Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterker?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Kwam er achter dat de drivers nog een kathode weerstand nodig hebben ,,5 Ohm 25W,,

Non inductive,

Heeft iemand een idee,ik bedoel dus niet de types in zo,n alu behuizing.

Ondertussen half E-bay afgesnuffeld,de meeste vind ik dan in de US,waar de verzending vaak veel meer kost dan de weerstanden zelf ](*,)

Heeft iemand nog wat liggen,of een adres dichter in de buurt :-s
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Ah!buis »

Da's geen 1/2 Ω maar 5 Ω 25W ! Met 10W is 't meer dan genoeg, verstookt eigenlijk nog geen 4W.
Neem je er twee van 10 Ω 5W parallel.Wordt een mogelijk kleine zelfinduktie nog 's de helft.
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=14851
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Bedankt Anne.

Deze bedoel ik.
Bijlagen
weerstand.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Bedankt Anne.

Deze bedoel ik.
Idd.,reken even mee :o .
670mA gloeistroom + iets van 50mA van de buis = 720mA door de weerstand.
Geeft een spanning van 3,6V , R=V/I ofwel 3,6/0,72 = 5 Ω :D .
Anne
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Jan Geert »

25watt. :shock:

Dat ding verstookt er 3.

Als je het allemaal super duper wilt houden kan er zelfs een kiwame 5w series in. :hide:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Jan Geert bedankt,

Kiwame heb ik aan zitten denken.

Paste ze veel in de voedingen toe,maar kwam er op den duur achter ,dat ze in de signiaalweg wat detail weglaten, zocht daarom naar wat anders.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Kappa7 »

Dan denk ik aan Caddock weerstanden.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Ja,mooi George.

Maar waar vind ik die dingen,in huis tuin en keuken gebruik kan ik ze niet vinden............ :-s

Kwam er achter dat normale koolweerstanden prima zijn voor allerlei toepassingen of ze nu in de signaal,of voeding worden verwerkt.

Oxide weerstanden worden op deze plaats meestal afgeraden,maar proberen kan altijd,ik doe wel vaker dingen die niet voor de hand liggen........ :mrgreen:

Metaal film weerstanden pas ik in deze versterker zo min mogelijk toe. Niet dat ze slecht zijn,,mijn 6N23P voorversterker zit er vol mee,en klinkt voor mij perfect,,(zal wel de combinatie zijn met de rest van de installatie,of de mate van zeer klein signaal aanbod).

Maar op aanraden van mede bouwers hou ik het zo veel mogelijk :hide: op koolstof. Je moet per slot ergens een houvast aanhouden........ :mrgreen:

Ik volg eerst maar even Anne,s recept,als ik de boel aan de loop krijg kunnen we altijd verder experimenteren,en luisteren of het wat brengt.

Het leuke van dit project is dat elke stap weer problemen op levert die opgelost moeten worden,ja dit is niet even een schema bouwen en dat was het dan.......... :wink:

Het volgende probleem is de ophanging van de driver buizen.

Ze zijn nogal microfonisch ,kunnen niet tegen een stootje dus.

Na veel lezen en zoekwerk gekozen voor het subframe op rubbers,weer zo iets dat zich moet bewijzen in de praktijk.............Ja het wordt steeds leuker.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door AatV »

Technisch gezien maak je met koolstofweerstanden niet de beste keuze.
Vooral de hooggeprezen Carbon composition van Allen Bradley hebben nogal wat nadelen:

1. de tolerantie bij de waarden van de weerstanden is nogal groot.
2. de weerstandswaarde varieert met de temperatuur (typisch is ook de verandering van de weerstandswaarde voor en na het solderen, ca. 2%)
3. de weerstandswaarde varieert met het aangelegde signaal
4. de weerstandswaarde wil in de loop van de tijd nog wel eens veranderen.
Een tenslotte : ze ruisen in verhouding nogal, hoewel dat in deze toepassing niet echt belangrijk is.


groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Ah!buis »

Ach, de een houdt van 't buizengeluid, een ander van weerstandengeluid (of beide :? ) :lol:
De bedoeling is vooral om op die plaats geen draadgewonden weerstand te zetten wegens zelfinduktie.
Met die oxyde gevallen heb je daar zo geen last van, nog minder met twee parallel.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Vandaag verder met hak en zaagwerk.

De rubberen ophanging voor de driver buizen is ook gereed....................... :mrgreen:
Bijlagen
DS.jpg
DS8.jpg
79.jpg
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door TubeHead »

Ah!buis schreef:
Ach, de een houdt van 't buizengeluid, een ander van weerstandengeluid (of beide :? ) :lol:
De bedoeling is vooral om op die plaats geen draadgewonden weerstand te zetten wegens zelfinduktie.
Met die oxyde gevallen heb je daar zo geen last van, nog minder met twee parallel.
Anne
De zelf induktie krijg je daar als nadeel aan dat het frequentie karakteristiek kan veranderen ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Ah!buis »

TubeHead schreef:
De zelf induktie krijg je daar als nadeel aan dat het frequentie karakteristiek kan veranderen ?
Wat de frequentie betreft zal 't wel meevallen.
Hier een 5 Ω weerstand met zeg 5µH (zal nog wel minder zijn).Dan geldt dat de wisselstroom weerstand van dat spoeltje 2*π*f*L is.Is evenredig met de frequentie f,hogere frequentie grotere weerstand.Bij lage frequenties stelt dat niks voor maar als het toeneemt en in de buurt van de 5 Ω komt vergroot dat de kathodeweerstand = tegenkoppeling.
Da gebeurt dan vanaf f= 5 Ω /2*π*5µH = ong.150kHz, ruim hoog genoeg.
Vervelender is de faseverschuiving die bij hoge frequenties tot oscilleren kunnen leiden.
Meestal zit er over de kathodeweerstand een flinke C en dan hoef je om die weerstand geen zorgen te maken.
Anne
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door TubeHead »

Is dat zo ja ? Stel dat hij bij 150kHz oscilleerd merk je dan ja ? Veroorzaakt hij rommel dat je dat kan horen ? Of dat harmonische in het hoorbare komen ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Ah!buis »

TubeHead schreef:
Is dat zo ja ? Stel dat hij bij 150kHz oscilleerd merk je dan ja ? Veroorzaakt hij rommel dat je dat kan horen ? Of dat harmonische in het hoorbare komen ?
Kost je een deel van het uitgangsvermogen, zit in de HF.En als je pech hebt fikt 't je tweeters op.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Ja,hobby kost geld.

En dit is een voorbeeld er van,............. :mrgreen:

Een M3 carrosserie ring van 5 cent. :o
Bijlagen
k.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door hannesie »

Het geld gaat er met scheppen uit met zo een hobby. :rofl:

Wel een goed idee, naar de winkel rijden waar ze dat verkopen, is duurder/kost je meer. :sure:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

De twee buisvoeten voor de feestverlichting zitten er ook in, te samen met een terminal voor de vrije bedrading bevestiging.

Wat nu nog?

-de ophanging voor de bias potmeters.

-het centrale massa punt

-de GM70 buisvoeten centreren en bevestigen

-en wat gaten in de kast zelf (netentree etc.)
Bijlagen
D1.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

De ophanging voor de bias potmeters is gereed.

Mooi verzonken in de bovenplaat,goed beschermt tegen grijpgrage handjes.......... :mrgreen:
Bijlagen
D3.jpg
D2.jpg
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door TubeHead »

Verzonken pot's is een mooi detail !
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Dank je,

Volgende probleem ,het uitlijnen van de GM70 buizen.

De gaten op de bovenplaat zijn groter dan de buis, ook i.v.m. ventilatie uit de kast.

Hoe centreer ik de buizen in het gat om de plaats van de buisvoet bevestigingen te bepalen :-k
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Uiteindelijk de oplossing gevonden,,EUREKA........ :-({|=

Het is te simpel voor woorden.

Heb eerst de buisvoet omwikkeld met teflon fitters tape ,totdat ik de juiste dikte voor het gat had.

Buis in het gat duwen buisvoet er op en aftekenen maar.............. :mrgreen:

Resultaat,perfect gecentreerd,,sier-ring er om en weer een probleempje opgelost. :dank:
Bijlagen
4.jpg
5.jpg
6.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Barry2001 »

Heb ook met dit 'probleem' te maken gehad bij m'n voorversterker.
Afbeelding 015.jpg
Hieroverheen komt de bovenplaat, waar je ook de gaten precies gecentreerd wilt hebben boven de buisvoeten, en dat heeft best moeite gekost wat ik al een beetje voorzien had, iets met resultaten uit het verleden: ik heb voordat ik de electronika onder de buisvoeten opbouwde de buisvoeten uit de behuizingen gehaald. Vervolgens een afval stuk triplex genomen, en de bevestigingsgaten in het frame overgenomen in de triplex plaat, als referentie. Vervolgens met een stift de gaten aangegeven op de triplex plaat door de behuizingen heen. Dit heb ik zo goed mogelijk overgenomen in het tekenprogramma van Schaeffer, en dit uitgeprint 1:1 op papier. Dit weer op het frame gelegd, met als referentie de schroefgaten voor de bevestiging dus, en dan nog blijkt dat er iets gecorrigeerd moet worden. Dit gedaan en de plaat besteld, is inmiddels binnen en het past perfect.

Eigenlijk is dus je volgorde verkeerd: je had eerst de buisvoet moeten monteren/gaten boren en daarna pas het grote gat moeten aftekenen. Wat je nu kunt doen is het toch zo goed mogelijk op het oog pas maken, misschien de bevestigingsgaten van de buisvoet wat overmaats maken zodat je wat speling hebt. Minder wenselijke methode.

Of misschien kun je een mal maken: van dun iets, triplex oid een ronde vorm uitzagen die in het grote gat past. Figuurzaag, grote gatenzaag of hoe heet zo'n ding, voor ind e boormachine. In dit triplex maak je in het midden (wat je dan wel kunt aftekenen) een gat waar de buisvoet precies in past. Dit in het gat 'leggen' en de bevestigingsgaten aftekenen. Ik weet uit ervaring van vorige projecten dat dit moeilijk goed te krijgen is, en je wilt de voet in het midden, anders is het geen gezicht..
Laatst gewijzigd door Barry2001 op wo 05 nov 2014, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Barry2001 »

Je hebt zelf een oplossing gevonden zie ik, gaat in elk geval sneller dan een triplex mal maken :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Bedankt voor het mee denken, Barry :wink:
Plaats reactie