (R8,R10,R37,R39)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Ik zie in het schema en op de PCB anders dat iedere FET zijn eigen sense-aansluiting heeft ? (R8,R10,R37,R39)
Die weerstanden staan niet innen het kader, horen niet bij de uitbreiding.Als je die verbindingen zou maken zet je de sourceweerstanden parallel, geeft dan een kleine gemeenschappelijke weerstand, is ook niet de bedoeling.Die zijn er juist om de (min of meer) gelijkmatige stroomverdeling over de fet's te krijgen.
Anne
Bijlagen
Parallel.jpg
Plaats reactie