koolstof weerstand

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: koolstof weerstand

Bericht door Wim P »

Nu oke laten we de waarde van de weerstand even buiten beschouwing.

Is het materiaal op zich koolstof dan beter dan een Mox weerstand?

Ik heb nu Mox in mijn filter zitten.
De condensatoren zijn mundorf s/g/o

Is een Duelund weerstand misschien een betere partner in mijn setup??

Ik heb zitten kijken bij speaker en co, en bij eltim

Maar ik zie daar niet dat ze duelund verkopen
Weet iemand waar ik deze eventueel kan kopen?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: koolstof weerstand

Bericht door pappaleo »

Die kan je niet kopen.
Tenzij je de hoofdprijs in de lotto hebt gewonnen.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: koolstof weerstand

Bericht door Wim P »

Mmmmm Leo,

Die kan ik niet kopen?
Dus je wilt dat ik op inbrekerspad ga?



Rare jongens die audio romeinen...........
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: koolstof weerstand

Bericht door Walt »

Neem even contact op met Tony Gee, hij kan alles van Duelund leveren. Echter als je nu Mox hebt, kun je ook eerst M-Resist bij Tony bestellen, die heeft hij vast wel op voorraad. Levertijd op Duelund is vaak aanzienlijk. De Mundorf m-Resist weerstand is ook erg fraai.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: koolstof weerstand

Bericht door wouter »

Wim P schreef:
Mmmmm Leo,

Die kan ik niet kopen?
Dus je wilt dat ik op inbrekerspad ga?



Rare jongens die audio romeinen...........

Bij TG acoustics uit de prijslijst:
Duelund Cast Resistors
alle waardes € 40,00

Blijkbaar waardevast :mrgreen:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: koolstof weerstand

Bericht door AatV »

Wim P schreef:
Nu oke laten we de waarde van de weerstand even buiten beschouwing.
Is het materiaal op zich koolstof dan beter dan een Mox weerstand?
De echte koolstofweerstand (zoals de ouderwetse van bijvoorbeeld Allen Bradley) hebben een aantal eigenschappen:
- niet verkrijgbaar met een tolerantie kleiner dan 5%;
- de temperatuurcoëfficient (weerstandsverandering bij temperatuurwijziging) is erg hoog;
- de weerstand varieert met de aangelegde spanning;
- de weerstandswaarde wordt vaak na verloop van tijd hoger.

Al met al lijken mij dit de juiste eigenschappen voor een high-end onderdeel! :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: koolstof weerstand

Bericht door AatV »

Walt schreef:
De Mundorf m-Resist weerstand is ook erg fraai.
Heb het volgende verhaaltje van de site van Mundorf :

With our MResist SUPREME you can enjoy
even finest details and spatial information which
normally get lost. Due to the complex bifilar
structure from 1Ω with two wires being wound
around the high-temperature-resistant cement
element simultaneously the inductance is always
blow 75μF
.


Maak hieruit op dat deze weerstanden een Ayrton Perry wikkeling hebben om de inductie zo laag mogelijk te krijgen.
Op zich prima! :goedzo:
Om dit echter uit te drukken in uF? met een waarde van maar liefst 75uF is nogal een flater... #-o
(wat blowen er verder mee te maken heeft, wie het weet...?)

groet,
Aat

N.B.
Voor een goede draadgewonden vermogensweerstand zou je kunnen googelen op Ayrton Perry resistor. Met een beetje geluk zijn er fabrikanten met een wat lagere prijs.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: koolstof weerstand

Bericht door dre »

Naar mijn weten is een Allen Bradley geen echte koolfilmweerstand.....
As stated Allen Bradley resistors are carbon composite,
Buiten dat om verlopen ze flink in waarde.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: koolstof weerstand

Bericht door Pjotr »

Kool-composiet is toch juist het meest gewaardeerde, onder de liefhebbers dan? Het is zo'n beetje het oudste soort weerstand: Een buisje met samengeperst kool er in en met aan weerszijden een draadje er in voor het contact. Dat ze erg verlopen is juist een deel van de pret, het z.g.n. "inspelen".
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: koolstof weerstand

Bericht door dre »

Inspelen was het zeker! :roll:
De waarde was gewoon tienden verlopen. :mrgreen:

Troep!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: koolstof weerstand

Bericht door hannesie »

Dat was het bij mij blijkbaar ook, had van die eerste types en waren gematcht toen ik ze kocht.

2 maanden later was het een puinbak, ik begin er niet meer aan, nog wel Vishay Dale, die zitten al jaren stabiel in mijn RelaiXed.
kool.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: koolstof weerstand

Bericht door dre »

Beyschlag is ook prima trouwens.

Maar ga maar eens koolweerstanden vinden met een beetje vermogen......
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: koolstof weerstand

Bericht door Henkjan »

AatV schreef:
Voor een goede draadgewonden vermogensweerstand zou je kunnen googelen op Ayrton Perry resistor. Met een beetje geluk zijn er fabrikanten met een wat lagere prijs.
:shock: http://nl.farnell.com/vishay-dale/mra-1 ... 25C3%25ABn
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: koolstof weerstand

Bericht door AatV »

dre schreef:
Beyschlag is ook prima trouwens.

Maar ga maar eens koolweerstanden vinden met een beetje vermogen......
Is dit wat?:
"Kohlemasse" weerstanden van 2 Watt bij Frag Jan Zuerst:
aaVITRO2.jpg
groet,
Aat
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: koolstof weerstand

Bericht door hannesie »

Henkjan schreef:
AatV schreef:
Voor een goede draadgewonden vermogensweerstand zou je kunnen googelen op Ayrton Perry resistor. Met een beetje geluk zijn er fabrikanten met een wat lagere prijs.
:shock: http://nl.farnell.com/vishay-dale/mra-1 ... 25C3%25ABn
Voor een wat lagere prijs, maar dan wel ook nog €25 voor de bezorging vanuit de U.S.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: koolstof weerstand

Bericht door toetertje »

Henkjan schreef:
AatV schreef:
Voor een goede draadgewonden vermogensweerstand zou je kunnen googelen op Ayrton Perry resistor. Met een beetje geluk zijn er fabrikanten met een wat lagere prijs.
:shock: http://nl.farnell.com/vishay-dale/mra-1 ... 25C3%25ABn

oh, maar in een gigamega groepsbuy, zijn ze nog maar 65 euro per stuk.
en gratis verzending. :rofl:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: koolstof weerstand

Bericht door pappaleo »

Die duelunds zijn nog goedkoop :shock:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: koolstof weerstand

Bericht door AatV »

Volgens het bekende Walt-Theorema/tegeltjeswijsheid zijn die Vishay dus de beste. Duelund is passé!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: koolstof weerstand

Bericht door Tom Magchielse »

Oh,jé, ik zie het verleden weer opduiken. :oops:
Lang geleden, toen het subjectivisme nog hoogtij vierde, heeft een medewerker van ons lab de opdracht gekregen om uit te zoeken waar de laatste beetjes extra kwaliteit in een high-end systeem vandaan kwamen. Of anders gezegd: waarom klinken op zich bijna perfekte (althans objectief beschouwd) systemen toch subtiel verschillend? Plat gezegd: wat gaat er mis?
De betrokkene is intussen overleden, dus laten we het prettig houden.
Hij kwam tot het inzicht dat wat ontbrak, de structuurinformatie was. En dat voor het doorgeven van deze structuurinformatie het gebruik van koolstof in geleiders essentieel was. Maar niet zo maar koolstof, maar koolstof die met behulp van een statisch magnetisch veld zelf een structuur gekregen had. Eén en ander werd aannemelijk gemaakt met (niet dubbel-blinde) luisterproeven, na statistieken de ergste vorm van bedriegerij. :sure:
Hier scheidden onze wegen, op de ontwikkel afdeling van de NOS was geen ruimte voor dergelijke ideeën.
Betrokkene vond echter gehoor bij vooral musici, die kennelijk gecharmeerd waren van zijn overtuigende verteltrant, en niet zeer bedreven in objectieve luistertests. Het idee van koolstof in kabels, het parallel schakelen van grote koolweerstanden aan van alles en nog wat, tot het lichtnet aan toe, en het vervangen (in een zeer kostbare operatie) van alle metaalfilmweerstanden in een regeltafel maakte school bij de omroep. De vraag of de zelfde operatie ook moest worden uitgevoerd bij de omroepzenders bleef buiten beschouwing...
Dit alles speelde zich af zo rond 1990. Maar kennelijk is zingt het idee in sommige kringen nog rond.
vr groet,
Tom
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: koolstof weerstand

Bericht door SSassen »

@Tom,

Ben jij dan werkelijk de Tom die jarenlang bij 't NOB gewerkt heeft? Ik heb altijd gedacht dat je forumnaam een nickname was, of in ieder geval van iemand met toevallig dezelfde naam.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: koolstof weerstand

Bericht door hannesie »

Inmiddels zijn er mensen, die het nog beter weten, dan de bedenker van destijds zelf. :sure:

En dat is wel logisch, zeker als je er ook geld mee kunt verdienen.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: koolstof weerstand

Bericht door Tom Magchielse »

SSassen schreef:
@Tom,

Ben jij dan werkelijk de Tom die jarenlang bij 't NOB gewerkt heeft? Ik heb altijd gedacht dat je forumnaam een nickname was, of in ieder geval van iemand met toevallig dezelfde naam.
Ik beken... Als nieuweling op fora had ik destijds niet door dat het essentieel kan zijn, je identiteit achter een schuilnaam te verbergen...
Nu we toch bezig zijn, op het plaatje hiernaast lijk ik niet (helaas..), het is Lord Rayleigh, de schrijver van "The Theory of Sound", en daarmee bijna de stichter van onze hobby.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: koolstof weerstand

Bericht door ds23man »

Dan ook maar gelijk een filmpje erbij:

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: koolstof weerstand

Bericht door SSassen »

Tom Magchielse schreef:
Als nieuweling op fora had ik destijds niet door dat het essentieel kan zijn, je identiteit achter een schuilnaam te verbergen...
Nee joh, je moet je niet hoeven verschuilen achter een nickname omdat je anders niet kunt schrijven wat je denkt of voelt, gewoon met open vizier zaken tegemoet treden, da's mijns inziens de beste methode.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: koolstof weerstand

Bericht door Walt »

Hallo Tom,

Bedankt voor je reactie, de mannen die nu met de structuurinformatie bezig zijn, hebben toendertijd met van der Heide samengewerkt, dus ze zijn bekend met zijn gedachtegoed. Tevens klopt het wat je zegt, de koolstof dient behandeld te worden.

Groetjes Walter
Gesloten

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”