De stereo brave versie krijgt wel een plekje in de woonkamer denk ik
Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Geen idee, ik vind vast wel een plekje, worden wel paradepaardjes
De stereo brave versie krijgt wel een plekje in de woonkamer denk ik
De stereo brave versie krijgt wel een plekje in de woonkamer denk ik
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ik zie dat ik voor mijn beurt gesproken hebt.Ah!buis schreef:Niet zomaar een vervanger voor.De 9610 is een nogal steile fet met een, in verhouding, kleine ingangscapaciteit.Zou zo geen ander weten.ray5150 schreef:Niet de 9610 ?
Voor die MPSA tor weet Anne wel een BC vervanger.
MPSA18 is er een met heel grote stroomversterking, evt te vervangen door BC548C.
Ook nog even gekeken naar die temp invloed op de stroom van de fet's. 240.jpg Is pas boven 15A dat de stroom afneemt bij steigende temp.Is bij de 240 en 244 ong hetzelfde.Voor de 044 en 150 gebeurt 't pas bij nog veel grotere stroom.
Anne
MPSA18 is gewoon op voorraad bij Mouser a drie kwartjes het stuk...
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ik heb de BOM even geupdate met spul wat op voorraad is;
Als je dit besteld heb je genoeg voor 1 bord te vullen
Ik zal hem in de startpost ook even plaatsen.
Als je dit besteld heb je genoeg voor 1 bord te vullen
Ik zal hem in de startpost ook even plaatsen.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Zie je ook de mogelijkheid om een zo'n PCB onder de scanner te leggen ?
Ben wel benieuwd hoe dat opgezet is.
Ben wel benieuwd hoe dat opgezet is.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Met wat markeringen van Eric (diyaudio draadje)
Ga je ook weer bouwen Ray?
Ga je ook weer bouwen Ray?
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Nee, alsjeblieft niet zeg. (ik moet ook weer eens dat F1 project gaan oppakken...
)
Gewoon algemene hobbymatige interesse. vind het ook leuk om hierbij betrokken te zijn.
Ik vind het mooie PCB's, heb de indruk dat er goed is nagedacht over hoe en wat.
Zie dat er voor een aantal condensatoren en weerstanden meerdere steekmaten zijn toegepast, zeker een pluspunt.
Persoonlijk had ik zelf gekozen voor Faston aansluitingen, heb de indruk dat dit bedoelt is voor M3/M4 boutjes+moertjes met soldeerogen ?
En ik mag aanneemen dat de EXT aansluitingen bedoeld zijn voor aparte power boards ?
Gewoon algemene hobbymatige interesse. vind het ook leuk om hierbij betrokken te zijn.
Ik vind het mooie PCB's, heb de indruk dat er goed is nagedacht over hoe en wat.
Zie dat er voor een aantal condensatoren en weerstanden meerdere steekmaten zijn toegepast, zeker een pluspunt.
Persoonlijk had ik zelf gekozen voor Faston aansluitingen, heb de indruk dat dit bedoelt is voor M3/M4 boutjes+moertjes met soldeerogen ?
En ik mag aanneemen dat de EXT aansluitingen bedoeld zijn voor aparte power boards ?
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Jup, dat is als je tekeer gaat met meerdere fets.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Punt is alleen de fets aan beide zijden van de print. Is dan meer voor een monoblok met de print tussen 2 profielen in. Verder vind ik de speaker aansluitingen zo aan weerszijden van de print niet slim. Je creëert zo een flinke inductieve lus (door de speakerdraden) met onnodige inductieve terugkoppeling.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Er is ook zo 't een en ander wat niet klopt/verschillend met schema.
Waar C2 en C4 staat is de plaats voor R2/3 en R42/43
R1/4 en R42/43 zijn vervangen door R46 en R47
Voor Q6 zijn twee mogelijkheden voorzien, Q6a en Q6b
Q12a en Q12b(omo!) staan niet in 't schema.
En dat is enkel met de afbeelding, in 't echt is er mogelijk nog meer anders.
Anne
Waar C2 en C4 staat is de plaats voor R2/3 en R42/43
R1/4 en R42/43 zijn vervangen door R46 en R47
Voor Q6 zijn twee mogelijkheden voorzien, Q6a en Q6b
Q12a en Q12b(omo!) staan niet in 't schema.
En dat is enkel met de afbeelding, in 't echt is er mogelijk nog meer anders.
Anne
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ik zie eigenlijk meer iedere print op 1 koelblok in een stereo versie en idd ertussen met uitbreidingsborden op de koelblokken bij een monoblok.Pjotr schreef:Punt is alleen de fets aan beide zijden van de print. Is dan meer voor een monoblok met de print tussen 2 profielen in. Verder vind ik de speaker aansluitingen zo aan weerszijden van de print niet slim. Je creëert zo een flinke inductieve lus (door de speakerdraden) met onnodige inductieve terugkoppeling.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Er zijn vele versies van het schema gemaakt, de groene printen zijn uit de eerste groupbuy van de ontwerper zelf, ik hoop dat die toch kloppenAh!buis schreef:Er is ook zo 't een en ander wat niet klopt/verschillend met schema.
Waar C2 en C4 staat is de plaats voor R2/3 en R42/43
R1/4 en R42/43 zijn vervangen door R46 en R47
Voor Q6 zijn twee mogelijkheden voorzien, Q6a en Q6b
Q12a en Q12b(omo!) staan niet in 't schema.
En dat is enkel met de afbeelding, in 't echt is er mogelijk nog meer anders.
Anne
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Als de print (bijna) klopt dan komt het niet overeen met het schema wat hier (meen op blz.2) staatShadow schreef:Er zijn vele versies van het schema gemaakt, de groene printen zijn uit de eerste groupbuy van de ontwerper zelf, ik hoop dat die toch kloppen
Anne
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Nee maar het zal wel werken hoop ik, ik zal nog eens goed kijken wat we hier hebben.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Och ja, waarom zou 't niet werken.Het belooft nog wel wat gepuzzel te worden.Shadow schreef:Nee maar het zal wel werken hoop ik, ik zal nog eens goed kijken wat we hier hebben.
Q12 nergens te vinden, C2 en C4 komen niet waar aangegeven- vermoedelijk oppervlakte montage aan de onderkant, ...enz
Anne
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ja kan ook, maar dan komt de print plat op het koelblok te liggen en wordt ie in zijn totaliteit ook heet gestookt. Kan het meeste wel tegen, alleen voor de elco's is dat minder.Shadow schreef:Ik zie eigenlijk meer iedere print op 1 koelblok in een stereo versie en idd ertussen met uitbreidingsborden op de koelblokken bij een monoblok.Pjotr schreef:Punt is alleen de fets aan beide zijden van de print. Is dan meer voor een monoblok met de print tussen 2 profielen in. Verder vind ik de speaker aansluitingen zo aan weerszijden van de print niet slim. Je creëert zo een flinke inductieve lus (door de speakerdraden) met onnodige inductieve terugkoppeling.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ja maar met 2 blokken van 0.07K/W zal het in de originele versie wel mee vallen hoor, met 134W dissipatie per kanaal in originele trim stook je ze dan ongeveer 10 graden boven omgevingstemperatuur.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
10 graden is peanuts i.d.d. Ben benieuwd of dat gaat halen.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Met die blokken wel, twijfel of die niet té groot zijn, maar goed, eerst maar eens kijken of de theorie klopt met de praktijk 
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Of het klopt kun je vrij gemakkelijk testen met een paar vemogensweerstanden op de blokken. Zou dat zelf sowieso eerst opmeten om te bezien of je echt goed zit. Ik heb voor mijn klasse-A altijd een max. temperatuurverhoging van 20 graden aangehouden. Brand je net niet je vingers aanShadow schreef:Met die blokken wel, twijfel of die niet té groot zijn, maar goed, eerst maar eens kijken of de theorie klopt met de praktijk
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
En het resultaat voor vanavond :
Let wel, ik zit nu nog in de "puzzel-fase" waarin ik de sporen op een logische manier aan het leggen ben, zijn alle airlines (de gele lijnen) weggewerkt, dan volgt de "mooi maak fase", waarin ik de puntjes op de i zet, en het geheel er een beetje esthetisch gaat uitzien.
De afmetingen zijn nu 100 x 50 mm, lijkt me wel netjes. ik verwacht niet dat het veel kleiner gaat worden.
Let wel, ik zit nu nog in de "puzzel-fase" waarin ik de sporen op een logische manier aan het leggen ben, zijn alle airlines (de gele lijnen) weggewerkt, dan volgt de "mooi maak fase", waarin ik de puntjes op de i zet, en het geheel er een beetje esthetisch gaat uitzien.
De afmetingen zijn nu 100 x 50 mm, lijkt me wel netjes. ik verwacht niet dat het veel kleiner gaat worden.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Kleiner is ook niet echt een punt in deze versterkers 
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Dat stroom-voel gedeelte zit enkel op de versterkerprint bij één fet, hoeft hier niet op.Kan 't een stuk kleinerray5150 schreef:En het resultaat voor vanavond :
De afmetingen zijn nu 100 x 50 mm, lijkt me wel netjes. ik verwacht niet dat het veel kleiner gaat worden.
Anne
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ik zie in het schema en op de PCB anders dat iedere FET zijn eigen sense-aansluiting heeft ? (R8,R10,R37,R39)
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Die weerstanden staan niet innen het kader, horen niet bij de uitbreiding.Als je die verbindingen zou maken zet je de sourceweerstanden parallel, geeft dan een kleine gemeenschappelijke weerstand, is ook niet de bedoeling.Die zijn er juist om de (min of meer) gelijkmatige stroomverdeling over de fet's te krijgen.ray5150 schreef:Ik zie in het schema en op de PCB anders dat iedere FET zijn eigen sense-aansluiting heeft ? (R8,R10,R37,R39)
Anne
