cs4398 usb dac
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: cs4398 usb dac
Wat een positiviteit ray... zonder gekheid, het is maar1 trafo meer. Die ander zit er vast in voor het buizeneindtrapje.
Re: cs4398 usb dac
Nee, ik bedoel het goed, na al die problemen die er eerst waren.
Wat is eigenlijk de bedoeling van dat printje met die 3 blauwe elko's ?
Wat is eigenlijk de bedoeling van dat printje met die 3 blauwe elko's ?
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: cs4398 usb dac
dat is de voeding ipv de opa 211, die kreeg ik niet goed, de spanning kreeg ik niet hoger geregeld dan 4,6 volt wat te weinig zou zijn. heb dit printje gemaakt 3*1000uf en lm317. werkt ook prima
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: cs4398 usb dac
ik heb even gezocht naar een geschikte buis voor het eindtrapje van mijn dac, zie door de bomen het bos niet meer.
hier http://www.lampizator.eu/shop/Manuals/T ... anual1.pdf een buizenbuffer van lampizator, volgens mij niet echt een onbekende
maakt gebruik van 6n16b buisjes, die voor een appel en een ei in het oosten te krijgen zijn, wat ik begrijp uit het verhaal is dat de voedingsspanning mag variëren van 50 tot 300 volt??
heeft iemand hier ervaring mee, of een mening over?
hier het schema
hier http://www.lampizator.eu/shop/Manuals/T ... anual1.pdf een buizenbuffer van lampizator, volgens mij niet echt een onbekende
maakt gebruik van 6n16b buisjes, die voor een appel en een ei in het oosten te krijgen zijn, wat ik begrijp uit het verhaal is dat de voedingsspanning mag variëren van 50 tot 300 volt??
heeft iemand hier ervaring mee, of een mening over?
hier het schema
Re: cs4398 usb dac
6n16 buisjes zijn prima als buizenuitgangstrapje. Kun je op dit forum genoeg over lezen.
Het door jou geplaatste schema maakt gebruik van een ingangsspanningdeler, dit is jammer.
Volgens mij heeft de cs4398 stroom uitgangen, dan is het mooier om op de uitgang van de DAC 1 weerstand te zetten naar massa en deze zo te kiezen dat hierover zeg maar 180mV valt bij volle uitsturing. De navolgende SRPP buizentrap versterkt dit dan 11x.
Het door jou geplaatste schema maakt gebruik van een ingangsspanningdeler, dit is jammer.
Volgens mij heeft de cs4398 stroom uitgangen, dan is het mooier om op de uitgang van de DAC 1 weerstand te zetten naar massa en deze zo te kiezen dat hierover zeg maar 180mV valt bij volle uitsturing. De navolgende SRPP buizentrap versterkt dit dan 11x.
Re: cs4398 usb dac
Anne kennende komt hij vast wel met een of meerdere alternatieven op de proppen.
Even rustig afwachten dus.
Even rustig afwachten dus.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: cs4398 usb dac
heb net even gezocht en dit http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... hilit=6n16 topic gevonden van ronny, vanavond maar eens lekker doorlezen, en over de 6n16 is inderdaad meer te lezen op het forum. ik kom de avond wel door dus 
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: cs4398 usb dac
zojuist 17 pagina's topic doorgelezen
zijn dit de juiste tekeningen en schema's?
de pdf komt van pag. 15 waarbij de massa van gloeispanning gescheiden wordt van de rest
het schema is van blz. 3
zijn dit de juiste tekeningen en schema's?
de pdf komt van pag. 15 waarbij de massa van gloeispanning gescheiden wordt van de rest
het schema is van blz. 3
- Bijlagen
-
- 6n16print-1.pdf
- (38.94 KiB) 119 keer gedownload
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: cs4398 usb dac
ben het schema even aan het overtekenen in eagle omdat ik de voeding los van de schakeling wil, de koppelcondensator komt ook los van de pcb, dan ben ik niet gebonden aan het formaat.
de inschakel vertraging voor de uitgangen die koifarm erin gebouwd heeft, zijn die van belang of kunnen die achterwege gelaten worden?
plaatjes volgen zsm
de inschakel vertraging voor de uitgangen die koifarm erin gebouwd heeft, zijn die van belang of kunnen die achterwege gelaten worden?
plaatjes volgen zsm
Re: cs4398 usb dac
Betreffende de inschakelvertraging.
Als een buis na het inschakelen opwarmt dan genereerd hij even kort aan de uitgang een zeer hoge wisselspanning die door de uitgangscondensator wordt doorgelaten. Deze kan er voor zorgen dat achtergeschakelde elektronica wordt opgeblazen.
Daarom de inschakelvertraging.
Was hier ook een schema van de DAC print?
Want het goed implementeren van een buizenbufer aan een DAC is zeer van belang voor het eindresultaat.
Als een buis na het inschakelen opwarmt dan genereerd hij even kort aan de uitgang een zeer hoge wisselspanning die door de uitgangscondensator wordt doorgelaten. Deze kan er voor zorgen dat achtergeschakelde elektronica wordt opgeblazen.
Daarom de inschakelvertraging.
Was hier ook een schema van de DAC print?
Want het goed implementeren van een buizenbufer aan een DAC is zeer van belang voor het eindresultaat.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: cs4398 usb dac
Wie maakt Anne even wakker?ray5150 schreef:Anne kennende komt hij vast wel met een of meerdere alternatieven op de proppen.![]()
Even rustig afwachten dus.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: cs4398 usb dac
de schema's van de dac
- Bijlagen
-
- LJM-USB DAC.pdf
- (142.76 KiB) 122 keer gedownload
-
- CS4398.pdf
- (884.34 KiB) 80 keer gedownload
-
- CS8416.pdf
- (615.76 KiB) 81 keer gedownload
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: cs4398 usb dac
even (nou ja??) een eerste opzet gemaakt en het valt mij niet tegen, ik twijfel nog heel erg aan de baandikte van de gloeispanning, zou hem liever wat dikker zien maar heb hier op deze manier geen ruimte voor, als ik echter naar de pdf's van koifarm kijk zie ik dat hij ze ook niet veel dikker heeft gemaakt.
de inschakel vertraging komt op een apart printje te zitten, dit omdat ik de koppel C los wil hebben omdat ik dat niet vast zit aan het formaat
de voeding is eveneens apart
de voeding is eveneens apart
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: cs4398 usb dac
De data van de dac laat volgens mij zien dat het niet om een stroom uitgang maar om een spanning uitgang gaat voor het analoge gedeelte.
Dus voor de buizenbuffer moet een spanningsdeler komen i.p.v. en I/V converter.
Voor het bepalen van de waardes van de weerstanden van de spanningsdeler moet je eerst weten of je alleen de buizenbuffer of deze samen met de opamp uitgang wilt blijven gebruiken?
Dus voor de buizenbuffer moet een spanningsdeler komen i.p.v. en I/V converter.
Voor het bepalen van de waardes van de weerstanden van de spanningsdeler moet je eerst weten of je alleen de buizenbuffer of deze samen met de opamp uitgang wilt blijven gebruiken?
Re: cs4398 usb dac
Ik heb zitten zoeken naar een datasheet van die buisjes, maar het is erg moeilijk om er een te vinden die niet in het Cyrilisch is opgesteld...ik verwacht niet dat die buisjes meer dan een 150 mA gloeispanning per stuk gaan trekken.
Het kan aan mij liggen, maar de layout komt op mij niet echt logisch over, veel loze ruimte en zo.
die inschakel vertraging kan er toch makkelijk bij ?
Het kan aan mij liggen, maar de layout komt op mij niet echt logisch over, veel loze ruimte en zo.
die inschakel vertraging kan er toch makkelijk bij ?
Re: cs4398 usb dac
Hier datasheet 6n16 in het engels.
http://frank.pocnet.net/sheets/113/6/6N16B.pdf
Gloeistroom = 400mA.
Weerstanden voor als de opamp ook aktief blijft zijn, van het schema van de buizenbuffer voor:
R2 en R3 = 3k
R8 en R13 = 27k
Ingang signaal pakken van dac pin 19 en 24.
Weerstanden voor als de opamp eruit gaat:
R2 en R3 = 330r
R8 en R13 = 2k7
en je kunt de voeding voor de opamp weg laten.
Ingang signaal ook van dac pin 19 en 24 en R24 resp. R30 op de dacprint verwijderen.
http://frank.pocnet.net/sheets/113/6/6N16B.pdf
Gloeistroom = 400mA.
Weerstanden voor als de opamp ook aktief blijft zijn, van het schema van de buizenbuffer voor:
R2 en R3 = 3k
R8 en R13 = 27k
Ingang signaal pakken van dac pin 19 en 24.
Weerstanden voor als de opamp eruit gaat:
R2 en R3 = 330r
R8 en R13 = 2k7
en je kunt de voeding voor de opamp weg laten.
Ingang signaal ook van dac pin 19 en 24 en R24 resp. R30 op de dacprint verwijderen.
Re: cs4398 usb dac
400 mA is aardig wat meer dan ik verwacht had. dan is het wel raadzaam om de sporen ietwat breder te maken. zal niet meer onder het IC voet door passen, waarschijnlijk iets meer draadbruggen toepassen, of gewoon point to point onder de print door bedraden.
Re: cs4398 usb dac
De sporen onder de voetjes door wil prima.
Gebruik ik al jaren zo met de 6n16.
Gebruik ik al jaren zo met de 6n16.
