cs4398 usb dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: cs4398 usb dac

Bericht door ray5150 »

Och, het is al heel wat dat het werkt. :D
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

Wat een positiviteit ray... zonder gekheid, het is maar1 trafo meer. Die ander zit er vast in voor het buizeneindtrapje.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: cs4398 usb dac

Bericht door ray5150 »

Nee, ik bedoel het goed, na al die problemen die er eerst waren. :wink:
Wat is eigenlijk de bedoeling van dat printje met die 3 blauwe elko's ?
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

dat is de voeding ipv de opa 211, die kreeg ik niet goed, de spanning kreeg ik niet hoger geregeld dan 4,6 volt wat te weinig zou zijn. heb dit printje gemaakt 3*1000uf en lm317. werkt ook prima
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: cs4398 usb dac

Bericht door ray5150 »

Heb je de USB ook al geprobeerd ?
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

Nee. Computer staat te ver van de audio
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

ik heb even gezocht naar een geschikte buis voor het eindtrapje van mijn dac, zie door de bomen het bos niet meer.
hier http://www.lampizator.eu/shop/Manuals/T ... anual1.pdf een buizenbuffer van lampizator, volgens mij niet echt een onbekende
maakt gebruik van 6n16b buisjes, die voor een appel en een ei in het oosten te krijgen zijn, wat ik begrijp uit het verhaal is dat de voedingsspanning mag variëren van 50 tot 300 volt??

heeft iemand hier ervaring mee, of een mening over?

hier het schema
6n16b tube buffer.jpg
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: cs4398 usb dac

Bericht door koifarm »

6n16 buisjes zijn prima als buizenuitgangstrapje. Kun je op dit forum genoeg over lezen.
Het door jou geplaatste schema maakt gebruik van een ingangsspanningdeler, dit is jammer.
Volgens mij heeft de cs4398 stroom uitgangen, dan is het mooier om op de uitgang van de DAC 1 weerstand te zetten naar massa en deze zo te kiezen dat hierover zeg maar 180mV valt bij volle uitsturing. De navolgende SRPP buizentrap versterkt dit dan 11x.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: cs4398 usb dac

Bericht door ray5150 »

Anne kennende komt hij vast wel met een of meerdere alternatieven op de proppen. :mrgreen:
Even rustig afwachten dus.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

heb net even gezocht en dit http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... hilit=6n16 topic gevonden van ronny, vanavond maar eens lekker doorlezen, en over de 6n16 is inderdaad meer te lezen op het forum. ik kom de avond wel door dus :D
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

zijn dit http://www.ebay.com/itm/8x-6N16B-V-Russ ... 2eca75f694 dezelfde buisjes?

6n16 --- 6n16b-v
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: cs4398 usb dac

Bericht door koifarm »

yep
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

zojuist 17 pagina's topic doorgelezen

zijn dit de juiste tekeningen en schema's?
de pdf komt van pag. 15 waarbij de massa van gloeispanning gescheiden wordt van de rest

het schema is van blz. 3
6n16buffer.jpg
Bijlagen
6n16print-1.pdf
(38.94 KiB) 119 keer gedownload
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

ben het schema even aan het overtekenen in eagle omdat ik de voeding los van de schakeling wil, de koppelcondensator komt ook los van de pcb, dan ben ik niet gebonden aan het formaat.

de inschakel vertraging voor de uitgangen die koifarm erin gebouwd heeft, zijn die van belang of kunnen die achterwege gelaten worden?

plaatjes volgen zsm
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: cs4398 usb dac

Bericht door koifarm »

Betreffende de inschakelvertraging.

Als een buis na het inschakelen opwarmt dan genereerd hij even kort aan de uitgang een zeer hoge wisselspanning die door de uitgangscondensator wordt doorgelaten. Deze kan er voor zorgen dat achtergeschakelde elektronica wordt opgeblazen.
Daarom de inschakelvertraging.

Was hier ook een schema van de DAC print?

Want het goed implementeren van een buizenbufer aan een DAC is zeer van belang voor het eindresultaat.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: cs4398 usb dac

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Anne kennende komt hij vast wel met een of meerdere alternatieven op de proppen. :mrgreen:
Even rustig afwachten dus.
Wie maakt Anne even wakker? :mrgreen:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

Het schema van de dac heb ik thuis. Zal het vanavond even posten
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

de schema's van de dac
Bijlagen
LJM-USB DAC.pdf
(142.76 KiB) 122 keer gedownload
CS4398.pdf
(884.34 KiB) 80 keer gedownload
CS8416.pdf
(615.76 KiB) 81 keer gedownload
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

even (nou ja??) een eerste opzet gemaakt en het valt mij niet tegen, ik twijfel nog heel erg aan de baandikte van de gloeispanning, zou hem liever wat dikker zien maar heb hier op deze manier geen ruimte voor, als ik echter naar de pdf's van koifarm kijk zie ik dat hij ze ook niet veel dikker heeft gemaakt.
eagle tubedac1.jpg
de inschakel vertraging komt op een apart printje te zitten, dit omdat ik de koppel C los wil hebben omdat ik dat niet vast zit aan het formaat
de voeding is eveneens apart
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

en de inschakvertraging, het relais is een omron g5v2
eagle inschakelvertraging1.jpg
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: cs4398 usb dac

Bericht door koifarm »

De data van de dac laat volgens mij zien dat het niet om een stroom uitgang maar om een spanning uitgang gaat voor het analoge gedeelte.

Dus voor de buizenbuffer moet een spanningsdeler komen i.p.v. en I/V converter.

Voor het bepalen van de waardes van de weerstanden van de spanningsdeler moet je eerst weten of je alleen de buizenbuffer of deze samen met de opamp uitgang wilt blijven gebruiken?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: cs4398 usb dac

Bericht door ray5150 »

Ik heb zitten zoeken naar een datasheet van die buisjes, maar het is erg moeilijk om er een te vinden die niet in het Cyrilisch is opgesteld...ik verwacht niet dat die buisjes meer dan een 150 mA gloeispanning per stuk gaan trekken.

Het kan aan mij liggen, maar de layout komt op mij niet echt logisch over, veel loze ruimte en zo.
die inschakel vertraging kan er toch makkelijk bij ?
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: cs4398 usb dac

Bericht door koifarm »

Hier datasheet 6n16 in het engels.

http://frank.pocnet.net/sheets/113/6/6N16B.pdf

Gloeistroom = 400mA.

Weerstanden voor als de opamp ook aktief blijft zijn, van het schema van de buizenbuffer voor:

R2 en R3 = 3k
R8 en R13 = 27k
Ingang signaal pakken van dac pin 19 en 24.

Weerstanden voor als de opamp eruit gaat:

R2 en R3 = 330r
R8 en R13 = 2k7
en je kunt de voeding voor de opamp weg laten.
Ingang signaal ook van dac pin 19 en 24 en R24 resp. R30 op de dacprint verwijderen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: cs4398 usb dac

Bericht door ray5150 »

400 mA is aardig wat meer dan ik verwacht had. dan is het wel raadzaam om de sporen ietwat breder te maken. zal niet meer onder het IC voet door passen, waarschijnlijk iets meer draadbruggen toepassen, of gewoon point to point onder de print door bedraden.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: cs4398 usb dac

Bericht door koifarm »

De sporen onder de voetjes door wil prima.
Gebruik ik al jaren zo met de 6n16.
Plaats reactie