Ultrazooom 3.0 aka De Punt

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door richard »

bas focal m180 schreef:
...Met een simpel componenten cross-over filtertje kom je er denk ik niet.
De Italiaanse luidsprekers van Armonia zelf zijn toch ook passief gefilterd?
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door bas focal m180 »

richard schreef:
bas focal m180 schreef:
...Met een simpel componenten cross-over filtertje kom je er denk ik niet.
De Italiaanse luidsprekers van Armonia zelf zijn toch ook passief gefilterd?
Klopt maar dat filtertje kennen we niet.

Ik ken weinig speakers met drivers die berg en dal verloop laten zien en een simpel filtertje hebben en dan als geheel lineair meten, eerlijk gezegd ik ken er geen een.

Zuig en sperkringen moeten er bij, dan word het geheel geen simpel filtertje meer.

Ik neem aan dat DS23 daarom gaat voor 3 weg volledig DSP, dus een extra versterker zal moeten bouwen, of een nieuwe waar alle Ncore modules in onder worden gebracht.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

MarcoSQ schreef:
Laat ik dan de naieve persoon zijn die het vraagt : wie is dan je sponsor ?
Het zal toch eens bekend moeten worden: Hypex..........
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

Even voor de duidelijkheid.

De Ticcs drivers worden door Hypex gefinancierd als tegenprestatie voor mijn werkzaamheden aan de nieuwe dsp software en als test en demonstratieplatform voor Hypex DIY producten. Dat wil niet zeggen dat ik er enige commerciele belangen bij heb. Wel is mijn insteek, afgezien van het feit dat ik een systeem kan neerzetten wat beter is dan van de bekende high end producenten, de zelfbouwer de mogelijkheden te laten zien wat tegenwoordig mogelijk is met moderne technieken.
gelly
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 26 jan 2009, 23:08
Locatie: bonheiden (B)

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door gelly »

@ ds23man e.a...

ff een 'handje' helpen... met de vertaling van de text op pagina 4.

"Le misure sono state effettuare “simulando” la camera anecoica, quindi la non linearità in gamma media del
TICCS100 filtrato è dovuta al fatto che non viene presa in considerazione l’emissione posteriore che varia in funzione dell’ambiente in cui vengono posizionate"


kzal mn beste roots aanspreken :)

de metingen zijn "de dode kamer nabootsend" gebeurd.
zodoende is de niet-lineariteit in het middenbereik van de ticcs100 gefilterd geweest.
met het feit dat de achterwaartse straling niet in overweging is genomen, daar deze varieert, afhankelijk waar men ze plaatst.

voila :)
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door Ivo »

ds23man schreef:
Even voor de duidelijkheid.

De Ticcs drivers worden door Hypex gefinancierd als tegenprestatie voor mijn werkzaamheden aan de nieuwe dsp software en als test en demonstratieplatform voor Hypex DIY producten. Dat wil niet zeggen dat ik er enige commerciele belangen bij heb. Wel is mijn insteek, afgezien van het feit dat ik een systeem kan neerzetten wat beter is dan van de bekende high end producenten, de zelfbouwer de mogelijkheden te laten zien wat tegenwoordig mogelijk is met moderne technieken.
Leuk hoor, inspanning wordt beloond en maakt zo een volgende stap in de hobby mogelijk. Wederzijds nut, zeg maar.
gelly
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 26 jan 2009, 23:08
Locatie: bonheiden (B)

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door gelly »

heb net met de collega van de ontwerper/maker gepraat in Padova italie....

de ticcs 100 heeft een gevoeligheid van 80db.
je kan alsook 2 modules naast elkaar plaatsen om bijna 6db te winnen.

dan wordt dat een prijzig geheel (4stuks)
Laatst gewijzigd door gelly op do 21 jan 2016, 23:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door SSassen »

gelly schreef:
heb net met de collega van de ontwerper/maker gepraat in Padova italie....

de ticcs 100 heeft een gevoeligheid van 80db... :(

je kan alsook 2 modules naast elkaar plaatsen om bijna 6db te winnen.

dan wordt dat een prijzig geheel (4stuks)
Die Italianen kunnen niet rekenen, bij twee modules komt er 3dB bij, pas bij vier stuks 6dB.
gelly
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 26 jan 2009, 23:08
Locatie: bonheiden (B)

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door gelly »

hahaha :)

reken er mij maar bij dan :)

ik heb gesproken van die 6 db, en ik bedoelde de acoustische geluidsdruk.

daar de wiki van dit forum zegt; 2 drivers in parallel geven +6 db.

euh.....

ben ik nu mis ? nee toch ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

Ze hebben een rendement van 86 db.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door SSassen »

gelly schreef:
hahaha :)

reken er mij maar bij dan :)

ik heb gesproken van die 6 db, en ik bedoelde de acoustische geluidsdruk.

daar de wiki van dit forum zegt; 2 drivers in parallel geven +6 db.

euh.....

ben ik nu mis ? nee toch ?
Ja en nee, d'r spelen namelijk een aantal zaken die je niet door elkaar moet halen:

1) Bij het toepassen van twee drivers die in hetzelfde weergave bereik worden gebruikt wordt het rendement dubbel zo groot, waardoor je met de helft van het elektrisch vermogen (-3dB) dezelfde output krijgt als met één woofer. Dat betekent dat het akoestisch rendement dus 3dB groter wordt, ze spelen dus uiteindelijk 3dB 'luider'.

2) De totale gevoeligheid verandert ook, immers dit is de output bij een gegeven spanningsniveau. Zet je de beide drivers parallel op één eindtrap, dan krijg je in totaal 6dB winst in output. Drie dB daarvan komen doordat het akoestisch rendement hoger wordt (zie 1). Je krijgt echter ook nog 3dB extra doordat de impedantie van twee drivers parallel half zo hoog is als die van één driver, waardoor bij een gegeven spanning de stroom, en daarmee het vermogen, dubbel zo groot wordt.

3) Ervan uitgaande dat er voldoende versterkervermogen voor handen is, is de winst in totale maximale output 6dB. Je wint immers 3dB aan rendement en omdat je twee drivers hebt, kunnen ze samen twee keer zoveel vermogen aan als één driver.

Dus samenvattend: je hebt 3dB winst door akoestische koppeling door weergave in hetzelfde bereik en additioneel nog eens 3dB winst door halvering van de impedantie waardoor de eindtrap meer vermogen levert. Dit gaat echter alleen op als je de drivers parallel schakelt, en de eindtrap ook daadwerkelijk die 3dB extra kan leveren.
gelly
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 26 jan 2009, 23:08
Locatie: bonheiden (B)

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door gelly »

@ ssassen

tnx, dat is een mooie uiteenzetting/verklaring.
kortom, niet zo eenvoudig als eerst eerst gedacht.
Laatst gewijzigd door gelly op do 21 jan 2016, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door Dan »

Ik heb de Ultrazooom 1.0 diverse keren mogen beluisteren en om heel eerlijk te zijn is dit één van de best klinkende systemen die ik tot nu toe gehoord heb. Zeker gezien het budget waarmee ze gebouwd zijn.
Ik kan dan ook Gerhard heel goed volgen in zijn redenering, zeker gezien het belang van time alignment van de drivers en de functie van het menselijk gehoor waarbij evolutionair is bepaald: eerst richting signaleren, dan herkennen en het vermogen om te herkennen ondanks dat er time alignmentverschillen zijn tussen de drivers in conventioneel gebouwde meerwegsystemen. enz .
Daarbij denk ik dat Sander er zaken bij haalt die er niet toe doen. Elk systeem heeft zijn tekortkomingen. Ook de Ultrazooom.
maar welk high end systeem heeft dat niet? En wie beweert dat elke luidsprekercombi succesvol ingezet kan worden? Ik lees dat nergens terug.
Wat dat aangaat mag Gerhard van mij over de Ultrazoom 3.0 beweren wat hij wil. Ik ga de eerstvolgende keer dat ik de mogelijkheid heb om ze te beluisteren lekker in de zaal plaatsnemen en luisteren of het net zo goed of wellicht beter klinkt dan de Ultrazooom 1.0
Vervolgens geef ik weer zo eerlijk mogelijk aan wat ik er van vond.

Ik hoop dan dat Sander zijn discreet opgebouwde KT88 composite versterker ergens demonstreert en mij net zo kan overtuigen eerlijk gezegd. Ik ben benieuwd! :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door Henkjan »

Zo, ik heb t maar eens opgeschoond, de discussie over dat Hypex de drivers heeft betaald deels verplaatst naar forum algemeen, een hoop blabla en op de persoon gerichte posts weggezet.

Wat betreft het feit dat Hypex de drivers heeft betaald. Ik had dat al van Gerhard en van Hypex gehoord, dus hier is niets stiekems gebeurd. Gerhard heeft deze als "dankjewel" gekregen voor zijn zeer uitgebreide testwerk voor het Hypex DSP platform. Dit was een spontaan initiatief van Hypex, waar door Gerhard nooit om gevraagd is, en waar ook geen enkele voorwaarde aan vast zit. Gerhard en Jan-Peter (grote baas en oprichter van Hypex) kennen elkaar al jaren, en het mag bekend zijn op t forum dat Gerhard enthousiast is over t merk. So what. Wees blij dat er nog bedrijven zijn die de doe-t-zelver op deze wijze waarderen (Hypex is niet de enige, ik ken nog minstens 1 voorbeeld hier op t forum, maar zeldzaam is t wel)

Dus graag hier inhoudelijk verder over de ultrazooms, en mocht je nog verder willen over het bovenstaande, dan svp in het afgesplitste topic
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

Bump! :lol:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door Zweitse »

ds23man schreef:
Bump! :lol:
3.02? :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

3.026459 :lol:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door knuisje »

Of misschien 3.14? Dan krijg je de Ultrazooom Pi, net zoiets als de Raspberry. :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door hannesie »

knuisje schreef:
Of misschien 3.14? Dan krijg je de Ultrazooom Pi, net zoiets als de Raspberry. :lol:
Ik heb wel eens meegemaakt dat bij een demo van een prof (bij Linux club) hij de Raspberry Pi, de pi liet uitrekenen met iets van 37 posities achter de komma. :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door Zweitse »

Kun je al wat van je ideeën prijsgeven over de opzet van het systeem?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
Of misschien 3.14? Dan krijg je de Ultrazooom Pi, net zoiets als de Raspberry. :lol:
Met de nieuwe Hypex PiCore:
Prof  PI - PiCore .jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

Op dit moment heeft de fabrikant geen drivers op de plank liggen. Binnenkort starten ze wel weer een batch maar dan duurt het nog enkele maanden. Maar geen nood, ze sturen eerst de drivers uit een demomodel:

http://www.armonialoudspeakers.com/eng/twr170.htm

Sterker nog, ze sturen de complete bovenkant op, scheelt mij weer een testbafle maken. :lol:
Alleen staan de demo's momenteel in Milaan en als het goed is komen ze deze week retour.

Later zal de zaak omgeruild worden voor nieuwe drivers.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door richard »

ds23man schreef:
Bump! :lol:
Al wat ontwikkelingen vanuit het Italiaanse kamp? Of voldoen ze ruimschoots aan onze verwachtingen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door dre »

Het begint inderdaad een beetje Ultrazlooom 3.0 te worden....... :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

Ultrageheim 3.0 project. :lol: :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”