koolstof weerstand
Moderator: Beheerdersteam
koolstof weerstand
hoi,
ik dacht dat ik de basis begrippen van de audiowereld een heel klein beetje kon begrijpen
kwam ik gister op iets raars????
ik zag dat (ben de naam vergeten sorry) iemand een zelfbouw project had
die over de condensator een bypass van 0,01uF dit kan ik nog enigszins volgen.
maar nu zag ik ook dat er over alle weerstanden en vervolgens nog eens extra parallel over de condensator
een koolstof weerstand van 100kohm 0.25w stond???????
wat voegt dit toe aan bv parallel over de condensator, en weerstand??
ik dacht dat ik de basis begrippen van de audiowereld een heel klein beetje kon begrijpen
kwam ik gister op iets raars????
ik zag dat (ben de naam vergeten sorry) iemand een zelfbouw project had
die over de condensator een bypass van 0,01uF dit kan ik nog enigszins volgen.
maar nu zag ik ook dat er over alle weerstanden en vervolgens nog eens extra parallel over de condensator
een koolstof weerstand van 100kohm 0.25w stond???????
wat voegt dit toe aan bv parallel over de condensator, en weerstand??
Re: koolstof weerstand
maar op deze manier komt er toch steeds meer in de singaalweg te zitten?
wat het geluid beïnvloed?
wat het geluid beïnvloed?
- pappaleo
- Contacteer:
100 k ?
Dat beïnvloedt je geluid niet.
Alleen je geloof.
Dat beïnvloedt je geluid niet.
Alleen je geloof.
dus dat zijn dan weer eens van die doorgeslagen tools, die alleen tot de verbeelding spreken
oeps ik wil niemand kwetsen...................
maar mijn vragen komen voort uit pure onkunde
ik ben alleen nieuwsgierig of/wat deze weerstand voor invloed heeft
want het is zo'n extreem kleine waarde
maar goed ik ben een leek, en wellicht is er met deze tweak winst te behalen?
maar mijn vragen komen voort uit pure onkunde
ik ben alleen nieuwsgierig of/wat deze weerstand voor invloed heeft
want het is zo'n extreem kleine waarde
maar goed ik ben een leek, en wellicht is er met deze tweak winst te behalen?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Een placebotweak. 
Anders is er deze week bij de Aldi een aanbieding. 4 kurken onderzetters voor €1.50, inclusief bewaardoos 
Maar even ontopic, grote weerstanden parallel aan een spoel of condensator kan soms wel helpen om de fase van beide drivers beter te laten overlappen of een filterhelling beter te benaderen.
Ik heb bijv. bij een project een 150k weerstand over een 2.7mH dikke spoel van de laagsectie gezet, om zo akoestisch een 2e orde LR helling te krijgen.
Zo'n 100k weerstand over een gebruikelijke filterweerstand zetten heeft uiteraard geen enkel zin.
Mocht het weerstandsmateriaal invloed hebben op de klank, dan is de factor 10000 (= 80dB scheiding) veel te groot om daar iets van te merken.
Maar even ontopic, grote weerstanden parallel aan een spoel of condensator kan soms wel helpen om de fase van beide drivers beter te laten overlappen of een filterhelling beter te benaderen.
Ik heb bijv. bij een project een 150k weerstand over een 2.7mH dikke spoel van de laagsectie gezet, om zo akoestisch een 2e orde LR helling te krijgen.
Zo'n 100k weerstand over een gebruikelijke filterweerstand zetten heeft uiteraard geen enkel zin.
Mocht het weerstandsmateriaal invloed hebben op de klank, dan is de factor 10000 (= 80dB scheiding) veel te groot om daar iets van te merken.
Laatst gewijzigd door Chris_T op vr 15 apr 2016, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Een 100k koolstof weerstand kost bijna niets, probeer het eens zou ik zeggen.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Contacteer:
Walter, dit is een zelfbouwforum. Ik moet er niet aan denken de ideale speaker te bouwen. Want dan hoef ik niet meer te bouwen.
Het werkt bij mij naast mijn werk vooral rustgevend, een beetje zagen, frezen en schuren. Hier heb je gelijk de reden waarom ik niet aan een OB begin, omdat daar véél minder zaag-, frees- en schuurwerk aan zit.
Uiteraard probeer ik wel mijn creaties heel behoorlijk te laten klinken. Ik meet zelf maar kan met diverse "tweaks" niks. Ze zijn door mij niet meetbaar en ook niet hoorbaar.
Mijn weergaveketen is waarschijnlijk niet goed genoeg, mijn speakers zijn ordinaire doosjes met een paar wapperende vlakken die gewoon niet de finesse hebben om het verschil in "structuurinformatie" te laten horen of mijn gehoor is gewoon niet onderscheidend genoeg om de verschillen waar te nemen.
Kortom, zelfbouwers en tweakers leven in verschillende universa. Ik voel me lekker in die van mij en ik lieg niet als ik beweer dat een tweak uit een ander universum bij mij geen reet uitmaakt, want dat doet het ook niet.
Het werkt bij mij naast mijn werk vooral rustgevend, een beetje zagen, frezen en schuren. Hier heb je gelijk de reden waarom ik niet aan een OB begin, omdat daar véél minder zaag-, frees- en schuurwerk aan zit.
Uiteraard probeer ik wel mijn creaties heel behoorlijk te laten klinken. Ik meet zelf maar kan met diverse "tweaks" niks. Ze zijn door mij niet meetbaar en ook niet hoorbaar.
Mijn weergaveketen is waarschijnlijk niet goed genoeg, mijn speakers zijn ordinaire doosjes met een paar wapperende vlakken die gewoon niet de finesse hebben om het verschil in "structuurinformatie" te laten horen of mijn gehoor is gewoon niet onderscheidend genoeg om de verschillen waar te nemen.
Kortom, zelfbouwers en tweakers leven in verschillende universa. Ik voel me lekker in die van mij en ik lieg niet als ik beweer dat een tweak uit een ander universum bij mij geen reet uitmaakt, want dat doet het ook niet.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Zijn er andere bronnen die wel aan te raden zijn om te lezen? Ik ben wel benieuwd. Niet kunnen meten zegt mij inmiddels dat ik niet goed (de juiste dingen) kan meten of onderschat waar in de keten het verschil gezocht mag worden.Pjotr schreef:Slecht advies. Met heel veel woorden (id.d. véé'l meer dan genoeg) komt men daar niet verder dan structuurinformatie is structuurinformatie.Walt schreef:De 100K heeft geen meetbare invloed, structuurinformatie is de sleutel, gaat echter voorbij de scope van dit forum om dit te proberen uit te leggen, ga anders eens lezen op audiofreaks, er is genoeg te vinden!
Hoe Boenicke het (schijnbaar) zo ver kan schoppen? Volgens geloven zij in meer dan een doosje met wat luidsprekers en filtering van nuchtere opzet. Dus ben ik wel benieuwd naar welke tweak wel werkt en welke niet.
Nou ik vind dat er best wel wat tegengas gegeven mag worden tegen al dat zweverige gezwam (alliteratie
). Prima als je ergens in gelooft, maar als iemand dat ter discussie stelt is dat volledig legitiem. En je hoeft niet alles geprobeerd te hebben voor je weet of het werkt. Een dokter heeft ook niet de volledige medicijnkast opgegeten voor ie iets vooeschrijft :+
En dat is het nu juist, je weet dan nog steeds niet hoe het zit. Als excuus verzint men dan een onbegrijpelijk fantasieverhaal. Voor dat verhaal heeft men een mooie pakkende samenvatting verzonnen: "Structuurinformatie". Met die volstrekt nietszeggende kreet lijkt dan alles gelegitimeerd.Walt schreef:Ter discussie stellen is prima, maar dan blijft het bij slechts een discussie, terwijl je het ook zelf kan testen, en dan weet je echt hoe het zit.
Wat ik op dat groene forum vooral lees is een grote wolk nietszeggende woorden als verklarende werking. Prima als mensen daar hun tijd mee verdoen maar kom het hier niet als motivatie aandragen en zelfs evangeliseren.
Hallo Pjotr,
Hoe het werkt weet je dan inderdaad nog niet, maar je weet in ieder geval of je het wel/niet beter vindt klinken t.g.v het toepassen van de tweak. Persoonlijk vind ik het resulaat belanrijker dan het precies proberen te doorgronden van de mogelijke werking.
Groetjes Walter
Hoe het werkt weet je dan inderdaad nog niet, maar je weet in ieder geval of je het wel/niet beter vindt klinken t.g.v het toepassen van de tweak. Persoonlijk vind ik het resulaat belanrijker dan het precies proberen te doorgronden van de mogelijke werking.
Groetjes Walter
- pappaleo
- Contacteer:
Dat snijdt geen hout. Dan kan je met de meest waanzinnige dingen aankomen (doen ze al) die het klankbeeld zouden beïnvloeden, en merkwaardigerwijs altijd in positieve zin.
Als ik straks een paar 100k weerstanden in de MI soldeer en het maakt voor mij geen reet uit (wat mijn verwachting dus is), dan worden er straks argumenten bijgehaald als: Jij stelt je niet ontvankelijk op; Je speakers zijn inferieur; Met muziek van de Golden Earring hoor je het uiteraard niet; Jouw tuin ligt op het zuiden, dat heeft negatieve invloed of verzin maar wat.
Dus de vraag waarop de tweak is gebaseerd is heel legitiem. Een beetje wetenschappelijke opstelling mag best.
Als ik straks een paar 100k weerstanden in de MI soldeer en het maakt voor mij geen reet uit (wat mijn verwachting dus is), dan worden er straks argumenten bijgehaald als: Jij stelt je niet ontvankelijk op; Je speakers zijn inferieur; Met muziek van de Golden Earring hoor je het uiteraard niet; Jouw tuin ligt op het zuiden, dat heeft negatieve invloed of verzin maar wat.
Dus de vraag waarop de tweak is gebaseerd is heel legitiem. Een beetje wetenschappelijke opstelling mag best.
- pappaleo
- Contacteer:
Alleen post 4 dan, maar dat doe ik na de test. Post 2 blijft onverkort van toepassing.
In plaats van deze reactie had je ook vast even uit kunnen zoeken welke onderdelen in het MI filter het best in aanmerking komen om overbrugd te worden door zo'n weerstand.
Ik neem anders een willekeurige L of C (misschien wel een R) want het maakt mij toch niks uit. Ik beweer namelijk dat het geen bal uitmaakt.

In plaats van deze reactie had je ook vast even uit kunnen zoeken welke onderdelen in het MI filter het best in aanmerking komen om overbrugd te worden door zo'n weerstand.
Ik neem anders een willekeurige L of C (misschien wel een R) want het maakt mij toch niks uit. Ik beweer namelijk dat het geen bal uitmaakt.
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 16 apr 2016, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Begin met de componenten (C,L en R) die in serie staan met de mid en tweeter, je moet een 'vrij pad' creeren voor de structuur informatie.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Contacteer:
Dus ze kunnen ook van de + van de ingang naar de - (ze zijn omgepoold) van de mid en tweeter?
Dus 2 weerstanden per filter?
Dus 2 weerstanden per filter?
Als je het doet zoals in mijn post beschreven, dan gaat het werken is mijn ervaring, wat jij voorstelt heb ik niet geprobeerd, dus geen idee of dat iets doet. Ik zou derhalve over elke serie component een 100k koolstof weerstand solderen, jouw idee is echter wel intressant, het proberen waard.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Contacteer:
Hm, dan heb ik 6 weerstanden per kanaal nodig. Ik weet niet of ik er zoveel heb.
Probeer dan jouw methode zou ik zeggen, zou best eens kunnen werken! Ik had er zo nooit over nagedacht, maar op zich creer je dan ook een vrij pad.
Nee joh, tegen fanatiekelingen die alles in en aan audio apparatuur plakken wat niet met techniek te maken heeft.pappaleo schreef:Dat heb je toch hoop ik niet tegen mij?
Ik sta er juist uitermate sceptisch tegenover.
- pappaleo
- Contacteer:
Ik kan alleen weerstanden vinden van 120k. Komt dat door de ballotage?
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 16 apr 2016, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Weet je zeker dat het koolweerstanden zijn?pappaleo schreef:Ik kan alleen weerstanden vinden van 120k. Komt dat door de ballotage?
- pappaleo
- Contacteer:
Geen idee. Heb er een doorgeknipt: ziet er zo uit:
Lijkt me mox.
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 16 apr 2016, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Kool weerstand. 120 K. 5 %.pappaleo schreef:Geen idee. Heb er een doorgeknipt: ziet er zo uit: Lijkt me mox.