De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door bcvdb »

Ze staan nu in te spelen :rock: Morgen eens goed testen in stereo! En dan weer meer nieuws!

Over de versterking... Het laatste plaatje waarin je ziet dat de sinussen iets in fase verschoven zijn... de ingangssinus staat op 0,1 V/div, de uitgangssinus op 10V/div. Gezien ze ong even groot zijn dacht ik dat de versterking 100 keer is. Dit is dus wel zonder volumepotmeter ertussen. Ik kan de amplitude van de generator ook niet veel hoger zetten, want dan gaat hij meteen afvlakken aan de uitgang...

En de beloofde goede foto's zitten eraan te komen... Had mn foto toestel bij mn vriendin laten liggen :oops:

Bart
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

Mooi,zo mag ik het HOREN :lol:
Dat de cijfers wat raar zijn , door het meten ,andere wikkelverhouding van de UGT of wat dan ook :?
als het goed klinkt kunnen ze de pot op :o
Anne
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door bcvdb »

Even een kort vraagje.

Kan ik mijn trafo het best dubbelpolig schakelen met de aan/uit switch? Of alleen de fase?
En sluiten jullie de aarde ooit ergens op aan?

Bart
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door bcvdb »

Luisterverslagje van gister avond.

Heb de monoblokjes mooi tussen de Rogers Monitors gezet, met in het midden een mooie Marantz speler, ben het typenummer even kwijt.

CD1: The Joshuatree - U2
Eerste gedachte: wat doet die slis nog steeds in de stem. Een grote tegenvaller dus. Na kritisch luisteren kwamen we tot de conclusie dat het middengebied ook maar rommelig was. Het laag was daarintegen wel mooi strak. Na 5-6 nummers toch maar eens een andere cd.

Cd2: Darkside of the moon - Pink Floyd
Eerste nummer, Sorrow. Nog steeds een klein slisje, maar de gitaar parij was net en strak, het middengebied was mooi neutraal en er was een goede plaatsing van de muziekanten. Halver wegen het nummer werd het toch een beetje een rommeltje in het midden.
tweede nummer: on the turning away.
Weg slis! Heerlijk rond laag en mid. Een kraakheldere stem begeleid op een perfectklinkende gitaar. De synth klonk heerlijk rond en sprankelend. Het slisje en het rommelige middengebied leek dus aan de cd van U2 te liggen. Maar omdat uit te sluiten even een stukje Alan Parsson.

CD3: the Allan Parson Project.
GE-WEL-DIG. De mix van instrumenten heerlijk mooi in balans. Elk met een eigen zuiverheid en een eigen leven. De plaatsing was geweldig. De bas mooi rond, het hoog sprankelend en lekker luchtig, het laag mooi smooth. Fantastisch. We waren wild enthousiast!

CD4: de 4 jaargetijden.
Zeer mooie plaatsing van de instumenten, met een ongelofelijk oog/oor voor detail! Elke kleinste instrumentje kwam volledig tot zijn recht en was met je ogen dicht zo in een zaal te plaatsen. Hier werd voor mij bevestigd dat mijn versterker een waar succes is! Iets waar ik niets meer aan gaan veranderen. Hierna hebben we de eerste 2 cd's nog eens geluisterd. En hoewel het slisje iets minder was, was hij nog steeds irritant aanwezig, jammer van de opname! Ook de 2e cd klonk nog steeds wat rommelig. (wat begrijpelijk is voor een cd van 40 jaar oud!) Gelukkig hebben we gewoon de eerste 2 cds slecht gekozen en was het niet de schuld van de versterker. Doordat de cd's normaal geluisterd worden op een transitorbak was het nooit echt opgevallen.



Al bij al een doorslaand succes!! Binnenkort de bodemplaten in de versterkers maken en dan komen ze op een mooi plekje in huis!
Heb tevens een setje Alpair6 Gen2 in de paasprojectbehuizing van 2010 weten te bemachtigen. Dit worden mijn weergevers. Met waarschijnlijk een Tjoeb Cd speler.
Zodra mijn eigen spearktjes er zijn eens kijken hoe die zich verhouden tot de machtige Roger Monitors. Zal een pittig klus zijn voor ze om daar mee mee te kunnen... als ze al in de buurt gaan komen?? :roll:

Meer info later!!
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door bcvdb »

Zoooooooo. EINDELIJK heb ik mijn fototoestel thuis en werkend!! :rock: :rock:

Wat ben ik toch tevreden over de kwaliteit van dit eenvoudige toestelletje (panasonic DMC TZ6)....

De beloofde foto's!!

Nogmaals bedankt iedereen voor de super hulp! O:)
Bijlagen
Het lijkt een mooie ruime opzet... maar wacht maar tot je de binnenkant ziet :D
Het lijkt een mooie ruime opzet... maar wacht maar tot je de binnenkant ziet :D
Op advies van VT4C staat de trafo dmv rubbertjes niet direct op het metaal.
Op advies van VT4C staat de trafo dmv rubbertjes niet direct op het metaal.
Mooie klasieke on/off switch...<br />Eigenlijk een on/off/on switch, maar ik heb hem zo aangesloten dat het midden en onder gewoon uit is. En naar boven is aan.
Mooie klasieke on/off switch...
Eigenlijk een on/off/on switch, maar ik heb hem zo aangesloten dat het midden en onder gewoon uit is. En naar boven is aan.
Alles aan de onderkant vast gezet met moertjes zodat de schroefjes boven op allemaal in de zelfde richting kunnen staan
Alles aan de onderkant vast gezet met moertjes zodat de schroefjes boven op allemaal in de zelfde richting kunnen staan
De achterkant
De achterkant
P1030702 (Large).JPG
De binnenkant met de reusachtige 6uF PIO en de megasmoorspoel!!
De binnenkant met de reusachtige 6uF PIO en de megasmoorspoel!!
De PIO zit bevestigd onder de UGT. Ik heb de messing ophoogbussen gebruikt op de UGT vast te zetten, vervolgens dmv metalen plaatjes de PIO hiermee weer tegen de bovenplaat geklemd.
De PIO zit bevestigd onder de UGT. Ik heb de messing ophoogbussen gebruikt op de UGT vast te zetten, vervolgens dmv metalen plaatjes de PIO hiermee weer tegen de bovenplaat geklemd.
Het voedingsgedeelte, met de ontbromweerstanden en de 2 elco's
Het voedingsgedeelte, met de ontbromweerstanden en de 2 elco's
de ingefreesde schakelaar... met daarover een condensatortje voor piekspanningen te cancellen
de ingefreesde schakelaar... met daarover een condensatortje voor piekspanningen te cancellen
De getwiste draden zijn met een lijmpistool (1,95 bij de actio) vast gelijmd aan de plaat en in het hout.<br />De smoorspoel zit tegen het hout aan geklemd met gaatjesband. De bout is natuurlijk om hem vast te kunnen klemmen.
De getwiste draden zijn met een lijmpistool (1,95 bij de actio) vast gelijmd aan de plaat en in het hout.
De smoorspoel zit tegen het hout aan geklemd met gaatjesband. De bout is natuurlijk om hem vast te kunnen klemmen.
aansluitingen bij de trafo en de achterplaat
aansluitingen bij de trafo en de achterplaat
Beetje rommelig, maar dat krijg je zooo snel.
Beetje rommelig, maar dat krijg je zooo snel.
net een cm-tje om de draden van voor naar achter te kunnen leggen
net een cm-tje om de draden van voor naar achter te kunnen leggen
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door TheoK »

Ziet er mooi uit Bart.
Gefeliciteerd en veel plezier met je aanwinst. :rock:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door RobertD »

Heel fraai hoor. Daar ga je een hoop plezier aan beleven!
=D> =D> =D>
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door bcvdb »

Dankje! Maar de echte eer gaat naar jullie!

Zeker omdat dit het eerste project is ben ik erg lastig geweest en hebben jullie super geholpen!

Ik ga er zeker veel plezier van beleven, dat moet haast wel, er zit zoveel liefde in :mrgreen:

Bart
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door RobertD »

Je bent helemaal niet lastig, Bart.
Het is veel lastiger wanneer mensen allerlei vragen stellen die beantwoord worden door medeforummers en dan vervolgens niets doen met de goede adviezen. Sommige stellen hier één vraag en zie je nooit meer terug.
Het is juist heel leuk om te zien hoe jij alle informatie hebt opgeslurpt en er een heel fraai eerste project van hebt gemaakt.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door bcvdb »

:mrgreen:
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door TubeHead »

Jaja ! Gebeitst hout icm metalic silver plaat... daar hou ik van ! :rock: PIO's zijn trouwens best huge !
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door bcvdb »

Accupak in mn laptop is kleiner:)

Houtkleur ben ik zeer over te spreken. En de bovenplaten zijn ook erg goed uitgevalln ja:)
Hij ziet er gelukkig even goed als hij klinkt :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door ray5150 »

Het ziet er keurig uit, mijn complimenten. :D
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door TheoK »

Hoi Bart.
Even een vraagje. Welke UGT's van Hammond heb je gebruikt?
Zit er aan te denken om mijn HF10 te verbouwen.
Heb nu heel lang naar mijn 3 versterkers geluisterd en de HF10 blijft toch een beetje achter.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door jeroen_d »

Schitterend project hoor, zeker voor een beginner. Zelfs met een scoop aan de slag geweest. Respect!
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door sevenup »

TheoK schreef:
Hoi Bart.
Even een vraagje. Welke UGT's van Hammond heb je gebruikt?
Zit er aan te denken om mijn HF10 te verbouwen.
Heb nu heel lang naar mijn 3 versterkers geluisterd en de HF10 blijft toch een beetje achter.
In de eerste post van dit topic staat: UGT's zijn 2 stuks Hammond 1608
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door TheoK »

Ach ja natuurlijk. Ik was maar aan het zoeken en kon het niet vinden.
Ga ze ook bestellen. Bedankt.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door bcvdb »

Ik zagdeze op MP staan.

Voor ongeveer het zelfde bedrag als de Hammonds.

Maar die hammonds zijn ook zeer geschikt... En klinken erg goed.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door TheoK »

Bedankt voor de tip Bart.
Het bod zit al op 100 euro.
Ga toch voor de Hammond. Heb er zeer goeie ervaring mee.
Zal in mijn eigen topic ermee verder gaan.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door bcvdb »

Ja de hammonds zijn erg goed.

Ik had een klein beetje research gedaan naar de Unitrans, en voor zover ik er iets over kon vinden zijn ze wel een stukje beter dan de Hammonds... Maar ik heb er geen ervaring mee... Misschien iemand anders op het forum.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door RobertD »

Unitrans zijn wel mooi. Ik heb ooit iemand geholpen een EL34 met unitrans in orde te maken.
Ze krijgen echter een soort mythische status en ik vind de prijs voor dergelijke oude transformatoren echt de pan uit rijzen.

De Hammonds zijn nieuw en hebben een groter blikpakket, dat is beter voor de laagweergave.
Bij de unitrans moet je toch afwachten hoe het na al die jaren met het inwendige is gesteld.

Kun je niet eerst alleen de gelijkrichter vervangen en dan nog eens luisteren? Het is best een investering een setje nieuwe UGT's.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door bcvdb »

Hmmmmz.... tegenvaller.

Heb mijn set middels uitgebreid met een setje speakers, de alpair 6 in de paasproject 2010 behuizing.
Nu zit ik iets dichter op de set en heb ik nog eens goed met mijn oor tegen de speaker gehangen, want dit is nu goed mogelijk... en ik hoor iets waar ik niet vrolijk van wordt... :(

1 van de monoblokken bromt iets harder dan de andere... opzich nog steeds niet storend, want je moet met je oor tegen de speaker hangen wil je het horen... Wat echter wel problematisch is... de brom is niet constant, maar wisselt in frequentie en/of volume. Hij zwabbert en doet dit ongeveer 4 keer per seconde.

Dit lijkt me ossilatie :o

Ik heb gelukkig de scoop nog thuis staan maar heb GEEN idee hoe ik waar iets moet meten.

Kan iemand een paar beginstappen uitleggen, hoe ik snel bepaalde zaken uit kan sluiten.

Bart
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

Het lijkt erop dat je last van een terugkoppeling langs de voeding heb.Ook wel motorboten genoemd.Of door een massaverbinding.
Wat je kunt doen is de elko van 10µF,waarvoor er nu die 6µF dikzak zit,toch aan te brengen.Dus niet vervangen maar erbij zetten.
Anne
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door bcvdb »

Gelukkig dus iets wat niet extreem lastig te verhelpen is waarschijnlijk...

Die Elco's enzo, dat vind ik altijd trickie. Ik weet dat die van JJ goed klinken maar verder reikt mijn kennis niet... Die van JJ zijn er niet zo klein. Wat Elco kan ik daar het beste neerzetten? Of maakt dat voor het geluid niet uit, zolang hij maar de juiste spanning aan kan?
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door bcvdb »

Ah!buis schreef:
Het lijkt erop dat je last van een terugkoppeling langs de voeding heb.Ook wel motorboten genoemd.Of door een massaverbinding.
Wat je kunt doen is de elko van 10µF,waarvoor er nu die 6µF dikzak zit,toch aan te brengen.Dus niet vervangen maar erbij zetten.
Anne
Zouden deze hier geschikt voor zijn?
Of gewoon voor een cheap ass lowbudget elco als deze gaan.

Lijkt mij voor in de voeding dat die obligato de voorkeur heeft toch?
Plaats reactie