Mediaspelers

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Beetje aangestoken door de berichten dat je tegenwoordig prima muziek kan afpelen vanaf een harde schijf met CD kwaliteit ben ik eens gaan kijken wat er te koop is. Omdat ik een huis vol Apples heb keek ik als eerste naar een AppleTV. Dat is kennelijk een prima ding met een optische uitgang (is een must voor me) als hem alleen voor audio wil gebruiken. Het is ook gelijk een dure oplossing. En dat is jammer, ook al omdat het natuurlijk mooi samengaat met de hier aanwezige hardware. Ook jammer omdat het ding geen HDTV kan weergeven (1080I/P).

Vraag: welke mediaspeler raden jullie aan om me eens verder in te verdiepen? Waarbij een gebruikersvriendelijke interface een must is.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Oh ja.. Ik vond de mogelijkheid om een en ander te bedienen met iPhone/Touch ook wel heel aantrekkelijk!
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Mediaspelers

Bericht door holco »

Koop iig geen Popcorn Hour A110, voor Muziek een waardeloos systeem, voor films wel weer perfect :wink:
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Re: Mediaspelers

Bericht door Ronald_1 »

Met een Broadcom Crystal HD uitbreidingskaart moet 1080P HD-video ook mogelijk zijn op een AppleTV:
http://www.appletvhacks.net/2009/12/30/ ... -apple-tv/

Het lijkt me dat je nog wel extra opslagcapaciteit nodig hebt aangezien een ApplteTV maar 40 GB hdd-ruimte heeft.

Verder zou je een Mac Mini kunnen overwegen, deze moet standaard al HD-video kunnen weergeven. Deze is uiteraard wel een stuk duurder dan een Apple TV.

Zelf gebruik ik een ASRock ION 330 met XBMC als media-applicatie. Ik had wel een probleempje met de vorige XBMC-versie: XBMC stuurt standaard audio op 48 kHz, ook als je in het menu aan het bladeren bent. Pas als je begint met afspelen van WVA of mp3 schakelt XBMC over naar 44.1 kHz outpuy. Dat schakelen was helaas hoorbaar bij het starten/skippen van een nummer.

Ik moet nog testen met de meest recente versie van XBMC of dit issue inmiddels is opgelost. Verder ben ik erg tevereden over de ASRock-XBMC combinatie. HD-video loopt soepel en het menu werkt ook erg prettig.
Laatst gewijzigd door Ronald_1 op ma 22 feb 2010, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mediaspelers

Bericht door b_force »

Dan zou ik eerder de Popcorn Hour C200 nemen.
Die is veel uitgebreider en heeft mogelijkheid om cd/dvd/blu-ray af te spelen.

http://tweakers.net/pricewatch/241863/p ... l#tab:info
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Mediaspelers

Bericht door holco »

b_force schreef:
Dan zou ik eerder de Popcorn Hour C200 nemen.
Die is veel uitgebreider en heeft mogelijkheid om cd/dvd/blu-ray af te spelen.

http://tweakers.net/pricewatch/241863/p ... l#tab:info
Heb jij ervaringen met de C200 als muziek player, ben ik wel benieuwd naar?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Ronald_1 schreef:
Met een Broadcom Crystal HD uitbreidingskaart moet 1080P HD-video ook mogelijk zijn op een AppleTV:
http://www.appletvhacks.net/2009/12/30/ ... -apple-tv/

Het lijkt me dat je nog wel extra opslagcapaciteit nodig hebt aangezien een ApplteTV maar 40 GB hdd-ruimte heeft.

Hmmm deze had ik nog niet gezien. Snel even op het www gesnuffeld maar zo te zien niet echt eenvoudig om dat kaartje onder OSX aan de praat te krijgen... Eens kijken of ik daar meer over kan vinden. AppleTV is tegenwoordig een verbijsterende 160Gb. De 40 GB versie word niet meer verkocht. Een externe HD is een must.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mediaspelers

Bericht door Pjotr »

Ik heb het opgesplitst in beeld en geluid. Die All-in-one mediaspelers zijn het allemaal nog net niet.

Voor beeld heb ik de Humax iHDR5050, dat is een HD (High res) digtale kabelontvanger met ingebouwde HD (hard disk) en 2 tuners. Kan 2 kanalen tegelijk opnemen en evt een 3e kijken. Werkt als een zonnetje hier. Er zit een 320 Gb HD in maar je kunt er een 1 TB inzetten. Ding is fluisterstil en hoor je niet. Doet ook digitale radio via de kabel. Nadeel is dat media lokaal op de HD opgenomen worden en dan niet real time via het netwerk beschikbaar is voor streamen, is wel via FTP over te halen. Prijs net even over de €300,-

Voor geluid heb ik een EeePC'tje wat in het netwerk hangt. Daar hangt een losse DAC aan. Muziek staat als FLAC op een NAS servertje van 1 TB in Raid1. I.p.v. een EeePC'tje kun je natuurlijk ook een Macbook nemen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 23 feb 2010, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mediaspelers

Bericht door b_force »

holco schreef:
b_force schreef:
Dan zou ik eerder de Popcorn Hour C200 nemen.
Die is veel uitgebreider en heeft mogelijkheid om cd/dvd/blu-ray af te spelen.

http://tweakers.net/pricewatch/241863/p ... l#tab:info
Heb jij ervaringen met de C200 als muziek player, ben ik wel benieuwd naar?
Nee niet direct, maar wel heel veel verschillende reviews van gelezen en mensen gesproken die zo'n ding in bezit hebben.

Ik heb zelf gewoon een HTPC. Ben je niet vies van dingen installeren etc, dan kan ik dat zeker aanraden.

Ik vind het zelf belangrijk dat er hoe dan ook een dvd-speler (of blu-ray) in zit. Dat hebben zeker niet alle mediacenters.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Bedankt voor alle bijdragen jongens! Maar de opmerking dat je een AppleTV kan kietelen tot HD weergave, kietelde mij weer. Bovendien kan ik de ATV dan ook als timecapsule gebruiken en dat is weer handig voor de familie die nog niet ge-back-upped wordt. Maar eens even kijken wat het allemaal inhoud.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: Mediaspelers

Bericht door indoubt »

Is het erg dat je TV aan staat als je een muziekje wilt selecteren?

Persoonlijk ben ik er niet erg van gecharmeerd om de 42" flatscreen aan te moeten zetten om een muziekje op te zetten.

Nu zit ikzelf in dezelfde situatie en eigenlijk is er vrijwel niets echt heel handig. Ik heb dus maar eveen Xtreamer gekocht ook al is het een tijdelijke oplossing en wil ik uiteindelijk iets anders.

Ik wil nog een keer kijken naar de squeezbox duet maar ben daar nog niet toegekomen. Dan hoeft je tv in ieder geval niet aan.

Is een Meridian Ipod dock niets? kun je lekker ipodden
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mediaspelers

Bericht door b_force »

Je hebt ook zat mediacenters met een display hoor.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Dat is de reden dat ik graag mijn iPhone/touch wil gebruiken als AB. Daar kan ik op zien wat ik doe. Als ik met films oid aan de gang wil staat de TV sowieso al aan.
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: Mediaspelers

Bericht door Boppo84 »

Indoubt schreef:
Persoonlijk ben ik er niet erg van gecharmeerd om de 42" flatscreen aan te moeten zetten om een muziekje op te zetten
Dat is dan weer t nadeel van z'n groot scherm... Hier met een 19" is t niet zo storend 8-[
Kun je er dan niet beter een klein schermpje (7"-10") bij zetten met een schakelkastje ofzo?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mediaspelers

Bericht door Pjotr »

Boppo84 schreef:
Kun je er dan niet beter een klein schermpje (7"-10") bij zetten met een schakelkastje ofzo?
Zei ik toch al: Een EeePC'tje of zo'n schattig klein Macje :mrgreen:

Zelfs in de internet keukenradio zit een schermpje om te browsen. Bij een beetje muziekverzameling ontkom je eigenlijk niet aan wat meer overzicht. En wil je het schermpje niet zien klap je het gewoon dicht.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Mediaspelers

Bericht door holco »

Mooiste zou zijn als de iPad eerdaags geschikt is voor dit soort toepassingen :wink:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Zat nog even verder te denken. Als je 1 optische uitgang hebt maar je wil er eigelijk twee dan bestaan daar splitters voor. Is dat acceptabel of een absolute afrader? Er zou 1 naar de (HK) dac moeten en 1 naar de AV versterker.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mediaspelers

Bericht door Pjotr »

Dat hangt er een beetje vanaf Jan wat je over die link stuurt. Die elektronische splitters doen het over het algemeen prima verder. Maar wat je er in stopt komt er ook weer uit. Dus als je AC3 naar je AV versterker stuurt dan gaat dat ook naar je HK-dac en dat lust je HK-dac niet. Je kunt er dan alleen 44.1 kHz stereo PCM over sturen. Meeste streaming content en audio op DVD is overigens 48 kHz sample rate voor audio.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Dat zou dan niet zo'n probleem hoeven te zijn. De AV versterker gebruik ik alleen voor geluid bij beeld en de HK-dac alleen voor stereo-audio. Als de een aanstaat, staat de ander uit.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mediaspelers

Bericht door Pjotr »

Weet niet of dat gaat werken dan. Over het algemeen moet je in een of ander service menu van je receiver of DVD player instellen wat er over de S/PDIF gestuurd wordt. Dat schakelt meestal niet automatisch. Maar als dat voor je HK-Dac en je versterker beide PCM stereo is zou het moeten kunnen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 22 feb 2010, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Zou kunnen. Ik ben er tot nu toe niet tegenaan gelopen. De glasvezel is ooit verhuisd van DVD naar AV receiver naar Satelliet ontvanger naar AV receiver en dat ging probleemloos.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mediaspelers

Bericht door hannesie »

Leuk dit topic, heb net deze week een nieuw servertje gebouwd voor mijn squeezebox en daar mijn 1Tb schijf bij ingebouwd waar de FLAC files van mijn eerste servertje op staan. mijn argument is ook dat ik geen TV aan wil hebben als ik wil luisteren.

Ik heb nu gebruik gemaakt van een ATOM 330 boardje, dat reageert ook veel sneller op de commando's van mijn afstandsbediening (SqueezeBox 3 met de betere voeding) en de (HK-)Dac erachter, tevens printserver.
Ik heb met de Linux 8.04 LTS ook de ITunes server en de MPD server geïnstalleerd.
Ik heb inmiddels al een aantal Streaming players mogen beluisteren, en kom tot de conclusie IMHO dat de prijs/kwaliteit verhouding met andere die ik heb gehoord de Squeezebox met het serverdeel en de interface (HEEL BELANGRIJK) niet makkelijk te verbeteren is.

Heb nu een aantal keren gewerkt met XBMC, MOOVIDA, JR PLayer ITunes M Player.
Vooral de zoek functies en het indrukken van 1 letter, al direct bij de albums of Artiest komen is in mijn ogen een belangrijk deel van het gebruiksgemak. Ik bedien mijn Squeeseserver ook eventueel via een Web interface kan dus ook met de IPhone.

Hans
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mediaspelers

Bericht door b_force »

Muziek heb ik niet op mijn media center.
Vooral (HD) films en concerten. Daarnaast wat Youtuben, uitzending gemist etc.
Heel af en toe een retro spelletje spelen :)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mediaspelers

Bericht door hannesie »

Leeuwarden schreef:
Beetje aangestoken door de berichten dat je tegenwoordig prima muziek kan afpelen vanaf een harde schijf met CD kwaliteit ben ik eens gaan kijken wat er te koop is. Omdat ik een huis vol Apples heb keek ik als eerste naar een AppleTV. Dat is kennelijk een prima ding met een optische uitgang (is een must voor me) als hem alleen voor audio wil gebruiken. Het is ook gelijk een dure oplossing. En dat is jammer, ook al omdat het natuurlijk mooi samengaat met de hier aanwezige hardware. Ook jammer omdat het ding geen HDTV kan weergeven (1080I/P).

Vraag: welke mediaspeler raden jullie aan om me eens verder in te verdiepen? Waarbij een gebruikersvriendelijke interface een must is.
Ga voor een Apple TV met een eventuele externe schijf met Muziek, dan Squeezeserver voor de Mac installeren en met de IPhone bedienen IPadres:9000 op de IPhone en de extra aanduiding Handheld, waardoor hij voor de IPhone een aangepast scherm geeft. Het kan niet makkelijker :lol: :lol:
Andere optie Ipod met Wadia dockingstation digitaal uit naar je DAC.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Mediaspelers

Bericht door asterduc »

Zoals Peter al aangaf zou ik ook beeld en geluid gescheiden houden.

Wat geluid betreft ben ik nog steeds tevreden met de iPod classic op het Wadia station, digital out rechtstreeks in de DSP. Met >100 GB toch goed voor X000 lossless songs.

Beeld: nog geen ervaring mee, ik volg je topic wel mee
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”