opknappen/modificeren wembley model two twelve
Moderator: Beheerdersteam
Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve
binnen:4 x jj el84 en ik vond nog 2 nieuwe jj ecc803s buisjes.
komend weekend maar even een bestellijstje maken.
hoe serieus moet ik de weerstandswaardes nemen?
allemaal nameten?
komend weekend maar even een bestellijstje maken.
hoe serieus moet ik de weerstandswaardes nemen?
allemaal nameten?
Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve
onderdelen besteld.
gisteren alles nagekeken,daar uit bleek dat er al het nodige wat afgekoppeld.
-8/16 ohm schakelaar
-fase omkeer schakeling
-speaker/hoofdtelefoon schakelaar.
nu wil ik het hele phono gebeuren ook uitschakelen.
ben zeer benieuwd hoe ie speelt als alle onderdelen vervangen zijn.
gisteren alles nagekeken,daar uit bleek dat er al het nodige wat afgekoppeld.
-8/16 ohm schakelaar
-fase omkeer schakeling
-speaker/hoofdtelefoon schakelaar.
nu wil ik het hele phono gebeuren ook uitschakelen.
ben zeer benieuwd hoe ie speelt als alle onderdelen vervangen zijn.
Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve
Er is dus al eens in 'gespit' Dré, die drie punten zijn al voor je gedaan, scheelt weer. Maar dat kan ook een nadeel zijn... 
Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve
ik zou ook graag een oscilloscoop willen aanschaffen(2e-hands)
zou iemand me tips willen geven?
zou iemand me tips willen geven?
Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve
Wel, je weet nooit of vorige eigenaren ook aan het 'modificeren' zijn geslagen wat in sommige gevallen misschien tot degeneratie zal hebben geleidt
Maar gezien je ervaringen tot nog toe en aan de foto's te zien, zal dat bij jou versterker waarschijnlijk niet het geval zijn geweest 
Edit: Ik heb vorig jaar een uitstekende oscilloscoop aangeschaft in Harderwijk bij Oscar's Service Center, een bedrijfje dat audioapparatuur repareert en handelt in gebruikte meetapparatuur.
Edit: Ik heb vorig jaar een uitstekende oscilloscoop aangeschaft in Harderwijk bij Oscar's Service Center, een bedrijfje dat audioapparatuur repareert en handelt in gebruikte meetapparatuur.
Ik ben er inmiddels uit vrienden. Gisteren een Hameg HM205-2 op de kop getikt voor de somma van €100,00. Zag deze scoop te koop bij Oscar's Service Center in Harderwijk en omdat mijn vrouw toch in Ermelo moest zijn, ben ik meteen maar even heen gereden. Oscar heeft een audio reparatiebedrijf en verkoopt teven alle soorten gebruikte meetapparatuur. Mijn Hameg is gewoon spiksplinternieuw, er zit zelfs geen krasje op! Moraal van dit verhaal: Zie je kans om het zelf te halen en is het dus niet te ver, rijdt heen en vermijdt zo de kapriolen van TNT.
Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve
harderwijk nog wel!
ik ben een leek,moet ik nog ergens op letten?
kanalen of bandbreedte?
als ik de plaatjes van het net zie,dan was alles in de versterker nog orgineel alleen de bovenstaande dingen en een beter afgeschermde kabel naar de phonosectie.
hoeveel verlopen die weerstanden?
ik ben een leek,moet ik nog ergens op letten?
kanalen of bandbreedte?
als ik de plaatjes van het net zie,dan was alles in de versterker nog orgineel alleen de bovenstaande dingen en een beter afgeschermde kabel naar de phonosectie.
hoeveel verlopen die weerstanden?
Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve
http://kopen.marktplaats.nl/ps/doe-het- ... p&fromps=1dre schreef:ik zou ook graag een oscilloscoop willen aanschaffen(2e-hands)
zou iemand me tips willen geven?
http://www.circuitsonline.net/aanbod/3/meten
Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve
Hoe bedoel je ?
Ik heb de mijne van marktplaats gehaald, destijds.
Was van een student van de TU Delft (nee, niet Bart)
Die moest men voor de studie aanschaffen om de meetresultaten te kunnen verwerken in de studieopdrachten
Hij was mischien 20 keer gebruikt, Zo goed als nieuw dus.
2 kanaals is wel handig, dan kun je een gemeten signaal vergelijken met het origineel.
(als je bijvoorbeeld een sinus door een versterker heen stuurt.)
Let erop dat de CRT buis nog goed is ! er zit een intensiteits regelaar op, als je die vol open zet moet je een heel helder beeld hebben.
Ik heb de mijne van marktplaats gehaald, destijds.
Was van een student van de TU Delft (nee, niet Bart)
Die moest men voor de studie aanschaffen om de meetresultaten te kunnen verwerken in de studieopdrachten
Hij was mischien 20 keer gebruikt, Zo goed als nieuw dus.
2 kanaals is wel handig, dan kun je een gemeten signaal vergelijken met het origineel.
(als je bijvoorbeeld een sinus door een versterker heen stuurt.)
Let erop dat de CRT buis nog goed is ! er zit een intensiteits regelaar op, als je die vol open zet moet je een heel helder beeld hebben.
Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve
alles is vervangen op de buisvoetjes na.
het speelt nu een stuk beter,vooral kan ie ook veel harder.
de voedingselco`s heb ik nagemeten en die zaten nog maar op 27uF ipv 40uF.
komend weekend de voetjes vervangen.
tevens wordt de voedingstrafo erg heet,dus de phonosectie ga ik er ook af koppelen.
er zitten ook bias regelaars achterop,maar waar moet ik aan meten om ze af te regelen?
het speelt nu een stuk beter,vooral kan ie ook veel harder.
de voedingselco`s heb ik nagemeten en die zaten nog maar op 27uF ipv 40uF.
komend weekend de voetjes vervangen.
tevens wordt de voedingstrafo erg heet,dus de phonosectie ga ik er ook af koppelen.
er zitten ook bias regelaars achterop,maar waar moet ik aan meten om ze af te regelen?
Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve
Als ik naar het Lafayette schema kijk (EL84) is er geen instelling voor de ruststroom,gaat met kathode-weerstanden.Of eigenlijk,zou moeten,want er zit maar één weerstand voor twee buizen
.
Er zijn wel twee trimpotjes getekend,die zijn voor het ontbrommen (gloeidraad-circuit).Met enkel de eindversterkers zullen die maar heel weinig doen.Vaak zit daar alleen twee (zelfde)weerstanden,alsof het potje in de middenstand staat.
Anne
Er zijn wel twee trimpotjes getekend,die zijn voor het ontbrommen (gloeidraad-circuit).Met enkel de eindversterkers zullen die maar heel weinig doen.Vaak zit daar alleen twee (zelfde)weerstanden,alsof het potje in de middenstand staat.
Anne
Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve
oke......
dan ga ik toch maar even de weerstanden controleren.
dan ga ik toch maar even de weerstanden controleren.
Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve
alle onderdelen vervangen en nu zijn er een paar kleine probleempjes....
-ruis op beide kanalen met een klein brommetje
-de ene uitgangstrafo wordt warmer als de andere(lees lauw)
-de voedingstrafo wordt echt bloedheet(phono gebeuren afgekoppeld)
-ruis op beide kanalen met een klein brommetje
-de ene uitgangstrafo wordt warmer als de andere(lees lauw)
-de voedingstrafo wordt echt bloedheet(phono gebeuren afgekoppeld)
Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve
Dat de trafo heet wordt is algemeen bekend.
Vaak wordt de GZ34 afgekoppeld en diodes erin geplaatst.
Dat was met die van mij ook gebeurd.
Wat voor elco's heb je er nu in? Foto misschien?
Vaak wordt de GZ34 afgekoppeld en diodes erin geplaatst.
Dat was met die van mij ook gebeurd.
Wat voor elco's heb je er nu in? Foto misschien?
Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve
jj elco`s voor de voeding
verder panasonic en tad en als koppelcondensators russusche p.e.t.
is het dan niet wijzer om er een zwaardere trafo in te zetten?
verder panasonic en tad en als koppelcondensators russusche p.e.t.
is het dan niet wijzer om er een zwaardere trafo in te zetten?
Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve
Op zich ziet het er allemaal netjes uit.
ALs die van mij opstart komt er een licht brommetje uit.
Maar als hij eenmaal warm is dan hoor je hem niet meer.
Misschien dat iemand anders nog wat weet?
ALs die van mij opstart komt er een licht brommetje uit.
Maar als hij eenmaal warm is dan hoor je hem niet meer.
Misschien dat iemand anders nog wat weet?
Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve
de buisvoetjes van de eindbuizen vind ik niet echt super meer,misschien dat het daardoor kan komen.
ik heb een beetje rond zitten meten en de spanningen tussen links en rechts zijn allemaal nagnoeg gelijk.
ik heb een beetje rond zitten meten en de spanningen tussen links en rechts zijn allemaal nagnoeg gelijk.
Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve
Wat ik nog wel mis is een condensator op de trafo.
Ik heb de foto even van Sander gepikt. Maar op de mijne zit er ook een.
Van slechte voetjes kun je gekraak en ook ruis krijgen.
Ik heb de foto even van Sander gepikt. Maar op de mijne zit er ook een.
Van slechte voetjes kun je gekraak en ook ruis krijgen.
Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve
Die is dus wel verdwenen.
Op de eerste foto's staat hij er wel op.
Op de eerste foto's staat hij er wel op.
Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve
dat heb ik gelezen in een stukje op een ander forum(geschreven door kt88)
Voedingselco's (multi-types, te verkrijgen bij AE), kathode ontkoppelaars (daarvan 100 uF/ 63V maken), en koppelcondensatoren naar de eindbuizen (47 nF/400V) vervangen.
De grijze C over de trafo wegknippen.
Als je geen meervoudige elco's kunt/wilt gebruiken, dan onder het chassis gewone types plaatsen.
De eerste C achter de GZ34 mag niet groter zijn dan 47 uF!!!
Vaste stand kiezen voor de uitgangsimpedantie (meestal 8 ohm), dat schakelaartje buiten gebruik stellen.
PS de voedingstrafo is ietwat onderbemeten en bromt mechanisch, een 15 ohm 25 watt Dale weerstand (aluminium met van die montage-oren, plek zat voorin onder het chassis) in de primaire zetten verhelpt dat iets waarmee tevens de spanningen weer binnen de tolerantie liggen.
Blikpakket goed vastzetten met de 4 bouten en moeren.
Met de beide ontbrompotmetertjes achterop bij volume vol open afregelen op minimale brom per kanaal.
Dat is een harmonischen-brom, klinkt iets lichter dan een 100Hz voedingsbrom en komt vanuit de gloeidraden.
Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve
Voor de C over de trafo wordt algemeen aangeraden om hem gewoon weg te laten. Mocht ie kaduuk gaan heb je een knots van een sluiting. De voedingstrafo wordt bij alle Bocama Lafayettes bloedheet, evenals de UGT tussen de twee eindbuizen. Dat is vrij 'normaal' bij deze versterkers. Het schijnt met de hogere spanning van tegenwoordig van doen te hebben.
Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve
dan is alles op wat ruis en een heel kleine brom na dus in orde!PA4URK schreef:Voor de C over de trafo wordt algemeen aangeraden om hem gewoon weg te laten. Mocht ie kaduuk gaan heb je een knots van een sluiting. De voedingstrafo wordt bij alle Bocama Lafayettes bloedheet, evenals de UGT tussen de twee eindbuizen. Dat is vrij 'normaal' bij deze versterkers. Het schijnt met de hogere spanning van tegenwoordig van doen te hebben.
maar die voedingstrafo kun je echt niet mee vasthouden!
gaat die niet stuk dan?(hij is natuurlijk pas een jaar of 35 oud.......
Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve
Klink maar bedenkelijk,een UGT warmer als de ander en voeding gloeiend
.
Wat zijn de spanningen over de twee 130ohm weerstanden (niet gesplitst zeker
) bij de eindbuizen ?
Anne
Wat zijn de spanningen over de twee 130ohm weerstanden (niet gesplitst zeker
Anne
