Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb zelf ook een zaagtafel gemaakt maar die is niet geschikt voor kleiner werk. Bij deze tafel is het lastig om de zaaghoek juist te verstellen. Ik heb overigens net een digitale hoekmeter besteld die met een magneet op het zaagblad gezet kan worden. Misschien dat het dan beter gaat...
Geleiderail met zaag heb ik ook, werkt ook goed voor het grotere werk.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door aaronboumans »

Henkjan schreef:
.... zagen en een lege werkbank of vloer en Bob is je oom.
Weer een nieuwe anglicisme...
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door aaronboumans »

Leeuwarden schreef:
Geleiderail met zaag heb ik ook, werkt ook goed voor het grotere werk.
Ja met de geleiderail en invalzaag kan je hele grote lengtes zeer nauwkeurig zagen uit een grote plaat. Soms zelfs nog beter dan met een formaatzaag. Ik heb een 3meter, 2x 1,4meter en een 0.8meter rail met koppelstukken, zeer handig. Vooral het "in werk" opmeten (lees; streepjes zetten) is handig; je hoeft ook niet de hoek te meten en/of in te stellen. Gewoon de geleider van streepje naar streepje en zoef! Ook de voorritsmogelijkheid is handig met 'tere' materialen.
Het grote voordeel met een goede zaagtafel is de herhaalnauwkeurigheid+haaksheid. Als je een afwijking hebt, dan wordt die consequent herhaalt (mits je een goed zaagplan heb zodat je de geleider niet hoeft te verstellen)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Pjotr »

Vooral goed haaks zagen is van belang! Zowel verticaal als horizontaal. Nauwkeurigheid komt minder en de nauwkeurigheid van de maataanduiding is alleen relevant bij snel werken. Als het echt nauwkeurig moet op een zaagtafel is toch gewoon uitmeten t.o.v. zaagtanden en geleidebalk en een proefstukje van een een afvalstukje zagen. Ik werk veel met PVC. Dat moet echt binnen 0,1mm nauwkeurig anders is het niet goed te verlijmen. Gaat prima op mijn houtje-touwtje zaagtafel met wat geduld en zorgvuldigheid.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Kappa7 »

Met een zaagtafel zaag je voornamelijk stroken.
Op lengte maken doe je met een afkortzaag.
Stel daar de aanslag in en alle planken zijn even lang en haaks.
Gepruts met een handcirkelzaag en geleider kan natuurlijk maar kost teveel tijd en is niet nauwkeurig genoeg.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door MechanicalAnimal »

Kappa7 schreef:

Gepruts met een handcirkelzaag en geleider kan natuurlijk maar kost teveel tijd en is niet nauwkeurig genoeg.
dan kun jij gewoon niet zagen hoor :rofl:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Henkjan »

Kappa7 schreef:
Gepruts met een handcirkelzaag en geleider kan natuurlijk maar kost teveel tijd en is niet nauwkeurig genoeg.
met mn Festool zaag&geleider heb ik sneller en nauwkeuriger gezaagd dan met een voor de hobbyist beschikbare tafel.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Leeuwarden »

Zaag je dan alleen 90° en eventueel 45° hoeken of ook vreemde hoeken als bijvoorbeeld 15°.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Henkjan »

dat heb ik met deze zaag nog niet gedaan, zo lang heb ik m nog niet
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door aaronboumans »

allemaal geen probleem met de Makita inval....
Een goedkope zaagtafel gaat hier niet tegen op, een moderne uitvoering Harwi 130 is echt wel een stuk beter maar dat is dan ook geen goedkoop&klein machientje
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb een Scheppach (ofzoiets) inval zaag met dubbele lineaal. Inkrijg een beetje de indruk dat een zaagtafel haast een afrader is...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door ds23man »

Dat hangt in het geheel af van de kwaliteit van de zaagtafel, de meesten zijn goed genoeg voor in de bouw en niet om precisiezaagwerk te doen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Henkjan »

ook van belang is: heb je iets anders waar je je werkstuk goed op kan neerleggen. ik heb een nu 2m lange werkbank in de schuur, dus voor de meeste te zagen stukken geen probleem. heb je verder alleen een workmate, dan is een zaagtafel wel een verbetering
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door MechanicalAnimal »

Als je een invalzaag hebt met een geleider dan de volgende tip:


Neem een 22 mm plaat MDF van 1x2m en een plaat van 8mm dik van 1x2m.

Die leg ik op elkaar op mijn zoldervloer, 22mm onder en de 8mm als opofferplaat.

Ik stel mijn zaag 1mm dieper in dan ik zsgen moet en zaag dus door mijn werkstuk heen in de 8mm opofferplaat.

Op die manier werk je heel schoon qua stof als je afzuiging hebt en je hebt geen dplinters aan de onderzijde mocht jouw zaag/zaagblad dat normaliter veroorzaken.

En op je knieen werkt het ook nog eens makkelijk om lange einden zo te zagen. Kunt overal goed bij.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Leeuwarden »

Als je een lang stuk moet zagen lijkt me dat prima werken, maar een stukje van 10, 20 cm lijkt me lastiger...
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door aaronboumans »

MechanicalAnimal schreef:
Als je een invalzaag hebt met een geleider dan de volgende tip:


Neem een 22 mm plaat MDF van 1x2m en een plaat van 8mm dik van 1x2m.

Die leg ik op elkaar op mijn zoldervloer, 22mm onder en de 8mm als opofferplaat.

Ik stel mijn zaag 1mm dieper in dan ik zsgen moet en zaag dus door mijn werkstuk heen in de 8mm opofferplaat.

Op die manier werk je heel schoon qua stof als je afzuiging hebt en je hebt geen dplinters aan de onderzijde mocht jouw zaag/zaagblad dat normaliter veroorzaken.

En op je knieen werkt het ook nog eens makkelijk om lange einden zo te zagen. Kunt overal goed bij.
Een beetje goede invalzaag zal geen splinters veroorzaken aan de onderkant omdat het zaagblad "in" het materiaal zaagt. Aan de uittrede kant (bovenkant) heb je last van splintervorming; daar kan dan de voorritsmogelijkheid verbetering in brengen.
Bij de zaagtafel is het dus omgedraaid omdat daar de onderkant de uitredende kant is. Sommige zaagtafels hebben een extra tegengesteld mini-zaagblad precies in lijn vóór het hoofdzaagblad staan zodat de onderkant eerst intredend wordt ingezaagd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Pjotr »

Wat bedoel je nu precies Aaron? Bij een invalzaag, staat de machine alleen op zijn kop t.o.v. een zaagtafel. Of bedoel je dat een "verlies" plaat mdf er onder geen nut heeft tegen splinteren met een invalzaag maar wel met een zaagtafel?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Kappa7 »

MechanicalAnimal schreef:
Kappa7 schreef:

Gepruts met een handcirkelzaag en geleider kan natuurlijk maar kost teveel tijd en is niet nauwkeurig genoeg.
dan kun jij gewoon niet zagen hoor :rofl:
Valt wel mee hoor maar ik kies liever de juiste zaag voor het werk wat Ik er mee wil doen.
Een handcirkelzaagis dan metname de keuze als de werkstukken te groot worden voor de zaagtafel en de afkortzaag.
En het werken met een aanslag is sneller en nauwkeuriger.
Een liniaal moet je Elke keer opnieuw instellen.
Is mij te on nauwkeurig.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door aaronboumans »

misschien is dit een betere uitleg?
http://www.gereedschappro.nl/nieuws/det ... gentest/61
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door MechanicalAnimal »

aaronboumans schreef:
MechanicalAnimal schreef:
Als je een invalzaag hebt met een geleider dan de volgende tip:


Neem een 22 mm plaat MDF van 1x2m en een plaat van 8mm dik van 1x2m.

Die leg ik op elkaar op mijn zoldervloer, 22mm onder en de 8mm als opofferplaat.

Ik stel mijn zaag 1mm dieper in dan ik zsgen moet en zaag dus door mijn werkstuk heen in de 8mm opofferplaat.

Op die manier werk je heel schoon qua stof als je afzuiging hebt en je hebt geen dplinters aan de onderzijde mocht jouw zaag/zaagblad dat normaliter veroorzaken.

En op je knieen werkt het ook nog eens makkelijk om lange einden zo te zagen. Kunt overal goed bij.
Een beetje goede invalzaag zal geen splinters veroorzaken aan de onderkant omdat het zaagblad "in" het materiaal zaagt. Aan de uittrede kant (bovenkant) heb je last van splintervorming; daar kan dan de voorritsmogelijkheid verbetering in brengen.
Bij de zaagtafel is het dus omgedraaid omdat daar de onderkant de uitredende kant is. Sommige zaagtafels hebben een extra tegengesteld mini-zaagblad precies in lijn vóór het hoofdzaagblad staan zodat de onderkant eerst intredend wordt ingezaagd.
Dat hoef je mij niet te gaan uitleggen hoor :mrgreen:

Ik zei namelijk "mocht jouw zaag/zaagblad......."
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door aaronboumans »

sorry MA,
het was een reactie op die opofferplaat met de invalzaag. Aan de onderkant heb ik nooit splinters met de invalzaag, alleen aan de bovenkant tenzij ik voorrits.
En die link was een reactie op Pjotr.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Pjotr »

aaronboumans schreef:
sorry MA,
het was een reactie op die opofferplaat met de invalzaag. Aan de onderkant heb ik nooit splinters met de invalzaag, alleen aan de bovenkant tenzij ik voorrits.
En die link was een reactie op Pjotr.
Jawel maar die gaat over voor-ritsen, niet over het voorkomen van splinters met een verliesplaat. Is wel een mooie link! Op een zaagtafel helpt b.v. een plaat hardboard onder het zaagwerk mee zagen wel tegen splinters.

Uiteraard helpt de juiste zaag voor het te zagen materiaal het meest :D Zo heb ik voor kunststof een zaag met negatieve spaanhoek. Dat zaagt ook gewoon hout perfect splintervrij, alleen niet zo vlot als met een normale houtzaag met positieve spaanhoek.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door aaronboumans »

Ja snap ik Pjotr, 't was een reactie op de verliesplaat bij een invalzaag. Volgens mijn ervaringen niet nodig; mijn uitleg was over een andere manier van splintervrij zagen met de inval; voorritsen
Als je toch splinters krijgt aan de onderkant dan heb je niet het goede blad (verkeerde type of bot/beschadigd)

En idd, een plaat onder je werk bij de zaagtafel helpt wel goed en is makkelijk dan een machine met ritsblad aanschaffen. Met tape op de zaagsnee heb ik niet hele goede ervaringen. Onderlegplaat met scherp blad en langzaam doorvoeren(toeren mogen niets inzakken!) geeft een fraai resultaat.
Kortom volgens mij bedoelen we ongeveer hetzelfde.
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door simsalabim »

Hi,

ik heb een Axminster zaagtafel in mijn werkplaatsje en die heb ik helemaal aangepast, er zit een hele mooie geleider op met kogellagers ondersteuning op 2 rails (zelf aangepaste Axminster bandzaag geleider) en ik heb er een zaagslede opgemaakt met alle mogelijke instelmogelijkheden, zo kan ik zeer precies zaagwerk doen.
Voor het geld is de Axminster onverlslaanbaar, nog geen 500 euro staat deze bij je thuis en dat is inclusief de bijna 100 euro verzendkosten (Axminster zit in de UK).
Het is een mooie tafel met gietijzeren blad dat goed vlak is, de sleuven voor de slede zijn goed recht en het zaagblad is te stellen voor zeer zuiver zaagwerk.
In de UK is meubelmaken nog een zeer veel beoefende hobby en daar zijn zoveel mooie dingen te koop..
Ik ben zelf instrument bouwer in opleiding en heb met mijn budget toch een goed geoutilleerde werkplaats zo.

Mochten jullie verdere vragen hebben over het aanpassen van zaagtafels om deze tot een zeer hoge standaard qua zuiverheid en gebruikers gemak en veiligheid te brengen, fire away!
20150216_222249.jpg
sieb
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 28 nov 2016, 17:05

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door sieb »

Ik ben ook op zoek naar een goede maar niet te dure zaagtafel. Op Knibble vind ik deze zaagtafels onder de 300 euro. Qua toeren, vermogen en opbouw van de tafel denk ik nu na over de PowerPlus POWX221. Heeft iemand hier ervaring mee?
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”