koolstof weerstand
Moderator: Beheerdersteam
Re: koolstof weerstand
Nu oke laten we de waarde van de weerstand even buiten beschouwing.
Is het materiaal op zich koolstof dan beter dan een Mox weerstand?
Ik heb nu Mox in mijn filter zitten.
De condensatoren zijn mundorf s/g/o
Is een Duelund weerstand misschien een betere partner in mijn setup??
Ik heb zitten kijken bij speaker en co, en bij eltim
Maar ik zie daar niet dat ze duelund verkopen
Weet iemand waar ik deze eventueel kan kopen?
Is het materiaal op zich koolstof dan beter dan een Mox weerstand?
Ik heb nu Mox in mijn filter zitten.
De condensatoren zijn mundorf s/g/o
Is een Duelund weerstand misschien een betere partner in mijn setup??
Ik heb zitten kijken bij speaker en co, en bij eltim
Maar ik zie daar niet dat ze duelund verkopen
Weet iemand waar ik deze eventueel kan kopen?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: koolstof weerstand
Die kan je niet kopen.
Tenzij je de hoofdprijs in de lotto hebt gewonnen.
Tenzij je de hoofdprijs in de lotto hebt gewonnen.
Re: koolstof weerstand
Mmmmm Leo,
Die kan ik niet kopen?
Dus je wilt dat ik op inbrekerspad ga?
Rare jongens die audio romeinen...........
Die kan ik niet kopen?
Dus je wilt dat ik op inbrekerspad ga?
Rare jongens die audio romeinen...........
Re: koolstof weerstand
Neem even contact op met Tony Gee, hij kan alles van Duelund leveren. Echter als je nu Mox hebt, kun je ook eerst M-Resist bij Tony bestellen, die heeft hij vast wel op voorraad. Levertijd op Duelund is vaak aanzienlijk. De Mundorf m-Resist weerstand is ook erg fraai.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: koolstof weerstand
Wim P schreef:Mmmmm Leo,
Die kan ik niet kopen?
Dus je wilt dat ik op inbrekerspad ga?
Rare jongens die audio romeinen...........
Bij TG acoustics uit de prijslijst:
Duelund Cast Resistors
alle waardes € 40,00
Blijkbaar waardevast
Re: koolstof weerstand
De echte koolstofweerstand (zoals de ouderwetse van bijvoorbeeld Allen Bradley) hebben een aantal eigenschappen:Wim P schreef:Nu oke laten we de waarde van de weerstand even buiten beschouwing.
Is het materiaal op zich koolstof dan beter dan een Mox weerstand?
- niet verkrijgbaar met een tolerantie kleiner dan 5%;
- de temperatuurcoëfficient (weerstandsverandering bij temperatuurwijziging) is erg hoog;
- de weerstand varieert met de aangelegde spanning;
- de weerstandswaarde wordt vaak na verloop van tijd hoger.
Al met al lijken mij dit de juiste eigenschappen voor een high-end onderdeel!
groet,
Aat
Re: koolstof weerstand
Heb het volgende verhaaltje van de site van Mundorf :Walt schreef:De Mundorf m-Resist weerstand is ook erg fraai.
With our MResist SUPREME you can enjoy
even finest details and spatial information which
normally get lost. Due to the complex bifilar
structure from 1Ω with two wires being wound
around the high-temperature-resistant cement
element simultaneously the inductance is always
blow 75μF.
Maak hieruit op dat deze weerstanden een Ayrton Perry wikkeling hebben om de inductie zo laag mogelijk te krijgen.
Op zich prima!
Om dit echter uit te drukken in uF? met een waarde van maar liefst 75uF is nogal een flater...
(wat blowen er verder mee te maken heeft, wie het weet...?)
groet,
Aat
N.B.
Voor een goede draadgewonden vermogensweerstand zou je kunnen googelen op Ayrton Perry resistor. Met een beetje geluk zijn er fabrikanten met een wat lagere prijs.
Re: koolstof weerstand
Naar mijn weten is een Allen Bradley geen echte koolfilmweerstand.....
Buiten dat om verlopen ze flink in waarde.As stated Allen Bradley resistors are carbon composite,
Re: koolstof weerstand
Kool-composiet is toch juist het meest gewaardeerde, onder de liefhebbers dan? Het is zo'n beetje het oudste soort weerstand: Een buisje met samengeperst kool er in en met aan weerszijden een draadje er in voor het contact. Dat ze erg verlopen is juist een deel van de pret, het z.g.n. "inspelen".
Re: koolstof weerstand
Inspelen was het zeker!
De waarde was gewoon tienden verlopen.
Troep!
De waarde was gewoon tienden verlopen.
Troep!
Re: koolstof weerstand
Dat was het bij mij blijkbaar ook, had van die eerste types en waren gematcht toen ik ze kocht.
2 maanden later was het een puinbak, ik begin er niet meer aan, nog wel Vishay Dale, die zitten al jaren stabiel in mijn RelaiXed.
2 maanden later was het een puinbak, ik begin er niet meer aan, nog wel Vishay Dale, die zitten al jaren stabiel in mijn RelaiXed.
Re: koolstof weerstand
Beyschlag is ook prima trouwens.
Maar ga maar eens koolweerstanden vinden met een beetje vermogen......
Maar ga maar eens koolweerstanden vinden met een beetje vermogen......
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: koolstof weerstand
AatV schreef:Voor een goede draadgewonden vermogensweerstand zou je kunnen googelen op Ayrton Perry resistor. Met een beetje geluk zijn er fabrikanten met een wat lagere prijs.
Re: koolstof weerstand
Is dit wat?:dre schreef:Beyschlag is ook prima trouwens.
Maar ga maar eens koolweerstanden vinden met een beetje vermogen......
"Kohlemasse" weerstanden van 2 Watt bij Frag Jan Zuerst: groet,
Aat
Re: koolstof weerstand
Voor een wat lagere prijs, maar dan wel ook nog €25 voor de bezorging vanuit de U.S.Henkjan schreef:AatV schreef:Voor een goede draadgewonden vermogensweerstand zou je kunnen googelen op Ayrton Perry resistor. Met een beetje geluk zijn er fabrikanten met een wat lagere prijs.http://nl.farnell.com/vishay-dale/mra-1 ... 25C3%25ABn
Re: koolstof weerstand
Henkjan schreef:AatV schreef:Voor een goede draadgewonden vermogensweerstand zou je kunnen googelen op Ayrton Perry resistor. Met een beetje geluk zijn er fabrikanten met een wat lagere prijs.http://nl.farnell.com/vishay-dale/mra-1 ... 25C3%25ABn
oh, maar in een gigamega groepsbuy, zijn ze nog maar 65 euro per stuk.
en gratis verzending.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: koolstof weerstand
Die duelunds zijn nog goedkoop 
Re: koolstof weerstand
Volgens het bekende Walt-Theorema/tegeltjeswijsheid zijn die Vishay dus de beste. Duelund is passé!
groet,
Aat
groet,
Aat
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: koolstof weerstand
Oh,jé, ik zie het verleden weer opduiken.
Lang geleden, toen het subjectivisme nog hoogtij vierde, heeft een medewerker van ons lab de opdracht gekregen om uit te zoeken waar de laatste beetjes extra kwaliteit in een high-end systeem vandaan kwamen. Of anders gezegd: waarom klinken op zich bijna perfekte (althans objectief beschouwd) systemen toch subtiel verschillend? Plat gezegd: wat gaat er mis?
De betrokkene is intussen overleden, dus laten we het prettig houden.
Hij kwam tot het inzicht dat wat ontbrak, de structuurinformatie was. En dat voor het doorgeven van deze structuurinformatie het gebruik van koolstof in geleiders essentieel was. Maar niet zo maar koolstof, maar koolstof die met behulp van een statisch magnetisch veld zelf een structuur gekregen had. Eén en ander werd aannemelijk gemaakt met (niet dubbel-blinde) luisterproeven, na statistieken de ergste vorm van bedriegerij.
Hier scheidden onze wegen, op de ontwikkel afdeling van de NOS was geen ruimte voor dergelijke ideeën.
Betrokkene vond echter gehoor bij vooral musici, die kennelijk gecharmeerd waren van zijn overtuigende verteltrant, en niet zeer bedreven in objectieve luistertests. Het idee van koolstof in kabels, het parallel schakelen van grote koolweerstanden aan van alles en nog wat, tot het lichtnet aan toe, en het vervangen (in een zeer kostbare operatie) van alle metaalfilmweerstanden in een regeltafel maakte school bij de omroep. De vraag of de zelfde operatie ook moest worden uitgevoerd bij de omroepzenders bleef buiten beschouwing...
Dit alles speelde zich af zo rond 1990. Maar kennelijk is zingt het idee in sommige kringen nog rond.
vr groet,
Tom
Lang geleden, toen het subjectivisme nog hoogtij vierde, heeft een medewerker van ons lab de opdracht gekregen om uit te zoeken waar de laatste beetjes extra kwaliteit in een high-end systeem vandaan kwamen. Of anders gezegd: waarom klinken op zich bijna perfekte (althans objectief beschouwd) systemen toch subtiel verschillend? Plat gezegd: wat gaat er mis?
De betrokkene is intussen overleden, dus laten we het prettig houden.
Hij kwam tot het inzicht dat wat ontbrak, de structuurinformatie was. En dat voor het doorgeven van deze structuurinformatie het gebruik van koolstof in geleiders essentieel was. Maar niet zo maar koolstof, maar koolstof die met behulp van een statisch magnetisch veld zelf een structuur gekregen had. Eén en ander werd aannemelijk gemaakt met (niet dubbel-blinde) luisterproeven, na statistieken de ergste vorm van bedriegerij.
Hier scheidden onze wegen, op de ontwikkel afdeling van de NOS was geen ruimte voor dergelijke ideeën.
Betrokkene vond echter gehoor bij vooral musici, die kennelijk gecharmeerd waren van zijn overtuigende verteltrant, en niet zeer bedreven in objectieve luistertests. Het idee van koolstof in kabels, het parallel schakelen van grote koolweerstanden aan van alles en nog wat, tot het lichtnet aan toe, en het vervangen (in een zeer kostbare operatie) van alle metaalfilmweerstanden in een regeltafel maakte school bij de omroep. De vraag of de zelfde operatie ook moest worden uitgevoerd bij de omroepzenders bleef buiten beschouwing...
Dit alles speelde zich af zo rond 1990. Maar kennelijk is zingt het idee in sommige kringen nog rond.
vr groet,
Tom
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: koolstof weerstand
@Tom,
Ben jij dan werkelijk de Tom die jarenlang bij 't NOB gewerkt heeft? Ik heb altijd gedacht dat je forumnaam een nickname was, of in ieder geval van iemand met toevallig dezelfde naam.
Ben jij dan werkelijk de Tom die jarenlang bij 't NOB gewerkt heeft? Ik heb altijd gedacht dat je forumnaam een nickname was, of in ieder geval van iemand met toevallig dezelfde naam.
Re: koolstof weerstand
Inmiddels zijn er mensen, die het nog beter weten, dan de bedenker van destijds zelf.
En dat is wel logisch, zeker als je er ook geld mee kunt verdienen.
En dat is wel logisch, zeker als je er ook geld mee kunt verdienen.
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: koolstof weerstand
Ik beken... Als nieuweling op fora had ik destijds niet door dat het essentieel kan zijn, je identiteit achter een schuilnaam te verbergen...SSassen schreef:@Tom,
Ben jij dan werkelijk de Tom die jarenlang bij 't NOB gewerkt heeft? Ik heb altijd gedacht dat je forumnaam een nickname was, of in ieder geval van iemand met toevallig dezelfde naam.
Nu we toch bezig zijn, op het plaatje hiernaast lijk ik niet (helaas..), het is Lord Rayleigh, de schrijver van "The Theory of Sound", en daarmee bijna de stichter van onze hobby.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: koolstof weerstand
Dan ook maar gelijk een filmpje erbij:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: koolstof weerstand
Nee joh, je moet je niet hoeven verschuilen achter een nickname omdat je anders niet kunt schrijven wat je denkt of voelt, gewoon met open vizier zaken tegemoet treden, da's mijns inziens de beste methode.Tom Magchielse schreef:Als nieuweling op fora had ik destijds niet door dat het essentieel kan zijn, je identiteit achter een schuilnaam te verbergen...
Re: koolstof weerstand
Hallo Tom,
Bedankt voor je reactie, de mannen die nu met de structuurinformatie bezig zijn, hebben toendertijd met van der Heide samengewerkt, dus ze zijn bekend met zijn gedachtegoed. Tevens klopt het wat je zegt, de koolstof dient behandeld te worden.
Groetjes Walter
Bedankt voor je reactie, de mannen die nu met de structuurinformatie bezig zijn, hebben toendertijd met van der Heide samengewerkt, dus ze zijn bekend met zijn gedachtegoed. Tevens klopt het wat je zegt, de koolstof dient behandeld te worden.
Groetjes Walter
