ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door ray5150 »

We willen in Breda natuurlijk wel wat meer zien dan alleen wat schema's en een paar printen, Aat. :lol:


Voor Anne hier een paar buizen: :lagge:
Saudi_Light_Crude_Oil.jpg
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

Ook de versterkerprinten voorzien van onderdelen, zodat er in ieder geval wat buizen te zien zijn, zal nu mijn gedachten eens laten gaan over een passende behuizing.
Op het onderstaande plaatje is trouwens nog een foutje te zien....
versterkermodules.jpg
groet,
Aat
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door TubeHead »

een ledje verkeerd om ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door ray5150 »

Normaal gesproken zet ik de de afstandsbussen aan de onderkant.... :roll:

(Aat, wat is dat voor matrix op de voorgrond van de foto? het lijken wel kleine led's of 4148'jes. )
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door b_force »

Nou Raymond, dat is zo ongeveer waar het hele concept op draait :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ja, okee, ik ben er ook maar zo ingevallen... :oops:
zal straks eens vanaf het begin lezen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Hoera,daar zijn ze dan :D
Een paar printen om U tegen te zeggen :!:
Waarom zo'n kleine ledjes :?: grotere maken meer indruk 8)
Alleen wel dat buisje terug aan Theo geven :roll: speelt graag met groene balkjes :lol:
Anne
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door guido »

diode verkeerd om.... zo in het midden.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

@Ray5150,
Ik gebruik nogal eens extra afstandsbussen om tijdens het solderen de componenten niet te verbuigen/beschadigen.

De winnaar van de prijsvraag is Anne! (ik had voor de foto bij de linkerprint een EMM803 gebruikt i.p.v. een ELL80. :oops:)
Van harte gefeliciteerd.
beker prijswinnaar.jpg
groet,
Aat
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door RobertD »

Maar Guido heeft ook gelijk. De zwarte diodes in het midden zitten niet allemaal goed.
Er is in elk geval een verschil bij de beide printen.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

@Guido & RobertD,

De lichtval is misschien wat ongelukkig. Inderdaad lijkt het of de diodes (zeners in dit geval) niet gelijk geplaatst zijn.
Gelukkig zijn in werkelijkheid alle vier kathodes netjes met massa verbonden.
Toch bedankt voor de opmerkzaamheid!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Heb dank :-s zal 'm in de kast erbijzetten :roll: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

Ik heb onlangs nog 3 stuks ECC81's voor de fasedraaier aangeschaft. Ditmaal van JJ Electronics. De vorige buisjes van Electro Harmonics verschilden nogal van elkaar, daarom wilde ik deze buizen eens testen.
Daarvoor heb ik een meetopstelling in elkaar gezet, waarbij ik het verloop van de de anodespanning en -stroom bij een negatieve voorspanning van -3Volt op het stuurrooster gemeten heb en in het Ig /Va veld heb afgebeeld :

Van buis no.1 waren beide triodesytemen vrijwel identiek. Zie de blauwe punten voor beide systemen. (De rode punten zijn verborgen onder de blauwe!)
van buis no.3 waren er wel verschillen te constateren. Zie de gele en groene punten.
ecc81 JJ no.1.jpg
De verschillen bij buis no.2 waren opvallend. Voor schakelingen waarbij de buishelften gelijk moeten zijn is deze buis in feite onbruikbaar! Gelukkig is het bij de door mij gekozen fasedraaier niet nodig dat beide buishelften precies gelijk zijn.
ecc81 JJ no.2.jpg
De grafieken verlopen niet helemaal vloeiend, dit komt door het provisorische karakter van de meetopstelling.

groet,
AatV
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door Ah!buis »

'nAvond Aat,
da's wel een opvallend groot verschil.De niet afwijkende komen goed overeen met wat het zou moeten zijn.
Scheelt minstens 1/2V roosterspanning,op 3V :!:
Vraag me af of het aan de gloedraad ligt,de ene buishelft een hetere kathode dan de ander.Als je de meting over doet met de gloeidraden parllel als ze in serie stonden of omgekeerd,dan moet het verschijnsel omkeren.De afwijkende kromme eronder ipv erboven.
Ik zou die rare buishelft niet vetrouwen en als die meting idd omgekeerd uitvalt heb je een oorzaak en een konkrete rede meer om te ruilen (illusie :?: )
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

@Anne,

Heb deze buisjes al een paar weken in huis. Ruilen zal wel moeilijk/onmogelijk worden. Ik denk dat ik "hem" gewoon dump....

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door Miniwatt »

AatV schreef:
@Ray5150,
(ik had voor de foto bij de linkerprint een EMM803 gebruikt i.p.v. een ELL80. :oops:)
Het viel mij ook op dat die buis daar niet op haar plaats was. O:) Te laat helaas.. :( :mrgreen:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

Na een pauze weer verder gegaan met de versterker. Er bleken toch nog twee fouten (de footprint van twee transistors verkeerd getekend :oops: )in te zitten, waardoor de hulpvoeding van -15volt niet werkte. Dit is inmiddels opgelost.

De behuizing gaat bestaan uit twee "etages". De onderste etage voor de voeding en de bovenste voor de versterkerprinten en de uitgangstrafo's.
Met behulp van aluminium profielen heb ik een soort kooi gemaakt waar alles in opgebouwd wordt. Om e.e.a. duidelijk te maken nog wat plaatjes :
kooitje.jpg
kooitje + montage.jpg
groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op di 15 mar 2011, 9:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door Barry2001 »

Mooi, een originele behuizing. Waar werk je de buitenkant van de kooi mee af?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door TubeHead »

Lekker bezig Aat ! Hoe heb je het opgelost met de buizjez ? gewoon een nieuwe JJ gepakt ?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

@Barry2001,
Was van plan om een hoogglans zwart kistje van MDF te maken (met opening aan de voorzijde om de buizen en de led's te zien), maar mijn vrouw had het al over iets doorzichtigs....
@Tubehead,
Ik had bij voorbaat drie ECC 81's gekocht, dus geen probleem. Het brakke buisje heeft een goede bestemming gekregen.

groeten,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Iets doorzichtigs :? ,zou ik ze toch maar afraden .....
Anders komt de versterker vooreerst nog niet af :mrgreen: .
Anne
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door RobertD »

Die was wel heel doorzichtig, Anne...
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door PA4URK »

Een soort virtueel doorkijkje zeg maar... :kwijl:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door Ah!buis »

We horen niks meer van Aat O:)
Zou z'n vrouw dan toch,... ja want de man wikt maar de vrouw beschikt, niet :roll: .
Vroeg me trouwens af of die hoogbouw in Delft wel mag :? .
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker

Bericht door AatV »

Ben in de tussentijd begonnen om de behuizing te maken. Deze zal zwart gespoten worden.
Op het plaatje is verder te zien dat de voorkant een opening heeft om de buizen te kunnen "bewonderen".
Achter de opening breng ik nog wat dun glas aan.
Aan de bovenzijde zijn 4 gaten geboord voor de ventilatie. (de gaten worden afgedekt door nette roosters)
behuizing ell80 versterker.jpg
Ik heb ook de bijpassende luidsprekertjes in elkaar gezet, ook hiervan een afbeelding.
paasproject 2010.jpg
De drie kastjes zijn inmiddels naar de spuiter gebracht. Ze zijn helaas pas over drie weken klaar.
Ik kan ze dus niet mee nemen naar Breda. :(

groet,
Aat

PS: Het stof en schuursel is op de foto's nogal aanwezig. Ze zien er inmiddels wat beter uit!
Plaats reactie