opknappen/modificeren wembley model two twelve

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

binnen:4 x jj el84 en ik vond nog 2 nieuwe jj ecc803s buisjes.
komend weekend maar even een bestellijstje maken.

hoe serieus moet ik de weerstandswaardes nemen?
allemaal nameten?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

onderdelen besteld.

gisteren alles nagekeken,daar uit bleek dat er al het nodige wat afgekoppeld.
-8/16 ohm schakelaar
-fase omkeer schakeling
-speaker/hoofdtelefoon schakelaar.

nu wil ik het hele phono gebeuren ook uitschakelen.

ben zeer benieuwd hoe ie speelt als alle onderdelen vervangen zijn.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door PA4URK »

Er is dus al eens in 'gespit' Dré, die drie punten zijn al voor je gedaan, scheelt weer. Maar dat kan ook een nadeel zijn... :-$
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

ik zou niet weten waarom,dus vertel! :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

ik zou ook graag een oscilloscoop willen aanschaffen(2e-hands)
zou iemand me tips willen geven?
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door PA4URK »

Wel, je weet nooit of vorige eigenaren ook aan het 'modificeren' zijn geslagen wat in sommige gevallen misschien tot degeneratie zal hebben geleidt :mrgreen: Maar gezien je ervaringen tot nog toe en aan de foto's te zien, zal dat bij jou versterker waarschijnlijk niet het geval zijn geweest 8)

Edit: Ik heb vorig jaar een uitstekende oscilloscoop aangeschaft in Harderwijk bij Oscar's Service Center, een bedrijfje dat audioapparatuur repareert en handelt in gebruikte meetapparatuur.
Ik ben er inmiddels uit vrienden. Gisteren een Hameg HM205-2 op de kop getikt voor de somma van €100,00. Zag deze scoop te koop bij Oscar's Service Center in Harderwijk en omdat mijn vrouw toch in Ermelo moest zijn, ben ik meteen maar even heen gereden. Oscar heeft een audio reparatiebedrijf en verkoopt teven alle soorten gebruikte meetapparatuur. Mijn Hameg is gewoon spiksplinternieuw, er zit zelfs geen krasje op! Moraal van dit verhaal: Zie je kans om het zelf te halen en is het dus niet te ver, rijdt heen en vermijdt zo de kapriolen van TNT.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

harderwijk nog wel! :mrgreen:

ik ben een leek,moet ik nog ergens op letten?
kanalen of bandbreedte?

als ik de plaatjes van het net zie,dan was alles in de versterker nog orgineel alleen de bovenstaande dingen en een beter afgeschermde kabel naar de phonosectie.

hoeveel verlopen die weerstanden?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door ray5150 »

dre schreef:
ik zou ook graag een oscilloscoop willen aanschaffen(2e-hands)
zou iemand me tips willen geven?
http://kopen.marktplaats.nl/ps/doe-het- ... p&fromps=1

http://www.circuitsonline.net/aanbod/3/meten
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

allemaal prima of zo? 8-[
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door ray5150 »

Hoe bedoel je ?
Ik heb de mijne van marktplaats gehaald, destijds.
Was van een student van de TU Delft (nee, niet Bart)
Die moest men voor de studie aanschaffen om de meetresultaten te kunnen verwerken in de studieopdrachten
Hij was mischien 20 keer gebruikt, Zo goed als nieuw dus.

2 kanaals is wel handig, dan kun je een gemeten signaal vergelijken met het origineel.
(als je bijvoorbeeld een sinus door een versterker heen stuurt.)

Let erop dat de CRT buis nog goed is ! er zit een intensiteits regelaar op, als je die vol open zet moet je een heel helder beeld hebben.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

kijk,nu kom ik ergens!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

alles is vervangen op de buisvoetjes na.
het speelt nu een stuk beter,vooral kan ie ook veel harder.
de voedingselco`s heb ik nagemeten en die zaten nog maar op 27uF ipv 40uF.

komend weekend de voetjes vervangen.
tevens wordt de voedingstrafo erg heet,dus de phonosectie ga ik er ook af koppelen.

er zitten ook bias regelaars achterop,maar waar moet ik aan meten om ze af te regelen?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door Ah!buis »

Als ik naar het Lafayette schema kijk (EL84) is er geen instelling voor de ruststroom,gaat met kathode-weerstanden.Of eigenlijk,zou moeten,want er zit maar één weerstand voor twee buizen :( .
Er zijn wel twee trimpotjes getekend,die zijn voor het ontbrommen (gloeidraad-circuit).Met enkel de eindversterkers zullen die maar heel weinig doen.Vaak zit daar alleen twee (zelfde)weerstanden,alsof het potje in de middenstand staat.
Anne
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

oke......

dan ga ik toch maar even de weerstanden controleren.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

alle onderdelen vervangen en nu zijn er een paar kleine probleempjes....

-ruis op beide kanalen met een klein brommetje
-de ene uitgangstrafo wordt warmer als de andere(lees lauw)
-de voedingstrafo wordt echt bloedheet(phono gebeuren afgekoppeld)
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door TheoK »

Dat de trafo heet wordt is algemeen bekend.
Vaak wordt de GZ34 afgekoppeld en diodes erin geplaatst.
Dat was met die van mij ook gebeurd.
Wat voor elco's heb je er nu in? Foto misschien?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

jj elco`s voor de voeding
verder panasonic en tad en als koppelcondensators russusche p.e.t.
Foto0395.jpg
Foto0398.jpg
is het dan niet wijzer om er een zwaardere trafo in te zetten?
Bijlagen
Foto0398.jpg
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door TheoK »

Op zich ziet het er allemaal netjes uit.
ALs die van mij opstart komt er een licht brommetje uit.
Maar als hij eenmaal warm is dan hoor je hem niet meer.
Misschien dat iemand anders nog wat weet?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

de buisvoetjes van de eindbuizen vind ik niet echt super meer,misschien dat het daardoor kan komen.
ik heb een beetje rond zitten meten en de spanningen tussen links en rechts zijn allemaal nagnoeg gelijk.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door TheoK »

Wat ik nog wel mis is een condensator op de trafo.
Ik heb de foto even van Sander gepikt. Maar op de mijne zit er ook een.
Van slechte voetjes kun je gekraak en ook ruis krijgen.
Bijlagen
DSCF1999.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door hannesie »

Die is dus wel verdwenen. :D
Op de eerste foto's staat hij er wel op.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

dat heb ik gelezen in een stukje op een ander forum(geschreven door kt88)
Voedingselco's (multi-types, te verkrijgen bij AE), kathode ontkoppelaars (daarvan 100 uF/ 63V maken), en koppelcondensatoren naar de eindbuizen (47 nF/400V) vervangen.
De grijze C over de trafo wegknippen.
Als je geen meervoudige elco's kunt/wilt gebruiken, dan onder het chassis gewone types plaatsen.
De eerste C achter de GZ34 mag niet groter zijn dan 47 uF!!!

Vaste stand kiezen voor de uitgangsimpedantie (meestal 8 ohm), dat schakelaartje buiten gebruik stellen.

PS de voedingstrafo is ietwat onderbemeten en bromt mechanisch, een 15 ohm 25 watt Dale weerstand (aluminium met van die montage-oren, plek zat voorin onder het chassis) in de primaire zetten verhelpt dat iets waarmee tevens de spanningen weer binnen de tolerantie liggen.
Blikpakket goed vastzetten met de 4 bouten en moeren.

Met de beide ontbrompotmetertjes achterop bij volume vol open afregelen op minimale brom per kanaal.
Dat is een harmonischen-brom, klinkt iets lichter dan een 100Hz voedingsbrom en komt vanuit de gloeidraden.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door PA4URK »

Voor de C over de trafo wordt algemeen aangeraden om hem gewoon weg te laten. Mocht ie kaduuk gaan heb je een knots van een sluiting. De voedingstrafo wordt bij alle Bocama Lafayettes bloedheet, evenals de UGT tussen de twee eindbuizen. Dat is vrij 'normaal' bij deze versterkers. Het schijnt met de hogere spanning van tegenwoordig van doen te hebben.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

PA4URK schreef:
Voor de C over de trafo wordt algemeen aangeraden om hem gewoon weg te laten. Mocht ie kaduuk gaan heb je een knots van een sluiting. De voedingstrafo wordt bij alle Bocama Lafayettes bloedheet, evenals de UGT tussen de twee eindbuizen. Dat is vrij 'normaal' bij deze versterkers. Het schijnt met de hogere spanning van tegenwoordig van doen te hebben.
dan is alles op wat ruis en een heel kleine brom na dus in orde! 8)

maar die voedingstrafo kun je echt niet mee vasthouden!
gaat die niet stuk dan?(hij is natuurlijk pas een jaar of 35 oud....... :mrgreen: )
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door Ah!buis »

Klink maar bedenkelijk,een UGT warmer als de ander en voeding gloeiend :shock: .
Wat zijn de spanningen over de twee 130ohm weerstanden (niet gesplitst zeker :( ) bij de eindbuizen ?
Anne
Plaats reactie