Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

bert003 schreef:
Ik heb een BC547 over maar de potmeter voor de controllerprint niet gevonden. Als het goed is heb ik die niet nodig met mijn oled scherm? Ik heb de 3 genoemde onderdelen helemaal weggelaten.
Klopt, die heb je niet nodig bij een oled display.
Is er inmiddels zoiets als de beste layout voor de printen in de kast?
Mijn layout staat ergens aan het begin van het topic. Ik heb geen compartimenten gebruikt en heb geen ruis met mijn oor tegen de tweeter. Belangrijk is dat je de massa van alle audio uitgangen samen via 1 100ohm weerstand aan de kast verbind. Ook de massa van de netentree verbind je met de kast, verder niets.
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door bert003 »

Ik had je voorbeeld gezien Peter, ik ga daar wel vanuit en hou wel een beetje ruimte voor als toch isolatie nodig mocht zijn.

Wat de voeding van mijn hoofdtelefoonversterker aangaat, ik had gedacht deze te voeden vanuit de 18 Volt trafo. Maar de secundaire wikkeling is op de print doorverbonden en de voedingsprint van die hoofdtelefoonamp. heeft ingangen voor 2 aparte wikkelingen.

Gaat dit op de een of andere manier lukken of moet ik een apart ringkern-trafootje bijplaatsen als daar nog plek voor is? Rinkern dacht ik omdat je die rechtstreeks op de bodem kunt monteren.
lcbps_schematic.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Bert, beter een apart trafootje. Ik heb nog wel een 2 x 15V voor je liggen.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door maikbike »

Ik heb mijn spaghetti ook zo goed als klaar. :mrgreen:
DSCN7098.JPG
En vanmiddag de frontplaat watergesneden op school.
De uitsparing mist nog voor de rotery encoder, dat komt omdat ik de moer niet heb en ik twijfel om m7 draad in de front te tappen.
DSCN7099.JPG
Nog genoeg kleine dingen, maar het is operationeel.

Het klinkt tot nu toe zeer aangenaam, ik heb nog niet lang kunnen luisteren.
Het was even stoeien in Foobar op dsd bestanden af kunnen laten spelen, maar ook dat werkt nu.

Nog even een dekseltje in elkaar flansen, voetjes eronder etc.etc. :sure:
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door bert003 »

Pff ik moet nog aan de kabeltjes beginnen, hoop werk zo te zien. Wel mooi met die kous er omheen!

Front krijgt nog een verfje of kies je meer voor een beetje industrial look?
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door maikbike »

bekabeling was voor mij een tijdrovende klus ja :?
polijsten tot je een zonnebril op wil :mrgreen:
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door bert003 »

Haha mooi hoor, wordt een beetje de Devialet look!
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Wordt heel mooi hoor! Mooi dat alles goed werkt. :mrgreen:
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door maikbike »

Frontje inmiddels bevestigd, en de voetjes eronder gezet.
Het deksel komt van de winter wel...of de winter erop :mrgreen:
DSCN7105.JPG
samen met de zelfbouw pre
DSCN7102.JPG
De schakelaar heeft een ledje van 12v, maar brand mij fel genoeg op 5v.
Waar kan ik deze spanning het beste vandaan halen ?de controller heeft een aansluiting voor led aan en stdby, maar een kortere bedrading kan ik direct vanaf de salas krijgen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Mooi geworden! Ik zou de 5V voor de led inderdaad van de controller pakken. In geen geval van de Salas voeding.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door maikbike »

thanks
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door bert003 »

Peter welke van de onderstaande layouts heeft jouw voorkeur?

Nog anders kan ook natuurlijk :-)
2013-09-21 14.13.04-1.jpg
2013-09-21 14.13.58-1.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Ik kies nr. 1 en dan nog de koptelefoonversterkers meer naar de achterkant, weg bij de trafo's.
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door bert003 »

Nou, witte rook! Ook ik heb een plankmodelletje gemaakt met nog maar 1 coax ingang bedraad en ik kon het geduld niet langer opbrengen dus ik heb hem aangesloten :-).

Het werkte eigenlijk meteen en het speelt nu een uurtje. Loepzuiver en storingsvrij. Ik heb hem dan wel niet rechtstreeks achter een eindversterker hangen en ik hoor geen bijgeluiden. Eerst Sara K. met Hell or High Water, erg fraaie opname. Dan nog wat Patricia Barber, het klinkt allemaal erg goed.

Ik heb ook nog wat hires 24-88 materiaal afgespeeld, maar het display gaf aan 48kHz. Misschien dat er in de Squeezebox nog een transcoding plaatsvind, kijk ik later wel naar.

Het display heb ik rood gekozen vanwege zijn maatje erboven op de foto. Alleen is het meer oranje-rood dan rood. Dat los ik wel op met een displayfilter hoop ik.

Het lettertype op het display van de volume indicatie lijkt hier niet helemaal goed trouwens, bij mij is het karakter verticaal niet symmetrisch verdeeld over de 2 rijen. Dus bij bijv. de 8 is de witruimte boven- en onderin de 8 niet gelijk Dat oogt mij een beetje vreemd.

Maar wat klinkt het mooi zeg!

Morgen verder met bedraden, een kast bestellen en freeskees lastigvallen!
DAC 006 - Plankmodelletje.jpg
DAC 007 - In gebruikname plankmodel.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Netjes bedraad Bert! Mooi dat je tevreden bent over het geluid. Voor het lettertype van het volume moet je even hier kijken: viewtopic.php?p=1619604#p1619604.
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door bert003 »

Excuses aan Vinculum, ik was even vergeten dat het zo ontworpen is. Ik heb de DAC onderdelen een half jaar in de kast gehad en had me weer even moeten inlezen.

Wat ik ook vergeten was, was om een tang voor die Molex connectors te bestellen. Dus toen ik zondag de tafel helemaal uitgestald had om te beginnen bedacht ik me dat ik die tang nog moest hebben.
Nou, uiteindelijk heb ik ze dus maar gesoldeerd. Wat nog helemaal niet tegenviel ook trouwens.
3mm strippen, meteen in een stekkertje leggen, achterste kraagje iets samenknijpen zodat hij niet van de draad valt. Dan een druppeltje soldeer geven om het draadje te vertinnen en te solderen op de connector. Ik denk dat ik 2-3 connectortjes verprutst heb om de werkwijze te bepalen maar daarna niet 1 meer.
Alleen bij de coaxjes en dunnere draadjes dan 0.5mm2 is het iets meer werk omdat je die niet zo makkelijk te klemmen zijn in het stekkertje. Maar een tooltje met krokodilllenklemmetjes hielp hier.
Alle draden heb ik getwist in de accuboormachine.

Weet iemand of er ook hifi-kasten zijn met 1,5U hoogte? Ik zat te kijken naar de Hifi2000 Pesante kast, maar misschien is er wel een die net iets minder hoog is. Ik dacht eerst dat de Pesante 80mm hoogte was maar dat is de chassis. Het front zelf is ruim 10cm.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Je zou eens bij Schaeffer kunnen kijken. Ze geven aan dat ze alle maten kunnen leveren.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door RNacoustics »

Hallo AFDAC bouwers, Ik ben nieuw op deze forum, maar loop al een tijdje mee in audio land.
Bij mij is ook de virus toegeslagen en heb bij knuisje de afdac2 pakket besteld.
Nu zit ik met een luxueus probleem dat ik ook nog graag (oude) LP's draait.
Daarom is mijn idee om naast de digitale ingangen ook een analoge aansluiting te creéren voor een draaitafel. :sure:
Ik denk aan een AD conversie met bijvoorbeeld de Sabre ES9102 chip.
Weet iemand of er al een diy kit met de ES9102 bestaat?

Roland
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Henkjan »

Welkom!

Een goede ADC, daar heb ik ook naar gezocht, om de zelfde reden :D
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &hilit=ADC
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Mr Tube »

RNacoustics schreef:
Hallo AFDAC bouwers, Ik ben nieuw op deze forum, maar loop al een tijdje mee in audio land.
Bij mij is ook de virus toegeslagen en heb bij knuisje de afdac2 pakket besteld.
Nu zit ik met een luxueus probleem dat ik ook nog graag (oude) LP's draait.
Daarom is mijn idee om naast de digitale ingangen ook een analoge aansluiting te creéren voor een draaitafel. :sure:
Ik denk aan een AD conversie met bijvoorbeeld de Sabre ES9102 chip.
Weet iemand of er al een diy kit met de ES9102 bestaat?

Roland
He Roland, wil je dan de voorversterker niet meer gebruiken?
lijkt me toch beter als de platenspeler rechtstreeks op de VV wordt aangesloten i p v een ADDA slag te moeten maken.

Al is er wel iets voor te zeggen om de DAC direct op de eindtrappen aan te sluiten, in dat geval zou een AD converter wel wenselijk zijn. Ik heb wel het voornemen om een 24-192 ADC te ontwerpen en te bouwen maar dat zal nog even duren voor ik daar tijd voor heb, chipset CS5361KS/CS8406 heb ik liggen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Kappa7 »

Keuze schakelaar tussen de dac en de Ev zo dat je kan kiezen voor een analoge input of een digitale.
Heb je wel 2 volume regelaars maar als dat geen probleem is.
Na volume pot dus schakelen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Zoals in de link van Henk Jan is te lezen koop je voor 132 ex.btw. een klant en klaar PCM4222 evaluatiebord die je zo kunt aansluiten.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door RNacoustics »

Ik gooi nog geen oude......

Voordeel is dat je met de ES9102 ADC de RIAA correctie digitaal kan instellen.
Bij analoog vv is dat heel kritisch, omdat je met precisie onderdelen moet werken en sneller last heb van faseverschuiving.

Ik wil dus een DAC/voorversterker bouwen met 4 digitale ingangen en een phone ingang.
één van de ingangen wil ik ook een AES/EBU ingang van maken.
Dus: Coax, AES/EBU,Toslink,USB en Phone :idea:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Henkjan »

knuisje schreef:
Zoals in de link van Henkjan is te lezen koop je voor 132 ex.btw. een klant en klaar PCM4222 evaluatiebord die je zo kunt aansluiten.
zit er nog verschil tussen die pcm en de cirus logic die Uwe Weis gebruikt?
http://www.cirrus.com/en/products/cs5381.html
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Mr Tube »

RNacoustics schreef:
Voordeel is dat je met de ES9102 ADC de RIAA correctie digitaal kan instellen.
Bij analoog vv is dat heel kritisch, omdat je met precisie onderdelen moet werken en sneller last heb van faseverschuiving.
Ik heb inderdaad gezien dat dat er al standaard ingebakken zit, wellicht moet ik ook maar overwegen om deze te gaan gebruiken in de ADC. Ik heb een datasheet opgevraagd bij Ismosis, eens kijken wat we daarmee kunnen doen.

Ik zie trouwens geen enkel probleem in analoge filtering, dat gaat al jaren goed en precisie componenten zijn gewoon te vinden en anders is er nog de mogelijkheid om te meten en te matchen.
Plaats reactie