zuivere DSD dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Shadow »

Vraag eens of je nog aan een Daudio C1 zelfbouw kit kan komen...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Het zou mij niet verbazen dat die MOB wel doet wat de C1 niet doet…
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

De C1 kent uiteindelijk een beperking in het laag door de grenzen van de 2 stuks 10 inch Scanspeak woofers, de MOB met zijn 2x 15 inch zul je niet snel laag te kort komen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Shadow »

Dat zou fijn zijn...
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door matjans »

Geen laag tekort. Bepaald niet.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Walt schreef: ma 09 okt 2023, 18:42
De C1 kent uiteindelijk een beperking in het laag door de grenzen van de 2 stuks 10 inch Scanspeak woofers, de MOB met zijn 2x 15 inch zul je niet snel laag te kort komen.
Dat dus…
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Vandaag eindelijk maar eens een schakelaar op de voorzijde gezet zo dat ik kan schakelen tussen de USB input en de Lan input.
IMG_20231219_163825.jpg
Vond het wel een toepasselijk knopje.
Led aan USB Led uit Lan input.

Afgelopen wekend heb ik de dac in een absolute reverentie set van neen kennis kunnen beluisteren.
Daar kwam hij niet gek uit de bus.
De pure Dac kwam in vergelijking met de Audionet dac iets aan resolutie tekort maar het is echt een close call.
Met sommige nummers had zelfs de Pure dac de voorkeur. Het ding speelt dus echt op een heel hoog niveau. met name op scheur werk en gitaren die in de vervorming gaan was de pure fijner om naar te luisteren.
Ik kreeg hier voor echt nog een compliment om dat dit niet vaak voorkwam dat de weergave overeind bleef.
Ging om de studio master van Gary More Empty Rooms.
Klinkt wel echt geweldig daar hoor.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Jij bent bij Arie langs geweest?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef: di 19 dec 2023, 16:53
met name op scheur werk en gitaren die in de vervorming gaan was de pure fijner om naar te luisteren.
Ja, dat hoor je ook vaak over vinyl. Niets zo mooi als scheurende gitaren op vinyl :mrgreen: Leuk dat het t.o.v. de Audionet solide overeind bleef :rock: Factor 20 in prijs? (afgezien van de benodigde HQ-player).
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

hannesie schreef: di 19 dec 2023, 17:04
Jij bent bij Arie langs geweest?
Klopt en Hans was er ook bij.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef: di 19 dec 2023, 17:09
Kappa7 schreef: di 19 dec 2023, 16:53
met name op scheur werk en gitaren die in de vervorming gaan was de pure fijner om naar te luisteren.
Ja, dat hoor je ook vaak over vinyl. Niets zo mooi als scheurende gitaren op vinyl :mrgreen: Leuk dat het t.o.v. de Audionet solide overeind bleef :rock: Factor 20 in prijs? (afgezien van de benodigde HQ-player).
Exact, hij ging er niet aan voorbij maar deed er ook niet echt voor onder.
en zelfs met HQ player is het een factor 20. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met de Amanero.
Ik had de kanalen daar ooit op verwisseld met het effect dat deze andersom stonden ten opzichte van de Beagle Bone input.
Ik had de instellingen op geschreven dus het omwisselen van de kanalen zou een koud kunstje moeten zijn.
Dat viel tegen. met geen mogelijkheid kreeg ik goed geluid uit de dac.
Ik heb vandaag Dom een mail gestuurd (Amanero) en kreeg snel antwoord.
Na wat testen heeft hij uitgelegd hoe er een latere firmware op de Amanero gezet kan worden dan waar ik voorheen mee speelde.
Ik wil even uitleggen welke stappen te volgen.
Deze firmware is voor een Linux OS zoals Daphile.
De firmware kan gebruikt worden voor een Amanero in Slave mode. en in dit geval een multiplayer op de klok van 2.
Schermafbeelding 2023-12-21 221656.png
vervolgens moet je in het veld links boven …_071a vervangen voor …_0a23
Daarmee kan je ook de configuratie tool in de nieuwe firmware en de instellingen zetten volgens onderstaand scherm.
Schermafbeelding 2023-12-21 222352.png
Nu nog uitgebreid luisteren of het ook beter klinkt op de USB interface.
:-({|=
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Wellicht leuk om te weten. HQPlayer heeft sinds versie 5.4.0 een ultralight modulator die DSD kan spelen vanuit een Raspberry Pi 5.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Ik lig met griep te ijlen in bed dus even mijmeren over een eventueel volgende project als alle andere projecten ooit af zijn…

Wat heb je nodig om een top streamer te maken die een dac van een dsd signaal kan voorzien?
RP 5 8Gb
HQ player
Goede voeding

En wat zou er dan nog meer bij moeten?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Ik zou voor een refurbished HP I5 mico PC'tje gaan... Reepje ssd m2 nvme er in en gaan! Kun je nog kiezen uit Linux of Windhoos. Met een beetje geluk zit er al WiFi en BT bij ingebouwd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Dat zou natuurlijk ook kunnen maar dan kan ik beter mijn MacMini M2 pro wat dichter bij mijn setup zetten. Dan beperkt de investering zich tot HQplayer want aan die MM valt niets meer te sleutelen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Klopt maar het idee van Peter is helemaal niet gek. Met wat googlen zag ik al snel de mogelijkheid van een refurbished i5 inclusief SSD voor slechts 75,-.

Het voordeel van de macmini is dat hij vele malen krachtiger is en dat je de ultralight modulator niet eens nodig hebt. Maar persoonlijk zou ik altijd kiezen voor standalone streamer dus alleen als je die mac nergens anders voor gebruikt.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Stand alone was ook de insteek. Ik begrijp dat de ultralight modulator modellen heeft ten opzichte van het hele pakket? De MM wordt inderdaad voor meer gebruikt….
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Modellen? Het is een sdm modulator die minder mooi klinkt maar veel minder rekenkracht gebruikt. Met een macmini M2 kan je met gemak de zwaarste sdm modulator van HQplayer inzetten zoals de ASDM7EC super
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Modellen is de autocorrectie rekenkracht van mijn iPad ben ik bang… Ik zag dat de trail van HQP 30 minuten speeltijd geeft, dat binnenkort eerst maar eens proberen…
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Heb je een dsd dac om te testen?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Mytek Brooklyn DAC+ tot 256 uit mijn hoofd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Sabre chip 9028 dus. Niet zuiver DSD, maar werkt toch veel mooier als je er DSD in stopt en het PCM pad daarmee passeert, zo is mijn ervaring met de Merging DACs. En je kan testen of het goed werkt met je macmini, of het zonder onderbrekingen doorspeelt met de zwaarste modulator op DSD256.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Goed, HQP op de MacMini gezet. Vervolgens wat kastjes geplunderd op zoek naar verlengkabeltjes voor de usb aansluiting. Die bestaat uit dus nu uit 2 aan elkaar gekoppelde kabels. Ik kom niet hoger als DSD128 terwijl 256 toch zou moeten kunnen. Ik heb één DSD256 file en ook nie speelt ie af op 128. Kan dat aan de kabel liggen?

Eerste indruk… het is wel heel ruimtelijk. Heb er nog wat gemengde gevoelens over ten opzichte van mijn Auralic Aries G1 met HW voeding…
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Verlengkabeltjes voor USB aansluiting, aaarrgh

Ik ken die DAC verder niet, maar het zal wel aan de USB interface liggen. De ES9028 kan tot DSD1024. Ook goed denk ik om de driver te checken, dat is meestal toch met windows beter geregeld.
Plaats reactie