Alstu : http://www.ebay.com/itm/LITE-AUDIO-Full ... SwYaFWd88YPjotr schreef:Zo'n metalen RC, daar zocht ik laatst naar. Waar heb jij die gevonden Ray?ray5150 schreef:Op zich is niks mee. Ja, de RC doet wat goedkoopjes aan, maar daar is de prijs ook naar. er is ook een metalen RC te krijgen op ebay kost ergens rond de 40 Euro.
.....................................................
toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Zoiets bedoel ik ja. Hoewel de source selector er van mij nog niet eens bij moet.
Ik zag ze ook met een display. Das ook wel leuk.
Ik zag ze ook met een display. Das ook wel leuk.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Na een ongeveer een uurtje luisteren, lijkt het center wat naar links te trekken.
Zou dit slijtage van het buisje kunnen zijn?
Zou dit slijtage van het buisje kunnen zijn?
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Zou kunnen, hoewel een elco van 22µF in de tegenkoppling (C14) ook een mogelijkheid is.
Anne
Anne
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Heb je ook een ander (zelfde type) buisje voorhanden ?
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Buisjes omwisselen en kijken of het probleem mee verhuisd?
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Als ik het originele buisje nog kan vinden, zal ik deze eens terug plaatsen.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Gewoon de buisjes die je nu gebruikt verwisselen (links-rechts) en lusteren wat er gebeurd.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Klopt, er zit maar 1 buisje in. Op de moment een ecc88.
Ik dacht dat buisjes in de voortrap/ buffer niet zo snel sleten.
Ik dacht dat buisjes in de voortrap/ buffer niet zo snel sleten.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Daarom ook naar de elco's verwezen.toetertje schreef:Klopt, er zit maar 1 buisje in. Op de moment een ecc88.
Ik dacht dat buisjes in de voortrap/ buffer niet zo snel sleten.
In het schema staan de C's tussen ingang en buis en ook tussen buis en versterker-IC niet als elco getekend.Als het er wel zijn komen ze ook in aanmerking.
Anne
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Ik probeer je te volgen Anne, maar ik krijg het niet op een rijtje.
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Even beter m'n best doen dantoetertje schreef:Ik probeer je te volgen Anne, maar ik krijg het niet op een rijtje.![]()
Die met rood erom maken de grootste kans.Zijn elco's willen oa wel's uitdrogen enz.
De bruine zijn in het schema niet als elco geteken, zijn het misschien ook niet, die gaan dan zelden in de fout.
Anne
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Oke bedankt, het begint nu te dagen.
Maar, ze zijn nog niet zo oud, dus uitdroging/ veroudering zal nog mee vallen.
De 2 die aan de lm hangen, ik geloof cc1 en c14, zijn inderdaad elco's.
Ik verdenk dan toch het buisje, deze heb ik als bijna niet gebruikt gekocht.
Ik moet nog even met de buisjes rollen, om dat uit te sluiten.
Maar, ze zijn nog niet zo oud, dus uitdroging/ veroudering zal nog mee vallen.
De 2 die aan de lm hangen, ik geloof cc1 en c14, zijn inderdaad elco's.
Ik verdenk dan toch het buisje, deze heb ik als bijna niet gebruikt gekocht.
Ik moet nog even met de buisjes rollen, om dat uit te sluiten.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Tevens wil ik als leerprojectje kijken wat er te tweaken is aan dit project.
Ik zit dan te kijken naar andere diodes voor gelijkrichting , en eventueel een snubber op de trafo.
Ook wil ik een groter koelblokje voor de spanningsregelaar van de gloeispanning.
Deze wordt erg heet.
Er wordt ook nog een r-c filter op de ingangen gezet met doorvoer c.
Ik zit dan te kijken naar andere diodes voor gelijkrichting , en eventueel een snubber op de trafo.
Ook wil ik een groter koelblokje voor de spanningsregelaar van de gloeispanning.
Deze wordt erg heet.
Er wordt ook nog een r-c filter op de ingangen gezet met doorvoer c.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Nadat de versterker een tijd uit logeren is geweest, heb ik hem weer terug.
Na wat uurtjes luisteren, heeft hij weer een vaste plek gekregen tussen de
marantz sr en mijn luidsprekers.
Maar, nu heb ik met dank aan eric, een 2e print met koelblok in bezit gekregen.
Ik speel nu dus met het idee, om er 2 monoblokken van te maken.
Ondanks dat het mij wel een paar keer uitgelegd is, krijg ik het niet in mijn hoofd,
hoe ik nu die lm's parallel moet zetten. Een schema van dit bordje staat eerder in
het topic. John heeft er nog een sheet bij gedaan van Ti, maar ik snap het nog niet.
Na wat uurtjes luisteren, heeft hij weer een vaste plek gekregen tussen de
marantz sr en mijn luidsprekers.
Maar, nu heb ik met dank aan eric, een 2e print met koelblok in bezit gekregen.
Ik speel nu dus met het idee, om er 2 monoblokken van te maken.
Ondanks dat het mij wel een paar keer uitgelegd is, krijg ik het niet in mijn hoofd,
hoe ik nu die lm's parallel moet zetten. Een schema van dit bordje staat eerder in
het topic. John heeft er nog een sheet bij gedaan van Ti, maar ik snap het nog niet.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Die vaste plek is dan toch niet zooo vast
Mono van maken, bedoel je dan van de twee versterker-ICs één eindtrap te maken?
Parallel of gebrugd ?
Parallel hou je hetzelfde vermogen voor dezelfde LS maar er mogen er dan wel twee aan.Of eentje met halve impedantie voor dubbel vermogen.
Gebrugd krijg je dubbel vermogen op de oorspronkelijke LS.
Anne
Mono van maken, bedoel je dan van de twee versterker-ICs één eindtrap te maken?
Parallel of gebrugd ?
Parallel hou je hetzelfde vermogen voor dezelfde LS maar er mogen er dan wel twee aan.Of eentje met halve impedantie voor dubbel vermogen.
Gebrugd krijg je dubbel vermogen op de oorspronkelijke LS.
Anne
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Ah!buis schreef:Die vaste plek is dan toch niet zooo vast![]()
Jawel, maar dan met hulp.![]()
Gebrugd krijg je dubbel vermogen op de oorspronkelijke LS.
Dat is dus eigenlijk mijn bedoeling.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Eenvoudige verandering, twee punten door en één verbinding. Je kunt nu een van de ingangen (om het even welke) gebruiken en de tweede aan massa of open laten.
Gebalanceerd binnenkomen op de twee ingangen kan ook.
Anne
Gebalanceerd binnenkomen op de twee ingangen kan ook.
Anne
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Pas wel op dat de grond van de luidspreker niet meer gelijk is aan de grond van de print. In de praktijk betekent dat de "zwarte" draad die naar de luidspreker gaat geen contact mag maken met de kast of een centraal massapunt. Let er vooral op dat de terminal (aansluitpunt naar buiten) geïsoleerd is van de kast middels een plastic ringetje aan de binnenkant en buitenkant.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Eerder had je het over de ingang kortsluiten met een 1 ohm weerstand, vanwege de offset.
Waar komt die dan?
Ik zie nu waar ik wat moet doen, maar begrijp niet wat ik dan doe.
Is dat op een simpele manier uit te leggen?
Waar komt die dan?
Ik zie nu waar ik wat moet doen, maar begrijp niet wat ik dan doe.
Is dat op een simpele manier uit te leggen?
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Die is alleen handig bij een parallelle oplossing. Die komt dan tussen R5 en zijn broertje in het andere kanaal omdat bij een buis het verschil tussen de twee kanalen relatief hoog kan zijn. Dat is hier niet aan de orde.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Wie had 't daar nou overtoetertje schreef:Eerder had je het over de ingang kortsluiten met een 1 ohm weerstand, vanwege de offset.
Waar komt die dan?
en verderop een koppelcondensator.Wordt geen gelijkspanning doorgegeven.
Een vereenvoudigd schema misschien ?Ik zie nu waar ik wat moet doen, maar begrijp niet wat ik dan doe.
Is dat op een simpele manier uit te leggen?
Anne
