toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
ray5150 schreef:
Op zich is niks mee. Ja, de RC doet wat goedkoopjes aan, maar daar is de prijs ook naar. er is ook een metalen RC te krijgen op ebay kost ergens rond de 40 Euro.
.....................................................
Zo'n metalen RC, daar zocht ik laatst naar. Waar heb jij die gevonden Ray?
Alstu : http://www.ebay.com/itm/LITE-AUDIO-Full ... SwYaFWd88Y
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Pjotr »

TOP! :goedzo:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Zoiets bedoel ik ja. Hoewel de source selector er van mij nog niet eens bij moet.
Ik zag ze ook met een display. Das ook wel leuk.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Na een ongeveer een uurtje luisteren, lijkt het center wat naar links te trekken.
Zou dit slijtage van het buisje kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Ah!buis »

Zou kunnen, hoewel een elco van 22µF in de tegenkoppling (C14) ook een mogelijkheid is.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door ray5150 »

Heb je ook een ander (zelfde type) buisje voorhanden ?
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door FR_Aad »

Buisjes omwisselen en kijken of het probleem mee verhuisd?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Als ik het originele buisje nog kan vinden, zal ik deze eens terug plaatsen.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door FR_Aad »

Gewoon de buisjes die je nu gebruikt verwisselen (links-rechts) en lusteren wat er gebeurd.
arjen
Berichten: 49
Lid geworden op: di 24 aug 2010, 20:59
Locatie: Abcoude

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door arjen »

Zit maar één buisje in (toch?)
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Klopt, er zit maar 1 buisje in. Op de moment een ecc88.
Ik dacht dat buisjes in de voortrap/ buffer niet zo snel sleten.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door FR_Aad »

Ik zal volgende keer het hele draadje lezen. :oops:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Klopt, er zit maar 1 buisje in. Op de moment een ecc88.
Ik dacht dat buisjes in de voortrap/ buffer niet zo snel sleten.
Daarom ook naar de elco's verwezen.
In het schema staan de C's tussen ingang en buis en ook tussen buis en versterker-IC niet als elco getekend.Als het er wel zijn komen ze ook in aanmerking.
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Ik probeer je te volgen Anne, maar ik krijg het niet op een rijtje. :oops: ](*,)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Ik probeer je te volgen Anne, maar ik krijg het niet op een rijtje. :oops: ](*,)
Even beter m'n best doen dan :sure:
C's.jpg
De C's met een kring doen de geluidssterkte afnemen als ze slechter worden.
Die met rood erom maken de grootste kans.Zijn elco's willen oa wel's uitdrogen enz.
De bruine zijn in het schema niet als elco geteken, zijn het misschien ook niet, die gaan dan zelden in de fout.
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Oke bedankt, het begint nu te dagen.
Maar, ze zijn nog niet zo oud, dus uitdroging/ veroudering zal nog mee vallen.
De 2 die aan de lm hangen, ik geloof cc1 en c14, zijn inderdaad elco's.

Ik verdenk dan toch het buisje, deze heb ik als bijna niet gebruikt gekocht. :-k

Ik moet nog even met de buisjes rollen, om dat uit te sluiten.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Tevens wil ik als leerprojectje kijken wat er te tweaken is aan dit project.

Ik zit dan te kijken naar andere diodes voor gelijkrichting , en eventueel een snubber op de trafo.
Ook wil ik een groter koelblokje voor de spanningsregelaar van de gloeispanning.
Deze wordt erg heet.
Er wordt ook nog een r-c filter op de ingangen gezet met doorvoer c.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Nadat de versterker een tijd uit logeren is geweest, heb ik hem weer terug.
Na wat uurtjes luisteren, heeft hij weer een vaste plek gekregen tussen de
marantz sr en mijn luidsprekers.

Maar, nu heb ik met dank aan eric, een 2e print met koelblok in bezit gekregen.
Ik speel nu dus met het idee, om er 2 monoblokken van te maken.
Ondanks dat het mij wel een paar keer uitgelegd is, krijg ik het niet in mijn hoofd,
hoe ik nu die lm's parallel moet zetten. Een schema van dit bordje staat eerder in
het topic. John heeft er nog een sheet bij gedaan van Ti, maar ik snap het nog niet. :oops:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Ah!buis »

Die vaste plek is dan toch niet zooo vast :o
Mono van maken, bedoel je dan van de twee versterker-ICs één eindtrap te maken?
Parallel of gebrugd ?
Parallel hou je hetzelfde vermogen voor dezelfde LS maar er mogen er dan wel twee aan.Of eentje met halve impedantie voor dubbel vermogen.
Gebrugd krijg je dubbel vermogen op de oorspronkelijke LS.
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Ah!buis schreef:
Die vaste plek is dan toch niet zooo vast :o

Jawel, maar dan met hulp. :mrgreen:

Gebrugd krijg je dubbel vermogen op de oorspronkelijke LS.

Dat is dus eigenlijk mijn bedoeling.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Ah!buis »

Eenvoudige verandering, twee punten door en één verbinding.
LM3886-Tube-NVT.jpg
Je kunt nu een van de ingangen (om het even welke) gebruiken en de tweede aan massa of open laten.
Gebalanceerd binnenkomen op de twee ingangen kan ook.
Anne
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door John P »

Pas wel op dat de grond van de luidspreker niet meer gelijk is aan de grond van de print. In de praktijk betekent dat de "zwarte" draad die naar de luidspreker gaat geen contact mag maken met de kast of een centraal massapunt. Let er vooral op dat de terminal (aansluitpunt naar buiten) geïsoleerd is van de kast middels een plastic ringetje aan de binnenkant en buitenkant.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Eerder had je het over de ingang kortsluiten met een 1 ohm weerstand, vanwege de offset.
Waar komt die dan?

Ik zie nu waar ik wat moet doen, maar begrijp niet wat ik dan doe.
Is dat op een simpele manier uit te leggen? :roll:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door John P »

Die is alleen handig bij een parallelle oplossing. Die komt dan tussen R5 en zijn broertje in het andere kanaal omdat bij een buis het verschil tussen de twee kanalen relatief hoog kan zijn. Dat is hier niet aan de orde.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Eerder had je het over de ingang kortsluiten met een 1 ohm weerstand, vanwege de offset.
Waar komt die dan?
Wie had 't daar nou over :? De ingang is het rooster van een buis
en verderop een koppelcondensator.Wordt geen gelijkspanning doorgegeven.
Ik zie nu waar ik wat moet doen, maar begrijp niet wat ik dan doe.
Is dat op een simpele manier uit te leggen? :roll:
Een vereenvoudigd schema misschien ?
Anne
Bijlagen
BrugV.png
Plaats reactie