Mediaspelers

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Mediaspelers

Bericht door Marp »

En nu nog een digitale input. :roll:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mediaspelers

Bericht door Pjotr »

Marp schreef:
En nu nog een digitale input. :roll:
Niet zeuren :mrgreen: Zit al standaard op veel PC's/Laptops en anders de E-MU 0404, of goedkoper de M-Audio Transit.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mediaspelers

Bericht door hannesie »

Ik heb gisterenavond zitten luisteren naar mijn nieuwe USB/SpDif van HA-INFO.
Gekocht bij de laatste GroupBuy.

Via Linux (Ubutu 9.10 netbook remix) geen probleem, die zou ook bitperfect zijn?
Bij Windows XP moet je dan wel de Systeem geluiden uitzetten.

http://www.ha-info.com/en/ngcoax.htm

Maar voor € 16,-- geen slechte koop.
Hans
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mediaspelers

Bericht door Pjotr »

Daar zit de standaard BB PCM2702 chip in (of Chinese kloon daarvan) van een kwartje die je bijna overal in die goedkope dingen vindt. Qua jitter een draak van een ding, maar het kost ook niks :D

B.t.w. bitperfect is heel iets anders dan low jitter. Maar goed, voor Linux is er niet veel anders.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Mediaspelers

Bericht door Marp »

Pjotr schreef:
Niet zeuren :mrgreen: Zit al standaard op veel PC's/Laptops en anders de E-MU 0404, of goedkoper de M-Audio Transit.
Neenee, niet om mijn installatie uit te breiden met "veel PC's/Laptops". =; :D Slechts nog een 2-kanaals USB-uitgang voor in mijn geplande DTS versterker, die ondermeer het phono-signaal vanuit deze ADC uitstuurt, dan is hij straks van alle denkbare gemakken voorzien. 8)

Het zou best mooi zijn...
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Mediaspelers

Bericht door Marp »

Pjotr schreef:
Daar zit de standaard BB PCM2702 chip in (of Chinese kloon daarvan) van een kwartje die je bijna overal in die goedkope dingen vindt. Qua jitter een draak van een ding, maar het kost ook niks :D
Dan is dat wat ik zo duidelijk hoor, bij de via de groupbuy gekochte USB/SPDIF-converter. Deze heeft een PCM290x.

Jitterpraatjes bij digitale audio boeiden me totaal niet. Toen ik echter de digitale uitgang van een USB-kaartje (Sonica Theater) loskoppelde en bovenstaande converter aan de DAC hing, was de geluidskwaliteit werkelijk stukken minder. Van de openheid die de HK-DAC bracht was echt niets meer terug te vinden. De analoge uitgangen van de Sonica deden het ineens stukken beter dan de HK-DAC. Het lijkt erop dat ik de kwaliteit van een SPDIF-signaal altijd flink heb onderschat. Of het moet aan de legacy-driver liggen.....

Een converter met PCM2xxx kan ik in elk geval niemand aanbevelen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mediaspelers

Bericht door Pjotr »

Marp schreef:
Pjotr schreef:
Niet zeuren :mrgreen: Zit al standaard op veel PC's/Laptops en anders de E-MU 0404, of goedkoper de M-Audio Transit.
Neenee, niet om mijn installatie uit te breiden met "veel PC's/Laptops". =; :D Slechts nog een 2-kanaals USB-uitgang voor in mijn geplande DTS versterker, die ondermeer het phono-signaal vanuit deze ADC uitstuurt, dan is hij straks van alle denkbare gemakken voorzien. 8)

Het zou best mooi zijn...
In dat geval is het niet een probleem. Probleem met de jitter zit hem vooral in de DAC bij afspelen. Een ADC heeft zijn eigen clock als het goed is en een S/PDIF --> USB converter lockt daar dan op. Als het eenmaal netjes naar digitaal is geconverteerd is jitter geen issue meer. Dan moet het overigens nog wel bit-perfect blijven, oftewel het data pad mag geen foutjes maken.
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mediaspelers

Bericht door ]eep »

[retorisch] waarom kan het nou nooit eens eenvoudig :roll: [/retorisch]

IK zie wel dat iedereen weer andere plannen heeft. En daar heb je telkens weer andere oplossingen voor nodig. Mijn idee was eigenlijk een Smartdevices SmartQ7 V7 MID bij de stereo neer te zetten. Daar zit op zich al een nette Wolfson chip in, maar dat is natuurlijk wel een goedkopere 2.0 en met de storing uit het apparaatje zelf verwacht ik daar geen high-end van. En dat is wel de bedoeling natuurlijk anders heb ik er natuurlijk niks aan.
Het besturingssysteem is Ubuntu, WinCE 6.0 of Android. Op zich al heel luxe maar dat gaat dus niet lukken met de ASIO driver voor Windows.
Ik kan ook nog wel even op head-fi kijken bedenk ik net na ff googelen.

Wat misschien nog wel een beter idee is om onze kapotte laptop (scherm kapot) daarvoor te gebruiken en dan met remote desktop te besturen. Dan kan ik lekker op de bank met de SmartQ als remote zitten en de musiland als usb-sp/DIF link te gebruiken.
En dan moet ik weer iets bedenken als externe DAC die ook 5.1 kan verwerken. Zucht. :roll:

Ik heb net een helder filmpje op youtubegevonden van Pacific Valve (Amerikaanse im-/distributeur van Chinese buizenversterkers etc.). Ook hij komt op Musiland. Hij zegt ook; het probleem ligt in de software op de pc. En je moet een kort USB-kabeltje gebruiken.
Hij zegt trouwens ook dat high-end audio en optische toslink niet samengaan.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IP2FrxXddA8&NR=1[/youtube]
Laatst gewijzigd door ]eep op di 02 mar 2010, 17:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Zal ik maar gewoon een Squeezebox receiver met iPhone doen? Lekker makkelijk. En goed. Ja toch? Of toch...
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mediaspelers

Bericht door ]eep »

van mij mag je hoor ;)

maar of je dan nog welkom bent op
forum.zelfbouwaudio.nl
:-"
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mediaspelers

Bericht door Pjotr »

]eep schreef:
[
Hij zegt trouwens ook dat high-end audio en optische toslink niet samengaan.
Hmm, ik heb een 1m Toslink vergeleken met een 1m coax kabeltje en ik zie geen drol verschil in de jitter, ook niet op 24/96 waar de bitrate veel hoger ligt dan bij16/44.1 Beide geven precies hetzelfde fraaie jitter plaatje als ik postte in het HK draadje.

Nu was dit wel een goed Toslink kabeltje van 17 euries en geen brak Gamma kabeltje, die dingen zijn echt bagger.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Duh... Ik geloof niet dat ik hier iemand heb gezien die zijn mediaspeler zelf gesoldeerd heeft :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mediaspelers

Bericht door Pjotr »

Hoi Jeep,

Gooi dat filmpje ook maar op Hear. Kenjelache en zijn ze daar ook weer zoet :mrgreen: :twisted:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Mediaspelers

Bericht door Marp »

Leeuwarden schreef:
Duh... Ik geloof niet dat ik hier iemand heb gezien die zijn mediaspeler zelf gesoldeerd heeft :mrgreen:
Echt wel!!

De schakeling van de temperatuurgevoelige regelaar heb ik zelf in de PC-voeding gesoldeerd!

Ja lach maar. :-s Dat was zeker zoveel werk als al die zelfbouw eindversterkers met UCD module.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

:mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mediaspelers

Bericht door Pjotr »

Marp schreef:
Ja lach maar. :-s Dat was zeker zoveel werk als al die zelfbouw eindversterkers met UCD module.
Wat...? Je hebt een complete HVAC installatie in je PC geïnstalleerd? Toch wel met klokthermostaat met automatische winter/zomertijd verstelling en afstandbediening neem ik aan dan? :mrgreen:
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mediaspelers

Bericht door ]eep »

Pjotr schreef:
Gooi dat filmpje ook maar op Hear. Kenjelache en zijn ze daar ook weer zoet :mrgreen: :twisted:
LOL. Nee, liever niet. Want ik ben zelf een kabelgelover. [-o<
:wink: Dan snappen ze er niks meer van.

/me is gelover uit pragmatisme: werkt het dan geloof ik het.

Ik was eigenlijk van plan om zelf een voorversterker te fabrieken waar ik alles op aan kan sluiten wat ik nodig heb. Van MM tot DAC en dan met buizenuitgang en aktief filter. Maar het wordt steeds ingewikkelder. Ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer.

Ik heb trouwens al heel wat gemod aan buizenversterkers en cd-spelers (zie GoT) zonder enige kennis. Met gezond verstand en een beetje hulp kom je een heel eind.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Mediaspelers

Bericht door Marp »

Jeep, als je er nog wat uitbreidingen tegenaan gooit gaan je plannen wat op die van mij lijken. O:) Met dien verstande dat ik er gewoon goedkoper in verwerk.

Maar je zocht een 5.1 DAC? Ik heb dit apparaatje voor AC3/DTS handling aangeschaft. Klinkt niet verkeerd. Bij mij wordt hij in de versterker ingebouwd, naast een andere DAC voor stereo. Misschien heb je er wat aan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mediaspelers

Bericht door Pjotr »

Misschien wel even illustratief. Heb vanavond mijn DAC eens via een goedkoop Behringer UCA202 kaartje op mijn laptop via USB aangesloten ter vergelijk met de Musiland. In de Behringer zit het PCM2702 chipje. Alles is verder het zelfde als met de meting hier. Beide zijn met Toslink optisch met de DAC verbonden.

Hier de Musiland:
Musiland USD-01
Musiland USD-01
Erg schoon, ook over het gebied van 20 Hz tot 20 kHz is er nauwelijks iets van spurs te zien.

Dan de Berhringer:
Behringer UCA202
Behringer UCA202
De algehele ruisvloer is wat gestegen maar toch nog wel laag. De 11025 Hz naald is iets breder geworden bij -125 dB, niet erg verontrustend. Maar oei wat een troep is er bij gekomen. Die twee plukken "haar" op 1 KHz afstand van de 11025 Hz zijn het gevolg van de 1 kHz isosynchrone sync data waarop de clock van de converter moet locken.

Bekijken we het over het hele gebied van 20 Hz tot 21 kHz dan ziet het er zo uit:
Behringer UC202
Behringer UC202
Nu is het wel zo dat ik de Musiland direct via zijn eigen drivers via ASIO aanstuur en de Behringer via de Windows WDM driver. Via de K-mixer van windows naar .wav out maakte eigenlijk geen verschil.
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mediaspelers

Bericht door ]eep »

he Marp, dat is precies het apparaat wat ik tegen was gekomen! :D Een DAC die 5.1 en DTS kan verwerken is heel dun gezaaid. Iets met licentiekosten oid. Het idd net wat b-force zegt:
b_force schreef:
Dat is nog niet eens zo'n gek ding Marp. Zeker voor dat geld om surround er een beetje "bij" te hebben.
Voor het "normale" werk schaf je dan gewoon een nette stereo voorversterker aan :D

http://www.networkedmediatank.com/showt ... &pid=43974
Het is toch van de zotte dat je duizenden euri uit moet geven voor een fatsoenlijke A/V-voorversterker. Ik hoef helemaal geen eindversterkers, alleen alle signalen distribueren en omzetten. Of je moet met een A/V-receiver gaan prutsen. Ik was net zo blij van mijn oude af te zijn (wat een :-# geluid). Als ik eindversterking wil kan ik ook wel goedkoop die Tripath 3 X TA2020 PCB 6 Channel with intergrated SMPS van Arjen Helder gebruiken.

Ik ben nu al heel tevreden met mijn gemodde MHZS CD-33 zonder opamps en met 6N3p buisjes. Ik was van plan er de Lampucera 1.0 DAC van Fikus in te maken met de CS4397 (Ebay: Law's audio. Beetje jammer van de universaliteit dat hij dan in de CD-speler moet vanwege de buizenuitgangstrap en de daarvoor benodigde voeding. Ik ben best wel weg van die kleine buisjes. Ik heb er dan ook een hele zoot verschillende van op voorraad (396A, 2C51, 3N6p van GE, WE, GE *****, Sylvania, RCA, RCA blackplate).

Als ik nu goed heb dan kun je met de Musiland Monitor 0x US/USD met optical out naar die Mocha. Dat voelt toch wel een beetje als dubbelop als ik nu op taobao al een hele mooie single ended buizenversterker zie staan met 2 gewone, 1 minijack, MM (RIAA) èn USB ingangen voor *knars, knars*, 980 yuan. =D> Daar komt dan nog wel het dubbele bij aan verzendkosten, maar dat is eigenlijk evenveel geld als de Musiland 02 zowel als de Mocha. :-$

Oh ja: 980 Yuan ~= €100
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Nou, ik heb maar zo'n ding besteld...
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mediaspelers

Bericht door ]eep »

Welke heb je besteld?

Ik heb de Hifi360 HF-D1B besteld via Taobaonow. Zie ook hier: viewtopic.php?f=7&t=9921&start=50
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb een Squeezebox receiver besteld.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mediaspelers

Bericht door hannesie »

Gefeliciteerd!!!

Welke?


Gelijk de transporter natuurlijk :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Heeft ook gebalanceerd uit en een Digitale ingang :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb deze besteld. En dan bedienen met mijn iPhone en de Ipod Touch van Mijn Bijzonder Charmante Echtgenote.

http://www.wifimedia.eu/catalog/images/receiver175.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”