Voor Anne hier een paar buizen:
ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010
Moderator: Beheerdersteam
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
We willen in Breda natuurlijk wel wat meer zien dan alleen wat schema's en een paar printen, Aat.
Voor Anne hier een paar buizen:
Voor Anne hier een paar buizen:
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
Ook de versterkerprinten voorzien van onderdelen, zodat er in ieder geval wat buizen te zien zijn, zal nu mijn gedachten eens laten gaan over een passende behuizing.
Op het onderstaande plaatje is trouwens nog een foutje te zien.... groet,
Aat
Op het onderstaande plaatje is trouwens nog een foutje te zien.... groet,
Aat
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
Normaal gesproken zet ik de de afstandsbussen aan de onderkant....
(Aat, wat is dat voor matrix op de voorgrond van de foto? het lijken wel kleine led's of 4148'jes. )
(Aat, wat is dat voor matrix op de voorgrond van de foto? het lijken wel kleine led's of 4148'jes. )
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
Nou Raymond, dat is zo ongeveer waar het hele concept op draait 
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
Ja, okee, ik ben er ook maar zo ingevallen...
zal straks eens vanaf het begin lezen.
zal straks eens vanaf het begin lezen.
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
Hoera,daar zijn ze dan
Een paar printen om U tegen te zeggen
Waarom zo'n kleine ledjes
grotere maken meer indruk
Alleen wel dat buisje terug aan Theo geven
speelt graag met groene balkjes
Anne
Een paar printen om U tegen te zeggen
Waarom zo'n kleine ledjes
Alleen wel dat buisje terug aan Theo geven
Anne
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
@Ray5150,
Ik gebruik nogal eens extra afstandsbussen om tijdens het solderen de componenten niet te verbuigen/beschadigen.
De winnaar van de prijsvraag is Anne! (ik had voor de foto bij de linkerprint een EMM803 gebruikt i.p.v. een ELL80.
)
Van harte gefeliciteerd. groet,
Aat
Ik gebruik nogal eens extra afstandsbussen om tijdens het solderen de componenten niet te verbuigen/beschadigen.
De winnaar van de prijsvraag is Anne! (ik had voor de foto bij de linkerprint een EMM803 gebruikt i.p.v. een ELL80.
Van harte gefeliciteerd. groet,
Aat
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
Maar Guido heeft ook gelijk. De zwarte diodes in het midden zitten niet allemaal goed.
Er is in elk geval een verschil bij de beide printen.
Er is in elk geval een verschil bij de beide printen.
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
@Guido & RobertD,
De lichtval is misschien wat ongelukkig. Inderdaad lijkt het of de diodes (zeners in dit geval) niet gelijk geplaatst zijn.
Gelukkig zijn in werkelijkheid alle vier kathodes netjes met massa verbonden.
Toch bedankt voor de opmerkzaamheid!
groet,
Aat
De lichtval is misschien wat ongelukkig. Inderdaad lijkt het of de diodes (zeners in dit geval) niet gelijk geplaatst zijn.
Gelukkig zijn in werkelijkheid alle vier kathodes netjes met massa verbonden.
Toch bedankt voor de opmerkzaamheid!
groet,
Aat
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
Ik heb onlangs nog 3 stuks ECC81's voor de fasedraaier aangeschaft. Ditmaal van JJ Electronics. De vorige buisjes van Electro Harmonics verschilden nogal van elkaar, daarom wilde ik deze buizen eens testen.
Daarvoor heb ik een meetopstelling in elkaar gezet, waarbij ik het verloop van de de anodespanning en -stroom bij een negatieve voorspanning van -3Volt op het stuurrooster gemeten heb en in het Ig /Va veld heb afgebeeld :
Van buis no.1 waren beide triodesytemen vrijwel identiek. Zie de blauwe punten voor beide systemen. (De rode punten zijn verborgen onder de blauwe!)
van buis no.3 waren er wel verschillen te constateren. Zie de gele en groene punten. De verschillen bij buis no.2 waren opvallend. Voor schakelingen waarbij de buishelften gelijk moeten zijn is deze buis in feite onbruikbaar! Gelukkig is het bij de door mij gekozen fasedraaier niet nodig dat beide buishelften precies gelijk zijn. De grafieken verlopen niet helemaal vloeiend, dit komt door het provisorische karakter van de meetopstelling.
groet,
AatV
Daarvoor heb ik een meetopstelling in elkaar gezet, waarbij ik het verloop van de de anodespanning en -stroom bij een negatieve voorspanning van -3Volt op het stuurrooster gemeten heb en in het Ig /Va veld heb afgebeeld :
Van buis no.1 waren beide triodesytemen vrijwel identiek. Zie de blauwe punten voor beide systemen. (De rode punten zijn verborgen onder de blauwe!)
van buis no.3 waren er wel verschillen te constateren. Zie de gele en groene punten. De verschillen bij buis no.2 waren opvallend. Voor schakelingen waarbij de buishelften gelijk moeten zijn is deze buis in feite onbruikbaar! Gelukkig is het bij de door mij gekozen fasedraaier niet nodig dat beide buishelften precies gelijk zijn. De grafieken verlopen niet helemaal vloeiend, dit komt door het provisorische karakter van de meetopstelling.
groet,
AatV
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
'nAvond Aat,
da's wel een opvallend groot verschil.De niet afwijkende komen goed overeen met wat het zou moeten zijn.
Scheelt minstens 1/2V roosterspanning,op 3V
Vraag me af of het aan de gloedraad ligt,de ene buishelft een hetere kathode dan de ander.Als je de meting over doet met de gloeidraden parllel als ze in serie stonden of omgekeerd,dan moet het verschijnsel omkeren.De afwijkende kromme eronder ipv erboven.
Ik zou die rare buishelft niet vetrouwen en als die meting idd omgekeerd uitvalt heb je een oorzaak en een konkrete rede meer om te ruilen (illusie
)
Anne
da's wel een opvallend groot verschil.De niet afwijkende komen goed overeen met wat het zou moeten zijn.
Scheelt minstens 1/2V roosterspanning,op 3V
Vraag me af of het aan de gloedraad ligt,de ene buishelft een hetere kathode dan de ander.Als je de meting over doet met de gloeidraden parllel als ze in serie stonden of omgekeerd,dan moet het verschijnsel omkeren.De afwijkende kromme eronder ipv erboven.
Ik zou die rare buishelft niet vetrouwen en als die meting idd omgekeerd uitvalt heb je een oorzaak en een konkrete rede meer om te ruilen (illusie
Anne
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
@Anne,
Heb deze buisjes al een paar weken in huis. Ruilen zal wel moeilijk/onmogelijk worden. Ik denk dat ik "hem" gewoon dump....
groet,
Aat
Heb deze buisjes al een paar weken in huis. Ruilen zal wel moeilijk/onmogelijk worden. Ik denk dat ik "hem" gewoon dump....
groet,
Aat
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
Het viel mij ook op dat die buis daar niet op haar plaats was.AatV schreef:@Ray5150,
(ik had voor de foto bij de linkerprint een EMM803 gebruikt i.p.v. een ELL80.)
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
Na een pauze weer verder gegaan met de versterker. Er bleken toch nog twee fouten (de footprint van twee transistors verkeerd getekend
)in te zitten, waardoor de hulpvoeding van -15volt niet werkte. Dit is inmiddels opgelost.
De behuizing gaat bestaan uit twee "etages". De onderste etage voor de voeding en de bovenste voor de versterkerprinten en de uitgangstrafo's.
Met behulp van aluminium profielen heb ik een soort kooi gemaakt waar alles in opgebouwd wordt. Om e.e.a. duidelijk te maken nog wat plaatjes : groet,
Aat
De behuizing gaat bestaan uit twee "etages". De onderste etage voor de voeding en de bovenste voor de versterkerprinten en de uitgangstrafo's.
Met behulp van aluminium profielen heb ik een soort kooi gemaakt waar alles in opgebouwd wordt. Om e.e.a. duidelijk te maken nog wat plaatjes : groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op di 15 mar 2011, 9:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
Mooi, een originele behuizing. Waar werk je de buitenkant van de kooi mee af?
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
Lekker bezig Aat ! Hoe heb je het opgelost met de buizjez ? gewoon een nieuwe JJ gepakt ?
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
@Barry2001,
Was van plan om een hoogglans zwart kistje van MDF te maken (met opening aan de voorzijde om de buizen en de led's te zien), maar mijn vrouw had het al over iets doorzichtigs....
@Tubehead,
Ik had bij voorbaat drie ECC 81's gekocht, dus geen probleem. Het brakke buisje heeft een goede bestemming gekregen.
groeten,
Aat
Was van plan om een hoogglans zwart kistje van MDF te maken (met opening aan de voorzijde om de buizen en de led's te zien), maar mijn vrouw had het al over iets doorzichtigs....
@Tubehead,
Ik had bij voorbaat drie ECC 81's gekocht, dus geen probleem. Het brakke buisje heeft een goede bestemming gekregen.
groeten,
Aat
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
Iets doorzichtigs
,zou ik ze toch maar afraden .....
Anders komt de versterker vooreerst nog niet af
.
Anne
Anders komt de versterker vooreerst nog niet af
Anne
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
We horen niks meer van Aat
Zou z'n vrouw dan toch,... ja want de man wikt maar de vrouw beschikt, niet
.
Vroeg me trouwens af of die hoogbouw in Delft wel mag
.
Anne
Zou z'n vrouw dan toch,... ja want de man wikt maar de vrouw beschikt, niet
Vroeg me trouwens af of die hoogbouw in Delft wel mag
Anne
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker
Ben in de tussentijd begonnen om de behuizing te maken. Deze zal zwart gespoten worden.
Op het plaatje is verder te zien dat de voorkant een opening heeft om de buizen te kunnen "bewonderen".
Achter de opening breng ik nog wat dun glas aan.
Aan de bovenzijde zijn 4 gaten geboord voor de ventilatie. (de gaten worden afgedekt door nette roosters) Ik heb ook de bijpassende luidsprekertjes in elkaar gezet, ook hiervan een afbeelding. De drie kastjes zijn inmiddels naar de spuiter gebracht. Ze zijn helaas pas over drie weken klaar.
Ik kan ze dus niet mee nemen naar Breda.
groet,
Aat
PS: Het stof en schuursel is op de foto's nogal aanwezig. Ze zien er inmiddels wat beter uit!
Op het plaatje is verder te zien dat de voorkant een opening heeft om de buizen te kunnen "bewonderen".
Achter de opening breng ik nog wat dun glas aan.
Aan de bovenzijde zijn 4 gaten geboord voor de ventilatie. (de gaten worden afgedekt door nette roosters) Ik heb ook de bijpassende luidsprekertjes in elkaar gezet, ook hiervan een afbeelding. De drie kastjes zijn inmiddels naar de spuiter gebracht. Ze zijn helaas pas over drie weken klaar.
Ik kan ze dus niet mee nemen naar Breda.
groet,
Aat
PS: Het stof en schuursel is op de foto's nogal aanwezig. Ze zien er inmiddels wat beter uit!

